Testirali smo: Honda CR-Z - Ekosportista

Mali kupe Honda CR-Z (Compact Renaissance Zero) je prvi automobil na svetu, koji kombinuje sportske ambicije, hibridni pogon i manuelni menjač. Konačno je Honda stvorila hibridni automobil koji je u isto vreme atraktivan, kako za vozače koji preferiraju sportski osećaj u vožnji, tako i za one koji brinu o životnoj sredini, o potrošnji goriva, i koji žele visok nivo individualnosti...

Obeležavanju modela CR-Z kao direktnog naslednika modela CR-X, Honda se najpre protivila, ali sličnost ova dva automobila je veća nego što nam to naziv govori. Mali, ali lagan kupe CR-X postao je legenda cele generacije vozača i svi ga se s radošću sećamo. Model je nastao na platformi modela Civic 1983. godine, kao kompaktni automobil dužine 3,7 metara u konfiguraciji 2+2. Pokretao ga je motor 1.5i snage 74 kW (kasnije 1.6i u dve verzije snage: 92 i 96 kW), koji je bio sasvim dovoljan za automobil mase 870 kilograma. 1987. godine stigao je facelift, a zajedno sa njim povećana je i krutost karoserije, ali i masa za 100 kilograma. Mala sportska Honda postala je tehnološki pionir, kada je za modelsku godinu 1990 dobila motor 1.6i-VT, sa revolucionarnim sistemom za varijabilno otvaranje ventila VTEC. Agregat je imao snagu od 110 kW pri 7.600 o/min (maksimalni obrtni moment od 144 Nm pri 7.100 o/min). "Karijera" modela CR-X završena je 1991. godine. Honda je odlučila da kupe CR-X zameni otvorenim dvosedom CRX del Sol, sa karoserijom targa. Ovaj model se proizvodio od 1992. do 1998. godine. Već sledeće godine predstavljen je "radikalni" roadster S2000, sa pogonom na zadnje točkove i extremno štedljiv hibridni kupe Insight, sa kombinovanom potrošnjom od samo 3,4 l/100 km. S2000 je u doba ekonomske krize ostao bez naslednika, i izgled modela CR-X je spojen sa tehnikom modela Insight, a nastao je atraktivni kupe CR-Z.

Honda CR-Z zadžrala je kratku karoseriju, sa izrazito klinastim oblikom i detaljima preuzetim od istoimene studije iz 2007. godine. Maska hladnjaka je izvedena sa velikim otvorom u sredini, čiji dizajn je "reprodukovan" na ceo automobil. Honda priznaje da je veliki izazov bio kombinovanje estetskih i aerodinamičkih zahteva, pa je prednji deo izuzetno nizak, što odgovara bezbednosnim faktorima za zaštitu pešaka. U donji deo svetlosnih grupa instaliran je niz LED dioda za dnevno svetlo. Čeono staklo ima najblaži ugao od svih savremenih Honda modela, a na njega se nastavljaju blage linije krova i oštro dizajnirana "zadnjica" (tzv. Kamm-back) sa difuzorom u braniku. Zadnji spojer deli staklo vrata prtljažnog prostora, kao u modelima Civic ili insight. To je tipičan dizajn za aerodinamički optimizovane hibride.
Vladan Petrović, višestruki državni reli šampion i test vozač Automagazin portala, imao je samo reči hvale za igled nove male Honde: "Dizajn Honde CR-Z je veoma zanimljiv. Moram priznati da mi se dugo nije desilo da se neko približi i fotografiše automobil koji vozim. Gde god smo se zaustavili, automobil je bio "pod opsadom". Majke sa decom, "tjuneri", vozači Mercedes S klase, biciklisti, motociklisti... Ako je Honda želela da napravi automobil koji će privući pažnju svih, u tome je u potpunosti uspela. Izdaleka, CR-Z podseća na legendarni CRX, sa kratkom "zadnjicom", niskom karoserijom i agresivnim prednjim delom."

