AutoMAGAZIN - Testovi

Najnovije vesti iz auto industrije

Testirali smo: Toyota Auris HSD - Kada učenik nadmaši učitelja

Testirali smo: Toyota Auris HSD - Kada učenik nadmaši učitelja

Hibridni pogon iz modela Prius je "doputovao" i u kompaktni Auris. Iako predstavlja jeftiniju alternativu modelu Prius, Toyota Auris Hybrid beleži manju prosečnu potrošnju goriva, i što je mnogima važnije, ne izgleda kao da je došao sa druge planete. Za deset godina će Hybrid Synergy Drive tehnologiju koristiti cela serija Toyota modela, a Auris je PRVI model koji je dostupan kako sa konvencionalnim pogonom, tako i kao "Full Hybrid"...

Testirali smo: Toyota Auris HSD - Kada učenik nadmaši učitelja

Normalan izgled

 

Hatchback modeli niže srednje klase u Evropi su najtraženiji automobili, pa je instaliranje hibridne tehnologije u ovaj segment veoma logičan korak, na koji se Toyota među prvima odlučila. Za razliku od Priusa, hibridni Auris je veoma blizak, odnosno identičan "normalnim" automobilima. Auris HSD je prvo hibridno vozilo u srednjoj nižoj klasi, vrhunskog kvaliteta i izrade, kako to i dolikuje vozilu iz C segmenta. Hibridni Auris spolja se razlikuje samo po detaljima, kao što su minimalne izmene aerodinamike i plavi logo karakterističan za Hybrid Synergy Drive. Za bolje opstrujavanje vazduha brinu se modifikovani branici, za 20 mm niže oslanjanje, zatvoren pod automobila i specijalno razvijene 17-inčne felne. Rezultat je odličan koeficijent otpora vazduha od samo 0,28. U branike, iznad svetala za maglu, instalirana su LED dnevna svetla.

Normalan enterijer

Kao što smo istakli, Toyota Auris HSD predstavlja važan korak japanske kompanije, da u "normalan" automobil srednje niže klase integriše sofisticiranu tehnologiju hibirdnog pogona, koja spada u najnaprednije na svetu. Već po otvaranju vrata, dočekuje nas sasvim običan enterijer, koji skoro da se ne razlikuje od "obične" Toyote Auris u modernizovanom izdanju, koji smo testirali prošle godine (test Toyota Auris 1.6 Valvematic Sport). Sedišta su ostala ista kao kod konvencionalnog Aurisa. "Kokpit" krasi nova struktura plastike, a gornji deo je opremljen mekanim materijalom, veoma prijatnim i za oko i na dodir. Isto važi i za volan, koji je manjih dimenzija, ali sportski dizajniran i prijatan za ruke. Auris ima jedan od najprostranijih enterijera u svojoj kategoriji. I kada ekstremno visoki vozači pomere sedište u zadnji položaj, iza njih ima prostora za putnike visine oko 180 cm. Kako je to moguće u hatchback modelu dužine 4,2 metra? Odgovor pronalazimo u visini. Enterijer je koncipiran kao u nekim MPV modelima, dakle sedi se visoko, kako napred, tako i pozadi.

Testirali smo: Toyota Auris HSD - Kada učenik nadmaši učitelja

Stigli smo i do minimalnih razlika u enterijeru. Umesto klasične ručice manjača, na istom mestu se nalazi selektor "pozajmljen" iz modela Prius, kojim se bira mod vožnje (N-neutral, D-kretanje unapred, R-kretanje unazad, B-"motorna" kočnica i P-parking). Na tabli sa instrumentima se nalaze dva velika kružna pokazivača, ali na levom pokazivaču dobijamo odgovor na pitanje da li su baterije u fazi pražnjenja ili punjenja (u zavisnosti od toga da li ubrzavamo ili kočimo), što nam može olakšati postizanje štedljivije vožnje. Veću promenu u odnosu na klasični Auris, uočavamo posle otvaranje petih vrata. Prtljažni prostor je vidno smanjen, sa 354 litra, na skromnih 279 litara, od kojih se veliki deo krije ispod prostirke. Razlog? Deo baterija je smešten ispod zadnjih sedišta, a deo se nalazi ispod prtljažnika. To je razlog, zbog kojeg je i zapremina rezervoara za gorivo smanjena sa 55 na 45 litara. Što se ergonomije i komfora putnika tiče, tu je sve ostalo na visokom nivou, kao kod "običnog" Aurisa.

