Test: Toyota Land Cruiser V8 4.5 D-4D - Demonstracija moći
Troši dok ima goriva, budi jak i moćan, ne brini što iz izduvnog sistema izbacuješ i tri puta više ugljen monoksida od najčistijeg dizelaša. To je IN među onima koji imaju i mogu, a takvih je najviše među "baćuškama", šeicima i tajkunima.... Pred nama je terenac koji je, iako konzervativnog izgleda, kao stvoren za sve one koji su željni kraljevskog automobilskog statusa. Moramo priznati, u višednevnoj adrenalinskoj off-road vožnji planinom Tarom, sjajni terenac pokazao je više hrabrosti od nas samih...
U vremenu kada se intenzivno promovišu hibridni automobili, kada se pazi na očuvanje prirodne okoline i potrošnje, kada se teži smanjenju dimenzija, pojavio se terenac koji je sušta suprotnost gore navedenom. Ali, On to može, jer u svojoj osmoj generaciji Mega terenac, dužine 495 centimetara, nastavlja tradiciju dugu 50 godina, sažetu u tri tri osnovna elementa: SNAGA, IZDRŽLJIVOST I POUZDANOST. To je prava demonstracija moći. Kako drugačije objasniti pojavu hard terenca koji na 100 pređenih kilometara troši 20 litara, teži 2,6 tona i pršti od brojne sigurnosne i luksuzne opreme, kojom se mogu pohvaliti samo modeli visoke klase. Podsetimo, prvi put ovaj terenac pojavio se 1952. godine pod imenom BJ. Do danas Toyota je prodala čak pet miliona Land Cruisera i sebično zasela na prvo mesto najomiljenijih terenskih automobila na svetu. Za bolje poznavanje Land Cruiserove filozofije treba imati na umu da ultra kvalitetni terenac ima tri izvedene modelske jedinice. Serija 70 je staromodni i kockasti terenac, koji se najčešće može videti u zemljama "Trećeg sveta". Nama je puno poznatija serija 120 Land Cruiser sa troja i petora vrata. Seriju 100 sada nasleđuje serija V8.
Novi Land Cruiser porastao je u svim smerovima. Osim motora, koji raspolažu sa 40% više snage i 50% boljim Obrtnim momentom, veće su i dimenzije. Land Cruiser V8 dobio je novih šest centimetara u dužinu i tri u širinu. Interesantan podatak je činjenica da je Land Cruiser poseduje čak 13 centimetara dužu unutrašnjost. Već pri prvom pogledu na novi Land Cruiser, u čoveku se rađa osećaj strahopoštovanja. Automobil deluje kao neka neman, koja preti da rastrgne i uništi sve pred sobom. U dizajnu ovog automobila i dalje je sačuvana klasična robusnost koja odlikuje i model Land Cruiser 100, ali sada u dosta modernijem obliku. Land Cruiser V8 u isto vreme izgleda moćno, robusno i mišićavo. Na prednjem delu maska hladnjaka sa četiri prečke jasno naglašava pripadnost Toyotinoj porodici. Profil automobila je dinamičan, zahvaljujući kratkom prednjem prevesu, dok je zadnji deo dizajniran mišićavo, ali dosta konzervativnije od prednjeg dela automobila, što se odnosi i na veće prevese. Automobil zaista odaje utisak pravog prirodnog snagatora koji nije koristio bilo kakve steroide kako bi narastao: na rubovima i krilima autombila ne postoje bilo kakvi spojleri ili blatobrani (što poseduje većina konkurenata) i V8 je i bez toga, onako "ogoljen" grandiozan i impresivan. Gde god smo se, za vreme testa pojavili, ovaj automobil je uznemirio čitav kraj. Zaista deluje impresivno i moćno.
