USA vs Toyota: U laži su neispravne kočnice

Neispravnost kočionog sistema na vozilima Toyota dovela je do povlačenja sa tržišta nekoliko miliona automobila, ali i do prave histerije u SAD koje pokušavaju da iskoriste grešku japanskog konstruktora i potisnu istočnjačku konkurenciju...
Predstavnici kompanije Toyota u Americi doživeli su pravo olakšanje u ponedeljak 22. marta kada je policijski izveštaj zaseoka Harison (država Njujork) potvrdio da je izjava Glorije Rouzel, prema kojoj je do saobraćajne nesreće došlo usled kvara na kočionom sistemu vozila Toyota Prius, u potpunosti netačna. Sudska presuda u korist Japanaca, međutim, ni izbliza ne nagoveštava kraj nevolja u kojima se Toyota našla prvenstveno sopstvenom greškom, odnosno pokušajem da se ušpara tamo gde nema mesta za uštede. Za posrnulu američku autoindustriju to je bila prilika koja se nije smela propustiti. O tome svedoči nepouzdani ali senzacionalistički pristup dnevnika USA Today koji je 15. marta na naslovnoj strani objavio fotografije šest osoba uz naslov “Poginuli su u Tojotama.” Ovaj američki list tvrdi da je sproveo obimnu anketu koja potvrđuje tezu o fatalnoj neispravnosti japanskih vozila, iako u istom članku priznaje da je istraživanje nepotpuno i nepouzdano jer najveći broj automobila sa liste od 2.600 žalbi nije bilo moguće pregledati. USA Today se oslanja na neprecizna, optužujuća i subjektivna svedočenja preživelih učesnika nesreća i na osnovu njih utvrđuje implicitnu odgovornost firme Toyota. Televizijski mreža ABC je otišla još dalje prikazavši specijalnu emisiju u kojoj neki “stručnjak” demonstira neispravnost kontrole sistema ubrzavanja i uživo prikazuje nemogućnost obuzdavanja “podivljale” Tojote. Japanci su pažljivim gledanjem i analizom ustanovili i dokazali da je ABC inscenirao čitavu priču upotrebivši dva vozila i filmsku montažu, gde se na jednom snimku prikazuje kako vozač pristiska kočnicu, u kombinaciji sa drugim snimkom na kojem se vidi kako Toyota naglo ubrzava kretanje. Cinizam i glupost toliko su nabujali u ekonomski uzdrmanim SAD da je ABC uz priznanje da je reč o “greški u uređivačkoj politici” (?!) istovremeno utvrdio kako je nameštaljka imala “pedagoške” motive . Konstruktorska greška koja je ozbiljno narušila predstavu o Tojoti kao najpouzdanijem automobilu na svetu, postala je i finansijska pretnja. Troškovi povlačenja neispravnih vozila dostigli su 1,4 milijarde evra, a analitičari procenjuju da bi japanski “gaf” mogao koštati između 2,2 (Deutsche Securities) i 4,3 (JPMorgan) milijardi evra. Na komercijalnom planu, i pored velikih promotivnih napora, Toyota već plaća danak nesmotrenosti. Od februara 2009. do istog meseca ove godine, pad prodaje je dostigao 12,4% (udvostručen u poslednjih šest meseci) dok su američki proizvođači zabeležili rast prodaje. Ford je evidentirao povećanje prodaje od 13,7%, a General Motors skok od čak 34,3%. Berzanski epilog: vrednost akcije Tojote je u poslednjih šest meseci opala za 13%. Ukoliko bude još žalbi, među kojima figuriraju i tužbe akcionara Tojote za nesavesno poslovanje i prikrivanje, gubitak bi mogao biti daleko veći. Tekst: Branislav Jelić - www.e-novine.com