Škoda Fabia 130: Limitirano izdanje slavi jubilej i nasleđe Škoda Auto u motosportu

Škoda predstavlja Fabia 130, specijalno izdanje zasnovano na aktuelnoj Fabia Monte Carlo 1.5 TSI. Ovaj model u ograničenoj seriji donosi više snage, spušteno ogibljenje, oštrije upravljanje i dizajnerske elemente koji odaju počast bogatoj i uspešnoj tradiciji Škode u motosportu...
Takođe, Fabia 130 je najbrža serijski proizvedena Fabia do sada, sa maksimalnom brzinom od 228 km/h. Ovaj model kombinuje performanse i stil za ljubitelje vožnje, dok ujedno obeležava 130 godina postojanja kompanije Škoda Auto. Specijalno izdanje već je dostupno za poručivanje na mnogim evropskim tržištima, a isporuke su planirane za decembar 2025. godine.

"Sa modelom Fabia 130 ponosno slavimo 130 godina inovacija i našu bogatu motorsport tradiciju. Kao ključni deo našeg proizvodnog portfolija, Fabia je postigla izuzetan uspeh – proizvedeno je preko 5 miliona primeraka od njenog predstavljanja 1999. godine. Ova limitirana serija – najbrža serijski proizvedena Fabia do sada – predstavlja našu posvećenost performansama, sa povećanom snagom i raznovrsnim vizuelnim unapređenjima. Fabia 130 donosi novi nivo uzbuđenja u našu liniju modela, potvrđujući našu tradiciju i odlučno gledajući u budućnost." - Martin Jahn, član odbora Škoda Auto za prodaju i marketing.

Škoda Auto je predstavila Fabia 130 – specijalno izdanje zasnovano na Monte Carlo paketu opreme, koje unosi izražen "hot hatch" karakter u Škodinu ponudu. Sa pogonskim sklopom temeljno unapređenim u tehničkom razvoju kompanije Škoda Auto, ova ograničena serija donosi 1.5 TSI motor sa više snage i poboljšanim upravljanjem. Pored toga, uključeni su režimi vožnje i asistenti prilagođeni dinamičnijoj vožnji, kao i posebno podešavanje sedmostepenog DSG menjača kako bi se dodatno naglasio sportski karakter modela. Fabia 130 takođe sadrži detalje inspirisane motosportom, aerodinamički optimizovane elemente i jedinstvene točkove koji je vizuelno izdvajaju. Najnoviji dodatak Fabia porodici biće ponuđen u ograničenom broju primeraka.

Srce nove Fabia 130 je unapređeni 1.5 TSI EVO2 motor, koji sada razvija 130 kW (umesto ranijih 110 kW). Motor je posebno podešen od strane stručnjaka za pogonske sisteme iz Škodinog odeljenja za tehnički razvoj. Delovi poput usisnog razvodnika, prigušivača vibracija i klackalica su unapređeni kako bi se prilagodili većoj snazi. Motor sada isporučuje veću snagu već od 3500 o/min, dok maksimalnih 130 kW razvija između 5750 i 6000 o/min. Maksimalni obrtni moment iznosi 250 Nm i dostupan je u rasponu od 1500 do 4000 o/min.
Sedmostepeni DSG menjač je takođe posebno unapređen – viši obrtaji pri promeni stepena prenosa omogućavaju brže ubrzanje, dok dvostruko spuštanje stepena prenosa u "Sport" režimu osigurava glatkije promene brzina. Takođe je optimizovana i logika kočenja, kako bi se omogućilo brže ponovno ubrzavanje. Prema najnovijim testovima, ubrzanje od 0 do 100 km/h traje 7,4 sekunde, što je 0,4 sekunde brže u odnosu na standardni model. Ubrzanje od 60 do 100 km/h sada traje 3,8 sekundi (prethodno 4,1 s), a od 80 do 120 km/h 4,8 sekundi (prethodno 5,3 s). Maksimalna brzina iznosi 228 km/h, što ovu verziju čini najbržom serijski proizvedenom Fabiom do sada.

