Porsche Cayenne Electric - prve "žive" FOTO iz Dubaija

Cayenne Electric predstavlja početak nove ere za Porsche. Kao potpuno električni SUV, spaja prepoznatljivi Porsche DNK sa pionirskom tehnologijom...
...do 850 kW (1.156 KS), ubrzanje 0 - 100 km/h za 2,5 sekunde, snagu punjenja do 400 kW⁴ i domet do 642 kilometra.
To je najsnažniji serijski Porsche svih vremena, a istovremeno i svestraniji nego ikad: dinamičan na putu, siguran van asfalta i udoban na dugim putovanjima.
Pogledajte fotogaleriju: Porsche Cayenne Electric (2026).
Cayenne je bio prvi model kojim je Porsche preneo legendu svoje sportske marke u potpuno novi tržišni segment. Ovaj sportski svestrani model postao je globalni hit odmah nakon svetske premijere u septembru 2002. Sada započinje nova era sa potpuno električnim Cayenneom. „Cayenne Electric donosi performanse u potpuno novoj dimenziji, uz inovativne tehnologije koje smo razvili u motosportu. Postavlja nove standarde u SUV segmentu – kako u pogledu voznog ponašanja tako i u pogledu punjenja“, kaže Oliver Blume, predsednik Izvršnog odbora Porsche AG. „Izuzetne električne performanse susreću se sa stvarnom svakodnevnom praktičnošću.

Odličan komfor na dužim relacijama kombinuje se sa neuporedivim off-road sposobnostima.“ Sa oko 36 procenata globalne prodaje sportskih automobila koji su elektrifikovani, Porsche je 2025. jedan od najbrže transformisanih proizvođača automobila. Cayenne Electric je naredna prekretnica u toj priči o uspehu i dopunjuje postojeću ponudu Cayenne modela sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem i plug-in hibridnim pogonima, u duhu potpune fleksibilnosti kada je reč o Porsche pogonskim sistemima.
Performanse super-sportskog automobila i nivoi rekuperacije iz Formule E
Potpuno električnu porodicu Cayenne trenutno čine dva modela: Cayenne Electric i Cayenne Turbo Electric – oba sa pogonom na sva četiri točka i elektronskim Porsche Traction Management (ePTM) sistemom.
Cayenne Turbo ubrzava od 0 do 100 km/h za 2,5 sekunde, od 0 do 200 km/h za 7,4 sekunde i dostiže maksimalnu brzinu od 260 km/h. Ovakve impresivne e-performanse omogućava novorazvijeni pogonski sistem koji dostiže do 850 kW (1.156 KS) i do 1.500 Nm obrtnog momenta pri aktiviranju Launch Control funkcije. Turbo varijanta ima direktno uljno hlađenje zadnjeg elektromotora radi postizanja visoke kontinuirane snage i efikasnosti — tehnologija preuzeta iz motosporta. U normalnom režimu vožnje dostupno je do 630 kW (857 KS). Putem funkcije Pushto-Pass² može se aktivirati dodatnih 130 kW (176 KS) tokom 10 sekundi pritiskom na dugme.

Osnovni Cayenne u standardnom režimu raspolaže sa 300 kW (408 KS), odnosno 325 kW (442 KS) i 835 Nm obrtnog momenta uz Launch Control. Od 0 do 100 km/h stiže za 4,8 sekundi, a maksimalna brzina iznosi 230 km/h. Cayenne Electric takođe nudi vodeće mogućnosti rekuperacije energije, dostižući nivoe iz Formule E sa do 600 kW snage povraćaja energije. U svakodnevnoj vožnji, oko 97% kočenja obavljaju isključivo elektromotori, pa mehaničke kočnice retko moraju biti uključene. Za situacije kada je to ipak potrebno, za Cayenne Turbo je opcionalno dostupan Porsche Ceramic Composite Brake
(PCCB).
Svestranost Cayenne Electric u velikoj meri proizilazi iz njegove šasije.Adaptivno vazdušno ugibljenje sa Porsche Active Suspension Management (PASM) sistemom standardno se ugrađuje u oba modela. Turbo verzija dodatno poseduje Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) – zadnji diferencijal sa ograničenim proklizavanjem. Obe verzije mogu biti opremljene upravljanjem zadnjom osovinom, koje omogućava zakretanje zadnjih točkova do pet stepeni. Pored toga, po prvi put je za vrhunsku verziju dostupan i Porsche Active Ride. Porsche Active Ride, već poznat iz Porsche sportskih limuzina, a sada po prvi put primenjen na Cayenne modelu, gotovo potpuno neutralizuje pokrete karoserije i pruža izvanrednu stabilnost, dinamiku i komfor.

