Testirali smo: Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D 60th Anniversary
Na višednevnom testu smo imali proizvod, koji je rezultat tehnološkog razvoja dugog 60 godina. Ova kultna figura na tržištu vozila sa 4x4 pogonom, u novoj generaciji, svojim vlasnicima nudi potpuno zadovoljstvo u vožnji, bez obzira na tip okruženja. Pod haubom "našeg" test vozila disao je modernizovani 3.0 D–4D agragat, opremljen zatvorenim filterom štetnih čestica, koji razvija 190 konjskih snaga...
Toyota Land Cruiser proslavlja 60 godina svog postojanja. To je sasvim dovoljno vremena, da jedan off-road automobil iza sebe ostavi sve "dečije bolesti" i "sazri" u jedan izuzetno kvalitetan, a po mnogima i najkvalitetniji terenac sa pogonom na sve točkove, i bude poštovan i prepoznatljiv širom sveta. Novi Land Cruiser obeležava ovu godišnjicu i na srpskom tržištu.
Manju modelsku serija Toyote Land Cruiser, u svom modernom obliku prvi put smo videli kao seriju 90, koja je u modernom dobu predstavljena 1996. godine. Bio je to naslednik serije 70 - luksuzan i tehnički veoma napredan naslednik slavne serije 70. Potpuno nov model bio je Land Cruiser 120 iz 2002. godine, a njegova velika modernizacija, koja je dobila oznaku 150, predstavljena je na sajmu automobila u Frankfurtu, 2009. godine. Mnogi su mu zamerali što nema snažniji turbodizel agregat, pa je japanska kompanija, za njegov 60. rođendan, pripremila kvalitetan "šlag za tortu". U 2011. godinu, Land Cruiser je ušao sa unapređenim 3-litarskim turbodizel motorom, snage 190 KS. Na testu smo imali Toyotu Land Cruiser 3.0 D-4D - 60th Anniversary, model kojim LC ponosno slavi 60 godina svog postojanja.
Ne morate biti dobar poznavalac automobila, da biste videli jasnu međugeneracijsku razliku u spoljašnjosti. Uostalom, na našim ulicama smo se već i navikli na izgled novog Land Cruisera. Novi LC je za 45 mm duži od prethodne generacije, ali u dizajerskom smislu, vratio je se kultu izraženijih linija i oštrijih oblika. Neka rešenja su preuzeta od većeg i moćnijeg Land Cruisera V8, kao što su povišeno težište, izbačeni blatobrani i praktični i veoma korisni pragovi. "Zadnjica" je u prepoznatljivom stilu uzdignuta, i naglašava terenski aspekt ovog automobila. Bogled s boka, otkriva nam mišićavost karoserije. Profil automobila je dinamičan, zahvaljujući kratkom prednjem prevesu, dok je zadnji deo dizajniran mišićavo, ali dosta konzervativnije od prednjeg dela, što se odnosi i na veće prevese.
Ništa manje pozitivan, nije ni prvi utisak sa vozačevog mesta. Materijali jesu kvalitetni, ali još veći utisak na nas je ostavila filigranski precizna zavšrna obrada. Svi displeji su logično postavljeni i čitljivi, a Vladan Petrović nam je istakao da se u Land Cruiseru odlično sedi: "Ulazak u automobil, značajno je olakšan dobro osmišljenim pragom. U Land Cruiseru se sedi kao u fotelji, prijatno i savršeno, uz savršen pregled situacije. Kožna sedišta su udobna, a moram da pohvalim i mogućnosti podešavanja sedišta i volana. I pored pomalo grubog rada hladnog dizel motora, odlična zvučna izolacija je obezbedila savršenu tišinu u automobilu. U Land Cruiseru, vozač se oseća luksuzno i "ušuškano", kao i nekom automobilu visoke klase."
U izmenjenom enterijeru sada ima više prostora. U karoserijskoj verziji sa pet vrata, u ponudi je i verzija sa sedam sedišta (kojima je bio opremljen i test automobil), koja se mogu pomerati u opsegu od 135 milimetara. Zadnji red sedišta sada je fleksibilniji, a nasloni sedišta mogu se pomerati u odnosu 40:20:40. Zadnji red sedišta preklapa se nezavisno i obaranjem se ukplapaju u ravan pod prtljažnika. Zadnji red sedišta obara se elektronskim putem, pritiskom na dugme, koje se nalaze na dve pozicije (pogledati u galeriji). Putnici u prvom i drugom redu sedišta, imaju prostora u izobilju, a osećaj luksuza pojačava i nezavian klima uređaj za putnike u zadnjem delu automobila. U trećem redu sedišta, koje elektromotori izvalače iz poda prtljažnika, mogu se udobno smestiti samo deca ili osobe nižeg rasta. U konfiguraciji sa pet sedišta, njihovim obaranje se standardna zapremina prtljažnika povećava sa 621 na 1.934 litra.
Za modelsku godinu 2011, Toyota je modernizovala turbodizel motor. Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D, u decembru mesecu je dobila modernizovani agragat, koji je opremljen zatvorenim filterom štetnih čestica. Unapređeni motor zadovoljava kriterijume Euro 5 ekolške norme, koja u većem delu Evrope na snagu stupa od 2011. godine. Pored toga, povećana je i snaga motora, sa 127 na 140 kW. Maksimalni obrtni moment je povećan za 10 Nm, na 420 Nm, dostupan u rasponu obrtaja od 1.600 do 2.800 o/min. I pored povećane snage, prosečna potrošnja i emisija CO2, ostali su na istom nivou. To znači da u evropskom ciklusu vožnje, trovratni SUV troši prosečno 8,4 L/100 km, a petovratna verzija prosečno troši 8,5 L/100 km. Agregat je pravi izbor za preko 2 tone teškog terenca, kome savršeno odgovara i petostepeni automatski menjač i 4x4 pogon sa srednjim "Torsen" diferencijalom". Srednji diferencijal moment deli u razmeri 40:60 u korist zadnjih točkova, a elektronika po potrebi, ovaj odnos menja od 30:70 do 50:50. Land Cruiser je pravi terenac za off-road uslove, što podrazumeva i "reduktor" i blokadu centralnog diferencijala.