Honda CR-Z ima za 115 mm manje međuosovinsko rastojanje (2.430 mm) i za 315 mm je kraća (4.090 mm) od modela Honda Isnight, što je značajno uticalo na povećanje agilnosti i smanjenje mase za 44 kilograma. Za dobru stabilnost brine se i povećan trag točkova za 20 mm napred i 25 m pozadi. Enterijer nudi 2+2 raspored sedenja. Kao što smo i očekivali, japanski inženjeri su posebnu pažnju posvetili vozačevom okruženju. Instrument tabla je potpuno 3D digitalizovana, gde je jedini "analogni" pokazivač ostao obrtomer. Levo od volana se nalazi panel za podešavanje automobila, pre svega podešavanje režima funkcionisanja hibridnog pogona i elektronskog programa stabilnosti (Sport, Econ i Normal). Sa druge strane volana, nalaze se komande klima uređaja, čiji dizajn je inspirisan drugim Honda modelima. Korisnost enterijera povećava i mogućnost pomerenja prednjih sedišta u rasponu od čak 240 mm i obaranja zadnjih naslona jednim potezom.
"Prilikom ulaska u automobil, iznenadila me je niska pozicija sedenja. Ukoliko izađete iz Honde CR-Z i sednete u automobil srednje klase, imaćete osećaj kao da ste seli u MPV model. Tu se vidi težnja inženjera da se težište automobila postavi što je niže moguće, ali i što više ka sredini automobila. Sedišta su pozicionirana više ka zadnjoj osovini. Volan je podesiv i može se postaviti tamo gde ga žele videti i sportski orjentisani vozači. Ako nešto moram zameriti, onda je to operacija paljenja automobila, jer pored konvencionalnog ključa, postoji i dugme za startovanje agregata. Onaj ko prvi put sedne u CR-Z, imaće osećaj da je Boeing 747 jednostavniji." - istakao je Vladan Petrović.

Dizajn je jedna stvar, ali ono po čemu je ovaj automobil karakterističan jeste njegova tehnika. Honda CR-Z opremljena je hibridnim pogonom IMA (Integrated Motor Assist), koji smanjuje potrošnju goriva i emisiju štetnih materija, ali u isto vreme povećava snagu i obrtni moment. Pod haubom diše 4-cilindrični atmosferski motor 1.5 i-VTEC, koji je preuzet od američke Honde Jazz. Konvencionalni motor razvija snagu od 84 kW (114 konjskih snaga) i maksimalni obrtni moment od 145 Nm. Benzinski motor je uparen sa elektromotorom snage 10 kW pri 1.500 o/min, i obrtnog momenta 78 kW pri 1.000 o/min. Kombinovana snaga kompletnog sistema iznosi 91 kW (124 KS) pri 6.100 o/min, i maksimalni obrtni moment od 174 Nm u rasponu obrtaja od 1.000 do 1.500 o/min. Glavna prednost IMA sistema što obezbeđuje maksimalan obrtni moment već od samog starta. U niskom režimu obrtaja, motor postiže za 70 Nm veći obrtni moment od niskozapreminskog turbo motora. Kriva obrtnog momenta je skoro ravna, a maksimum postiže u rasponu od 1.000 do 1.500 o/min. Menjač je manuelni sa šest stepeni prenosa, i ova konfiguracija je izabrana kao odgovor na zahteve evropskih kupaca. CR-Z je opremljen i sistemom Start/Stop, koji značajno smanjuje potrošnju u gradskim uslovima, a radi skoro neprimetno.

Hibridni pogon može funkcionisati u tri režima: Sport, Econ i Normal. U ECON modu, motor reaguje pomalo "lenjo", a ograničena je i funkcija klimatizacije. ECON mod je idealan za manje zahtevne vozače i za "eksploataciju" u gradskim uslovima. Režim SPORT obezbeđuje najbrže reakcije na pedalu gasa i povećava efikasnost upravljačkog mehanizma, smanjenjem uticaja električnog pojačivača. Mod NORMAL obezbeđuje kompromis između dva pomenuta moda.
Iako CR-Z ne pokreće turbo benzinski motor, karakteristikama hibridnog pogona prijatno je iznenađen i Vladan Petrović: "Automobil me je očarao visokim obrtnim momentom u niskom režimu rada. Obrtni moment se razvija gotovo trenutno, a osećaj ubrzanja je impresivan za jedan hibridni automobil. U SPORT modu, automobil je veoma dinamičan i snage nikada ne nedostaje. Nikada ne bih rekao da je pod haubom atmosferski motor zapremine samo 1,5 litara. Kada se komanda gasa pritisne do kraja, oseća se visok obrtni moment, koji se može uporediti sa malim turbo motorima. Honda je pokazala da hibridni pogon može odlično "sarađivati" sa manuelnim menjačem. Manuelni menjač ističe sportski karakter ovog automobila, i pojačava ga kratkim hodovima i preciznošću."
Honda CR-Z nije tzv. Full-hybrid, jer ne postoji mogućnost kretanja samo na električnu energiju. Dakle, benzinski motor uvek je aktivan, a elektromotor je odlična pomoć prilikom ubrzavanja, što se odrazilo i na smanjenje potrošnje. Potrošnja ovog zanimljivog automobila je skoro na nivou potpunih hibridnih modela. Potrošnja goriva u normalnom režimu vožnje iznosila je 4,8 l/100 km, što je za svaku pohvalu. Ubrzanje iz mesta do "stotke" traje 9,9 sekundi, a maksimalna brzina, koju nismo isprobavali, iznosi oko 200 km/h.

