Testirali smo: Mazda MX-5: 365 dana radosti
Kultni dvosed Mazda MX-5 nedavno je prošao fazu tehničkih unapređenja i retuš izgleda. Ali, nemojte se plašiti, jer karakter ovog bestsellera, koji sa ponosom slavi svoj 20. rođendan, i u trećoj generaciji ostao je nepromenjen. Na test smo dobili "hartop" verziju sa tvrdim sklopivim krovom, koju krase sve osobine koje su "Miatu" poslale u visine...
Zaposleni u Guinessovoj knjizi rekorda, u sekciji najuspešniji otvoreni serijski automobil, imaju puno posla. Od 1989. godine, kada se pojavio na tržištu u "poplavi" dvoseda sa visokolitražnim motorima, proizvedeno je 807.293 primerka ovog sjajnog automobila. Iako je u početku u ponudi bila samo kao "softtop", odnosno sa platnenim krovom, interesovanje kupaca za komfornijim rešenjem prevazišlo je očekivanja. Stručnjaci u Mazdi nisu mogli ignorisati hiljade predloga, i kultni dvosed od 2006. godine u ponudi je i u verziji Roadster Coupé, sa tvrdim sklopivim krovom, koji se u otvoreni cabrio transformiše za samo 12 sekundi.
Podsetimo, 2008. godine Mazda MX-5 dobila je osvežen izgled, a "reviziju" su prošli i motori. Šta je novo? Najveće promene dizajna uočavamo na prednjim detaljima automobila, koji su masivniji, a nove su i svetlosne grupe. Potpuno nov je prednji branik, koji sada propušta više vazduha za hlađenje kočionog sistema i motora. Umesto ovalnog otvora za dovod vazduha, na osveženoj MX "petici" je instaliran petougaoni veliki otvor. Čini se da su dizajneri pri izradi koristili iskustva sa ranijih koncept modela, pa neki detalji podsećaju na koncept Sassou. Izbačeni blatobrani, koji automobilu daju atletske proporcije, ostali su "na svojim mestima", ali su dizajnerski unapređeni donji delovi bokova automobila. Ono što je važno za sve ljubitelje dinamične vožnje je da je odnos mase po osovinama ostao isti: 50:50. Nov je i dizajn felni od lake legure. "Miata!" - oduševljen je bio naš test vozač, Vladan Petrović nakon što smo ga iznenadili našim dolaskom. "Automobil izgleda kao da je mnogo skuplji. Bokovi su izbačeni, pa automobil odaje snažan utisak, što smo mogli videti po reakcijama ljudi na svakom koraku. Sviđa mi se što se silueta ni posle 20 godina nije promenila, a automobil izgleda sveže i savremeno. Treba odati priznanje Mazdinim dizajnerima, jer ovo je stvarno praznik za oči." - istakao je Petrović
Šta je novo doneo hartop tvrdi sklopivi krov? Zadnji deo automobila morao je biti povišen za 20-40 mm, zbog potrebe za povećanjem prostora za krov, ali to je dizajnerski skoro nevidljiv detalj. Treće stop svetlo, koje izgleda kao da je izrađeno od belih LED dioda, smešteno je malo dalje od zadnjeg "prozora". Cela karoserija je samo 37 kilograma teža nego kod roadstera, od čega 32,2 kilograma otpada na konstrukciju krova, a ostatak na pojačanja kao što je čelični poklopac krova, umesto aluminijumskog kod roadstera. Takođe je važno da automobil zadržava originalne proporcije i kompaktnost, bez obzira da li se vozi sa otvorenim ili zatvorenim krovom.
Mazda je za izradu novog Roadster Coupea imala veoma jaku osnovu. Dokazani roadster MX-5 ima izuzetno krutu karoseriju, pa je pažnja u potpunosti mogla biti usmerena na konstrukciju tvrdog sklopivog krova i na njegovo optimalno funkcionisanje, bez straha za krutost karoserije, koji imaju tvorci svih konkurentskih modela izvedenih od zatvorenih verzija. Rezultat je neverovatan! Trodelna kontrukcija se elegantno i brzo sklapa, ali NE u prtljažni prostor, već u deo iza sedišta specijalno pripremljen za to. Prtljažnik zapremine 150 litara ostaje netaknut.
