Evropska komisija prepoznala potrebe auto-industrije - SUS motori i posle 2035.

Upozorenja, molbe i apeli ACEA (Asocijacija evropskih proizvođača vozila) su urodila plodom i Evropska komisija je usvojila "Automobilski paket" koji bi trebalo da pomogne auto-industriji Evrope...
...da lakše dostigne željene ciljeve dekarbonizacije i zadrži konkurentnost.
Evropska komisija je napravila prvi korak ka stvaranju pragmatičnijeg i fleksibilnijeg puta za usklađivanje dekarbonizacije sa ciljevima konkurentnosti i otpornosti.
-Ovi predlozi s pravom prepoznaju potrebu za većom fleksibilnošću i tehnološkom neutralnošću kako bi zelena tranzicija bila uspešna. Ovo predstavlja veliku promenu u poređenju sa važeim zakonom“, izjavila je Sigrid de Vris, generalna direktorka ACEA, Evropskog udruženja proizvođača automobila. „Međutim, đavo može biti u detaljima. Sada ćemo proučiti paket i sarađivati sa zakonodavcima kako bismo kritički ojačali predloge gde je to potrebno.
Evo šta je sadržaj "Automobilskig paketa" Evropske komisije
Komisija je predstavila Automobilski paket kako bi podržala napore sektora u prelasku na čistu mobilnost. On postavlja ambiciozan, ali pragmatičan politički okvir kako bi se osigurala klimatska neutralnost i strateška nezavisnost do 2050. godine, uz istovremeno pružanje veće fleksibilnosti proizvođačima. Takođe odgovara na pozive industrije EU da se pojednostave pravila.
- Ovaj "paket" održava snažan tržišni signal za vozila sa nultom emisijom, dok istovremeno daje industriji veću fleksibilnost za postizanje ciljeva CO2, i podržava vozila i baterije proizvedene u Evropskoj uniji. Inicijativa za korporativna vozila će podržati usvajanje vozila sa nultom i niskom emisijom. Automobilski omnibus povećava konkurentnost štednjom troškova, koji se očekuje da će iznositi približno 706 miliona evra godišnje, i smanjenjem birokratije, uz istovremeno pružanje veće investicione sigurnosti - kaže se u saopštenju Evropske komisije.
Ostajanje kursa ka čistoj mobilnosti sa pragmatizmom
Komisija je predstavila paket koji se bavi i ponudom i potražnjom u tranziciji automobilskog sektora: na strani ponude, predstavlja pregled postojećih standarda emisije CO2 za automobile i kombije i ciljanu izmenu onih za teška vozila. Na strani potražnje, predlaže inicijativu za dekarbonizaciju korporativnih vozila sa obavezujućim nacionalnim ciljevima za vozila sa nultom i niskom emisijom.
Od 2035. godine pa nadalje, proizvođači automobila će morati da se pridržavaju cilja smanjenja emisije izduvnih gasova za 90%, dok će preostalih 10% emisija morati da se kompenzuje upotrebom niskougljeničnog čelika proizvedenog u Uniji ili iz električnih i biogoriva. To u praksi znači da će SUS motori, plag in i klasični hibridi ostati u proizvodnji i nakon 2035.
Pre 2035. godine, proizvođači automobila će moći da koriste „super kredite“ za male pristupačne električne automobile proizvedene u Evropskoj uniji. To je potpuno nova kategorija putničkih automobila koja je predviđena, gde dužina vozila mora da bude manja od 4,2m i vozilo mora da bude na poptuno električni pogon. Ovo će podstaći dolazak na tržište više malih električnih modela. Za cilj za 2030. godinu za automobile i kombije, uvodi se dodatna fleksibilnost omogućavanjem „bankarskog kreditiranja i pozajmljivanja“ za period 2030-2032. Dodatna fleksibilnost je data za segment kombija, gde je usvajanje električnih vozila strukturno teže, sa smanjenjem cilja za emisiju CO2 za kombije za 2030. godinu sa 50% na 40%.
Komisija takođe predlaže ciljanu izmenu standarda emisije CO2 za teška vozila sa fleksibilnošću koja olakšava usklađenost sa ciljevima za 2030. godinu.
Što se tiče korporativnih vozila, obavezni ciljevi su postavljeni na nivou država članica kako bi se podržalo usvajanje vozila sa nultom i niskom emisijom od strane velikih kompanija. Imati više vozila sa nultom i niskom emisijom na tržištu, kako za prva tako i za polovna vozila, koristiće svim kupcima. Kako automobili kompanija prelaze veću godišnju kilometražu, to takođe znači veće smanjenje emisija. Takođe će nulta ili niska emisija i oznaka „Proizvedeno u EU“ postati preduslov za vozila koja imaju koristi od javne finansijske podrške.
Jačanje evropske industrije baterija
Sa 1,8 milijardi evra, program „Battery Booster“ će ubrzati razvoj baterija u potpunosti proizvedenih u EU. Kao deo ovog programa je i 1,5 milijardi evra za podršku evropskim proizvođačima baterijskih ćelija putem beskamatnih kredita.
Manje birokratije i jači uslovi za tranziciju
Automobilski omnibus će smanjiti administrativno opterećenje i troškove za evropske proizvođače, povećavajući njihovu globalnu konkurentnost i oslobađajući resurse za dekarbonizaciju. Očekuje se da će preduzeća uštedeti približno 706 miliona evra godišnje.
Ipak u ACEA su poprilično oprezni.
Na prvi pogled, paketu su potrebne odlučnije mere kako bi se olakšala tranzicija u narednih nekoliko godina. Bez hitne akcije u vezi sa fleksibilnošću za automobile i kombije za 2030. godinu – prekretnica koja je za četiri godine – akcija u vezi sa 2035. godinom može imati ograničen efekat - smatraju u ACEA - Štaviše, povezivanje strogih uslova sa različitim elementima paketa može imati kontraproduktivan efekat na otvorenost tehnologije i konkurentnost. Primetno je da uski zahtevi „proizvedeno u EU“ i predloženi sistem kompenzacije emisija zahtevaju dalju pažljivu procenu.
ACEA pozdravlja "povećanu pažnju" lakim komercijalnim vozilima (LKV), segmentu vozila koji je u teškoj situaciji, kroz usrednjavanje usklađenosti i cilj smanjenja do 2030. godine, kao i niz mera u okviru Automobilskog omnibusa.
Isto tako, ciljani amandman za teška komercijalna vozila je pozitivan, prvi korak, koji sada zahteva brzo usvajanje. Mora da sledi ubrzani pregled Regulative o CO2 iz teških komercijalnih vozila, koji ne može čekati do 2027. godine. Sektoru je potrebna hitna procena i redovno praćenje stanja najkritičnijih uslova za tranziciju segmenta.
ACEA napominje da je Komisija takođe dala predloge da se proizvodnja malih automobila u Evropi učini konkurentnijom, kao deo Automobilskog omnibusa, koji zaslužuju pažljiviju kontrolu i preciznije smernice i namenu za dobijanje "super kredita". Najavljene mere za obavezno ozelenjavanje korporativnih voznih parkova rizikuju da budu suprotne neophodnom tržišnom i podsticajnom pristupu. Industrija podržava podsticaje i omogućavajuće uslove u svim segmentima vozila. Teškim vozilima su takođe potrebne odgovarajuće mere stimulacije potražnje, zaključuje ACEA u svom reagovanju na mere EK.
Izvor: Evropska komisija, ACEA