Kako Nemci pretiču? Da li pravite iste greške?

U Nemačkoj svake godine, tokom manevara preticanja, život izgubi 400 osoba. Zašto je to tako? Nemački Autoklub (ADAC), objavio je rezultate analize manevara preticanja i došao do korisnih zaključaka. Preticanje će "uštedeti" mnogo manje vremena, nego što vozači očekuju...
Na šest različitih puteva, sprovedeno je poređenje. U isto vreme, na putu su bila dva vozača: onaj koji konstantno pretiče i napreduje u saobraćaju i "defanzivni vozač", koji se "uklapao" sa ostalim učesnicima u saobraćaju. Na distanci dugoj 20 kilometara, vozač koji pretiče je uspeo da bude prosečno brži samo 1,5 minuta, a samo 10% slučajeva "ušteda" vremena je iznosila više od 2 minuta. Treba istaći da su vozači tokom poređenja, morali da poštuju saobraćajne propise, među koje spada i ograničenje brzine.

Zanimljivo je da je bilo situacija, u kojima su oba vozača na cilj stigli u isto vreme. To se događalo, u situacijama kada su automobili ispred "defanzivnog vozača" često skretali u sporedne ulice, pa je i zanemarljiva prednost vozila koje pretiče, time u potpunosti nestala. Takođe, to se događalo onda kada vozilo koje pretiče, često nije bilo u situaciji da bezbedno pretkne vozilo ispred.

Zanimljivo je da su u Nemačkoj, preticanja drugi najčešći uzrok teških saobraćajnih nesreća van grada. Godišnje, u saobraćajnim nesrećama uzrokovanim nepravilnim preticanjem, u Nemačkoj pogine 400 osoba. Zašto je to tako?
Prema rezultatima analize ADAC-a, glavni razlog je što vozači ignorišu nedovoljno vidno polje. ADAC ističe da je za bezbedno preticanje traktora, neophodno videti 300 metara ispred, a u slučaju preticanja teretnog vozila, vozač koji pretiče mora videti čak 500 metara ispred. Kao važan faktor, ističe se subjektivna procena, jer vozač je dužan da, pored vidnog polja, dobro proceni koliko je automobilu potrebno za manevar preticanja. Sledeći faktor je i neophodno odstojanje između vozila. Vozač koji se "zalepio" za vozilo ispred, ne može imati dobar pregled saobraćaja iz suprotnog smera. O značaju pravilnog i pravovremenog aktiviranja pokazivača smera, ne treba ni govoriti.

Razlika u brzini vozila, takođe je važan faktor za bezbedno preticanje. ADAC ističe da vozilo koje pretiče mora biti minimalno 20 km/h do 30 km/h brže od vozila ispred. Manja razlika u brzini, značajno produžava trajanje manevra preticanja, a time se povećava i rizik od kolizije sa automobilom iz suprotnog smera. Za bezbedno preticanje, važna je i "saradnja" sa ostalim učesnicima u saobraćaju. Vozač vozila ispred, mora se ponašati predvidivo, i ne sme ubrzavati kada ga drugo vozilo pretiče. ADAC podseća da je od iziuzetno velike važnosti i upotreba dnevnih svetala, kako bi automobil ispred bio pravovremeno uočljiv i prepoznatljiv.
U krizim situacijama, nekada je potrebno naglo ukočiti, pa i stati, kako bi se vozaču koji pretiče, a koji nije dobro procenio situaciju, obezbedio što bezbedniji prolazak...
Goran Sarić - Automagazin portal