Inovativna praktičnost punjenja: brzo, pouzdano i bežično
U srcu potpuno električnih Cayenne modela nalazi se novo razvijena visokonaponska baterija od 113 kWh, koja zahvaljujući dvostranom hlađenju pruža optimalno termalno upravljanje. To donosi kombinovani WLTP domet do 642 km kod Cayenne Electric i do 623 km kod Turbo modela. Zahvaljujući 800-voltnom sistemu, Cayenne može da se puni DC snagom do 390 kW – a u određenim uslovima čak i do 400 kW⁴. Nivo napunjenosti (SoC) može se podići sa 10 na 80 procenata za manje od 16 minuta¹, dok se energija dovoljna za domet od 325 km (Cayenne) ili 315 km (Cayenne Turbo) može dopuniti za svega 10 minuta³. Postizanje stabilnih i pouzdanih performansi punjenja bilo je jedan od ključnih ciljeva tokom razvoja novog Cayenne modela.
Cayenne Electric je ujedno i prvi Porsche koji opciono podržava induktivno punjenje, sistem koji omogućava bežično punjenje snagom do 11 kW. Sve što Porsche Wireless Charging zahteva jeste da se vozilo parkira iznad podne ploče – a proces punjenja zatim počinje automatski.

Novi spoljašnji dizajn: progresivan, aerodinamičan i prepoznatljivo Cayenne
Cayenne Electric spaja prepoznatljive proporcije Porsche brenda sa jasno razvijenim dizajnom. „Novi Cayenne je prepoznatljiv Porsche i prepoznatljiv Cayenne model. Nadogradili smo prepoznatljive dizajnerske elemente i sačuvali sve što ovaj SUV čini posebnim. Rezultat je moderan dizajnerski koncept koji vodi Cayenne u budućnost“, kaže Michael Mauer, direktor dizajna.
Među istaknutim detaljima su nizak poklopac motora sa tankim Matrix LED farovima, koji naglašavaju širinu vozila i kombinuju sve funkcije osvetljenja. Snažno oblikovani blatobrani takođe su tipični za druge Porsche modele, kao i prepoznatljiva linija krova – karakteristična, blago nagnuta krovna linija. Bočni profil odlikuju vrata bez okvira i upečatljiva nabor na površini vrata. Bočni pragovi imaju trodimenzionalni dizajn i farbani su u Volcanic Grey Metallic, dok su kod Cayenne Turbo u visokosjajnoj crnoj boji. Dvobojni koncept dodatno naglašava sportske proporcije automobila.
Specifični rubovi točka ističu off-road karakter modela. Upečatljivi detalji pozadi, poput svetlosne trake sa prepoznatljivim 3D izgledom i animiranim grafičkim elementima, kao i osvetljenog Porsche natpisa, naglašavaju moderan dizajn. Cayenne Turbo dodatno ističe kontrastne elemente u ekskluzivnoj Turbonite boji, uključujući Porsche grbove, felne i okvire bočnih stakala. Suptilni detalji u Turbonite boji naglašavaju svetlosnu traku i Porsche logo. Za kupce sa posebnim zahtevima kada je u pitanju otpornost, dostupan je Off-Road paket. Prednji deo sa prilagođenim dizajnom omogućava sigurno kretanje po neravnim zemljanim stazama, posebno pri strmim usponima i spustovima, kao i kroz zahtevan teren.