Testirali smo: Toyota Auris HSD - Kada učenik nadmaši učitelja

Normalno oslanjanje

Ubacujemo komandu menjača u mod D, kao kod klasičnog automatskog menjača, i krećemo. U enterijeru vlada apsolutna tišina, kako zbog odlične izlolacije i električnog pogona, tako i zbog unapređene aerodinamike. Motor se samo s vremena na vreme odaziva tihim glasom. Iako su na test automobilu bili montirali pneumatici dimenzija 215/45 R17, Auris HSD hrabro amortizuje udare na rupe, a vožnja je veoma "opuštena".

Svojim velikim vozačkim iskustvom, u proceni oslanjanje, pomogao nam je naš test vozač, višestruki državni reli šampion, Vladan Petrović: "Orjentacija na maksimalan komfor posade bila je primarna kod prve verzije modela Auris, koju je karakterisalo mekše trimovano oslanjanje, kao kod "francuske škole". Modernizacija je ostavila traga i na hibridnu verziju, koja je od modernizovanog Aurisa preuzela tvrđe oslanjanje. Zato je upravljanje preciznije, a ponašanje na putu dinamičnije. Hibridni Auris se u krivinama minimalno naginje, što možemo zahvaliti nešto niže postavljenom težištu, zbog baterija koje se nalaze ispod zadnjih sedišta i u delu prtljažnika. Automobil je veoma poslušan, a reakcije volanom su izuzetno precizne. Ipak, onima koji preteraju sa gasom, Auris će blagim podupravljanjem staviti do znanja da mu jurnjava nije primarna namena. Proklizavanje zadnjeg dela automobila lako je kontrolisati, u čemu nesebično pomaže odličan i precizan električni servo volan."

Testirali smo: Toyota Auris HSD - Kada učenik nadmaši učitelja

Sofisticiran pogon, normalna vožnja

Toyota Auris Hybrid je na prvi pogled "normalan" automobil, koji se samo u detaljima razlikuje od standardnog Aurisa. Tako je i u vožnji. Osim menjača, koji se posle zadatog moda uvek vraća u bazni položaj, sve ostalo je kao da vozite klasičnog "automatika". Promene iz električnog u benzinski režim i obrnuto, veoma su kultivisane, i prosečan vozač teško će ih i primetiti. Najpre ćemo nešto reći o hibridnom pogonu. Auris HSD koristi hibridni HSD sistem (Hybrid Synergy Drive) treće generacije, poreklom iz novog Priusa.

