AutoMAGAZIN - Sport

Rallye Monte Carlo 2025

Najnovije vesti iz auto industrije

40. Rally Monte Carlo - Pogled u istoriju

40. Rally Monte Carlo - Pogled u istoriju

Jedan od najvećih uspeha jugoslovenskog automobilizma je baš na čuvenom Monte Carlo reliju, davne 1971. godine. Bez sumnje najveći reli as velike Jugoslavije, Jovica Paliković sa suvozačem Nenadom Juranićem te godine je zabeležio istorijski uspeh. Pogledajmo kako je tada izgledao najpoznatiji svetski reli...

40. Rally Monte Carlo - Pogled u istoriju

Takozvana zvezdasta vožnja iz današnje perspektive izgleda pomalo smešno, ali istina je da nimalo lako nije bilo za dva i po dana preći oko 3500km, koliko je iznosila dužina prve, uvodne etape do Monaka. Tada su putevi bili u daleko gorem stanju, putne službe svakako nisu bile na visokom nivou što se tiče čišćenja od snežnih nanosa. Na kraju i najbolji automobili su bili daleko, daleko od današnje tehnologije. Zamislite sada, naš „mali N“ Yugo, na zimskom reliju dugom 5500km!? Dobro je bilo stići malo ranije do kontrole, kako bi se posada koliko-toliko odmorila, jer nigde nije bilo pauze. Najbolje je bilo startovati iz afričkog Marrakesha glavnog grada Maroka, ali i najskuplje. Bar 3000km bez zavejanih puteva i mećave, iako se vozilo obroncima planine Atlas. Ovu privilegiju imala je brojna francuska fabrička ekipa Alpine-Renaulta. Šest ozbiljno pripremljenih A110 grupe 4 od 1600ccm. Od favorita iz Afrike kreću i tri fabričke Lancie Fulvie 1.6 Coupe HF, grupe 4. Njihova ekipa se podelila i još dve Lancie startuju u Atini. Te godine nemački Porsche nastupa sa modelom 914/6 grupe 4, jer čuveni i najtrofejniji 911  još nije bio dovoljno sazreo za Monte. Startni broj 1 je i bio rezervisan za Porsche, a vozač čuveni Francuz Gerard Larrousse. On, Waldegard i Ake Andersson krenuli su iz Varšave.

Pored još sedam startnih Gradova: Rems, Monte Carlo, Bukurešt, Almerio, Frankfurt, Oslo i Glazgov, naše ekipe su odabrale najlogičnije - Atinu. Topla Grčka, ali i po vremenskim prilikama nepredvidiva Jugoslavija, kroz koju je prolazio veliki deo staze. Preko severnog dela italijanskih Alpa, južne Francuske do Kneževine Monako. Te godine je pred Monte Carlom, uveden prvi brzinski ispit za sve „preživele“ takmičare, u dužini od 38km. Trobojka sa petokrakom, ispod koje su stajali: Batori/Krašna u Saabu 96, Gluhak/Gregorič Lancia Fulvia HF 1600, Vidic/Novak Saab 96 V-4 i perjanica jugoslovenskog relija zagrebčani Paliković/Juranić u polufabričkom Renaultu 8 Gordini. Skoplje, Beograd, Sarajevo, Split, Zadar, Rijeka... Za ovakav reli je trebalo imati dosta delova, različitih guma, brze mehaničare u pretećoj ekipu duž staze. Naši su se dobro držali, a prvi od „Atinjana“ koji je odustao je Grk Anestis, već u Larisi. Još jedan Grk je imao veliko zakašnjenje  na kontroli u Beogradu - 23minuta!

40. Rally Monte Carlo - Pogled u istoriju

Od Jugoslovena prvi je odustao Gluhak, blizu graničnog prelaza Kozina zbog kvara na menjaču. Mučio se da stigne do Padove gde bi menjač zamenili, ali nije uspeo. Batori je odustao na prvom brzinskom ispitu, jer mu je otpao točak sa Saaba. Andrej Vidic je imao niz zanimljivih situacija. Preko kvara na kočnicama, izvlačenja iz snega BMW-a 2002 nemačkog takmičara, promašene raskrsnice u Francuskoj, gužve na startu jednog brzinca i na kraju zavejani put u Alpima, bili su dovoljni da sakupi više od 30 minuta kazne. Reli je prekinuo u drugom krugu i bio pretposlednji Saab od šest, koliko je startovalo i odustalo. Jovica je uspeo da završi taj drugi krug sa 9 SS, u dužini od 252,5km i više od 24 sata neprekidne borbe sa rivalima, snežnom stazom i vremenom. Pre toga od Atine je bila predviđena samo jedna noć odmora!