Zahvaljujući koeficijentu otpora vazduha od 0,25, novi Cayenne Electric jedan je od najaero dinamičnijih SUV modela u svojoj klasi, što donosi prednosti u pogledu dometa i potrošnje energije. Porsche Active Aerodynamics (PAA) sistem precizno prilagođava aerodinamičke osobine vozila trenutnoj situaciji u vožnji i brzini, a uz efikasno upravljanje doprinosi i očekivanoj dinamici vožnje brenda, pružajući dodatni pritisak na tlo. Aktivni aerodinamički elementi uključuju pokretne otvore za hlađenje u prednjem delu, adaptivni spojler na krovu i inovativne aktivne zadnje aero dinamičke lopatice kod Turbo modela. One produžuju bočne rubove i poboljšavaju protok vazduha, što povećava domet, posebno pri višim brzinama. Ostale aerodinamičke mere uključuju vazdušne zavese u prednjem delu, gotovo potpuno zatvoreno dno, specijalne aero-felne i zadnji difuzor.
Novi nivo praktičnosti, udobnosti i individualnosti
Novi Cayenne Electric je za 55 milimetara duži od modela sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem. Novi SUV ima dužinu od 4.985 mm, širinu od 1.980 mm i visinu od 1.674 mm. Najveća razlika je u međuosovinskom rastojanju (3.023 mm), gde povećanje od gotovo 13 cm donosi više prostora za noge i udobnosti putnicima pozadi, nego ikada pre. Zadnji sedišni sistem je standardno električno podesiv i nudi fleksibilne opcije podešavanja od udobnog do prtljažnog položaja.

Zapremina prtljažnika je od 781 do 1.588 litara, plus prednji prtljažnik od 90 litara. Praktičnost novog automobila dodatno potvrđuje nosivost do 3,5 tone, u zavisnsti od opreme. Novo uvedeni Mood Modes funcija pretvaraja enterijer u prostor koji se prilagođava raspoloženju i situaciji. U zavisnosti od odabranog programa, menjaju se položaj sedišta, osvetljenje, klima, zvučni profil i prikaz na ekranima. Klizni panoramski krov sa Variable Light Control folijom na bazi tečnog kristala pruža osećaj prostranosti. Još jedan značajan detalj je i poboljšanje panela za grejanje: ona ne greju samo sedišta, već i velike kontaktne površine, poput naslona za ruke i panela vrata. Spektrum komfora dopunjen je proširenim ambijentalnim osvetljenjem, uključujući communication light – animiranu svetlosnu traku koja dočekuje putnike pri ulasku i vizuelno prikazuje različita stanja vozila, poput procesa punjenja.
Nikada do sada Cayenne nije bio toliko sveobuhvatno i individualno personalizovan kao novi, potpuno električni model. Kupci mogu birati između 13 standardnih boja, devet dizajna felni od 20 do 22 inča, 12 unutrašnjih kombinacija, kao i do pet enterijerskih i pet akcentnih paketa. Zahvaljujući Porsche Exclusive Manufaktur, proširenom spektru boja Paint to Sample i programu Sonderwunsch, kupci mogu dodatno personalizovati svoj Cayenne prema ličnim željama, od mnoštva opcija do potpuno unikatnog modela.
Program Porsche Design za ručne satove sada je proširen i na SUV modele. To znači da kupci Cayenne modela sada mogu naručiti sat iz Porsche švajcarske proizvodnje, potpuno usklađen sa detaljima njihovog vozila.

