Test: Honda Civic Sedan - Zlatna sredina

Dok gledamo Hondu Civic sedan, nameće nam se dilema žednog čoveka pored bunara: da li je uže prekratko ili je bunar predubok? Dilema je sasvim na mestu, jer Honda Civic sedan izleda više kao mali Accord, nego produženi Civic hatchback, što potvrđuje i međuosovinski razmak koji je povećan sa 263,5 na 270 centimetara, i dužina povećana sa 425 na 454,5 centimetara...

Civic je u 35 godina postojanja kroz sedam generacija evoluirao u jedan od najpopularnijih, i možemo slobodno reći, kultnih japanskih automobila. I sa dolaskom osme generacije atraktivnog Civica u hatch karoserijskoj varijanti, Hondini stručnjaci su shvatili da, ukoliko žele širi opseg kupaca automobila srednje klase, moraju na tržište plasirati i Sedan verziju, koji smo nedavno testirali. Honda Civic sedan bitno odstupa od standarda sedan automobila, i već svojim originalnim izgledom odudara od svega što se može pronaći na tržištu.Iako ima manje agresivan dizajn od hatcback verzije, Civic se i kao sedan može pohvaliti znatno atraktivnijim i dinamičnijim dizajnom od prethodne generacije, koja je platila danak dosadnom dizajnu. Automobil sa svih strana izgleda prilično uverljivo, sa sportski naglašenim detaljima i dinamičnim linijama.

Dobrodošao je i futuristički kokpit, sa zanimljivim plavim osvetljenjem i neobičnim obručom upravljaća, koji podseća na one iz Formule 1. Vrlo lako možete pomisliti da nećete umeti koristiti sve ispred Vas, posebno ako imate malo više godina i niste poklonik kompjuterskih igrica. Ipak, nije tako. Osećaj je kao da ste seli u cockpit nekog aviona veoma raduje. Položaj za volanom je vrlo lako pronaći, i već posle nekoliko sekundi shvatite da se nalazite u automobilskom prirodnom okruženju, gde se sve nalazi na svom mestu, odnosno tamo gde ga očekujete. Isto važi i za suvozača, koji ispred sebe, ali i u vratima ima na raspolaganju povelike pretince za odlaganje sitnica i boca sa pićem. Kvalitet izrade materijala i osećaj kompaktnosti je na visokom nivou, i potvrđuje težnju japanske marke ka premium brendovima. Zadnja sedišta nude malo veću "količinu" prostora od modela sa pet vrata. Tačnije, Civic sedan na zadnjoj klupi pruža pravi limuzinski komfor, i za razliku od osnovnog modela, mesta za kolena ima i kada su prednja sedišta u krajnjem položaju. Isto važi i kod mesta za glavu pozadi, koje neće nedostajati ni odraslim osobama. Ono što nam se nije dopalo kod testiranog Civica jeste prtljažnik skromne zapremine, jer 390 litara jeste manje od onog koji nudi većina konkurenata.

Već prvi metri u vožnji Civica još jednom su nas podsetili na težnju Honde da se ravnopravno uključi u borbu sa evropskim Premium brendovima. Od prvog metra impresionirala nas je čvrstoća strukture karoserije. Nema "cvrčaka" i čudnih zvukova u unutrašnjosti, čak ni u vožnji po lošim putevima prepunim rupa, koje su neretke kod nas. Sve to govori o izuzetno visokom kvalitetu izrade šasije karoserije, ali i same unutrašnjosti, i o kvalitetu materijala. Preglednost vozača je veoma dobra, iako bismo bili puno srećniji bez trouglastog dela na B stubu, koji nam je prilično zasmetao pri vožnji vijugavim brdskim predelima, kao u raskrsnicama, gde nam je pešak neretko dolazop u tzv. mrtav ugao. Ipak, sve to zaboravljamo, jer kompaktnost i kvalitet izrade svega što se nalazi u autombilu, daje vozaču i putnicima osećaj trajnosti i pouzdanosti. Ono što vozaču daje poseban utisak u ovom automobilu jeste volan. Sportskog je oblika, fantastično pogođene veličine i veoma zanimljivih linija. Napravljen je od kože, plastike i metalnih umetaka, a krakovi mu imaju tipke za radio, putni računar... U vožnji je izvrstan, precizan i izuzetno direktan, što pomaže preciznom vođenju automobila kroz najzahtevnije krivine.