"Sigurno su mnogi s nestrpljenjem očekivali ovaj trenutak. Konačno u Land Cruiseru imamo snažniji motor. Iako tih dvadesetak konjskih snaga, možda nekom ne izgleda značajno, u vožnji se to itekako osećaju. Veći obrtni moment, vozač će osetiti već pri prvom kontaktu sa pedalom gasa. Motor snažno vuče od niskih obrtaja, a ubrzanja višim brzinama su još ubedljivija. Menjač, takođe, zaslužuje najviše ocene, i kao stvoren je za ovaj automobil, jer su prenosni odnosi u potpunosti "pogođeni", a promena stepena prenosa skoro neprimetna. Menjač ima veliki deo zasluga, za to što je motor odlično "raspoložen" kako na terenu, tako i na asfaltu." - izjavio je Vladan Petrović.
Recimo i to da je prosečna potrošnja na našem testu iznosila oko 8 litara na 100 pređenih kilometara. Teoretski, to znači da sa jednim rezervoarom goriva, zapremine 87 litara, Land Cruiser može preći oko 1.000 kilometara. Naravno, to je samo teoretski, i uz pretpostavku da se krećete na otvorenom putu, jer je "naš" LC u off-road uslovima i dubokom snegu, trošio i preko 20 litara "crnog zlata" na 100 pređenih kilometara.
Prednje oslanjanje je detaljno izmenjeno, sa poprečnim trostrukim aluminijumskim ramenima, a zadnja Multilink osovina opremljena je novim, elektronski kontrolisanim sistemom Kinetic Dynamic Suspension System (KDSS). Bolje opremljeni modeli imaju elektronski kontrolisano vazdušno ogibljenje, koje radi u saradnji sa Toyota sistemom adaptivnog, varijabilnog ogibljenja (Adaptive Variable Suspension - AVS) omogućavajući vozaču da odabere jedan od tri podešavanja rada amortizera.
Pored naprednog sistema pogona na sve točkove, sve navedeno čini model Land Cruiser jednim od najkvalitetnijim terenskih automobila na svetu. Test automobil bio je opremljen i odličnim pneumaticima, pa smo imali utisak da ovaj automobil može ići i tamo gde ljudska noga nije kročila. "Prednost Land Cruisera, u odnosu na SUV modele, upravo je u njegovim ogromnim off-road mogućnostima. Visoko odstojanje od tla (22 cm), veliki pneumatici i odlična transmisija, čine da ovaj automobil ide tamo gde drugi ne mogu. Ako nešto možemo zameriti, onda je to vozna dinamika na asfalntim putevima. Veliko odstojanje od tla i visoko težište automobila, dopinose nešto izraženijem naginjanju karoserije u brzim krivinama, ali ne zaboravimo da vozimo masivan terenac. Zapravo, u ovom automobilu je prijatnije "krstariti", nego "jurcati" kroz krivine (za to i nije namenjen)." - zaključuje Vladan Petrović.
Uz posebne “60th Anniversary” detalje na svakom vozilu, kao i ekskluzivne pakete dodatne opreme, Land Cruiser nove generacije obeležava ovu godišnjicu i na srpskom tržištu. Za svaki Land Cruiser, kompanija Toyota Srbija, nudi besplatan 60th Anniversary paket, koji podrazumeva: bela zadnja svetla, hromirani završetak izduvnog sistema i hromiranu lajsna na zadnjim vratima.
Najjeftiniji, ali odlično opremljen, Land Cruiser 3.0 D-4D Active sa pet vrata, treba platiti 45.800€. S obzirom na Toyota kvalitet, veoma izdašnu opremu, kao i na činjenicu da je pred vama jedan od najboljih terenskih automobila na svetu, ne čini se previše. Više o novom Land Cruiser "60th Anniversary" paketu opreme, i cenovnik za tržište Srbije, možete pogledati klikom na LINK.
Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D |
|
Tip motora: |
Common-Rail turbodizel 16V DOHC |
Broj cilindara / ventila: |
4 / 4 |
Zapremina motora (cm³): |
2.982 |
Maksimalna snaga (KS / o/min): |
190 / 3.400 |
Maksimalni obrtni moment (Nm / o/min): |
420 / 1.600 - 3.000 |
Performanse: | |
Maksimalna brzina (km/h): |
175 |
Ubrzanje 0-100 km/h (s): |
11,0 |
Prosečna potrošnja (L/100 km): |
8,1 |
Dimenzije: | |
Prtljažni prostor (L): |
621 / 1.934 |
Zapremina rezervoara (L): |
87 |
Masa automobila / nosivost (kg): |
2.220 / 750 |
Dimenzije pneumatika: |
265/65 R18 |
Dužina automobila (mm): |
4.760 |
Širina automobila (mm): |
1.885 |
Visina automobila (mm): |
1.845 |
Međuosovinsko rastojanje (mm): |
2.790 |
Cena (Eur): |
45.800 |
Fotografije možete pogledati klikom na LINK.
Generalni zastupnik Toyota vozila: Toyota Srbija
Adresa: Zrenjaninski put 26, 11210 Beograd
Tel: +381 (0)11 2090 901
Fax: +381 (0)11 2090 902
Web: www.toyota.rs
Tekst i foto: Goran Sarić - Automagazin portal