Za razliku od Mercedesa GL, Range Rovera, Jeep Commandera, Land Cruiser V8 nema tako blještavu i "modernističku" unutrašnjost. Iako je sve odiše luksuzom kojim se mogu pohvaliti najsavremeniji predstavnici visoke klase, unutrašnjost bismo mogli oceniti kao spoj tradicije i moderne. Položaj za volanom veoma je lako pronaći, jer ne postoji apsolutno ni jedan otežavajući faktor udobnog smeštaja za vozača, što nam je potvrdio i aktuelni reli šampion Srbije, Vladan Petrović: "Zaista fascinantan terenac. Uživo deluje dosta moćnije i svežije nego na fotkama. Oduševljava me njegova pojava. Položaj za volanom je veoma lako pronaći, a posebno bih pohvalio interesantno rešenje za podešavanje volana po visini i dubini. Finkcije dugmića na stubu volana su logične i veoma lagane. Sedište se, takođe, pomera u svim mogućim smerovima, i očigledno su se Japanci istinski potrudili da obezbede idealan položaj za vozača, što je jako bitno kod automobila ovog tipa. U automobilu vlada osećaj "ušuškanosti", udobnosti i luksuza. Izolacija je neverovatno dobra. Pravo je čudo kako su Japanci iz ovako "luksuzno-ispeglanog" i ogromnog terenca uspeli da izvuku najbolje off-road karakteristike, jer na prvi pogled sve izgleda kao da je podređeno luksuzu i komforu, i da se samo o tome razmišljalo do poslednjeg detalja. Impresivno, teško je rečima opisati osećaj u ovom automobilu."
Kada se udobno smestite za volan ovog gorostasa, ostaje Vam samo da pritiskom na dugme startujete Toyotinu Common-Rail revoluciju pod nazivom D-4D, ali u ovom slučaju na kvadrat! 4.5 V8 D-4D agregat jeste prvi Toyotin osmicilindrični dizel agregat. Korišćen je koncept sastavljanja dva agregata 2.2 D-4D. Prilikom izrade bloka motora korišćeni su sofisticirani lagani materijali, a sistem ubrizgavanja je Common-Rail najnovije tehnologije, pod pritiskom od 1800 Bara. Agregat je opremljen sa dva turbo punjača (na svaki red cilindara po jedan), koji imaju lopatice promenjive geometrije, kojima upravljaju elektromotori. Novina je i potpuno nov sistem recirkulacije izduvnih gasova preko EGR-a, koji je hlađen vodom. Agregat isporučuje snagu od 282 konjske snage pri 3600 o/min, dok madveđi Obrtni moment od 650 Nm razvija u rasponu od 1600 do 2800 o/min. Pokrenuli smo motor, a neverovatna količina luksuza i opreme učinila nas je imunim na sva spoljašnja dešavanja. Agregat i u leru radi savršeni mirno zahvaljujući učvršenju sa dva hidraulična nosača. Ono što nas je imresioniralo već u prvim sekundama jeste savršena tišina u automobilu. Zapanjujuća tišina i osećaj ušuškanosti vožnju u Land Cruiseru V8 pretvaraju u pravo uživanje, odnosno krstarenje. Ali, ovde oprez. Takav osećaj ne daje nam realnu sliku potencijala ovog supersnažnog automobila. Iako Land Cruiser V8 4.5 D-4D naizlged ubrzava prosečno i jednako tako koči, kada izmerite koliko Vam je sekundi trebalo do "stotke" i za koliko ste se metara zaustavili sa 100 km/h, mnogo toga će Vam biti jasnije. Iz mesta do 100 km/h ova "mrcina" teška 2,6 tona ubrzava za 8,2 sekunde, što je rezultat kojim se mogu pohvaliti mnogi sportski kompakti, a za potpuno zaustavljanje sa 100 km/h potrebno je nešto više od 40 metara, što je fantastičan rezultat. O potrošnji ovog automobila zaista je suvišno trošiti reči, jer već na papiru valjda je svima jasno da je Land ubica "crnog zlata". Ali, to je takav automobil, i sreća da mu rezervoar prima 93 litra, inače bi OMV trebao samo za nas osigurati jednu cisternu. Ipak, bez obzira što naša elita ne oskudeva u novcu i želji za društvenim statusom i samodokazivanjem, treba reći da se potrošnja na našem testu kretala od 15 litara u otvorenom saobraćaju, do 28 litara Euro dizela na 100 pređenih kilometara u terenskoj vožnji.
