Testirali smo: Toyota Yaris Hybrid
Stojim u tipičnoj jutarnjoj gužvi u centru grada. Oko mene automobili "puze" korak po korak, a vozači nervozno muče njihove motore, koji veći deo vremena bespotrebno troše gorivo (čitaj novac) svojih vlasnika. Zatvorio sam prozor i pritisnuo dugme za recirkulaciju vazduha u kabini, jer od izduvnih gasova koji ulaze spolja, ne može da se diše.
Full hybrid!
Reč hibrid većina ljudi automatski spaja sa japanskom kompanijom Toyota. To je i logično, ako uzmemo u obzir činjenicu, da je iz proizvodnih pogona ovog proizvođača do danas izašlo preko četiri miliona hibridnih automobila. Pred nama je najmanji i najjeftiniji hibridni (full-hybird!) automobil Toyote. I, odmah da razjasnimo: Toyota Yaris, kao i gama modela Prius, jeste potpuno hibridni automobil, odnosno može da se kreće na "čistu" električnu energiju, što nije slučaj sa drugim japanskim (polu)hibridnim automobilima, kojima elektromotor služi samo kao "pomoćnik" benzinskom motoru. Ovo je važna razlika, kako sa stanovišta tehnologije, tako i sa stanovišta potrošnje goriva i emsije CO2.
Pročitaj vest Toyota hibridi Prius+ i Yaris HSD predstavljeni na Adi Ciganliji.
Normalan izgled
Pred nama je novi hibridni automobil marke Toyota, koji ne izgleda kao da je došao sa druge planete. Iako se Toyota Yaris Hybird samo u detaljima razlikuje od modela sa konvencionalnim pogonom, jasno ćemo uočiti razlike, pre svega po novim svetlosnim grupama. Prednje i zadnje svetlosne grupe su dobile LED tehnologiju, kao i izmenjenu grafiku. Potpuno nov je i prednji branik, sa velikim otvorom za vazduh, a maska hladnjaka je značajno smanjena. Iako su prednja maska i mreža hladnjaka dizajnirani, tako da obezbede najniži mogući koeficijent aerodinamičkog otpora (cx = 0,286), automobil izgleda dinamičnije od "običnog" Yarisa, a iz nekog ugla čak i agresivno. Razlike uočavamo i u atraktivno dizajniranim felnama, kao i u logotipu plave boje, koji je postao prepoznatljiv detalj Toyota "hibrida".
Tokom prvog susreta sa modelom Yaris Hybrid, Vladan Petrović je primetio sledeće: "Spreda posmatrano, hibridni Yaris više podseća na sportski nego na automobil koji u sebi krije baterije i elektromotor. Veliki otvor za dovod vazduha u prednjem braniku, karakterističan je za sportske verzije, što se odnosi na atraktivne felne prečnika 16 inča. Na zadnjem delu, prvo primećujem 9 horizontalnih LED dioda sa crnom optikom. Toyota je uspela sofisticiranu "ekološki prihvatljivu" tehnologiju, da integriše u lepo skrojenu dinamičnu karoseriju, što je za svaku pohvalu."
Enterijer
Nakon ulaska u Yaris Hybrid, prvo što upada u oči jeste ručica bestepenog kontinualnog CVT menjača. Vrh ručice je u "hibridno plavoj" boji, u kojoj su izvedene i kazaljke na instrument tabli i šavovi na volanu, sedištima i ručici menjača. Čak je i dugme za startovanje i gašenje motora plave boje. Tu se razlike u odnosu na "obični" Yaris završavaju. Toyota se vodila filozofijom, da dobre stvari ne treba menjati. Završna obrada je na maksimalno visokom nivou za ovu kategoriju automobila. Sve deluje veoma čvrsto i kompaktno, a komande su postavljene tako da njihova aktivacija bude najjednostavnija. Posebnu pažnju zaslužuje i multifunkcionalni sistem Toyota Touch, čiji displej dijagonale 6,1 inč se nalazi na centralnom mestu "kokpita". Intuitivnost sistema je veoma dobra, iako bi refleksija displeja mogla biti i manja. I displej prikazuje informacije u beloj i plavoj boji.