Sam krov je izrađen od plastike i "laminata" od staklenih vlakana. Sve to održava japanski smisao za nove tehnologije i efektivan dizajn. Sam krov je težak samo 18 kg više nego kod osnovnog otvorenog modela. Za električno upravljanje krovom zadužena su 4 elektromotora, a kompletan krov za serijsku upotrebu pripremila je japanska filijala kompanije Webasto. Stručnjaci iz ove kompanije, zajedno sa Mazdinim inženjerima, napravili su unikat: rekordnih 12 sekundi je potrebno za transformaciju automobila iz roadstera u coupe. Isto toliko traje i jednostavna operacija zatvaranja krova.
Kako sve funkcioniše u praksi? Za otvaranje krova je neophodno da automobil bude u fazi mirovanja, odnosno u neutralnom položaju, a celu operaciju vozač izvodi veoma jednostavno. Potrebno je samo otvoriti sigurnosni "prekidač" na centralnom delu krova i pritisnuti dugme na centralnoj konzoli. Kao što smo istakli, cela operacija traje samo 12 sekundi, što znači da to možete učiniti na semaforu dok je "na snazi" crveno svetlo. Ukoliko Vas u tome prekine zeleno svetlo, slobono možete krenuti i proces nastaviti na sledećem zaustavljanju. Pre nego što krov počne da se spušta, bočni prozori će se spustiti za 100 milimetara, a pozadi će se četvrti deo mehanizma pomeriti, zajedno sa stop svetlom unazad, kako bi sklopljeni krov nesmetano ušao u prostor iza sedišta.
Sa aspekta funkcionalnosti i iskoristivosti, otvorena Mazda MX-5 se ni na koji način ne razlikuje od roadstera. Vlada Petrović je odmah nakon smeštanja za podesiv volan, primetio detalje koji su iznenađujuće dobri: "Miata ima ekstremnu krutost karoserije, što se oseća i u automobilu tokom vožnje. Mislim da joj na tome mogu pozavideti i mnogo skuplji otvoreni automobili. Osećaj krutosti pojačava snažan centralni "tunel" koji beskompromisno deli dva člana posade. Sve u automobilu deluje čvrsto i na jači pritisak nogom, materijali ostaju savršeno neutralni i nečujni. Kao što sam i očekivao, u automobilu se sedi sportski nisko, što se uklapa u koncept automobila sa niskim težištem, a sve u cilju odličnog ponašanja u vožnji. Ono što me je prijatno iznenadilo je to što se i u hladnim noćnim satima, automobil bez problema vozi sa otvorenim krovom, za šta se brine odličan klima uređaj, kao i minijaturni deflektor vazduha iza sedišta. U automobilu sa otvorenim krovom prijatno se osećam sve do 110 km/h, kada šum vetra postaje jači i od BOSE audio sistema. Sve pohvale zaslužuju sportska Recaro sedišta, koji nude odličan oslonac u krivinama."
Za oba putnika na raspolaganju je velika mogućnost odlaganja stvari. Iza sedišta se nalazi "fioka" koja se može zaključati, a u koju se mogu smestiti manji predmeti. U vratima se pored dela za odlaganje manjih predmeta nalazi i otvor za flašu sa vodom ili sokom, a na centralnom grebenu, između vozača i suvozača su takođe ostave za manje predmete. Ako nešto moramo zameriti "našoj" Miati, onda je to tesan prostor za putnike većih gabarita, pa će putnici nadprosečnog rasta morati da se potrude da pronađu idealan položaj za volanom. Ali, kada se otvori krov, sve će sigurno zaboraviti. :)
Testirani automobil pokretao je slabiji benzinski agregat u ponudi (snažniji je 2.0 od 160 KS), koji iz 1.798 cm3 zapremine razvija maksimalnu snagu od 126 KS pri 6.500 o/min i maksimalni obrtni moment od 167Nm pri 4.500 o/min. Snaga se na zadnje točkove šalje preko petostepenog manuelnog menjača, sa izrazito sportskom i kratkom ručicom. Sprint iz mesta do "stotke" traje 9,9 sekundi, a maksimalna brzina iznosi 198 km/h. Ali, nije to ono čime se popularna MX-5 najviše hvali. "Nije sve u litrima i konjskim snagama!" - kategoričan je Vladan Petrović. "Ovo je automobil koji pruža puno emocija u vožnji, i sa njim je svaki metar istinsko uživanje. Volan je izuzetno precizan, što važi i za menjač kratkih hodova, kao u nekog sportskog automobila. Kada svemu dodamo i masu od samo 1.155 kg, onda možemo shvatiti prave vrednosti ovog automobila. Moram da pohvalim elastičnost motora, koji skoro trenutno reaguje na pritisak papučice gasa. Na davanje gasa, brzo reaguje i "obrtomer", "brzinomer", ali i centralno smešten pokazivač pritiska u sistemu za podmazivanje motora. Motor zvuči savršeno, a pravi sportski zvuk daje kada ga zavrtimo preko 5.000 o/min." - izjavio je Petrović nakon kraće vožnje.