Dok je benzinski motor dostupan u kombinaciji sa petostepenim manuelnim i šestostepenim automatskim menjačem, dizelski motor nudi se isključivo sa automatikom. Automatski pametni menjač radi izuzetno brzo i precizno, i veoma lako se nosi sa "tramvajskim" Obrtnim momentom ovog automobila. Međuubrzanja su izuzetno snažna, a menjač velikom brzinom prepoznaje namere vozača i određuje vreme šaltanja. Vozač na raspolaganju ima i manuelni mod, koji smo koristili prilikom vožnje na nizbrdicama i spustovima sa puno krivina, kako bismo čuvali kočnice. Pozitivne utiske o pogonu i osećaju u vožnji Land Cruisera V8 nije krio ni Vladan Petrović: "Iznenađen sam ubrzanjem ovolikog automobila. Motor se bukvalno poigrava sa teškom karoserijom, a ubrzanja su stvarno impresivna. Osećaj vuče je kao u nekom avionu. Fascinira ubrzanje iz mesta, ali i međuubrzanja, koja prijaju u preticanjima. Mislim da nikada Land Cruiser nije išao extremno dobro "na gas" kako bi to mi sportski vozači rekli. Ovo je prvi Land koji me je fascinirao svojim ubrzanjima. Menjač funkcioniše besprekorno i ne da se zbuniti, čak i kada sam vozio u manuelnom modu. Moj finalni utisak o pogonu je pozitivan, moram priznati da nisam očekivao ovakvu eksploziju snage u terencu teškom 2,6 tone. Što se tiče udobnosti u vožni, sve pohvale za Land-a. Nema "izbijenih bubrega" i poskakivanja u kojima mogu nastradati i vratni pršljenovi. Nema one one dobro poznate krutosti vešanja teških terenaca. Bez obzira na kojoj se podlozi nalazite, na asfaltu, pesku, blatu ili ili šiljatom kamenjaru, u kabini je uvek udobno, komforno i tiho. Isto važi i za vožnju autoputem. Land je pri brzini od 180-190 km/h delovao apsolutno sigurno i tiho."
Transmisija i prenos snage na podlogu jeste ono čime se Land Cruiser ponosi decenijama i što ga izdvaja od ostalih terenaca. Pogon 4x4 sada se realizuje preko Torsen srednjeg diferencijala. Raspodela Obrtnog momenta između srednje i zadnje osovine je 40:60 procenata. Uz pomoć elektronike moment se može deliti i u drugačijim odnosima, od 30:70, do 50:50. U vožnji u asfaltiranim putevima Land Cruiser V8 se vozi glatko, udobno i prefinjeno, što je rezultat potpuno novog podešavanja spiralnih opruga i sistema upijanja neravnina. Da se u normalnim uslovima automobil ponaša sasvim pitomo dokazuje i Petrovićevo zapažanje: "Kod pravih "rasnih" džipova ne možemo tražiti idealnu agilnost i neko posebno držanje na asfaltnim putevima. Novi Land Cruiser jeste upravljiv, ali prilikom agresivnijih manevara volanom, oseća se njegova glomaznost i velika masa, što možemo i očekivati od ovog automobila. Mislim da je Toyota napravila uspešan kompromis između sigurnog ponašanja na putu i ekstremno velikih mogućnosti u terenskim uslovima. Land Cruiser V8 izlazi tamo gde nam sa nekim terencima ne bi palo na pamet da se uputimo. Čak i u serijskom režimu rada, bez redukcije prenosa i blokade diferencijala, V8 ima neverovatne mogućnosti. Za vreme testa, pomenuta off-road pomagala skoro da nam nisu ni trebala. A, sa uključenom blokadom i redukcijom imam osećaj da Land može preći preko zgrade. Mislim da veliku ulogu u ovako dobrim sposobnostima na velikim usponima igra Obrtni moment od 650 Nm. Tamo gde pomislite da će stati, Land krupnim koracima grabi napred. Uz sve to prisutan je osećaj sigurnosti i potpune kontrole. Sistem KDSS (sistem kinetičko dinamičnog ogibljenja) obezbeđuje veliku agilnost i prilagodljivot svim podlogama. Čak i prilikom velikih razlika u visini prijanjanja točkova, karoserija stoji ravno, što možemo videti i na fotkama. Impresivno, nema šta i pitam se gde je granica. Koliko ovaj automobil zaista može? Gde je kraj? Kada bi automobil bio opremljen i off-road pneumaticima, njegove granične mogućnosti bismo morali ispitivati verovatno na Himalajima." - šaljivo zaključuje Petrović.
