McLaren F1: 20 godina britanske legende

Već je prošlo dvadeset godina otkada je osnovana prva divizija produkcijskih automobila marke McLaren. Upravo tada je pokrenut projekat izuzetnog i nezaboravnog supersportskog modela McLaren F1, koji je do danas ostao najbrži serijski automobil sveta sa atmosferskim motorom...
1988. godine pojavile su se prve informacije da McLaren razvija novi supersportski automobil. Projekat je oficijelno startovao u martu 1990. godine, i za dve godine sve je bilo gotovo. Prvi McLaren F1 oficijelno je predstavljen na Grand Prix Monaka, pre 18. godina, tačnije 28. maja 1992. godine. McLaren F1 bio je prvi produkcijski automobil, koji je imao šasiju izrađenu od karbona, a nekonvencionalna je bila i njegova koncepcija sa volanom u sredini i kabina sa mestom za tri putnika. Sa karbonom su već tada u McLarenu imalo dosta iskustva, jer su već davne 1981. godine počeli da razvijaju ovaj materijal u najprestižnijoj kategoriji motorsporta. Noseća struktura šasije modela F1 težila je samo 100 kilograma, a zanimjivo je da je masa vrata iznosila samo 7 kilograma! Takođe, treba istaći da je konfiguracija sa tri sedišta u redu bila već viđena, jer je slično rešenje imala francuska Matra-Simca Bagheera. Kao što smo rekli, u McLaren F1 modelu, vozač sedi u centralnom sedištu, između dva suvozača.

Prvi primerak modela McLaren F1 do kupca je stigao u decembru 1993. godine, a cena je iznosila 540.000 funti. Recimo i to da je jedan primerak prodat pre dve godine za 2,53 miliona funti. 1995. godine predstavljen je i takmičarski McLaren F1 GTR (klasa GT1), čiji razvoj je trajao samo tri meseca. Sezona je bila veoma uspešna, uključujući i nastupe na slavnoj trci 24 sata Le Mans. Zanimljivo je da su čak 4 McLarena bili među prvih pet, a pobedio je McLaren F1 GTR, za čijim volanom su bili piloti: J. J. Lehto/Yannick Dalmas/Masanori Sekiya. Upravo zahvaljujući modelu F1 GTR, McLaren je jedina marka u istoriji autosporta, koja je pobedila na tri najprestižnija automobilska takmičenja na zemaljskoj kugli: 24 sata Le Mans, Veliku nagradu Monaka i 500 milja Indianapolisa!

Pobednički automobil razvijen je diretno u McLaren Technology Centre u Wokingu. McLaren F1 GTR je dobio novu evoluciju, sa dužom "zadnjicom", iz koje je izveden ulični model GT, a postojala je i specijalna edicija LM, koja podseća na pobede u slavnoj trci 24 sata Le Mans. Ukupno je proizvedeno 64 serijska primerka modela F1 (1993 - 1998), 5 primeraka edicije F1 LM (1996) i 3 primerka F1 GT (1997). U periodu između 1995. i 1997. godine, proizvedeno je 28 primeraka takmičarkog modela F1 GTR.

Krajem marta 1998. godine, slavni takmičar Andy Wallace, vozio je prototip XP5 na test stazi Ehra-Lessien u Nemačkoj. Dvanaestocilindrični BMW agregat zapremine 6,1 litar, koji razvija 627 konjskih snaga, katapultirao je automobil sve do brzine 386,321 km/h. McLaren F1 tako je postao najbrži automobil sa atmosferskim motorom, i ovaj rekord važi i danas. Zanimljivo je da je 27. aprila, McLaren napravio slavljeničku večeru, na koju je pozvao sve bivše i sadašnje vlasnike modela McLaren F1. U centar u Wokingu parkiran je bio 21 primerak ovog slavnog automobila, što je najveći broj "F-jedinica" na jednom mestu u istoriji.

Goran Sarić - Automagazin.rs