Testirali smo: Honda Jazz 1.4 LS
David Copperfield davno bi se divio, šta to Honda ume da učini sa automobilom niže klase. Sada ga u potpunosti razumem. Ovaj automobil očarao me je već na prvi pogled, a posle višednevne vožnje, moram priznati da mi i nedostaje. Čudno. Uživam u vožnji moćnih turbo automobila, koji pružaju radost sportske vožnje, imaju snažne motore, dobre kočnice i u njima se dobro sedi. Ali, šta sam video u Jazzu? Nema ni snažan motor, ni sportsko vešanje. Šta to ima Honda Jazz?
U klasi gradskih automobila, Honda je na početku decenije predstavila petovratni hatchback sa povišenom karoserijom, pod imenom Jazz. Posle sedam godina, svetlost dana ugledala je druga generacija, koja je uspešan koncept nastavila da razvija. Iako je Honda generalno smatrana kao sportski orjentisana marka, njen najmanji evropski model imena Jazz, orjentisan je na praktičnost. To nam pokazuje na samo njegova povišena karoserija, već i veličina unutrašnjeg prostora. Pored toga, ovaj automobil zabeležio je svetski uspeh: u Japanu je osvojio titulu "Automobil godine" i nekoliko meseci je po prodajnim rezultatima bio ispred Toyota Corolle, u Americi je više puta bio bestseller u kategoriji malih automobila, a u Evropi je postao najprodavaniji automobil Honde, što na kraju daje brojku od preko 2 miliona prodatih primeraka. Zato nas i ne čudi što nam druga generacija dolazi bez promene koncepta, kao što se dogodilo sa Mazdom 2.
Honda Jazz - poređenje generacija | Honda Jazz I | Honda Jazz II | Razlika |
Dužina (mm): | 3845 | 3900 | + 55 |
Širina (mm): | 1675 | 1695 | + 20 |
Visina (mm): | 1525 | 1525 | 0 |
Međuosovinsko rastojanje (mm): | 2450 | 2500 | + 50 |
Trag točkova napred (mm): | 1455 | 1490 | + 35 |
Trag točkova pozadi (mm): | 1445 | 1475 | + 30 |
Ponovo dolazimo do pitanja: Šta to ima Honda Jazz? Kao prvo, siguran sam da je to dizajn. Napraviti automobil niže klase sa sportskim štihom, nije nimalo jednostavno, i retko kome je pošlo za rukom. Čak i pored svojih MPV atributa, novi Jazz izgleda dinamično i pomalo agresivno. Dizajn novog Jazza predstavlja evoluciju prethodnika, s tim što je nova generacija porasla u svim smerovima. Nova Honda Jazz meri 3900 mm dužine, 1625 mm širine i 1525 mm visine, dok je međuosovinsko rastojanje 2500 mm. Ukupna visina ostala je ista, novi model je produžen za 55 mm, a za 20 mm je širi. Međuosovinsko rastojanje je produženo za 50 mm, trag prednjih točkova povećan je za 35, a zadnjih za 30 mm, što obećava puno zabave u vožnji, ali i bolju stabilnost. I pored povećanih dimenzija, minimalan prečnik zaokreta nove Honde Jazz ostao je isti, i iznosi 9,8 metara. Spoljašnji dizajn automobila predstavlja evoluciju prve generacije, ali sa oštrijim i agresivnijim linijama, koje automobilu daju novu dozu dinamičnosti, ali i pojačavaju njegov stilski identitet. Prednji deo automobila je izrazito sportski, sa oštrim linijama haube i maske hladnjaka, sa velikim H u sredini. Bokom takođe dominiraju dinamične linije, dok zadnji deo automobila, sa povišenom linijom krova, deluje smirujuće, ali i dalje dovoljno dinamično i skladno.
Kada govorimo o dizajnu, pohvale ne zasužuje samo spoljašnjost automobila, već i enterijer, koji je pretrpeo radikalnije promene. Instrument tabla sada izgleda veoma atraktivno, i u potpunosti prati moderne trendove u auto-industriji. Pozicija sedenja za volanom se veoma poboljšala, ali to je oblast gde svoju kompetentnost još jednom dokazuje višestruki državni reli šampion, Vladan Petrović, koji nam je bio od velike pomoći prilikom testiranja. "U novom Jazzi sedi se nešto niže, a zahvaljujući podešavanju volana u dve ose, idealan položaj sedenja će pronaći svako ko sedne za volan ovog automobila. Malo razočaranje za mene su sedišta, koja imaju zavidne dimenzije, ali je zato i držanje tela u krivini lošije nego što sam očekivao. Naravno, ovo se odnosi samo na agresivnu vožnju, što ovom automobilu i nije strana tema. Ono što i kod novog Jazza moram da pohvalim, jeste raspored komandi, čije aktiviranje je intuitivno i bez potrebe za privikavanjem. Položaj volana i menjača je čista desetka." - istakao je Petrović.
