Testirali smo: Toyota Avensis 2.0 Valvematic Multidrive S
Vreme bezličnih Toyota definitivno je prošlo. Dizajneri u evropskom studiju "Toyota ED2", u južnoj Francuskoj, ispred sebe su imali jasno definisan cilj: današnje tržište zahteva veliki unutrašnji prostor uz kompaktne dimenzije karoserije, dobre vozne osobine uz nisku potrošnju goriva, u japanski automobil integrisati EVROPSKI dizajn kombinovan sa azijskom originalnošću. I nakon višednevnog testa sedan verzije Avensisa, možemo samo potvrditi: Toyota Avensis treće generacije bliža je evropskim kupcima više nego ikada...
Fotografije snimljene na testiranju možete pogledati klikom na LINK. Prva generacija modela Toyota Avensis predstavljena je krajem 1997. godine, kao naslednik modela Carina E. Promena naziva modela stigla je zajedno sa promenom dizajna, koji je rezultat istraživanja zahteva EVROPSKIH kupaca. Ova strategija donela je Toyoti komercijalne uspehe, jer je Avensis povećao tržišni udeo u srednjoj klasi na EVROPSKIM tržištima sa 6 na 8 %. Prethodna, druga generacija modela Avensis, predstavljena je 2003. godine, i do danas je ostala veoma atraktivna za EVROPSKE kupce. Najveća japanska automobilska kompanija Avensisu je podarila agresivniji dizajn i dinamičnije vešanje. Zbog svega navedenog, ne čudi što je nova generacija modela Avensis razvijena upravo u saradnji sa inženjerima iz Toyota Motor EUROPE. U Japanu je na razvoju automobila radilo 35 inženjera iz EVROPE. Pored toga, radna verzija automobila je testirana upravo na EVROPSKIM putevima. Sa ciljem zadovoljenja EVROPSKIH standarda o emisiji CO2, nova generacija ima prosečnu emisiju od 153,5 g/km, što je za 4,8 % manje od prethodne generacije. Iz ponude je izbačena karoserija liftback, pa je novi Avensis dostupan u verzijama sedan i karavan. Na test smo dobili vrhunsku verziju, Toyota Avensis 2.0 Valvematic sedan, opremljenu odličnim Multidrive S bestepenim menjačem...
Dimenzije: | Toyota Avensis sedan III | Toyota Avensis sedan II | Razlika |
Dužina (mm): | 4695 | 4645 | + 50 mm |
Širina (mm): | 1810 | 1760 | + 50 mm |
Visina (mm): | 1480 | 1480 | 0 mm |
Međuosovinski razmak: | 2700 | 2700 | 0 mm |
Zapremina prtljažnika (L): | 509 | 520 | - 11 L |
Iako nije uobičajeno, ovoga puta priču o Avensisu počećemo od savremenog 2.0 Valvematic motora i vrhunskog CVT (Continuously Variable Transmission) menjača. Ovaj savršeni sklop, čak je i naš test vozač, višestruki državni reli šampion, Vladan Petrović, ocenio sa čistom desetkom! Pod haubom "naše" Toyote nalazimo motor sve manje popularne zapremine (2 litra), koju većina proizvođača menja sa motorom manje zapremine i potpomogunitim turbo punjačem. Toyota, razvila je novi sistem varijabilnog rada ventila, pod nazivom Valvematic. Ovaj sistem kombinuje tehnologiju prethodnog sistema VVT-i (Variable Valve Timing - inteligent) sa novim mehanizmom koji eliminiše potrebu za klasičnim usisnim leptirom. Podsetimo, kod klasičnog sistema kontrola usisa vazduha vrši se putem usisnog leptira. Valvematic sistem prilagođava količinu vazduha tako što neprekidno kontroliše hod i vreme otvaranja i ztvaranja ventila i time u potpunosti eliminiše potrenu za usisnim leptirom. U slučaju novorazvijenog agregata, na kome će ovaj sistem biti prvi put primenjen (2.0), potrošnja je smanjena za 5-10 %. dok je snaga povećana za 10 %. Maksimalna snaga nije ono na šta su inženjeri potrošili najviše vremena i znanja. 112 kW (151 KS) pri 6.200 o/min je rezultat koji ne oduševljava na prvi pogled, ali Toyotini inženjeri su posebnu pažnju posvetili ponašanju agregata u niskom i srednjem režimu obrtaja. To su područja u kojima se motori u automobilima ovog tipa najviše i eksploatišu.