Iako je četvorostruki šampion Srbije u reliju, Vladan Petrović se veoma prijatno osećao u ekološkom Yarisu. "Moram da kažem da sam prijatno iznenađen, jer se hibridni Yaris minimalno razlikuje od konvencionalne verzije. Zahvaljujući velikim mogućnostima podešavanja sedišta i volana, svaki vozač će veoma lako pronaći svoju optimalnu poziciju sedenja. Ergonomija enterijera je vrhunska, plastika je veoma kvalitetna, a završna obrada na najvišem nivou za ovu kategoriju automobila. Kompletan enterijer odaje utisak kompaktnosti, što se posebno oseća kada silazimo sa visokih ivičnjaka. Nema ni traga od nepoželjnih zvukova, jer su komponente ugrađene sa filigranskom preciznošću. Ako nešto moram zameriti, onda je to nedovoljan kontrast Toyota Touch displeja i činjenica da komande multifunkcionalnog uređaja nisu osvetljene. Tako mi se nekoliko puta dogodilo, da umesto da pojačam muziku, promenim mod rada, preko dugmeta koje se nalazi ispod. Simpatično rešenje je kamera za parkiranje, koja reprodukuje sliku u realnom vremenu na displej. Mislim da na ovom rešenju, Yarisu može pozavideti većina konkurenata."
Manje baterije, više prostora
Zapremina prtljažnog prostora iznosi 286 litara, što znači da je ostala nepromenjena u odnosu na standardni Yaris. Baterije su smeštene, pored rezervoara za gorivo, ispod zadnjih sedišta. Pored toga, nasloni sedišta se mogu preklapati, a deljivi su u razmeri 2/3, što znači da je i praktičnost prtljažnog prostora ostala na visokom nivou. Prostor za putnike na zadnjim sedištima je veoma izdašan. Prostora u predelu kolena ima dovoljno čak i za nadprosečno visoke osobe, a zahvaljujući prilično ravnoj liniji krova, ima dovoljno prostora i u predelu glave putnika. Prostor za stopala putnika je potpuno ravan (bez ispupčenja na centralnom delu), što značajno povećava komfor sedenja na zadnjim sedištima. U Yaris Hybrid se bez problema mogu smestiti četiri odrasle osobe, a u nekim slučajevima i pet, u zavisnosti od njihove građe. U kategoriji malih vozila, ovaj automobil nudi i više od očekivanja. Jedina komponenta, kod koje su konstruktori napravili kompromis, jeste rezervoar za gorivo. Umesto standardnih 42 litra, zapremina iznosi 36 litata, od čega je 8 litara "rezerva".
Pogledajte test modela Toyota Auris HSD.
Motori
Startujem motor. Čekam, ali ništa se ne čuje. Lagano sam pritisnuo pedalu gasa i automobil je bio u pokretu. Moram priznati, da je vožnja ovog "štedljivca" u gradskim gužvama pravo uživanje, i to iz jednostavnog razloga - ne troši gorivo. Upravo u gradskim gužvama, kada je bespotrebna potrošnja goriva najveća, Yaris Hybrid pogoni elektromotor, kojeg energijom snabdevaju gore pomenute NiMH baterije. Toyota novim Yarisom pokreće takozvani hibridni downsizing. Pogonski sistem HSD je smanjen, pa Yaris HSD pokreće manji elektromotor, kompaktniji menjač i baterije. Ceo sistem je za 20% lakši od pogonskih elemenata modela Auris Hybrid. Hybrid Synergy Drive čine elektromotor snage 60 KS (45 kW) i obrtnog momenta 169 Nm i benzinski motor 1.5 DOHC VVT-i, koji razvija maksimalnu snagu od 74 KS (55 KW) i maksimalni obrtni moment od 111 Nm. Ukupna snaga pogonskog sistema iznosi 100 konjskih snaga. Motor radi po tzv. Atkinsonovom ciklusu i sam po sebi je izuzetno ekonomičan. Tajna štedljivosti je u tome što "kompresija" ne počinje kada je klip u donjoj mrtvoj tački, već se usisni ventili zatvaraju nešto kasnije, kada klip već krene prema gore. To omogućava povoljniji odnos "rada" dobijenog ekspanzijom u odnosu na onaj koji se utroši na kompresiju. Istina, snaga takvog motora je ograničena, jer u ciklus ulazi manja količina vazduha nego kog "normalnog" Otto motora iste zapremine, ali zato je potrošnja goriva izuzetno niska.
Ono što nas je najviše zanimalo, jeste potrošnja. Toyota deklariše prosečnu potrošnju od 3,7 litara na 100 pređenih kilometara, ali to je vrednost koju nismo uspeli da postignemo tokom našeg testa. S autom smo prešli 610 kilometara, i to sa jednim punim rezervoarom (ne računajući rezervu), a putni kompjuter je na kraju testa pokazao prosečnu potrošnju od 4,7 l/100 km. Oko 55 % kilometara, prešli smo na međugradskom magistralnom putu, 35 % smo prešli u gradskim uslovima, a oko 10 % na autoputu. U štedljivom ECO režimu vožnje, u gradskim uslovima, veoma lako smo postizali potrošnju koja se bližila 4.0 l/100 km. Na nizbrdicama smo često menjač ubacivali u "B" položaj, u kojem se baterije pune većim intenzitetom, a efekat motornog kočenja je snažniji.