Pravo uživanje počinje pokretanjem motora. Mnogi poznavaoci automobilske mehanike tvrde da Honda proizvodi najbolje benzince, a 1.8 i-VTEC jeste dobar primer za to. Pokretanje motora pomoću dugmeta u skladu je sa futurističkim karakterom novog četvorovratnog Civica. Oduševio nas je uravnoteženi rad motora, bez bilo kakvih vibracija, a na svako dodir papučice gasa pokazuje svoje zube. Ovaj agregat nije extremni sportista, ali 140 konjskih snaga, koje oslobađa pri 6 300 o/min uverljivo vuku 1.2 tone tešku limuzinu. Zahvaljujući sistemu za podešavanje ventila, motor snagu prenosi ravnomerno i bez trzaja, ali zato motor "voli" visoke obrtaje i možda jedina mana ovog motora jeste nedostatk snage u niskim obrtajima. Uz odlično odmeren i precizan menjač ubrzanje od nula do "stotke traje samo 9,3 sekundi, a maksimalna brzina iznosi oko 200 km/h, koju smo bez problema dostigli. Tada smo primetili još jedan detalj koji nas je prijatno iznenadio: čak i pri visokim brzinama, u automobilu nije bilo buke koja bi ugrozila komunikaciju putnika i sve vreme bila je u granicama tolerancije. Kada svemu ovome dodamo i povoljnu potrošnju, koja se "vrti" oko sedam litara (štedljiviji vozači mogu proći i sa šest, a na testu mi smo trošili osam), superlativi su logični.

Zamerke nemamo ni na vešanje automobila. Međutim, testirani Civic trimovan je udobnije nego hatchback model, pa smo primetili nešto izraženije naginjanje automobila u žustrijoj vožnji, ali sve u granicama potpune kontrole. Osećaj sigurnosti poboljšava već pomenuti precizni upravljač. Na putu automobil deluje veoma uverljivo. Zbog produženog zadnjeg repa i većeg opterećenja koje mora podneti vešanje, malo odricanja potrebno je po lošim putevima, posebno za putnike pozadi. Kočnice "hvataju" odlično i omogućuju zaustavni put od 39 metara (sa 100 km/h na 0), što je za svaku pohvalu. Ono što je jako važno jeste i odlična podešenost kočnica, pa tako da biste osetili dejstvo, morate stisnuti papučicu, a ne samo pipnuti, kako je to na nekim današnjim modelima. Samim tim i njihovo doziranje je lakše.

Za sve vrline koje je doneo Civic osme generacije: prvoklasnu tehnologiju, raskošnu opremu, sportski dizajn, možda je zaslužna visoka cena, jer Civic Hatchback košta gotovo kao klasu iznad model Accord. E, upravo zato je dobrodošla jeftinija verzija Sedan, koju smo testirali.Time je Honda napravila mali presedan, jer je prvi put ponudila limuzinu jeftiniju od kompakta iz kojeg je izvedena. Testirani model,(oprema: klima uređaj, šiber, ABS, EBD, ESP, vazdušni jastuci, vazdušne zavese, aluminijumske felne prečnike 16"... ) košta nešto više od 20 000 Eura, ali osnovna verzija sa oznakom LS može se kupiti već za 18 821 Eura sa carinom i PDV-om. Iako je nominalna suma novca potrebna za novi Civic sedan deluje mnogo, ako uzmemo u obzir kriterijum "uloženo-dobijeno" Honda Civic Sedan je odličan izbor.
Honda Civic Sedan 1.8 i-VTEC ES | Cena: 20 800 Eura |
Motor: | 1.8 i-VTEC PE |
Gorivo: | Bezolovni |
Broj cilindara, raspored: | 4 u liniji |
Prečnik x hod (mm): | 81 x 87,3 |
Zapremina motora (cm3): | 1799 |
Stepen kompresije: | 10,5:1 |
Maksimalna snaga (KS): | 140 |
Pri o/min: | 6 300 |
Maksimalni Obrtni moment (Nm): | 173 |
Broj ventila: | 16 |
Euro norma: | Euro IV |
Menjač: | 6 stepeni prenosa, manuelni |
Vešanje napred: | Nezavisno MacPherson sa gasnim amortizerima |
Vešanje pozadi: | Torziona osovina sa oprugama i gasnim amortizerima |
Kočnice napred: | Diskovi prečnika 282 mm |
Kočnice pozadi: | Diskovi prečnika 260 mm |
Prosečna potrošnja: | Oko 7 litara na 100 pređenih kilometara |
Ubrzanje od 0 do 100 km/h: | 9,3 s |
Max. Brzina: | 200 km/h |
Dužina automobila (mm): | 4545 |
Širina automobila (mm): | 1750 |
Visina automobila (mm): | 1435 |
Međuosovinski razmak (mm): | 2700 |
Visina od puta (mm): | 145 |
Masa automobila (kg): | 1194 |
Zapremina prtljažnika (L): | 389 |
Zapremina rezervoara (L): | 50 |
Pneumatici: | 205/55 R16 |

Goran Sarić - Automagazin