To je teorija. A, kako sve to funkcioniše u praksi, najbolje nam je objasnio višestruki državni reli šampion, Vladan Petrović: "Odmah moram da pohvalim sistem startovanja motora (Smart Entry&Start sistem). Dovoljan je samo kratak dodir, i motor je već u pokretu. Takođe, njegov rad je izuzetno tih i uglađen. Ali, iskustvo vožnje ovog automobila i performanse motora, ne smemo posmatrati nezavisno od unapređenog menjača Multidrive S." Iza naziva se krije novokonstruisani menjač, sa kontinualno-varijabilnim prenosom, koji odlično "sarađuje sa savremenim benzinskim motorom. Najpre ekonomski aspekt. U "našeg" Avensisa, koji je bio opremljen CVT menjačem, na instrument tabli je lampica, koja nas je opominjala uvek kada papučicu gasa pritisnemo intenzivnije. Pored toga, o trenutnoj potrošnji uvek nas je opominjao gornji deo displeja, sa odličnom vizualizacijom, koji je odlična alternativa za precizni putni računar. Uvek kada smo poštovali indikator za ekonomičnu potrošnju, bili smo iznenađeni. Na otvorenom putu, poštujući saobraćajne znake o ograničenju brzine, potrošnja se kretala neverovatnih 5,4 litra na 100 pređenih kilometara. Uz sve to, Avensis je bio izuzetno tih. Zvučna izolacija poda i karoserije je vrhunska, kao i aerodinamika. U novom Avensisu ste toliko ušuškani, da imate utisak da se vozite u automobilu više klase. Zatim je za volan Avensisa seo Vladan Petrović, koji je odmah pritisnuo dugme Sport pored menjača: "Kao što sam rekao, motor Avensisa radi veoma tiho i uglađeno. Iako na papiru nešto više od 150 konjskih snaga ne izgleda ništa spektakularno, moram priznati da se motor veoma lako nosi sa skoro 1,5 tone teškim automobiliom. Posebno prijatno me iznenadila njegova elastičnost. U D režimu, prilikom normalnih ubrzanja, motor obrtaje automatski održava na nivou maksimalnog obrtnog momenta (oko 4.000 o/min). Od trenutka kada prestaje potreba za ubrzavanjem, i kada je potrebno održavati brzinu, obrtaji padaju ispod 1.900 o/min. Moram da priznam da je ovo jedan od najbolje uparenih CVT menjača koji sam ikada vozio. Menjač jednostavno savršeno sarađuje sa elastičnim motorom, a vozač u svakom trenutku ima dovoljno snage za preticanje ili ubrzavanje. Uz sve to, ubrzanje je izuzetno kontinuirano i bez ikakvih trzaja."