Porsche Driver Experience – najveća površina ekrana u Porsche vozilu
U oblasti digitalizacije, Cayenne Electric podiže iskustvo vožnje na novi nivo. U srcu novorazvijenog Porsche Driver Experience sistema nalazi se Flow Display – elegantno zakrivljeni OLED ekran koji se besprekorno uklapa u centralnu konzolu i omogućava jasnu separaciju prikaza i kontrolnih funkcija. Dopunjuje ga potpuno digitalna instrument tabla od 14,25 inča OLED tehnologije, kao i opciono putničko 14,9-inčno digitalno prikazivanje. Zajedno, ovo predstavlja najveću površinu ekrana ikada u Porsche vozilu. Po prvi put u Cayenne modelu dostupan je i Headup display sa AR tehnologijom, koji vizuelno prikazuje ekvivalent ekrana od 87 inča, 10 metara ispred vozila. Svi ekrani su skladno integrisani u enterijer. Dugmići i kontrole za najčešće korišćene funkcije, poput klime i jačine zvuka, i dalje su analogni. Dodatno, razvijen je naslon za ruku koji omogućava ergonomsku upotrebu digitalnih i analognih elemenata, čak i u posebno dinamičnim situacijama vožnje.
Novi Porsche Digital Interaction predstavlja digitalnu filozofiju upravljanja i dizajn koji proširuje Porsche Driver Experience, fokusiran na individualizaciju i brz pristup funkcijama. Vidžeti omogućavaju brzi pristup omiljenim funkcijama, dok Themes aplikacija prilagođava kolor šemu svih ekrana. Brojne aplikacije trećih strana mogu se direktno integrisati u vozilo preko Porsche App Centra. Raznovrsne streaming i gejming funkcije dodatno unapređuju digitalno iskustvo. Novi Voice Pilot takođe doprinosi tome –zahvaljujući veštačkoj inteligenciji, razume složena, povezana pitanja, prepoznaje kontekst i odgovara kao pravi sagovornik. Omogućava intuitivnu kontrolu navigacije i pristup širokom online znanju. Sa Porsche Digital Key, pametni telefon i pametni sat postaju ključevi vozila koji se mogu digitalno deliti sa još sedam korisnika.
Novi standardi kroz elektrifikaciju – tri pogonska sistema i nakon 2030.
Novi Cayenne Electric sada dopunjuje postojeći izbor pogonskih sistema, koji će i dalje biti u paralelno u ponudi širom sveta. „Inspirisanje kupaca je naš najveći prioritet u Porsche brendu. Elektrifikacijom Cayenne modela dostigli smo novi nivo performansi koji postavlja standarde za budućnost. Istovremeno, Cayenne ćemo i dalje razvijati sa efikasnim benzinskim i hibridnim pogonima i u narednoj deceniji“, kaže Matthias Becker, član Upravnog odbora za prodaju i marketing.
„Ova strategija važi za ceo Porsche portfolio: u svakom segmentu u kojem smo prisutni, kupci će ubuduće moći da biraju između potpuno električnog i motora sa unutrašnjim sagorevanjem.“ Potpuno električni Cayenne modeli već su dostupni za naručivanje. Cene, uključujući PDV i opremu specifičnu za zemlju, počinju od 105.200 evra za Cayenne i 165.500 evra za Cayenne Turbo u Nemačkoj.
1 Vreme punjenja Cayenne modela na direktnu struju (DC) sa maksimalnom snagom punjenja od 10% do 80% napunjenosti baterije (SoC) pod optimalnim uslovima (CCS brza punjačka stanica sa >390 kW, >850 V, >520 A, plus temperatura baterije od 15 °C, početni nivo napunjenosti 9% i preostali domet
km).
2 Nivo napunjenosti baterije i njena temperatura mogu uticati na performanse funkcije Push-to-Pass.
3 Domet koji Cayenne može nadoknaditi za 10 minuta punjenja na direktnu struju (DC) sa maksimalnom snagom punjenja pod optimalnim uslovima (CCS brza punjačka stanica sa >390 kW, >850 V, >520 A, temperatura baterije 15 °C, početni nivo napunjenosti 9% i preostali domet
4 Snaga punjenja Cayenne modela pod specifičnim uslovima sa CCS brzim punjačem sa >400 kW, >850 V, >520 A, početni nivo napunjenosti 45% - 48%, temperatura baterije 40°C - 42°C. Maksimalna snaga punjenja na direktnu struju (DC) prilikom punjenja od 10% do 80% napunjenosti baterije pod optimalnim uslovima: 390 kW (CCS brza punjačka stanica sa >390 kW, >850 V, >520 A, temperatura baterije 15°C, početni nivo napunjenosti 9% i preostali domet
PR
Foto: Porsche