Prosečna potrošnja na našem testu kretala se oko 9 litara na 100 L/100 km, ali treba istaći da smo najveći broj kilometara prešli u gradskim uslovima. Potrošnja na otvorenom putu neretko se kretala oko 6 /100 km.
Što se ponašanja na putu tiče, u Mazdi su imali cilj da razviju automobil sa nadprosečno dobrim kontaktom sa podlogom i dobrom agilnošću. U tome su u potpunosti uspeli. Ka ostvarivanju ovog cilja, mnogo im je pomogla ekstremno kruta karoserija. Uvijanje jednostavno ne postoji.Ovo nam je potvrdio i Vladan Petrović, višestruki državni reli šampion u generalnom plasmanu: "Tako je. Krutost karoserije je zaista vrhunska i ponašanje automobila u krivinama zbog toga je veoma uverljivo i precizno. MX-5 je uvek ostavljala utisak automobila veoma čvrste strukture, pa ga ni uobičajene rupe na putu ne čine neudobnim. Koncept motor napred, pogon nazad, omogućio je Mazdinim inženjerima da projektuju automobil idealnog rasporeda mase, što se oseća na svakom pređenom kilometru. Vrhunska izbalansiranost pruža veliki užitak u vožnji, čak i u normalnim uslovima. Ne morate eksploatisati automobil na maksimumu, da bi osetili njegovu preciznost i odlično ležanje na putu. Ali, kada motor zavrtimo u visoke obrtaje, nivo adrenalina naglo raste, i dostiže vrhunac po krivudavim putevima, gde se Miata ponaša kao riba u vodi. Odličan raspored mase i mali prevesi, učinili su da se automobil ponaša neutralno. Samo snažno davanje gasa u krivini, izazvaće proklizavanje zadnjeg dela automobila, koje se veoma lako kontroliše. Dodatnu sigurnost uliva i elektronski sistem stabilnosti, koji je u svakom trenutku spreman da zaustavi "bežanje" zadnjeg dela u krivini. Idealno za neiskusne vozače, a oni koji žele potpuni adrenalin, mogu ovaj sistem isključiti. Ovom automobilu je zaista teško pronaći manu u ponašanju u vožnji. Jedno veliko BRAVO za Mazdu."
Mazda MX-5 jedini je japanski automobil u istoriji sa kultnim statusom, i čak 200 klubova obožavalaca širom sveta. Od 2000. godine i zvanično je postao i najprodavaniji roadster na svetu. Nimalo slučajno. Testirani primerak, Mazda MX-5 1.8i Roadster Coupe Challenge, sa svim dažbinama košta 22.890 Eura. Model 1.8i Emotion, sa softtop krovom može se kupiti već za 18.590 Eura. Odnos uloženo - dobijeno: čista desetka!
Fotografije možete pogledati klikom na LINK.
Više info detalja o Mazdi MX-5 i cene, pogledajte na www.mazda-rs.com
Mazda MX-5 1.8i Challenge - tehnička specifikacija | |
Tip motora: | benzinski agregat, ubrizgavanje |
Broj cilindara / ventila: | 4 / 4 |
Zapremina motora (cm3): | 1798 |
Maksimalna snaga (KS/o/min): | 126 / 6.500 |
Maksimalni obrtni moment (Nm/o/min): | 167 / 4.500 |
Maksimalna brzina (km/h): | 198 |
Ubrzanje 0 - 100 km/h (s): | 9,9 |
Zapremina prtljažnog prostora (L): | 150 |
Zapremina rezervoara za gorivo (L): | 50 |
Masa automobila (kg): | 1.155 |
Dimenzije pneumatika: | 205/50 R16 |
Potrošnja: grad / otvoreno / prosek (L): | 9,5 / 5,5 / 7,0 |
Dimenzije: | |
Dužina (mm): | 4020 |
Širina (mm): | 1720 |
Visina (mm): | 1255 |
Međuosovinsko rastojanje (mm): | 2330 |
Cena (Eur): | 22.890 sa porezom |
Goran Sarić - Automagazin portal