Model CR-Z koristi izmenjenu platformu modela Insight, ali za izradu oslanjanja korišćeni su lakši materijali, kao što je kovani aluminijum, od koga je napravljeno prednje McPherson oslanjanje. Zadnja osovina je torzionog tipa i izvedena je u obliku slova "H". Inženjeri ugradnju torzione osovine objašnjavaju činjenicom da štedi prostor, koji je dragocen zbog ugradnje baterija u zadnjem delu automobila. Proizvođač navodi da je torziona krutost automobila visoka i da je na nivou modela Civic Type R. To je veoma važno sa stanovišta dinamičnosti u vožnji, što nam je potvrdio i Vladan Petrović: "Iako pod haubom nema 500 konjskih snaga ili dvanaestocilindrični motor, CR-Z je definitivno sportski automobil. Upravljanje je brzo i precizno, a automobil se u krivinama ponaša kao riba u vodi. Možda mnogi nisu očekivali od mene da ovo kažem, ali ovo je zaista odlično "složen" model, koji se može nazvati sportskim. Zahvaljujući širokom tragu točkova i nisko postavljenom težištu, ležanje u krivinama je izuzetno dobro, i automobil je skoro nemoguće izbaciti iz idealne putanje. Iznenadilo me je koliko spremno CR-Z menja smer. Čak i prilikom agresivnog promena smera, automobil se čvrsto držao asfalta. Kontakt sa asfaltom je izuzetno uverljiv, i automobil dugo ostaje neutralan, a u graničnim situacijama pomaže elektronski sistem stabilnosti. Honda CR-Z je automobil za vozače."

Honda CR-Z nudi mesto za četiri putnika, iako se na zadnja sediša komforno mogu smestiti samo deca, pa ona imaju više alibi nego praktičan efekat. Što se prtljažnika tiče, s obzirom da je pitanju sportski automobil, koji ima baterije smeštene ispod zadnjih sedišta i dela prtljažnika, njegovih 215 litara možemo oceniti kao sasvim zadovoljavajuće. Nasloni zadnjih sedišta se mogu oboriti, čime se zapremina dela za prtljag povećava na preko 400 litara. Oslanjanje nudi odličan kompromis između komfora i dobrog ponašanja na putu. Udobnost je iznenađujuće dobra, ali na poprečnim neravninama se oseća sportska "nota" ovog automobila.

Honda CR-Z je definitivno zanimljiv i lep automobil, koji na osnovu naših ličnih utisaka s pravom može nositi epitet sportski. Konačno je Honda stvorila hibridni automobil koji je atraktivan i za vozače. U ponudi kompanije Delta Automoto, generalnog uvoznika automobila marke Honda za tržište Srbije, nalaze se tri nivoa opreme za model CR-Z: GT, Base i Sport. U osnovnu opremu spada šest vazdušnih jastuka, elektronski sistem stabilnosti, aktivni nasloni za glavu, električni pojačivač servo uređaja, električne komande prozora i spoljnih retrovizora, podešavanje volana u dve ose, deljiva zadnja sedišta, putni kompjuter, 16-inčne felne i automatska klimatizacija. Cena osnovnog modela kreće od 21.900 Eur sa uračunatom subvencijom države za kupovinu hibridnih automobila u iznosu od 100.000 dinara.
Fotografije snimljene na testiranju možete pogledati klikom na LINK.
Cenovnik možete pogledati klikom na LINK.

Honda CR-Z - Tehnička specifikacija | |
Motor: | Atmosferski benzinski + elektromotor |
Broj cilindara/ventila: |
4 / 4 |
Zapremina motora cm³: |
1.497 |
Maksimalna snaga motora (KS / o/min): |
124 / 6.100 |
Maksimalni obrtni moment (Nm / o/min): |
174 / 1.000 - 1.500 |
Performanse: | |
Maksimalna brzina (km/h): |
200 |
Ubrzanje 0 - 100 km/h (s): |
9,9 |
Potrošnja grad/otvoreno/prosek (l/100 km): |
6,1 / 4,4 / 5,0 |
Dimenzije: | |
Prtljažni prostor (L): |
215 - 401 |
Zapremina rezervoara (L): |
40 |
Masa automobila (kg): |
1.245 |
Dimenzije pneumatika: |
205 / 55 R16 |
Dužina automobila (mm): |
4.080 |
Širina automobila (mm): |
1.740 |
Visina automobila (mm): |
1.395 |
Međuosovinsko rastojanje (mm): |
2.435 |
Cena osnovnog modela (Eur): |
21.900 |
Goran Sarić - Automagazin portal