Bolji raspored mase
Važno je naglasiti, da je Yaris Hybrid zanemarljivo teži od istog modela sa konvencionalnim benzinskim pogonom. Masa hibridnog modela iznosi od 1170-1225 kilograma, u zavisnosti od stepena opremljenosti, što je nešto oko 150 kilograma veća masa od one koju meri "obični" Yaris nove generacije.
Kako pogonski sistem funkcioniše u praksi, i kako se nešto veća masa odrazila na upravljivost automobila, pitali smo Vladana Petrovića: "Yaris Hybrid jeste teži od standardnog modela, ali to se nije negativno odrazilo na voznu dinamiku. Naprotiv, "višak" kilograma je raspoređen tako da je smanjio naginjanje u krivinama, jer se nalazi u baterijama i elektromotoru, koji su smešteni nisko. Pored toga, raspored mase po osovinama je bolji, jer su baterije smeštene u zadnjem delu automobila, bliže zadnjoj osovini. To znači da je Yaris zadržao preciznost upravljanja, i pravo je uživanje voziti ga po krivudavom putu. Što se motora tiče, on je sasvim dovoljan za potrebe gradske vožnje. Na otvorenom putu, ne treba koristiti ECO mod vožnje, jer je prilikom preticanja potrebno pritisnuti papučicu gasa do kraja. Pored toga, motor je nešto bučniji pri visokim obrtajima, što je karakteristično za motore sa Atkinsonovim ciklusom rada. Bestepeni menjač je idealno rešenje za ovaj automobil, jer u svakom trenutku uspešno pronalazi optimalan prenosni odnos motora."
Cena
Toyota Yaris Hybrid je model, koji bi trebao predstaviti hibridnu tehnologiju širokoj javnosti. Prema informacijama koje imamo, u Evropi vlada ogromno interesovanje kupaca, a fabrika u Francuskoj radi punim kapacitetom. A, gde smo tu mi? Da li kupce u Srbiji zanima automobil koji emituje samo 79 grama CO2 po pređenom kilometru, što je apsolutno najbolji rezultat u B segmentu? Imaju li čelnici države sluha za ekologiju?
Sa cenom od 19.370 €, koliko je potrebno izdvojiti za Yaris Hybrid Luna, ovo nikako nije jeftin automobil. I ne treba da bude jeftin, jer pravog konkurenta nema. Ovo nije automobil namenjen onima koji neumorno lutaju po salonima, noseći materijale za upoređivanje cena. Ovo je automobil za one koji su odgovorni prema sredini u kojoj žive i koji žele biti drugačiji.
Pogledajte cenovnik modela Yaris HSD.
Toyota Yaris Hybrid - Tehnička specifikacija | |
Tip motora: | Benzinski i elektromotor |
Broj cilindara / ventila benzinskog motora: | 4 / 4 |
Zapremina motora (cm³): | 1497 |
Maksimalna snaga motora (kW / o/min): | 55 / 4.800 |
Maksimalni obrtni moment (Nm / o/min): | 111 / 3 600 - 4 400 |
Elektromotor (snaga i obrtni moment): | 45 kW i 169 Nm |
Ukupna snaga pogonskog sistema: | 74 kW (100 KS) |
Performanse | |
Maksimalna brzina (km/h): | 165 |
Ubrzanje 0-100 km/h (s): | 11,8 |
Potrošnja (prosečna na testu): | 4,7 |
Dimenzije | |
Zapremina prtljažnika (L): | 286 |
Zapremina rezervoara (L): | 36 |
Masa automobila / nosivost (kg): | 1.220 |
Dimenzije pneumatika: | 195 / 50 R16 |
Dužina automobila (mm): | 3 905 |
Širina automobila (mm): | 1 695 |
Visina automobila (mm): | 1 510 |
Međuosovinsko rastojanje (mm): | 2 510 |
Cena modela Yaris Hybrid Luna (EUR): | 19.370 € |
Fotografije možete pogledati klikom na LINK.
Generalni zastupnik Toyota vozila: Toyota Srbija
Adresa: Zrenjaninski put 26, 11210 Beograd
Tel: +381 (0)11 2090 901
Fax: +381 (0)11 2090 902
Web: www.toyota.rs
Tekst i foto: Goran Sarić - Automagazin portal