Osnovu pogona čini benzinski agregat zapremine 1,8 litara, sa sistemom varijabilnog vremena otvaranja ventila. Maksimalna snaga benzinskog motora iznosi 75 kW pri 5.200 o/min, i preko elektronski kontrolisanog bestepenog menjača, sa planetarnim prenosnicima, na prednje točkove šalje maksimalno 142 Nm obrtnog momenta, dostupnog pri 4.000 o/min. Još jedan veoma važan faktor štednje kod Auris hibrida jeste benzinski motor, koji radi prema tzv. Atkinsonovom ciklusu i sam po sebi je izuzetno ekonomičan. Tajna štedljivosti je u tome što kompresija ne počinje kada je klip u donjoj mrtvoj tački, već se usisni ventili zatvaraju nešto kasnije, kada klip već krene prema gore. To omogućava povoljniji odnos "rada" dobijenog ekspanzijom u odnosu na onaj koji se utroši na kompresiju. Istina, snaga takvog motora je ograničena, jer u ciklus ulazi manja količina vazduha nego kog "normalnog" Otto motora iste zapremine, ali zato je potrošnja goriva izuzetno niska. Kao i kod prvog Priusa, predstavljenog 1997. godine, motor sa unutrašnjim sagorevanjem (u Aurisu 1,8-litarski benzinac) elektromotor i generator spojeni su preko planetarnog prenosnika u zajednički sklop, pa snaga na točkovima zavisi od broja obrtaja i opterećenja sva tri pojedinačna agregata. Takav način spajanja omogućio je izostavljanje bilo kakvog menjača (ne postoji potreba za menjačkom kutijom), iako sklop u realnosti funkcioniše kao da ima varijator (CVT). Tako, prema potrebi, automobil pokreću elektromotor, benzinski motor, ili oba istovremeno. Zbog štednje goriva, "benzinac" se gasi dok automobil miruje i kada u vožnji oduzmete gas (kočite motorom), generator puni baterije i tako nadoknađuje deo energije potrošene na ubrzanje. Takođe, vožnja "u rikverc" realizuje se isključivo pomoću elektromotora (zbog nepostojanja menjačke kutije), tačnije promenama "polova" na dotoku energije koji rezultiraju okretanjem elektromotora u suprotnom smeru. Ali, tajna pogona modela Prius i Auris HSD leži u elektromotoru sa sinhrnonim magnetima (MG2) snage 60 kW, koji razvija maksimalni obrtni moment od 207 Nm već pri 0 o/min (sve do 13.000 o/min), čime se ostvaruju odlična ubrzanja i međuubrzanja. U Toyoti ističu da kompletan sklop ima snagu od 136 konjskih snaga.

Testirali smo: Toyota Auris HSD - Kada učenik nadmaši učitelja

Auris HSD nudi nekoliko načina rada pogonskog sistema, koji se biraju preko dugmića smeštenih ispred ručice menjača. Najčešće smo vozili u "default" modu, koji kombinuje električni i elektro-benzinski pogon. Vozač može izabrati i mod EV, za vožnju koja podrazumeva isključivo angažovanje elektromotora. Ali, Auris HSD je hibrid, a ne elektreični automobil, pa vožnja samo na elektromotor može trajati samo 2 kilometra, pri brzini od 50 km/h. Na "otovren put" izlazite uz pritisak na prekidač PWR (Power) Mode, koji obezbeđuje najbolje performanse iz nešto višu potrošnju goriva.

 

"Hibridni Auris nije automobil čije performanse su žrtvovane zbog interesa ekologije. Automobil je iznenađujuće dinamičan, a bez problema podnosi brzine i veće od 180 km/h. Vozač ni u jednom trenutnku neće osetiti promenu sistema pogona. Prelazak sa benzinskog na elektropogon ili obrnuto, odvija se sasvim neprimetno. Ručica menjača je samo zanimljivi joystick koji se bira način rada bestepenog menjača. Vozač može samo izabrati pogon nazad, pogon napred ili položaj za kočenje motorom (oznaka B), kada se intenzivnije pune baterije." - ističe Petrović.

Testirali smo: Toyota Auris HSD - Kada učenik nadmaši učitelja

Potrošnja

Tokom višednevnog testiranja, najviše kilometara smo prešli u Beogradu i okolini, i zabeležili smo prosečnu potrošnju od 5,7 litara na 100 pređenih kilometara, uz prosečnu brzinu na kompletnom testu od od 53 km/h. Vožnja na elektro pogon najviše je bila zastupljena u gradskim uslovima, pri brzinama od 30 do 50 km/h, i tada je putni kompjuter beležio potrošnju oko 4,0 l/100 km. Na autoputu, pomoć elektromotora je i najmanja. Pri brzinama oko 130 km/h, skoro je nemoguće zabeležiti potrošnju manju od 7,8 l/100 km. Uz pažljivu vožnju, nije nemoguće postići i potrošnju koju proizvođač deklariše. Zanimljivo je da smo iz Zrenjanina do Beograda zabeležili prosečnu potrošnjuu od 3,8 l/100 km, ali klima uređaj je bio isključen, a maksimalna brzina nije prelazila 55 km/h.