Dakle, Land Cruiser je postao moćniji i superiorniji. Jurnjava autoputem je sasvim neproblematična, ali za slalom kroz krivine nedirektan volan, mekano vešanje i glomaznost nisu najpogodnija opcija. Ali, zato je Land Cruiser jedan od najboljih terenskih automobila na svetu i sposoban je da savlada nagibe od 640 mm napred i 690 mm pozadi, odnosno prilazni is islazni uglovi su 32 stepena napred i 24 stepena pozadi. Iako u unutrašnjosti nema previše kičastih detalja i lepršavih detalja, sve odiše kvalitetom. Oprema je bogata, zanimljivo je da je u ponudi samo jedan paket opreme nazvan Executive. Praksa je pokazala da kupci automobila ovakvog tipa kupuju samo one najbogatije i najbolje opremljene modele. U automobilu se zaista svi putnici osećaju kao u dobro izolovanoj i prijatnoj sobi, ušuškani u kožu i hlađeni kvalitetnim klima uređajem. Uostalom, dobrostojećem biznismenu i pripada sve najbolje. Pregledni instrumenti olakšavaju vožnju, a kvalitet izrade uliva osećaj strahopoštovanja na svakom detalju, što važi kako za kvalitet materijala, tako i za preciznost izrade. Kada nismo hteli da nabrojimo šta sve u svojoj bogatoj opremi nudi novi Land, za to bi nam trebalo puno prostora i vremena, i zato ćemo taj deo preskočiti, uz konstataciju da je u Toyotu Land Cruiser ugrađeno sve najsavremenije što današnja automobilska auto-industrija može ponuditi. Ali, baš sve.
Valjda je sada jasno da se najsavremeniji i jedan od najboljih off-road terenaca današnjice zove Toyota Land Cruiser V8. Ni jedan drugi konkurent nije ponudio takav spoj temperamenta i performansi na asfaltu i pravih terenskih sposobnosti u surovim terenskim uslovima. U kombinaciji sa uverljivom koncepcijom, prvoklasnom izradom, bogatom opremom i moćnim Common-Rail dizelašem teško mu je naći manu. Uz sve ovo ide i užitak u vožnji, zbog kojeg mnogi kupuju ovakve automobile. Naravno, sve ovo treba platiti, pogotovo kada se nudi pod znakom Toyote, koja godinama važi za najpouzdaniji automobil na planeti. Cena od 81.500 Eura mnogima je nedostižna, ali za ovakav automobil, uzimajući u obzir šta sve nudi, to je sasvim OK!
Toyota Land Cruiser V8 4.5 D-4D | |
Motor: | Twin turbo dizel V8 Common-Rail 32V |
Zapremina motora: | 4461 cm3 |
Maksimalna snaga: | 286 KS pri 3600 o/min |
Maksimalni Obrtni moment: | 650 Nm u rasponu od 1600 do 2800 o/min |
Menjač: | Automatski Toyota All - shift 6 brzina, manuelni mod |
Prenos: | Permanentni 4x4 Torsen diferencijal |
Prosečna potrošnja na testu: | 17,2 litra na 100 km |
Dužina automobila: | 4950 mm |
Širina automobila: | 1970 mm |
Visina automobila: | 1910 mm |
Međuosovinski razmak: | 2850 mm |
Zapremina prtljažnika: | 909 litara |
Zapremina rezervoara: | 93 litra |
Masa vučene prikolice: | 3500 kg |
Masa vozila: | 2580 kg |
Terenske sposobnosti: | |
Maksimalni nagib: | 44% |
Maksimalni uspon: | 45% |
Klirens: | 22 centimetra |
Prilazni ugao: | 32 stepena |
Silazni ugao: | 24 stepena |
Dubina vodene prepreke: | 70 centimetara |
Ubrzanje iz mesta do 100 km/h: | 8,2 s |
Maksimalna brzina: | 210 km/h |
Cena sa carinom i PDV-om: | 81.500 Eura |
Goran Sarić - Automagazin