Volvo potvrdio da tehnologija zamajca štedi do 25 odsto goriva

Volvo je finalizovao opsežno testiranje kinetičke tehnologije zamajca na javnim putevima, a postignuti rezultati potvrđuju da je to lagana, jeftina i ekološki izuzetno efikasna tehnologija...

„Testiranje ovog eksperimentalnog sistema skladištenja kinetičke energije sprovedeno je tokom 2012. godine, a rezultati pokazuju da tehnologija u kombinaciji s četvorocilindarskim turbomotorom ima potencijal smanjenja potrošnje goriva do 25 odsto u poređenju sa šestocilindarskim turbomotorom sličnih performansi. S dodatnih 80 KS, četvorocilindarski motor bez problema nudi performanse šestocilindarskog motora“, ističe Derek Crabb, potpredsednik odeljenja za razvoj pogonskih sistema pri Volvo Car grupaciji.
Eksperimentalni sistem, poznatiji i kao KERS sa zamajcem (Kinetic Energy Recovery System) je ugrađen na zadnju osovinu. Tokom usporavanja enegija kočenja ubrzava zamajac do 60.000 obrtajau minutu, a kada automobil ponovo počne da se kreće rotacija zamajca se prenosi na zadnju osovinu preko posebno konstruisanog prenosa.
Motor s unutrašnjim sagorevanjem, koji pokreće prednje točkove, automatski se gasi prilikom kočenja. Energija iz zamajca se koristi za ponovno ubrzanje vozila ili za pokretanje vozila konstantnom brzinom na otvorenom putu.
Najefikasniji u gradskom saobraćaju
"Uskladištena energija je dovoljna da kratkotrajno pokreće automobil. To ima značajan uticaj na potrošnju goriva. Naši preračuni predviđaju da je gotovo pola službenog NEDC ciklusa vožnje moguće obaviti s isključenim klasičnim motorom s unutrašnjim sagorevanjem“, pojašnjava Derek Crabb.
S obzirom na to da se zamajac aktivira kočenjem i da je količina uskladištene energije limitirana, tehnologija je najefikasnija prilikom vožnje sa stalnim kočenjima i kretanjima. Drugim rečima, najveće uštede mogu se ostvariti u gradskoj vožnji ili aktivnoj vožnji po krivinama s mnogo kočenja.
Ukoliko se energija iz zamajca kombinuje s punim kapacitetom klasičnog motora s unutrašnjim sagorevanjem, vozilu može dati dodatnih 80 KS i značajan rast obrtnog momenta, što se direktno prenosi na ubrzanje do 100 km/h koje se značajno skraćuje. Eksperimentalni automobil, Volvo S60, ubrzava do 100 km/h za sjajnih 5,5 sekundi.

Karbonska vlakna kao lagano i kompaktno rešnje
Pogon uz pomoć zamajca testiran je još tokom 80-tih godina prošlog stoleća u modelu Volvo 260, a čelični zamajac je bio predmet testiranja brojnih proizvođača. Ipak, kako je jedinica bila sastavljena od čelika te time velika i teška, imala je ograničen rotacijski kapacitet pa nije predstavljala održivu alternativu.
Današnji zamajac, koji je Volvo testirao u svojim vozilima, izrađen je od karbonskih vlakana. Ima masu od oko 6 kg i prečnik od 20 cm. Uz to, vrti se u vakuumu kako bi se minimalizovali frikcioni gubici.
„Mi smo prvi proizvođač automobila koji primenjuje tehnologiju zamajca na zadnjoj osovini automobila opremljenog motorom s unutrašnjim sagorevanjem koji pokreće prednje točkove. Nakon kompletiranja uspešnih testova, sledeći korak je ocena mogućnosti implementacije tehnologije u našim budućim modelima“, zaključuje Crabb.
Grand Motors