Rally Sweden - Istorijski detalji

Švedski reli važi za "starosedeoca" u kalendaru Svetskog Reli Šampionata, jer je tamo od samog osnivanja WRC-a, 1973. godine. Međutim, istorija svedskog relija je duža od samog WRC šampionata, jer je prvi put organizovan 1950. godine, pod nazivom "Rally to the Midnight Sun"...
Interesantno je da start i cilj ovog relija nisu bili u istom mestu. Krajem sedamdesetih godina, švedski reli se premešta u Karlstad, i tamo je do dan danas. Četiri puta u istoriji Svetskog Reli Šampionata, švedski reli nije bio održan. Prvi put 1974. godine, zbog Velike naftne krize, zatim 1990. godine zbog blage zime i nedostatka snega, 1994. godine, zbog rotacije WRC i F2 šampionata i 2009. godine, takođe, zbog sistema rotacije sa drugim takmičenjima. Još jedan raritet vezan za švedski reli jeste činjenica da su 52 godine na ovom reliju pobeđivali takmičari iz Švedske i Finske. Prvi koji je to pravilo srušio bio je Sebastien Loeb, 2004. godine.

Najuspešnija marka u dugoj istoriji Swedish relija jeste Saab, čiji su automobili pobeđivali 10 puta, od toga 4 puta na WRC reliju u Švedskoj (1973, 1976, 1977. i 1979. godine). Saab beleži još jedan važan raritet, jer je model Saab 99 Turbo, koji je pobedio na Swedish WRC rundi 1979. godine, prvi WRC pobednik opremljen turbo punjačem. Od uspešnih u Švedskoj treba istaći i Peugeot i Mitsubishi, ali i Audi. Peugeot je pobedio 6 puta u drugoj polovini 80-ih godina, kada su pobede odnele dve verzije automobila 205 Turbo (1985. godine) i 205 Turbo 16 Evo 2 (1986. godine), a ostale pobede za Peugeot odneo je model Peugeot 206 WRC od 2000. do 2003. godine. Pet pobeda u Švedskoj osvaja Mitsubishi: 1991. godine sa modelom Galant VR-4, zatim sa četiri evolucije modela Lancer EVO II - VI (1995, 1996, 1998 i 1999. godine). Audi je u Švedskoj pobedio 4 puta i to zaredom, od 1981. do 1984. godine, sa modelom Quattro, a Ford je slavio čak pet puta. Po dva puta u Švedskoj su uspele da pobede još četiri marke: , Lancia, Mazda, Toyota i Subaru, a po jednu pobedu odneli su Opel Ascona 400 (1980. godine) i Citroen Xsara WRC (2004. godine).

Najuspešniji pilot u istoriji Švedskog relija jeste veliki Stig Blomqvist, koji je uspeo da pobedi čak 7 puta, od toga 5 puta u periodu otkada je Švedski reli deo WRC kalendara (1973, 1977. i 1979. godine u Saabu i 1982. i 1984. godine u Audiju). Sledeći najuspešniji Šveđanin na domaćem terenu bio je Björn Waldegard, pobedivši 5 puta, ali 2 puta na WRC rundi u Švedskoj (1975. sa Lanciom i 1978. sa Fordom). Jedini Finac koji je uspeo u Švedskoj da pobedi 5 puta jeste Marcus Gronholm. Interesantan je podatak da je Marcus upravo u Švedskoj, 2000. godine, osvojio i prvu WRC pobedu u karijeri, a zatim su usledile pobede u Švedskoj 2002, 2003. sa Peugeotom i 2006. i 2007. godine u bolidu Ford Focus WRC RS 06. Dva pilota su uspela u Švedskoj da pobede po tri puta. Kenneth Eriksson 1991. i 1995. godine u bolidu Mitsubishi, a treću pobedu u Švedskoj osvaja s bolidom Subarua, 1997. godine. Tommi Makkinen zabeležio je pobede 1996, 1998, i 1999. godine, sve u bolidu Mitsubishi. Dva puta na švedskom snegu pobedio je Hannu Mikkola u Audiju (1981. i 1983. godine), Mats Johnsson u bolidu Toyota Celica i Mikko Hirvonen u bolidu Ford Focus RS WRC i Ford Fiesta RS WRC.
Automagazin.rs