Test: Toyota GT86 - Koga je briga za konjske snage!
Postoji mnogo proizvođača, koji u ponudi imaju snažan automobil, opremljen turbo motorom i tvrđim amortizerima, i koji misle da je time uspeh zagarantovan. Za neke je to dovoljno, posebno za one koji kupuju automobil prema znaku na maski hladnjaka, ili prema onome što čuju od kolega na poslu. Na drugoj stani su pravi sportski automobili, koje su konstruktori razvili sa vizijom da pruže vrhunski doživljaj u vožnji...
Nasleđe i sadašnjost
Toyota GT 86 asocira na nekoliko sportskih modela ove marke. Najpre na model Toyota 2000 GT, predstavljen 1965. godine, koji je imao slično naglo zakošen krov, kao i aktuelni model. Ali, glavna inspiracija je bila Corolla Levin AE86, poznatija kao Hachi-Roku, proslavljena po zadovoljstvu u vožnji, koje je pružala vozačima. Ovaj kompaktni model je bio lagan, a njegova masa je bila savršeno raspoređena, zbog čega je Corolla Levin AE86 postala omiljeni "alat" na mnogobrojnim automobilskim takmičenjima i dostupan automobil za istinske entuzijaste.
Fotografije možete pogledati klikom na LINK.
Podsetimo se šta je Vladan Petrović, višestruki državni reli šampion, rekao o GT86: "Toyobaru je konačno stigao! Moram da priznam da Toyota nije automobil, koji danas povezujem sportskim automobilima. Iako je u prošlosti imala nekoliko takvih automobila, imam utisak da sportski DNK pripada drugim japanskim brendovima. Međutim, realnost je drugačija, jer većina konkurenata ovakav automobil nema u ponudi, a Toyota ima! Siguran sam da će ova činjenica promeniti mnogo toga."
Dizajn
Osnovne dizajnerske linije automobila, definisali su ranije predstavljeni koncepti. Toyota GT 86 u odnosu na svoje koncept prethodnike, odaje umereniji utisak, a možemo reći i da je elegantnija od svog "dvojnika", modela Subaru BRZ. Nestao je agresivno dizajniran prednji deo koncepta FT-86 II sa lukovima od LED dioda integrisanim u branik, a za serijsku verziju je modifikovan i zadnji difuzor za vazduh. Felne su prečnika 17 inča i izrađene su od lake legure. Automobil meri dužinu od 4.240 mm i visinu od 1.285 mm, dok međuosovinsko rastojanje meri 2.570 mm. U odnosu na koncept FT-86 II, serijski automobil je za 5 mm duži i 15 mm viši.
Pogledajte vest Toyota GT86 - Sportski automobil godine 2012.
"GT86 uživo izgleda mnogo atraktivnije nego na fotografijama. Ono što je važno, Toyota GT 86 ne podseća ni na jedan drugi automobil, što joj obezbeđuje visok nivo individualnosti. Jednostavno, ovaj model ne možete pomešati ni sa jednim drugim na ulici. Bokovi su izbačeni, ali su veoma vešto ukombinovani sa branicima, sa kojima čine skladnu celinu. Inženjerima u Toyoti treba odati priznanje, jer ovo je stvarno praznik za oči." - bili su prvi utisci Vladana Petrovića.
Enterijer
Otvaram dugačka vrata (ne parkirajte se previše blizu drugog automobila!) i sedam u sportski dizajnirano sedište. U GT86 se sedi ekstremno nisko (čak 7 mm niže nego u modelu Porsche Cayman!), pa vozač ima osećaj da je instrument tabla postavljena visoko. Ono što je najvažnije, položaj volana u odnosu na ručice menjača i ručne končnice je optimizovan za sportsku vožnju. Sve je na dohvat ruke i tamo gde očekujemo. Iza ručice menjača, nalaze se komande za sistem elektronske kontrole stabilnosti (VSC), koji se može potpuno isključiti, aktivirati sportski mod ili mod za vožnju po klizavom. Jednostavno dizajniran volan odlično "leži" u ruci i odaje sportski utisak, iako nije fensi spljošten u svom donjem delu :-) Prečnik volana iznosi 365 milimetara, što je najmanji prečnik volana od svih modela Toyote u istoriji. Seditšta su anatomski dizajnirana, pa ni posle 130 km vožnje, nema bola u leđima. Neke komponente enterijera jasno asociraju na Subaru, kao što je ručica menjača ili pokazivači na instrument tabli, a Toyota je osmislila multimedijalne komande sistema Touch & Go, kao i komandu tempomata.
Pogledajte vest Toyota GT86 i ljubomorne supruge - Reklama meseca!