Fabia 130 standardno dolazi sa sportskim ogibljenjem spuštenim za 15 mm, u kombinaciji sa 18-inčnim točkovima, što značajno poboljšava upravljivost i stabilnost. Sistem upravljanja je takođe modifikovan i nudi precizniji odziv i direktniju povratnu informaciju, posebno u novo definisanim režimima vožnje "Normal" i "Sport".
Ovo specijalno izdanje uključuje i dvofazni sistem dinamičke kontrole, dostupan putem menija u vozilu. Sistem protiv proklizavanja (ASR) se može potpuno isključiti radi omogućavanja kontrolisanog proklizavanja u odgovarajućim uslovima. Izbor režima ASR Sport + ESC Sport dozvoljava veće proklizavanje točkova uz kasniju intervenciju sistema stabilnosti (ESC), čime se omogućava uzbudljivo, ali i dalje sigurno iskustvo vožnje.

Fabia 130, zasnovana na Monte Carlo paketu opreme, dostupna je u četiri boje – beloj, crvenoj, plavoj i crnoj – uz crne stubove i krov koji dodatno naglašavaju njen sportski karakter. Spoljašnjost krase sjajni crni detalji kao što su prednji spojler, zadnje krilo i difuzor. Specijalne oznake „130“, inspirisane motosportom, istaknute su na prednjim blatobranima i na prtljažniku, jasno ukazujući na ekskluzivnost ovog izdanja.
Bi-LED prednja svetla sa crnim kućištima dodatno zaoštravaju izgled prednjeg dela automobila. Unikatni 18-inčni točkovi Libra u dim sivoj nijansi, u kombinaciji sa spuštenim vešanjem, naglašavaju dinamičnu siluetu vozila. Zadnji deo automobila karakteriše crna traka koja podseća na Fabia Rally2 modele – element prepoznatljiv sa prethodnih specijalnih izdanja Fabije. Duple izduvne cevi, koje su jasno istaknute ispod difuzora, dodatno pojačavaju sportski izgled i snažan vizuelni utisak ovog posebnog modela.

Unutrašnjost modela Fabia 130 osmišljena je tako da pruži maksimalnu udobnost i kontrolu u svim uslovima vožnje. Električno podesiva sportska sedišta sa bočnim osloncima obezbeđuju optimalnu podršku prilikom dinamičnih prolazaka kroz krivine. Trokraki multifunkcionalni sportski volan i poklopci pedala od nerđajućeg čelika dodatno doprinose atmosferi usmerenoj ka performansama. Crne aluminijumske lajsne na pragovima vrata i srebrni dekorativni elementi na komandnoj tabli i ručicama vrata dodaju sportski i sofisticiran ton enterijeru. Standardna oprema uključuje i 10-inčni Virtual Cockpit, dok je 9-inčni infotainment ekran sa naprednim opcijama povezivanja dostupan kao dodatna oprema.
Popularna Škoda Fabia prvi put je predstavljena 1999. godine i od tada je postigla izuzetan uspeh, sa više od 5 miliona proizvedenih primeraka. Do danas su postojala dva RS modela – Fabia RS prve generacije sa 1.9 TDI motorom i Fabia RS druge generacije sa 1.4 TSI motorom. Treća generacija odala je priznanje Škodinoj trkačkoj tradiciji kroz specijalno ograničeno izdanje R5.
Motosport je deo Škodinog DNK, a Fabia ima snažnu vezu s trkanjem, naročito sa serijama WRC, S2000 i Rally2 automobilima, koji su bazirani upravo na Fabijinoj platformi još od 2003. godine. Od 2015. godine, Škoda Motorsport razvija treću i četvrtu generaciju Fabije za takmičenje u kategoriji Rally2 (ranije poznatoj kao R5). Fabia je osvojila brojne titule u WRC2 i ERC šampionatima, kao i u mnogim nacionalnim i regionalnim takmičenjima. Sa skoro 700 prodatih jedinica privatnim timovima, Fabia je postala najuspešniji reli automobil u svojoj klasi.
Nova ograničena serija Fabia 130 nastavlja ovu tradiciju, kombinujući performanse i dizajn inspirisane Škodinim uspehom u motosportu. Isporuke počinju u decembru 2025. godine.
PR