Testirali smo: Toyota Auris HSD - Kada učenik nadmaši učitelja

Zaključak

Toyotu Auris HSD sigurno neće kupiti neka slavna ličnost, iako je potrošnja goriva još manja nego kod modela Prius. Razlog je jednostavan - izgleda sasvim normalno, kao svaki drugi Auris. Dakle, za one koji svoju brigu o životnoj sredini žele da javno demonstriraju, najbolje rešenje je Prius. Ali, hibridni Auris neće regrutovati svoje vlasnike samo iz redova egzibicionista, već će vlasnici ovakvog automobila biti oni koji žele sebi da priušte unutrašnje zadovoljstvo i realnu uštedu.

I na kraju, cena. .Cena modela Auris HSD Luna iznosi 24.050 Eura. Tokom stimulativne akcije Fonda za zaštitu životne sredine Republike Srbije i u cilju podsticanja korišćenja i prodaje automobila sa značajno manjom emisijom štetnih gasova, Toyota Srbija automobile na hibridni pogon robnih marki Toyota i Lexus, nudi sa dodatnih 100.000 dinara popusta koje subvencioniše ovaj fond. Pored navedenih pozitivnih osobina, razloga za kupovinu Toyote Auris HSD ima jako puno. Smanjena potrošnja, ekološka svest i karakteristike odličnog porodičnog automobila. Toyota ističe i niže servisne troškove, kao i nepostojanje komponenti kao što su alternator i starter. Za Auris HSD već sada Toyota nudi 5-godišnju garanciju (ili 100.000 pređenih kilometara, u zavisnosti šta pre nastupi) na sve hibridne sklopove, a garancija na ceo automobil je 3 godine ili 100.000 pređenih kilometara.

Testirali smo: Toyota Auris HSD - Kada učenik nadmaši učitelja

 

Toyota Auris HSD - Specifikacija  
 Tip motora: Benzinski, atmosferski + Elektromotor
 Broj cilindara / ventila: 4 / 4
 Zapremina motora (cm³): 1.798
Maksimalna snaga (kW / o/min): 100 / -
 Maksimalni obrtni moment (Nm / o/min): 207
 Performanse  
 Maksimalna brzina (km/h): 180
 Ubrzanje 0-100 km/h (s): 11.4
 Potrošnja (grad, otvoreno, kombinovano): - / - / 3.8
 Dimenzije  
 Zapremina prtljažnika (L): 279
 Zapremina rezervoara (L): 45
 Masa automobila / nosivost (kg): 1380 / 425
 Dimenzije pneumatika: 215/45 R17
 Dužina automobila (mm): 4245
 Širina automobila (mm): 1760
 Visina automobila (mm): 1510
 Međuosovinsko rastojanje (mm): 2600
 Cena testiranog modela (EUR):  24 050

 

 

Fotografije možete pogledati klikom na LINK.

 

Generalni zastupnik Toyota vozila: Toyota Srbija

Adresa: Zrenjaninski put 26, 11210 Beograd
Tel: +381 (0)11 2090 901
Fax: +381 (0)11 2090 902
Web: www.toyota.rs

 

Tekst i foto: Goran Sarić - Automagazin portal

Testirali smo: Novi Renault Clio 1.5 dCi

Testirali smo: Novi Renault Clio 1.5 dCi

"Nema oštrih i agresivnih linija, već samo smisleni oblici, koji vas pozivaju da mu priđete i pomazite ga." - upravo ovako smo doživeli novi Renault Clio tokom našeg prvog susreta. Najnovija, četvrta po redu generacija modela Clio, dobila je izrazito dinamičan, ali u isto vreme elegantan dizajn, atraktivnu unutrašnjost i vrhunske vozne osobine. Konkurenciji u nižoj klasi neće biti lako...

Test: Toyota GT86 - Koga je briga za konjske snage!

Test: Toyota GT86 - Koga je briga za konjske snage!

Postoji mnogo proizvođača, koji u ponudi imaju snažan automobil, opremljen turbo motorom i tvrđim amortizerima, i koji misle da je time uspeh zagarantovan. Za neke je to dovoljno, posebno za one koji kupuju automobil prema znaku na maski hladnjaka, ili prema onome što čuju od kolega na poslu. Na drugoj stani su pravi sportski automobili, koje su konstruktori razvili sa vizijom da pruže vrhunski doživljaj u vožnji...