Iako je to kod ovakvog automobila manje važno, recimo i to da je praktična strana dosta istrpela. Zadnja sedišta (koncepcija 2+2) imaju samo "alibi" funkciju, jer je vidam manjak prostora za kolena i glavu putnika. Zapremina prtljažnika iznosi 243 litra.
Vladan Petrović je imao utisak kao da sedi u sedištu skrojenom po njegovoj meri. "Inženjeri u Toyoti zaslužuju jedno veliko BRAVO, kada je u pitanju ergonomija vozača. Ne pamtim, kada sam poslednji put sedeo u automobilu, koji ima ovako dobro osmišljenu poziciju sedenja i odnos sedište - menjač - volan. Kao što sam i očekivao, u automobilu se sedi sportski nisko, što se uklapa u koncept automobila sa niskim težištem, a sve u cilju odličnog ponašanja u vožnji. Centralni tunel na kojem je ručica menjača je podignut kao i skupocenim supersporskim modelima, što pruža odličan osećaj. Volan je sportski dizajniran i veoma je mali. Ruke se prosto lepe za njega. Enterijer ima jednostavan, ali sportski dizajn, a sportski utisak pojačavaju detalji u boji aluminijuma, sportske nožne komande i pokazivač broja obrtaja, koji zauzima centralnu poziciju na instrument tabli. Anatomska sedišta pružaju vrhunski oslonac u krivinama. Ne mogu, a da ne primetim ručicu manuelnog menjača, koja me neodoljivo podseća na onu iz modela Impreza WRX STi."
Motor ne čini auto?
Za pogon se stara atmosferski boxer motor zapremine 2.0 litra. Agregat je rezultat zajedničkog razvoja kompanija Subaru i Toyota i ima tzv. kvadratnu konstrukciju, jer je prečnik klipa isti kao i hod klipa i iznosi 86 mm. Subaru je u razvoju učestvovao sa svojom konstrukcijom boxer motora, a Toyota je razvila tehnologiju ubrizgavanja D-4S (kombinacija direktnog ubrizgavanja goriva i indirektnog sistema ubrizgavanja). Rezultat ovakvog rešenja je veća snaga i obrtni moment, bez negativnih uticaja na potrošnju goriva ili emisiju. Motor se može pohvaliti sistemom sa dve brizgaljke goriva po jednom cilindru, D-4S (Direct-injection 4-stroke petrol Superior-version), koji je razvila Toyota. Ovaj sistem smo prvi put mogli videti u automobilu Lexus, konkretno u modelu GS 450. Instalacija jedne brizgaljke u komoru za sagorevanje, a druge u usisni kanal, spaja prednosti direktnog ubrizgavanja goriva u cilindar i klasičnog dovoda preko usisnog kanala. Snaga se na zadnje točkove preko šestostepenog manuelnog menjača, poreklom iz modela Lexus IS 200, ili preko automatskog menjača sa istim brojem prenosa, takođe poreklom iz Lexusa. "Naš" test automobil je bio opremljen automatskom transmisijom, što nije umanjilo užitak u vožnji. Agregat razvija maksimalnu snagu do 200 KS (147 kW) pri visokih 7.000 o/min i maksimalni obrtni moment od 205 Nm u rasponu obrtaja od 6.400 do 6.600 o/min.
Vladan Petrović bio je impresioniran atmosferskim motorom. "Brojke na papiru, u slučaju Toyote GT86 ne znače apsolutno ništa! Motor u visokim obrtajima ima zvuk od kojeg se čovek naježi i koji uliva strahopoštovanje. Istina, motor u niskom i srednjem režimu obrtaja nema puno snage, ali posle 5.000 o/min povlači snažno, a izduvni sistem proizvodi pravu "simfoniju". Važnije od maksimalne snage je činjenica, da je motor odlično izbalansiran, i da je u krivinama veoma lako iskoristiti njegov puno potencijal. Motor nema turbopunjač, što znači da je veoma lako kontrolisati razvoj snage. Nema onog neprijatnog "napada obrtnog momenta" koji je karakterističan za turbo motore. Snaga se razvija ravnomerno, što je veoma važno za brzu vožnju kroz krivine. 200 konjskih snaga nekom možda ne izgleda kao respektabilna vrednost, ali ne treba zaboraviti činjenicu da je snaga razvijena iz motora zapremine 2 litra i to bez pomoći turbopunjača. Pozitivan utisak o pogonu je pojačao i odličan automatizovani menjač sa šest stepeni prenosa. Promena stepena prenosa je veoma kratka (Toyota tvrdi da promena prenosa traje samo 0.2 sekunde!), a manuelni mod omogućava promenu stepena prenosa preko polugica iza volana ili preko ručice menjača. Sve funkcioniše savršeno i japanski precizno, iako za sportsku vožnju preporučujem manuelni mod."
