Proizvodnja putničkih automobila u Evropi najmanja od 1996. godine

Prošle godine u Evropi je proizvedeno 13,4 miliona putničkih automobila, što je za 13 % manje od prodaje u 2008. godini. Produkcija u 2009. godini je dostigla najniži nivo za poslednjih 14 godina (od 1996. godine). Predviđanja govore da će i 2010. godina biti veoma teška...
Ukupna proizvodnja, uključujući i kamione i autobuse, u 2009. godini je zabeležila međugodišnji pad od 17,3 %, a u odnosu na 2007. godinu, smanjenje proizvodnje iznosi velikih 23 %. Zanimljivo je da je u poslednjem kvartalu prošle godine došlo do blagog oživljavanja tržišta novih automobila u Evropi, a prodaja u pomenutom periodu bila je za 22,8 % bolja od prodaje u istom periodu 2008. godine. Ako uporedimo prodaju u poslednjem kvartalu 2009. godine, sa prodajom u poslednjem kvartalu 2007. godine (poslednja godina pred krizom), videćemo da pad prodaje iznosi 7,6 %.

Zemlje sa najvećom proizvodnjom Najveći proizvođač među evropskim zemljama je Nemačka, sa 5,2 miliona automobila (-13,8 %). Drugi najveći evropski proizvođač prošle godine bila je Španija, sa 2,2 miliona proizvedenih jedinica, što predstavlja međugodišnji pad od 14,6 %. Treća je Francuska (-20,2 %), a sledi je Velika Britanija (-33,9 %). Ove četiri zemlje su jedini evropski proizvođači, koji su uspeli da proizvedu više od milion automobila prošle godine. Prvu "petorku" zaokružuje Češka Republika, gde je prošle godine proizvedeno 974.569 vozila. Nove registracije Prema analizi ACEA (Udruženje evropskih proizvođača automobila), prodaja putničkih automobila u odnosu na 2008. godinu je opala za 1,3 %, a u poređenju sa prodajom u 2007. godini, pad iznosi 9,3 %. Prošle godine, u zemljama Evropske unije je registrovano 14,1 milion novih automobila. Najviše je pomogla podrška vlade Nemačke (+23,2 %), a zatim slede Češka Republika (+12,5 %). U Francuskoj je prošle godine registrovano 10,7 % više automobila nego u prethodnoj godini, u Austriji +8,8 %, u Slovačkoj +6,7 %. Pad broja registrovanih automobila zabeležile su zemlje Italija (- 0,2), Velika Britanija (-6,4), i Španija (-17,9).

Mali automobila segmenta A i B bili su najomiljeniji među kupcima u 2009. godini, i njihov tržišni udeo u Evropi je povećan sa 38,8 % na 45 %. Tržište automobila sa emisijom CO2 manjom od 120 g/km, poraslo je sa 2 miliona na 3,2 miliona jedinica i čini četvrtinu ukupnog broja prodatih vozila u Evropi prošle godine. Zanimljivo je da je udeo dizel motora u ukupnoj prodaji u Evropi prošle godine opao za 6,8 % i sada iznosi 45,9 %. ACEA je objavila i zanimljivu informaciju o prosečnoj zapremini motora u automobilima prodatim u Evropi, koja je smanjena na 1.625 cm3. Registracija novih komercijalnih vozila smanjena je za 32,6 %, a u odnosu na 2007. godinu smanjenje iznosi 37,5 %.

Godina 2010 2010. godina biće veoma teška, jer se evropska ekonomija nije potpuno oporavila. Proizvođači automobila će nastaviti trend smanjenja troškova proizvodnje, ali će povećati ulaganja u istraživanje i razvoj. Trenutno je u zemljama EU, direktno u proizvodnji automobila zaposleno 2,2 miliona ljudi, a dodatnoh 10 miliona radi u srodnim sektorima. ACEA