Saveti: Zašto treba skinuti zimske pneumatike?

Iako je obaveza posedovanja zimske opreme na automobilima i lakim teretnim vozilima, važila je do 1. aprila, na ulicama smo primetili da se veliki broj automobila i dalje kreće na zimskim pneumaticima. Podsećamo da korišćenje zimskih pneumatika u letnjim mesecima, povećava potrošnju goriva...
Pored toga, pri temperaturama višim od 7°C, dolazi do oštećenja dezena zimskog pneumatika i značajnog pogoršanja voznih osobina, ali i bezbednosti. U letnjim danima, temperatura vazduha iznosi i preko 30°C, a površina asfalta može biti veća od 50°C. Smesa zimskog pneumatika je razvijena za niske temperature, a gazeći sloj je dizajniran za bolje odvođenje vode ispod pneumatika i za snežne uslove. Zato u toplim danima, osobine zimskog pneumatika postaju negativne, i dolazi do pogoršanja voznih osobina, komfora i veće potrošnje.
Pogoršanje voznih osobina
Zimski pneumatik se u uslovima visokih temperatura zagreva, i postaje mekan i lako se deformiše. To se održava na pogoršanje voznih osobina, i za posledicu ima pogoršanje preciznosti i težeg kontrolisanja vozila. Pored toga, zimski pneimatik u uslovima visokih temperatura, ima znatno duži zaustavni put, koji može biti duži čak za 20 metara. Značajan faktor je i površina gezećeg sloja pneumatika. Gazeći sloj zimskog pneumatika ima mnogo veći broj lamela, što je u uslovima suvog ravnog asfalta negativna osobina.
Brže habanje pneumatika
Zimski pneumatik je izrađen od mekše smese nego letnji pneumatik, a korišćenje zimskog pneumatika u uslovima visokih temperatura, pneumatik čini još mekšim. Upravo zbog toga, dolazi do bržeg oštećenja gezećeg sloja zimske "gume". U letnjem periodu se oštećenje zimskog dezena povećava i do 30 % u odonsu na zimske mesece, što dovodi do novih troškova u budžetu vozača. Zato, bez obzira na nominalno veće izdatke, preporučujemo kupovinu letnjih pneumatika, koja će dugoročno dovesti do realnog smanjenja troškova vožnje.
Veća potrošnja goriva
Upotreba zimskim pneumatika u toplim danima, dovodi do povećanja potrošnje goriva. Zimski pneumatik, u toplim danima, postaje još mekši, što za posledicu ima značajno viši stepen otpora kotrljanja. Sve navedeno uslovljava veću prosečnu potrošnju goriva, koja na svakih 100 pređenih kilometara može biti za čak 1 litar veća.
Na listi negativnih osobina zimskog pneumatika u letnjim uslovima, nalazi se povišen nivo buke, zbog dezena gazećeg sloja, specijalno osmišljenog za zimske uslove.
Goran Sarić - Automagazin portal