Na autoputu, pri brzini od 100 km/h, broj obrtaja motora iznosio je oko 1.900 0/min, a potrošnja oko 6,7 l/100 km, a na 130 km/h, broj obrtaja porastao je na 2.400 o/min, a potrošnja je iznosila oko 7,8 l/100 km. Kada se izabere mod "Sport", klikom na dugme pored ručice menjača, CVT menjač će automatski promeniti odnos brzine i broja obrtaja: pri brzini od 130 km/h, umesto na 2.400 o/min, motor će raditi na 3.400 o/min, ali će prilikom ubrzavanja, motor ići u više obrtaje, kako bi se najefikasnije iskoristila snaga motora. Vladan Petrović nije krio oduševljenje Toyota CVT menjačem: "Ni sanjao nisam da će me bestepena automatika ovako prijatno iznenaditi. Pored toga što je ubrzanje neprekidno, reakcije menjača u manuelnom modu (M) preko komandi na volanu ili preko ručice menjača, su trenutne i mogu se uporediti sa nekim sportskim automobilima. Menjač pruža vrhunski prenosni odnos u svakom trenutku (CVT menjač teoretski može generisati beskonačan broj prenosnih odnosa) i obezbeđuje motoru maksimalan obrtni moment u svakoj situaciji." Podsetimo, preko polugica iza volana ili preko klasične ručice menjača, kada iz "D" režima prebacimo u "M" režim, možemo velikom brzinom prebaciti svih sedam unapred programiranih stepeni prenosa. Režim vožnje u "D" modu je komforniji i mirniji. Ono što smo primetili kod oba moda menjača, jeste odlično motorno kočenje pred krivinu, koje je bolje nego kod većine klasičnih automatskih menjača sa planetarnim zupčanicima. Jedno veliko BRAVO za Toyota Multidrive S menjač!
Vreme bezličnih Toyota definitivno je prošlo. Dizajneri u evropskom studiju Toyota ED2 ispred sebe su imali jasno definisan cilj: današnje tržište zahteva veliki unutrašnji prostor uz kompaktne dimenzije karoserije, dobre vozne osobine uz nisku potrošnju goriva, u japanski automobil integrisati EVROPSKI dizajn kombinovan sa azijskom originalnošću, koji Toyota naziva J-Faktor. Nova generacija modela Avensis porasla je u svim smerovima, osim visine, koja je ostala identična kao na drugoj generaciji. Prvi utisak je pozitivan. Toyota Avensis napravila je evoluciju koja se može uporediti sa promenom Vectra/Insignia. Novi model, u najmanju ruku je zanimljiv i uverljiv automobil. Visoki bokovi i debele kvake, već u startu sugerišu na sigurnost, a izdužena bočna linija sa jakim zadnjim bokovima, naglašava eleganciju. Svi ostali detalji samo zaokružuju priču o zanimljivom i snažnom izgledu. Zadnji deo krase jednake, elegantne i protočne linije limuzine. Višestruki državni reli šampion, Vladan Petrović, već je komentarisao dizajn ovog atraktivnog automobila: "Toyota je krenula veoma hrabro, izgleda pomalo Lexus-ovski. Novi Avensis već na prvi pogled deluje skupo i kvalitetno. Zadnji deo nije samo nevešt produžetak u korist većeg prtljažnika, već izgleda statusno, privlačno i dinamično. Posebno je atraktivan prednji deo, koji izgleda mnogo "ljuto" i agresivno, pa pomalo i preteće. Mislim da će se dopasti kako muškom, tako i ženskom delu populacije, jer svi sa kojima sam diskutovao bili su oduševljeni izgledom novog Avensisa. Definitivno, Toyotinim dizajnerima treba skinuti kapu za dizajn ovog automobila."
