Priča o virtuelnom dizajnu Dacije Jogger
Dizajn vozila je napredovao tokom poslednjih deset godina. Dizajneri su zamenili svoje olovke 3D modelovanjem, a inženjeri buduće modele testiraju mnogo ranije nego što prvi fizički prototipi ugledaju svetlo dana. Pitate se kako?
Zahvaljujući sistemu CAVE (Cave Automatic Virtual Environment), platformi virtuelne stvarnosti, koja se može koristiti za kretanje van i unutar vozila tokom faze dizajna. U tehničkom centru Titu u južnoj Rumuniji, Dacia timovi testiraju sveobuhvatno iskustvo dizajniranja. Optimizovali su modularnost unutrašnjosti i prostranost potpuno novog Dacia Joggera. Ovo je njihova priča.
Dok se povratak u budućnost poput Martyja McFlyja u Docovom čuvenom DeLoreanu DMC-12 još uvek ubraja u naučnu fantastiku, danas ipak možemo da živimo malo ispred svog vremena zahvaljujući novoj tehnologiji koju nudi automobilska industrija. U Tituu se inženjeri već upuštaju u neobične avanture, vozeći se u modelima koji još ne postoje. Ovaj gradić udaljen 45 minuta od Bukurešta, koji ima nešto manje od 10.000 stanovnika, u potpunosti ima duh velikoga grada s obzirom da je sedište drugog najvećeg testnog postrojenja Renault Grupe na svetu. Najsavremenija tehnologija, staze sa krivinama, brojne ispitne linije, čak i komore za „mučenje” – za ispitivanje otpornosti materijala – i... sistem CAVE – Cave Automatic Virtual Environment. Ovde započinje naše putovanje sa Ionutom, zaduženim za ergonomiju proizvoda, u paralelni univerzum. Virtuelno putovanje koje će nas približiti stvarnosti.
„Sistem CAVE je alat koji se koristi za simulaciju stvarnosti. Koristi se da bi korisnik doživeo svaki element vozila i prema tome procenio osećaj sigurnosti, ergonomije i udobnosti u vozilu, a zatim i primenio korekcije u stvarnom vremenu.” Ionut, Rukovodioc odeljenja za ergonomiju proizvoda
Pet zidova, deset projektora i šest miliona piksela
Sistem CAVE je idealan alat za proveru shema novog modela čak i pre nego što može da se napravi prvi fizički prototip. Zahvaljujući stereoskopskim videozapisima projektovanim na pet zidova, u prostor koji korisnike postavlja u multidimenzionalnu stvarnost. Korisnici se tada mogu kretati oko vozila, pa čak i ući u njega, kao da se radi o pravom automobilu. Nakon temeljne provere uz pomoć 3D naočara i višestrukih interakcija između ispitivača, nekoliko klikova je sve što im je potrebno za promenu dizajna vozila. Sve je ispitano sa visokim nivoom preciznosti koji omogućava rezoluciju od šest miliona piksela: ergonomija komandi na armaturnoj ploči, vidljivost u različitim uglovima vozila, pristupačnost, udobnost, pa čak i celokupni dizajn.
„Sistem CAVE ide ruku pod ruku sa kacigama koje osiguravaju sveobuhvatno iskustvo zahvaljujući vrhunskom kvalitetu slike i interaktivnim mogućnostima, gde više dizajnera može da ispituje i radi na istom vozilu, čak i prilikom simulirane vožnje. Rezolucija piksela je identična onoj kod ljudskog oka, korisnik vidi vozilo kao da je stvarno.”
Andras, Stručni rukovodioc Renault Grupe, Imerzivna simulacija i VR
CAVE je impresivan prostor virtuelne stvarnosti koji se sastoji od pet zidova i deset projektora.
„Sistem virtuelne stvarnosti omogućava proveru karakteristika vozila čak i u ranim fazama projekta, bez potrebe za stvaranjem više fizičkih prototipova. Sistem CAVE nam je osigurao uštedu od više od 2 miliona evra godišnje.” Ionut, Rukovodioc odeljenja za ergonomiju proizvoda
Novi virtuelni svet
Hodanje planinskom stazom, a pri tome ostajući u zatvorenom čini se nemogućim. Ali uz sistem CAVE, ispitivačima su često postavljeni složeni zadaci. Na primer, prilikom ispitivanja trećeg reda sedišta u novom porodičnom automobilu sa sedam sedišta Dacia Joggeru, odabrana je grupa od trinaest ljudi za putovanje u virtuelni svet. Mladi i stari, žene i muškarci, razna zanimanja... kriterijumi za odabir su bili vrlo precizni da bi se postigao osećaj što sličniji stvarnoj situaciji. Virtuelni put takođe je konfigurisan za ispitivanje svih doživljaja: pasivna vožnja (krajolik se pomera kao da se vozite iako papučice nisu aktivne), statička potvrda (vidljivost, ergonomija, dizajn) i fizička percepcija (udobnost, sigurnost). Utisci korisnika, onih koji su iskusili impresivni sistem CAVE su doveli do promene arhitekture novog Joggera: drugi red sedišta je pomeren napred za 20 mm!
„Optimizovali smo modularnost unutrašnjosti i stvorili vrlo udoban treći red za sve putnike. Uspeli smo da promenimo položaj sedišta bez značajnog gubitka vremena za ostvarenje projekta.” Ionut, Rukovodioc odeljenja za ergonomiju proizvoda
„U budućnosti će nekoliko korisnika moći da upravlja jednim objektom, svaki iz svog ugla. Mini LED tehnologija uskoro će omogućiti izgradnju sistema CAVE sa video-projekcijama na zidovima, u prostorijama namenjenim za reviziju projekata.” Andras, Stručni rukovodioc Renault Grupe, Imerzivna simulacija i VR.
Brza provera valjanosti, višestruka ispitivanja, smanjenje troškova, interakcije sa korisnicima… prednosti ovog alata su brojne i odražavaju DACIJIN DUH: automobili prilagođeni zahtevima kupaca! Slobodno pitajte vlasnike potpuno novog Joggera.
PR