Ponašanje u vožnji
Sa ciljem optimalne raspodele mase, agregat je smešten iznad prednje osovine, pozicioniran nisko i što je više moguće pozadi, što je obezbedila njegova boxer koncepcija. Odnos mase (1.265 kg) između prednje i zadnje osovine, iznosi 53:47. Snaga se na zadnje točkove prenosi preko samoblokirajućeg diferencijala. Elektronski program kontrole stabilnosti (VSC), podešen je tako da obezbedi dinamičku stabilnost na granici mogućnosti automobila, sa minimalnim uticajem na upravljanje. Zahvaljujući tome, vozač može istinski uživati u vožnji. Prednje oslanjanje je tipa McPherson, a pozadi je dvostruko trapezoidno oslanjanje.
Pogledajte vest TOPGEAR auto godine je TOYOTA GT86.
"Bokser motor napred i zadnji pogon, kombinacija su od koje se znoje dlanovi i pre nego što krenete u vožnju. Ovaj kupe je stvoren za zabavu u krivinama. Preduslov za to je precizan sportski podešen volan, koji pruža puno povratnih informacija sa asfalta. To omogućava da se automobil precizno vozi, a kada zadnji deo prokliza, blagim korekcijama se veoma brzo vraća u željenu putanju. Krutost karoserije je zaista vrhunska i ponašanje automobila u krivinama zbog toga je veoma uverljivo i precizno. Vrhunska izbalansiranost pruža veliki užitak u vožnji, čak i u normalnim uslovima. Ne morate dovoditi automobil do graničnih vrednosti, da bi osetili njegovu preciznost i odlično ležanje na putu. Ali, kada motor zavrtimo u visoke obrtaje, nivo adrenalina naglo raste. Odličan raspored mase i mali prevesi, učinili su da se automobil ponaša neutralno. Samo snažno davanje gasa u krivini, izazvaće proklizavanje zadnjeg dela automobila. Dodatnu sigurnost uliva i elektronski sistem stabilnosti, koji je u svakom trenutku spreman da zaustavi "bežanje" zadnjeg dela u krivini. Idealno za neiskusne vozače, a oni koji žele potpuni adrenalin, mogu ovaj sistem potpuno isključiti. Beogradske ulice su nam otkrile, da je GT86 veoma tvrd automobil. Japanci nisu želeli da prave bilo kakve kompromise. Udobnost je bila u drugom planu." - zaključuje Petrović.
Pogledajte vest Toyota GT86: Turbo NE, elektromotor DA!
Ukoliko uživate u pravim sportskim automobilima, a na svom kontu imate oko 30.000 E "viška", Automagazin portal vam preporučuje da investirate u kupovinu atraktivnog modela Toyota GT86. Uživanje u vožnji ovog automobila bogato će se isplatiti. U svetu je mnogo zamena, ali pravih sportskih automobila je veoma malo. Ovo je jedan od njih. Iako ispod "haube" ima samo 200 KS, to je sasvim dovoljno za vrhunski adrenalinski užitak.
Toyota GT86 - Tehnička specifikacija |
|
Tip motora: | Benzinski boxer |
Broj cilindara / ventila benzinskog motora: | 4 / 4 |
Zapremina motora (cm³): | 1998 |
Maksimalna snaga motora (kW / o/min): | 147 / 7000 |
Maksimalni obrtni moment (Nm / o/min): | 205 / 6400 - 6600 |
Performanse | |
Maksimalna brzina (km/h): | 201 |
Ubrzanje 0-100 km/h (s): | 8,2 |
Potrošnja (prosečna na testu): | 8,1 |
Dimenzije | |
Zapremina prtljažnika (L): | 243 |
Zapremina rezervoara (L): | 50 |
Masa automobila / nosivost (kg): | 1265 / 365 |
Dimenzije pneumatika: | 215/45 R17 |
Dužina automobila (mm): | 4240 |
Širina automobila (mm): | 1775 |
Visina automobila (mm): | 1425 |
Međuosovinsko rastojanje (mm): | 2570 |
Cena modela Toyota GT86 Sport (EUR): | 32.800 € |
Fotografije možete pogledati klikom na LINK.
Generalni zastupnik Toyota vozila: Toyota Srbija
Adresa: Zrenjaninski put 26, 11210 Beograd
Tel: +381 (0)11 2090 901
Fax: +381 (0)11 2090 902
Web: www.toyota.rs
Tekst: Goran Sarić - Automagazin portal
Foto: Milomir Bošković - Automagazin portal