Testirali smo: Toyota Auris 1.6 Valvematic Sport

Auris je opet u punoj snazi! Nakon tri godine proizvodnje, Toyotin predstavnik u C segmentu dobio je modernizovanu tehniku i izgled. Pod haubom mu diše najsnažniji atmosferski 1,6-litarski agregat na tržištu, atraktivan dizajn dobio je oštre linije, a cene su i dalje veoma atraktivne. Pred nama je "japanski Golf" nakon facelifta...

Nakon tri godine proizvodnje, na ovogodišnjem sajmu automobila u Ženevi, i samo nekoliko dana kasnije, na sajmu automobila u Beogradu, prikazana je unapređena verzija modela Toyota Auris. Unapređenja tehnike i dizajna učinila su model Auris atraktivnijim, i obezbedila mu dodatnu privlačnost za drugi deo "životnog ciklusa". Kada svemu dodamo i cenu vozila od 13.990 Eura sa PDV-om, shvatićemo da je pred nama ponuda o kojoj ozbiljno treba razmisliti, jer se akcijska cena modela Auris približila ceni slično opremljenog modela Kia Cee'd.
Više o uslovima kupovine modela Auris, možete pogledati klikom na www.toyota.rs.

Dizajn
Auris 2010 može se pohvaliti oštrije dizajniranim prednjim svetlosnim grupama, kao i novom optikom zadnjih svetala. Novi branici odaju utisak da je automobil širi nego što zapravo jeste. Takođe, agresivnije linije su korišćene prilikom dizajniranja poklopca motora, što upotpunjuje utisak dinamičnosti ovog zanimljivog automobila. Isto se odnosi i na veću masku hladnjaka, koja sada daleko više dolazi do izražaja. Kao što smo istakli, zadnji deo automobila je pretrpeo slične promene, koje se odnose na nov branik i svetlosne grupe. Zadnja svetla podeljena su horizontalno, što optički snižava dosta visoku karoseriju. Primetili smo veliku znatiželju prolaznika, koji su na Auris gledali sa velikim simpatijama. Uostalom, treba istaći da je Auris stvoren u razvojnom centru ED2, na jugu Francuske, i svojom dinamičnom formom snažno podržava evropski ukus.

Enterijer
Što se enterijera tiče, pored unapređenja kvaliteta materijala, povećana je i mogućnost individualizacije. Kupac može da izabere dobro poznatu, sofisticiranu instrument tablu, ili novu konvencionalnu, u zavisnosti od nivoa opreme. Testirani primerak bio je opremljen klasičnom instrument tablom, gde su u krug obrtomera i brzinomera integrisani diskretni pravougaoni displeji, koji su izuzetno pregledni. "Kokpit" je dobio novu strukturu plastike, a gornji deo je opremljen mekanim materijalom, veoma prijatnim i za oko i na dodir. Isto važi i za volan, koji je manjih dimenzija, ali sportski dizajniran i prijatan za ruke. Čak i posle tri godine, Auris ima jedan od najprostranijih enterijera u svojoj kategoriji. I kada ekstremno visoki vozači pomere sedište u zadnji položaj, iza njih ima prostora za putnike visine oko 180 cm. Kako je to moguće u hatchback modelu dužine 4,2 metra? Odgovor pronalazimo u visini. Enterijer je koncipiran kao u nekim MPV modelima, dakle sedi se visoko, kako napred, tako i pozadi. Poseban detalj osigurava i pod automobila, bez središnjeg grebena, čime je dodatno povećan komfor putnika na zadnjoj klupi, čiji se naslon može podešavati prema nagibu. Ali, sigurno najupečatljiviji detalj unutrašnjosti Toyote Auris jeste središnja konzola, koja se položeno spušta sa prednje table. Time je, pored originalnog izgleda, omogućeno ergonomski povoljno visoko smeštanje ručice menjača. Uz sve to, novooblikovana ručica ručne kočnice takođe daje drugačiji naglasak na ergonomiju.
Prijatno iznenađen novim enterijerom bio je i Vladan Petrović: "Osveženi Auris deluje kompaktnije i čvršće od prethodnika. Tome najviše možemo zahvaliti novim materijalima, koji odaju utisak visokog kvaliteta. To nismo mogli reći za prethodnika. Posebnu pažnju privukao mi je sportski dizajniran volan, koji je obložen kožom, a ima i sportski "odrezan" donji deo. Što se instrument table tiče, čitljivija je od one koju smo videli kod prethodnika. Još jednom moram da pohvalim prostranost Aurisa, koja predstavlja vrhunac ove kategorije."

Motor
I prethodni motor 1.6 VVT-i, nakon uvođenja na tržište 2007. godine, važio je za vrhunski benzinski agregat u svojoj kategoriji. Ali, nakon agresivne invazije turbopunjača u benzinskim motorima, Toyota je morala učiniti nešto novo. Glavna inovacija je integrisanje sistema za promenljivo vreme otvaranja ventila, Valvematic. Ovaj sistem kombinuje tehnologiju prethodnog sistema VVT-i (Variable Valve Timing - inteligent) sa novim mehanizmom koji eliminiše potrebu za klasičnim usisnim leptirom. Podsetimo, kod klasičnog sistema kontrola usisa vazduha vrši se putem usisnog leptira. Valvematic sistem prilagođava količinu vazduha tako što neprekidno kontroliše hod i vreme otvaranja i zatvaranja ventila i time u potpunosti eliminiše potrebu za usisnim leptirom. Agregat zapremine 1,6 litra razvija 132 konjske snage pri 6.400 o/min, a maksimalni obrtni moment iznosi 160 Nm pri 4.400 o/min.

