BMW X5 M a BMW X6 M oficijalno!
BMW M GmbH odolevao je pritisku konkurentskih SUV proizvoda iz Stuttgarta (Mercedes-Benz, Porsche) dosta dugo, ali i to će se uskoro promeniti. Porsche Cayenne Turbo S i Mercedes-Benz ML 63 AMG dobijaju dvostruki odgovor iz Minhena: BMW X5 M i BMW X6 M. Predstavljanjem novih supersnažnih SUV modela, BMW je oborio nekoliko mitova...
Kombinacija sporta i kategorije SUV za BMW bila je tabu dugo vremena, isto kao i mix pogona na sve točkove i slova "M" u svom imenu.. Motor Agregat, koji BMW naziva M Twin Power Turbo, razvijen je od poznatog osmocilindričnog motora, koji egzistira u modelima 750i i X6 xDrive50i. Izmene koje su realizovane kako bi se snaga povećala za više od 100 kW, su toliko ozbiljne, da možemo slobodno reći da se radi o novom motoru. Osmocilindraš pod uglom od 90 stepeni može se pohvaliti minimalnom udaljenošću između motora i turbo punjača, koja zajedno sa konstrukcijom Twin Scroll dorpinosi velikoj dinamičnoti celog sistema. Maksimalan pritisak predsabijanja vazduha iznosi 1,5 Bara. Sistem direktnog ubrizgavanja goriva u cilindar preko piezoelektričnih brizgaljki radi pod pritiskom od 200 Bara. Poseban sistem raspršivanja goriva u visokim područjima obrtaja utiče na hlađenje visokosnažnog motora. Smanjenje potrošnje goriva realizovano je preko BMW EfficientDynamics sistema, a sve pohvale zaslužuje i varijabilni rezvod ventila Double VANOS. Uljna pumpa radi varijabilnim tempom, prema potrebi, a ne nedostaje ni "pametni" alternator. Hidraučični sistem aktivnih stabilizatora dobio je posebne pumpe, koje pojačavaju pritisak prema aktuelnoj potrebi. U normalnoj vožnji štedi se preko 70 % potrebne energije.
Automatski menjač, DPC i xDrive Prvi put u BMW-u serije M instalirana je šestostepena automatska transmisija. Vreme potrebno za promenu stepena je minimalno, a menjač je opremljen i funkcijom smanjivanja obrtnog momenta motora i u manuelnom režimu rada. Sportski "automat" opremljen je i posebnim amortizerom za torziona kretanja, koji smanjuje vibracije i poboljšava reakciju motor-menjač. U "D" režimu rada, vozač na raspolaganju ima mogućnost izbora "M" i "S", a automobil je opremljen i sistemom "Launch Control", za optimalno ubrzanje iz mesta. Prvi put u automobil BMW M GmbH instaliran je i sistem pogona na sve točkove xDrive. Elektronski upravljiv sistem za BMW X5 M i X6 M specijalno je razvije, sa posebnim akcentom na zadnju osovinu. U standardnu opremu spada i zadnji diferencijal "Dynamic Performance Control", koji raspoređuje moment između zadnjeg levog i zadnjeg desnog točka, u zavinsnosti od potrebe. Sistem doprinosi aktivnoj bezbednosti i poboljšava pravilan prenos snage na podlogu. Većoj dinamici doprinosi i tradicionalno optimalni raspored masa, koji iznosi 50:50 prednja - zadnja osovina.
Za zaustavljanje su zaduženi veliki diskovi prečnika 396 mm napred i 386 m pozadi, na koje deluju 4-klipna kočionina klešta. Felne su prečnika 20 inča, sa pneumaticima 275/45 R20 napred i 315/35 R20 pozadi. Oba automobila mere masu od 2305 kilograma, a ubrzanje iz mesta do 100 km/h iznosi svega 4,7 sekundi. Maksimalna brzina standardno je ograničena na 250 km/h, a uz posebnu doplatu max brzina se može povećati na 275 km/h. Standard SUV modela sa oznakom M jeste i aktivno sportsko vešanje sa pneumatiskim ogibljenjem, adaptivnim amortizerima, aktivnim "Servotronic" upravljenjem i aktivnim hidrauličnim stabilizatorima.
BMW X5 M I BMW X6 M - tehnička specifikacija | ||
Model: | X5 M | X6 M |
Zapremina motora (cm3): | 4395 | 4395 |
Broj cilindara / ventila: | 8 / 4 | 8 / 4 |
Maksimalna snaga (KS pro o/min): | 555 / 6000 | 555 / 6000 |
Max. Obrtni moment (Nm pri o/min): | 680 / 1500 - 5650 | 680 / 1500 - 5650 |
Max. Brzina (km/h): | 250 (275) | 250 (275) |
Prosečna potrošnja (L/100 km): | 13,9 | 13,9 |
Masa automobila (kg): | 2305 | 2305 |
Goran Sarić - Automagazin