Putnici koji se voze na zadnjim sedištima, takođe, nemaju ni reč zamerke novom Jazzu. Mesta za glavu i kolena ima sasvim dovoljno, i prijatno će biti iznenađene osobe vanprosečne visine. Da osećaj prostranosti u novom Jazzu nije "varka", dokazuju nam i brojke. Putnici na zadnjim sedištima sada imaju za 37 mm više prostora u oblasti kolena, u odnosu na prethodnu generaciju. Zahvaljujući povećanoj širini karoserije, povećan je prostor i u oblasti ramena, i to za 44 mm naped i 43 mm pozadi. Pozicija rezervoara, i kod nove generacije zadržala je neobično mesto ispod prednjih sedišta, što je zadnjem delu automobila obezbedilo maksimalnu varijabilnost i prostranost za putnike. Povećanje kabine uticalo je na smanjenje prtljažnika, čija zapremina je međugeneracijski smanjena sa 380 na 335 litara. Ali, čak i ovaj rezultat je najbolji rezultat u B segmentu, a veoma konkurentan rezultat i među gradskim MPV vozilima. Zadnja sedišta se jednim potezom mogu preklopiti (čak i kada su prednja sedišta pomerena skroz nazad), a deljiva su u razmeri 60:40. Obaranjem sedišta dobija se ravna površina dužine 1720 mm, na koju se može smestiti i bicikl. Ukoliko se sedište suvozača pomeri ka napred i sklopi se naslon, u automobil je moguće smestiti predmet dužine 2, metra. Prtljažni prostor ima i duplo dno, sa donjim delom visine 230 mm, zapremine 64 litra.
Test automobil bio je opremljen novim motorom, 1.4 i-VTEC. Od prethodnog motora (i-DSI), ostao je samo aluminijumski blok. Motor, koji bi po pravilu trebao nositi oznaku 1.3 (ima zapreminu od 1339 cm3) ima novi i-VTEC sistem promenljivog otvaranja i podizanja ventila i razvija snagu od 100 konjskih snaga pri 6000 o/min i obrtni moment od 127 Nm pri 4800 o/min. i-VTEC sistem, u zavisnosti od broja obrtaja i opterećenja, varijabilno otvara ventile. Pri malom broju obrtaja, vreme otvaranja ventila je izuzetno kratko, što povećava elastičnost agregata. Honda navodi da su usisni i izduvni ventili usmereni pod uglom od 30 stepeni, pa je glava motora uska i kompaktna. Pored toga, ventili se otvaraju asimetrično, pa je kovitlanje smeše u komori za sagorevanje veće, a time je i efikasnost sagorevanja bolja. "Posle startovanja, motor je ekstremno tih, kako unutar automobila, tako i spolja. Posebno moram da pohvalim izolaciju, jer u niskim i srednjim obrtajima do kabine stiže minamalan zvuk, oglašavanje motora počinje tek pri 3500 o/min. Iako su inženjeri poboljšali elastičnost motora, Jazz je ipak ostao prava Honda, koja se najlepše snalazi iznad 4.000 o/min. Sa rastom obrtaja, motor je sve živahniji, a blokada obrtaja se nalazi na 6.600 o/min. Motor je veoma žilav, i u nekim trenucima vozač će sigurno pomisliti da se pod haubom krije motor veće zapremine. Slobodno mogu da kažem da je ovo najdinamičniji atmosferski 1,4-litarski motor na tržištu, koji se veoma dobro snalazi i na autoputu, pri visokim brzinama. S ovim odličnim motorom fantastično sarađuje i precizan i kratak menjač. Menjač ima jako mali otpor, što će sigurno obradovati pripadnice nežnijeg pola." - izjavio je Vladan Petrović.
Karakter motora nije svešto treba pohvaliti. Ukoliko vozite punim gasom, i uživate u svojim vozačkim sposobnostima, potrošnja će se kretati oko 10 L/100 km, ali svakodnevni stil vožnje znači potrošnju oko 6 litara na svakih 100 pređenih kilometara. Ukoliko vozite brzinom od 90 km/h, pri oko 3000 o/min, potrošnja će se kretati oko 5,2 L/100 km, a pri 130 km/h (oko 4000 o/min) potrošnja iznosi 6,8 L/100 km. Menjač je samo evolucija onog koji smo videli kod prethodne generacije Jazza. Promene se odnose na promenu dužine hoda pedale kvačila i sinhronizaciju trećeg stepena prenosa, koji je sada izrađen od karbona. Kao što je Petrović istakao, sa odličnim motorom sarađuje petostepeni manuelni menjač, sa kratkim i preciznim hodovima, pa je vožnja ovog automobila pravo uživanje. Za svaku pohvalu je i kontrolna lampica unutar brzinomera, "Shift Indicator Light", koja upozorava na optimalno vreme za promenu stepena prenosa, sa ciljem smanjenja potrošnje goriva.
