Jaguar slavi 75 godina postojanja

Koreni automobilske kompanije, koju danas poznajemo pod imenom Jaguar Cars, sežu do 1922. godine. Tada je William Lyons osnovao fabriku za proizvodnju prikolica za motocikle. Tokom dvadesetih i tridesetih godina, proizvodnja se proširila i na automobila sopstvene konkstrukcije, a 1935. godine pojavio se i prvi sportski model...
Ime Jaguar je izabrano jer simboliše eleganciju i snagu. Marka Jaguar se tridesetih godina prošlog veka brzo razvijala, i postala "samo" proizvođač automobila. Iako je prvi sportski model nosio oznaku SS100, zbog nepovoljne konotacije, Jaguar je skraćenicu SS potpuno napustio. Značajno poglavlje u istoriji ovog proizvođača, počelo je 1948. godine, kada je predstavljen roadster XK120, u svoje vreme najbrži produkcijski automobil na svetu. Na bazi ovog modela, razvijen je takmičarski C-Type, koji je 1951. i 1953. godine pobedio na trci 24h Le Mans. Naslednik D-Type trijumfe je zabeležio 1955., 1956., i 1957. godine. Iskustvo iz ovog velikog projekta, Jaguar je iskoristio za razvoj legendarnog modela E-Type, koji je predstavljen 1961. godine. Sledeći model bio je prva generacija sedana XJ, 1968. godine, a kupe XJ-S predstavljen je 1975. godine. Kupe XJ-S startovao je u takmičenjima turističkih automobila ETCC, u sezoni 1984. godine, a u ovom automobilu je Tom Walkinshaw osvojio šampionsku titulu. Zatim se Jaguar vratio na takmičenja izdržljivosti, u konkurenciji prototipova grupe C, a sve je krunisano pobedama na 24h Le Mans, 1988. i 1990. godine. Na bazi takmičarskih prototipova, razvijen je supersportski XJ220, koji je 1993. godine postao najbrži serijski automobil (349 km/h). 1989. godine, Jaguar je postao deo koncerna Ford. Za 20 godina pod vođstvom Forda, Jaguar se vratio tipičnom konzervativnom dizajnu. Usledili su modeli S-Type i X-Type, kao i modeli XJR, XKR i S-Type R, pogonjeni osmocilindričnim motorom sa kompresorom. U periodu od 2000. do 2004. godine, Jaguar je startovao u Formula 1 šampionatu. Od 2008. godine, zajedno sa Land Roverom, Jaguar je u vlasništvu kompanije TATA. Automagazin.rs