Konkurencija | Toyota Avensis | Citroen C5 | Honda Accord | Mazda 6 | Opel Insignia |
Dužina (mm): | 4695 | 4779 | 4725 | 4735 | 4830 |
Širina (mm): | 1810 | 1860 | 1840 | 1795 | 1856 |
Visina (mm): | 1480 | 1451 | 1440 | 1440 | 1498 |
Međuos. razmak: | 2700 | 2815 | 2705 | 2725 | 2737 |
Prtljažnik (L): | 509 | 439 | 467 | 519 | 500 |
Kao glavna zamerka na dizajn pretodne generacije Avensisa, uglavnom je navođena njegova konvencionalnost i nezanimljivost. Novi Avensis je totalna suprotnost. Agrasivna i dinamična linija izvedena je zahvaljujući korišćenju "cab-forward design" koncepta, sa kabinom pomerenom ka napred, ka motoru. To je uticalo na produžavanje vetrobranskog stakla, koje sada leži pod oštrijim uglom, i smanjenje dužine haube. Neki detalji zaista podsećaju na Lexus, jer karoserija ostavlja posebno moderan i utisak kompaktnog automobila. Radikalne promene u dizajnu uticale su i na smanjenje aerodinamičkog otpora na 0,28 kod sedan verzije. Sa koliko pažnjom se osluškivao evropski ukus, primetili smo čim smo napravili prvi zamah vratima. Ona su teška. Njihova debljina uliva poverenje, a mekano "tup" pri zatvaranju nameće zaključak o temeljnosti izrade. U unutrašnjosti je sve precizno i skladno sklopljeno. Tipično za Toyotu. Fini materijali (iako ne za vrh klase), prvoklasna završna obrada, i obilje opreme. U poređenju sa starim Avensisom, unutrašnjost novog je prostranija, komfornija i opremljenija. Napravljena je od ugodnih i prijatnih materijala, ali ne možemo reći da je najkvalitetnija u segmentu. Jednostavno, utiska smo da plastika i obloge nisu na nivou kvaliteta direktnih konkurenata. Utisak popravlja vrhunska završna obrada i sklopovi koji su sastavljeni filingranskom preciznošću, kao i vrhunska koža, kojom je bio opremljen testirani automobil. Dakle, Avensis karavan i u unutrašnjosti odaje istinski utisak otmene limuzine. Elegancija je pojačana crnom unutrašnjošću, a elitizam Optitron luminacijom instrumenata (Lexus), koji noću svetle narandžasto, sa belim brojkama.
"Ergonomija novog Avensisa je vrhunska. Nemam zamerku, sve je tamo gde mu je i mesto. Instrument tabla je jednostavna, uz preporuku da informacije sa putnog računara tražimo preko komandi na volanu, a ne preko tipki na info zaslonu. U automobilu se sedi vrhunski - prijatno i komforno, kao u prvoj klasi na međunarodnim letovima. Zahvaljući fantastičnom podešavanju volana i sedišta, lako je pronaći savršen položaj za sedenje. Svi prekidači su postavljeni na dohvat ruke, a na intrument ploči vlada savršen red. Komande na središnjoj konzoli su velike i dobro pristupne. Mislim da je položaj prekidača za elektronsku ručnu koćnicu (desno, ispod volana) idealan. Materijali su odlični, prijatni za oko, ali i na dodir. Moram posebno da pohvalim podešavanje volana, preko dugmeta na stubu, koje sam video na modelu Land Cruiser V8. Fantastično rešenje. Ovo bih nazvao neočekivan "izlet" Avensisa u luksuznu klasu, jer i konkurenti iz premijum klase ne mogu se pohvaliti ovim rešenjem. Ja sam jedan od vozača kome smeta naslon za ruku, i uvek kada to mogu, ja ga stavljam u gornji položaj. Kod novog Avensisa, prednji naslon za ruku je masivan, ali rešen tako da omogućava nesmetanu promenu brzina." - izjavio je Vladan Petrović.
Širina automobila povećana je sa 1760 na 1810 milimatara, što omogućava za toliko veći komfor putnika. A, širina je uticala i na povećanje traga točkova (+ 35 mm), što je rezultiralo poboljšanom stabilnošću u krivinama. "Da, povećanje traga točkova se itakako oseća u vožnji. Zadnja multilink osovina osigurava dobar kompromis udobnosti i stabilnosti. Automobil u vožnji deluje izuzetno čvrsto i kompaktno, a karoserija je otporna na uvijanje. Ono što sam primetio kod Avensisa je da se uvek ponaša neutralno, bez obzira na opterećenje. Odlične vozne osobine osiguravaju i 17-inčni pneumatici dimenzija 215/45 R17. Čak i pri snažnim manevrima, rep automobila ostaje savršeno miran, a u graničnim sistuacijama munjevito reaguje odlično podešen ESP sistem, koji i eliminiše i najmanju mogučnost za proklizavanje automobila. Upravljanje, takođe zaslužuje visoku ocenu: precizan je, ali u isto vreme dovoljno osećajan." - zaključuje Petrović. Sve navedeno upotpunjuju kočnice, sa prednjim diskovima prečnika 320 mm, koji automobil veoma uverljivo zaustavljaju.