Testirali smo: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic

Testirali smo: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic

Posle četiri godine egzistencije na tržištu, najmanji SUV marke Mercedes-Benz je pretrpeo temeljan facelift. U odnosu na prethodnika, modernizovani Mercedes-Benz prepoznajemo pre svega po promenjenom dizajnu prednjeg dela automobila, ali u tokom višednevne vožnje smo se uverili i u tehnička unapređenja, koja su se odrazila na značajno smanjenje potrošnje goriva...

Testirali smo: Toyota Yaris Hybrid

Testirali smo: Toyota Yaris Hybrid

Stojim u tipičnoj jutarnjoj gužvi u centru grada. Oko mene automobili "puze" korak po korak, a vozači nervozno muče njihove motore, koji veći deo vremena bespotrebno troše gorivo (čitaj novac) svojih vlasnika. Zatvorio sam prozor i pritisnuo dugme za recirkulaciju vazduha u kabini, jer od izduvnih gasova koji ulaze spolja, ne može da se diše.

Testirali smo: Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport

Testirali smo: Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport

Razvijen specijalno za evropsko tržište, novi Honda Civic je letos stigao i u salone u našoj zemlji. Od njega se očekije da bude jedan od najkonkurentnijih modela u C segmentu, srcu evropskog automobilskog tržišta. Nas je interesovalo kako Honda Civic 1,8 i-VTEC funkcioniše u praksi, u realnim uslovima na našim putevima. U tome nam je svojim znanjem i iskustvom pomogao višestruki reli šampion Vladan Petrović...

Novi VW Golf stigao Srbiju: Prvi utisci Vladana Petrovića

Novi VW Golf stigao Srbiju: Prvi utisci Vladana Petrovića

Cela Evropa, ali i mnogo potencijalnih kupaca u Srbiji, s velikim nestrpljenjem očekuju sedmu generaciju modela Volkswagen Golf. Konačno je stigao! Na bezbednoj stazi centra NAVAK, prvi put smo se "oči u oči" upoznali sa novim Golfom, doživeli njegov dizajn i tehniku. Isprobali smo kako u praksi funkcioniše automobil koji postavlja standarde u nižoj srednjoj klasi. Da li je Golf ostao Golf?

Testirali smo - Jeep Compass 4x4 2.2 CRD Limited

Testirali smo - Jeep Compass 4x4 2.2 CRD Limited

Prošle godine, model Compass je dobio dve ključne promene: detaljan facelift, pre svega prednjeg dela automobila, a pod haubu je stigao motor od Mercedes-Benza. Jeep toliko veruje u dizajn nove generacije modela Grand Cherokee, da ga je implementirao i u znatno manji model Compass, a kvalitetan turbodizel motor je Compassu dao novu dinamičnost, uz smanjenu potrošnju goriva...

Vozili smo: VW Golf 1.2 TSI (63 kW)

Vozili smo: VW Golf 1.2 TSI (63 kW)

Proces "downsizinga", zamene većih znatno manjim i ekonomičnijim motorima, pokrenula je većina evropskih proizvođača automobila. Volkswagen je jedan od lidera ovog trenda. Mali turbo benzinski motor 1.2 TSI, u slabijoj verziji od 63 kW, od sada će pokretati i novi Golf VII, a mi smo ga isprobali u odlazećoj šestoj generaciji ovog slavnog modela....

Testirali smo: Kia Rio 3V 1.4 CVVT

Testirali smo: Kia Rio 3V 1.4 CVVT

Na našem testu je bio prvi trovratni hatchback u istoriji modelske serije Rio. Drugi susret sa modelom Rio potvrdio je naše prethodne utiske, s tim što je verzija sa troja vrata znatno atraktivnija, što se odnosi i na pogonski agregat 1.4 dual CVVT (109 KS). Rio sa troja vrata je dodatni razlog za "brigu" konkurenata, posebno ako se uzme u obzir emotivan dizajn i moderan motor sa niskom potrošnjom...

Rally Croatia 2024 - Sebastien Ogier
Slika nedelje