To je teorija. A, kako sve to funkcioniše u praksi, najbolje nam je objasnio višestruki državni reli šampion, Vladan Petrović: "Motor je veoma zanimljiv. Odlično sarađuje sa menjačem, veoma je kultivisan i tih u svakom režimu rada. Inženjeri su ugradnjom Valvematic sistema znatno poboljšali elastičnost motora. Ubrzanje iz mesta do "stotke" od 10 sekundi je za respekt i spada među najbolje atmosferske motore ove zapremine. Motor se najbolje vozi u području obrtaja oko 2.000 o/min, a ukoliko želite isprobati njegov maksimum, potrebno ga je "zavtreti" preko 6.000 o/min."
Velika prednost uvođenjem Valvematic sistema dobijena je i na području potrošnje. Pored toga, za malu potrošnju motora možemo zahvaliti i šestostepenom menjaču (ranije samo petostepeni) sa kratkim prenosnim odnosima. Zahvaljujući odličnom menjaču, pri 130 km/h, agragat može biti na samo 3.600 o/min, što je jedan od najboljih rezultata u ovoj zapreminskoj klasi motora. Pri 130 km/h, motor troši 7,8 l/100 km, što je najniža potrošnja u ovoj klasi motora. Laganom vožnjom, Ibarskom magistralom prema Čačku, zabeležili smo potrošnju manju od 5 l/100 km, što je za svaku pohvalu. Kada smo koristili indikator za optimalno vreme za promenu stepena prenosa, koji se nalazi u centralnom delu instrument table, zabeležili smo potrošnju od samo 4,1 l/100 km!

Oslanjanje
Orjentacija na maksimalan komfor posade bila je primarna kod prve verzije modela Auris, koju je karakterisalo mekše trimovano oslanjanje, kao kod "francuske škole". Modernizacija je ostavila traga i na podešavanju oslanjanja automobila. Osveženi Auris ima tvrđe oslanjanje od svog "prethodnika". Zato je upravljanje preciznije, a ponašanje na putu dinamičnije. To nam je potvrdio i Petrović: "Modernizovani Auris se u krivinama manje naginje. Auto je poslušniji, a reakcije volanom su preciznije nego kod prve verzije. Ipak, onima koji preteraju sa gasom, Auris će blagim podupravljanjem staviti do znanja da mu jurnjava nije primarna namena. Proklizavanje zadnjeg dela automobila lako je kontrolisati, u čemu nesebično pomaže odličan i precizan električni servo volan. Ono što me je veoma prijatno iznenadilo jeste kočioni sistem, koji se prosto poigrava sa skoro 1.300 kilograma teškim automobilom. " - istakao je Petrović.
Iako je dinamičnost povećana, tvrdoća vešanja je odličan kompromis sportske stabilnosti. Možda bi prelazak preko čestih rupa na našim putevima mogao biti udobniji, ali podsetićemo da su na automobil u "Sport" paketu orpeme montirani pneumatici 225/45 R17.

Cena
Auris više nije skup! Osveženi Auris dostupan je po akcijskoj ceni već od 13.990 Eura (količina ograničena, raspoloživost modela proveriti kod dilera), što za ono što svom vlasniku pruža, možemo oceniti kao dobar izbor. Za ovaj novac, kupac dobija automobil svežeg i dinamičnog dizajna, štedljiv motor, klima uređaj, CD MP3, ABS, putni računar, podesiv servo upravljač, električnu kontrolu prozora i retrovizora... Za testirani primerak, Toyota Auris 1.6 Valvematic Sport, potrebno je izdvojiti nešto veću sumu novca - 19.200 Eura, ali nastavak "Sport" donosi potpuno nov nivo prepoznatljivosti, zahvaljujući velikim atraktivnim felnama prečnika 17 inča, spojleru iznad zadnjeg stakla, tamnim zadnjim staklima... "Naš" test automobil bio je opremljen i najboljim atmosferskim 1,6-litarskim motorom na tržištu, sa najmanjom potrošnjom u segmentu.
Toyota Auris 1.6 Valvematic, specifikacija:
Toyota Auris 1.6 Valvematic Sport | |
Motor: | Benzinski 1.6 Valvematic, ubrizgavanje goriva |
Broj cilindara / ventila: | 4 / 4 |
Zapremina motora (cm3): | 1.598 |
Maksimalna snaga (kW/o/min): | 97 / 6.400 |
Max. obrtni moment (Nm/o/min): | 160 / 4.400 |
Maksimalna brzina (km/h): | 195 |
Ubrzanje 0 - 100 km/h (s): | 10,0 |
Potrošnja - grad / otvoreno / prosečna: | 8,1 / 5,0 / 6,4 |
Zapremina prtljažnika (L): | 350 / 777 |
Zapremina rezervoara za gorivo (L): | 55 |
Masa automobila / nosivost (kg): | 1.295 |
Dimenzije pneumatika: | 225 / 45 R17 |
Dimenzije: | |
Dužina automobila (mm): | 4.245 |
Širina automobila (mm): | 1760 |
Visina automobila (mm): | 1.515 |
Međuosovinsko rastojanje (mm): | 2.600 |
Trag točkova napred (mm): | 1.525 |
Trag točkova pozadi (mm): | 1.525 |
Cena test modela: | 19.200 Eura |

Goran Sarić - Automagazin portal