Zahvaljujući većem međuosovinskom rastojanju, Jazz druge generacije je dobio novo prednje oslanjanje tipa McPherson, i novu zadnju torzionu osovinu u obliku slova H. Njena ramena su za 39 mm duža, a amortizeri su pomereni više ka pozadi. Sve navedene promene imale su pozitivan uticaj na agilnost automobila, što nam je potvrdio i Vladan Petrović: "Jazz je podešen prvenstveno kao komforan automobil. Većinu neravnina i naših udarnih rupa, automobil apsorbuje bez većih problema, ali zato treba računati na blago naginjanje karoserije u krivinama. Ovde treba istaći da blago naginjanje karoserije nema uticaj na stabilnost automobila, jer su inženjeri kombinovali mekše opruge i tvrđe amortizere. Prilikom vožnje na granici mogućnosti automobila, treba računati na blago podupravljanja, dok je zadnji deo automobila savršeno miran u svakom trenutku, pa čak i pri naglim pokretima volanom. Volan je veoma precizan i dovoljno osetljiv Moram da pohvalim kočnice, koje reaguju munjevitom brzinom, a njihovo dejstvo se ne smanjuje i posle nekoliko naglih kočenja na nizbrdici." Ali, i pored toga što Jazz ima dinamičan motor i mnogo bolje vozne osobine od svog prethodnika, ovo je konkurentan i MPV automobil. Jadan od najjačih adita ovog automobila je njegov komfor i prostranost, što dopunjuje dinamiku i agilnost u vožnji. Kao što smo već istakli, oslanjanje autombila podešeno je tako da mekano upija sve neravnine, porečne preseke i rupe, koje nisu retkost na našim putevima. Putnici pozadi prijatno su bili iznenađeni prostranošću automobila, ali i udobnošću, koja se, kako kažu, može uporediti sa automobilima iz većih klasa.
Kao što smo i istakli u uvodnom delu teksta, novi Jazz zadržao je sve najjače strane svog prethodnika: varijabilan, tih i prostran enterijer, štedljiv i temperamentan motor, i simpatičan stilski izgled. Vladan Petrović potvrdio nam je da je Jazz automobil koji pruža puno uživanja u vožnji, obezbeđujući zavidnu agilnost i voznu dinamiku. Sve to govori nam da je Jazz jedan od najjačih igrača u B segmentu, pa ćemo pored njega sa ponosom staviti oznaku PREPORUČUJEMO. Sve navedeno moglo bi se uklopiti uulogu bestsellera u svojoj kategoriji, da za ovo Hondino čedo ne treba dobro platiti. U cenovniku kompanije Delta Automoto, pored Honde Jazz 1.4 LS stoji brojka 15.900 (sa carinom i porezom), što je cena koja se graniči sa nekim automobilima C segmente. Ali, ne zaboravimo jedno: Honda je automobil namenjen probranoj klijenteli, koja ne putuje po salonima automobila noseći materijale za upoređivanje cena i karakteristika. Pored toga, Honda Jazz po drugi put nam dokazuje da ulogu porodičnog automobila odlično može obavljati model niže klase. Fotografije snimljene prilikom testiranja modela Honda Jazz 1.4 LS, možete pogledati OVDE.
Honda Jazz 1.4 i - VTEC LS - tehnička specifikacija | |
Tip motora: | Benzinski agregat |
Broj cilindara / ventila: | 4 / 4 |
Zapremina motora (cm3): | 1339 |
Maksimalna snaga (KS / o/min): | 100 / 6000 |
Maksimalni obrtni moment (Nm / o/min): | 127 / 4800 |
Maksimalna brzina (km/h): | 182 |
Ubrzanje 0 - 100 km/h (s): | 11,4 |
Potrošnja: grad / otvoreno / prosečno (L/100 km): | 6,7 / 4,7 / 5,4 |
Zapremina prtljažnika / oborena sedišta (L): | 335 / 883 |
Zapremina rezervoara (L): | 42 |
Masa vozila / nosivost (kg): | 1146 / 409 |
Pneumatici: | 175/65 R15 |
Dužina automobila (mm): | 3900 |
Širina automobila (mm): | 1695 |
Visina automobila (mm): | 1525 |
Međuosovinsko rastojanje (mm): | 2500 |
Trag točkova napred (mm): | 1495 |
Trag točkova pozadi (mm): | 1475 |
Cena automobila (Euro): | 15 900 |
Goran Sarić - Automagazin