Toyota Avensis 2.0 Valvematic Multidrive S | |
Tip motora: | benzinski, atmosferski motor Valvematic |
Broj cilindara / ventila: | 4 / 4 |
Zapremina motora (cm3): | 1986 |
Maksimalna snaga (KS / o/min): | 152 / 6.200 |
Maksimalni obrtni moment (Nm / o/min): | 196 / 4.000 |
Maksimalna brzina (km/h): | 205 |
Ubrzanje 0 - 100 km/h (s): | 10 |
Potrošnja: grad/otvoreno/prosek (L/100 km): | 9,2 / 5,7 / 7 |
Zapremina prtljažnika (L): | 509 |
Zapremina rezervoara (L): | 60 |
Masa automobila / nosivost (kg): | 1435 / 615 |
Dimenzije pneumatika: | 215 / 55 R17 |
Dimenzije automobila: | |
Dužina automobila (mm): | 4695 |
Širina automobila (mm): | 1810 |
Visina automobila (mm): | 1480 |
Međuosovinsko rastojanje (mm): | 2700 |
Trag točkova napred (mm): | 1550 |
Trag točkova pozadi (mm): | 1540 |
Cena automobila (Eur): | 31.200 sa carinom i PDV |
I prostor pozadi je na nivou koji očekujemo od automobila koji u isto vreme može biti i poslovni i porodični. U odnosu na konkurente, primećujemo više mesta u prostoru za kolena putnika pozadi, dok će peti putnik verovatno biti zadovoljan samo na kraćim putovanjima. Posebno je važno istaći da prostora za kolena ima sasvim dovoljno, čak i za više putnike. Što se tiče udobnosti na zadnjoj klupi, možemo reći da je na vrhunskom nivou, uz konstataciju da sedišta imaju tvrđi lumbalni deo. Ova tradicionalna karakteristika na dužim putovanjima obezbeđuje bolju udobnost i sprečava zamaranje putnika. Zapremina prtljažnika iznosi 509 litara i predstavlja bolju opciju u svom segmentu. Zaključak i cena Toyota Avensis zadržala je odlike visokokvalitetnog proizvoda, koji osigurava komfornu, ali i sigurnu vožnju (maksimalnih 5 zvezdica na Euro NCAP testovima), a vozaču pruža veoma dobre performanse, uz povoljnu potrošnju goriva. Toyota nam je pokazala da i benzinski motor, u kombinaciji sa bestepenim automatizovanim menjačem može trošiti umereno, a na otvorenom putu i dizelski štedljivo. Cenu modela Toyota Avensis 2.0 Valvematic, u veoma izdašnom Sol paketu opreme (podrazumeva sve bezbednosne sisteme, kožna sedišta, grejanje sedišta, električno podešavanje sedišta, CD MP3 sistem sa 11 zvučnika...), koja iznosi 29.500 evra, treba uvećati za 1.700 evra, koliko košta doplata za fantastični Multidrive S menjač, sa komandama na volanu. Uz sve navedeno, ne smemo zaboraviti da je u cenu uključen i paket usluga TOYOTA EUROCARE, 24-časovna besplatna pomoć na putu, u Srbiji i inostranstvu, kao ni Toyota garanciju od 3 godine ili 100.000 km. Goran Sarić - Automagazin portal