U poslednji deo, poznat kao „noć dugih noževa“, trebalo je da udje 60 automobila, ali je zbog različitih problema koje su imali takmičari startovalo manje. Na odlučujućih 7 SS, dugih 170 km krenuli su i Jugosloveni u malenom Renaultu. Plasman na reliju im je bio obezbeđen startom u finalnom delu. Prvi koji je odustao, bio je sedmoplasirani Francuz Jean-Pierre Nicolas, zvezda Alpin-Renaulta, zbog polomljenog menjača. Malo kasnije, na istom brzincu je stradao i motor u Lanci do tada petoplasiranog Italijana Sandra Munarija. Posle ovog brzinca Paliković se nalazio na 15. mestu generalnog plasmana, a na samom SS ostvario je trinaesto vreme. Treba napomenuti da su tada dobri poznavaoci relija u Evropi, Jovicu ubrajali među 20 najbržih vozača. Nažalost, sledeći drugi SS finalnog dela bio je presudan i to je kraj vožnje za Jovicu, takođe zbog kvara menjača.

40. Rally Monte Carlo - Pogled u istoriju

Epilog: Jovica Paliković i Nenad Juranić u Renaultu 8 Gordini pobedili su u klasi do 1300ccm grupe 2. Od 19 takmičara u  klasi, koliko je startovalo iz svih gradova, niko nije uspeo stići do cilja. Jovica je najdalje „dobacio“ i osvojio prelepi pehar kluba „Conantri“ za prvo mesto. U generalnom plasmanu zauzeli su 28. poziciju. Odmah ispred Palikovića plasirao se naš poznanik, Bugarin Ilia Čubrikov, sa automobilom iste klase, ali grupe 4 - Alpinom 110 1300. Iza njih su u plasmanu bili Munari i Nicolas. Od asova, koji su odustali: pomenuti Larrousse i Andersson, Kallstrom (Lancia), Warmbold (BMW), Zasada (Polski Fiat), Ballestrieri (Lancia)... Od ukupno 248 do cilja su stigle 22 posade. Itinerer je bio dug oko 5500km, sa 405,5km podeljenih na 16 brzinskih ispita.

Pobedio je Šveđanin Ove Andersson, kasnije šef tima i tvorac najvećih WRC uspeha Toyota Team Europe, u vremenu 6:30,54. Sa skromnih 40 sekundi zaostatka iza njega veličanstveni Jean-Luc Therier, obojica u Alpinama. Slede Porsche 914 kojim je upravljao opet Šveđanin Bjorn Waldegard, pa Jean-Claude Andruet, obojica sa identičnim vremenom 6:32,45. Originalni „leteći“ Finac Rauno Aaltonen bio je petoplasirani. Nama ostaje da vidimo da li će 81. Rallye Automobile Monte-Carlo doneti bar približno uzbuđenja, kao pre 40 godina?

Tekst: Nenad Nikolić - Pirelli World Rallying
Foto: Pobednik Ove Andersson "Pirelli World Rallying 20" Holmes
Drugoplasirani Therier "History of Rallying" Robson
Petoplasirani Aaltonen "Rally Cars Given the Works" Robson

Rally Monte Carlo 2013 - Ogier: Monte moram završiti

Rally Monte Carlo 2013 - Ogier: Monte moram završiti

Danas je fabrički tim Volkswagen prvi put odmerio snage sa konkurentima u Svetskom reli šampionatu. U automobilima VW Polo R WRC nastupaju Sebastien Ogier i Jari-Matti Latvala. Francuz tvrdi, da ima samo jedan cilj, a to je da stigne do cilja. Da li mu verujete?

Rallye Monte Carlo 2013 - Shakedown (video)

Rallye Monte Carlo 2013 - Shakedown (video)

Danas se u mestu Valence održava shakedown pred Rallye Monte Carlo 2013, kojim se otvara ovogodišnja sezona u Svetskom reli šampionatu. Na snegom prekrivenoj deonici dužine 3,6 kilometara, najbolju reli vozači na planeti su podesili svoje takmičarske automobile i odmerili snage...

Dakar 2013 - 9. etapa

Dakar 2013 - 9. etapa

Posle jednodnevne pauze, učesnici Dakara danas su ponovo krenuli u borbu, kako sa konkurentima, tako i sa surovim uslovima, koji vladaju na ovom najtežem motorsportskom takmičenju. U konkurenciji kamiona, staza je danas bila skraćena, pa tako vozači u ostalim kategorijama, nisu imali potpunu asistenciju...

Dakar 2013 - 8. etapa

Dakar 2013 - 8. etapa

Posle jučerašnje veoma dramatične etape, koja je zbog snažne kiše i puno vode na stazi bila skraćena, a za kamione i otkazana, danas učesnici Dakara 2013 koriste "slobodan dan". Jedini preostali predstavnik Srbije na ovogodišnjem Dakaru, Gabor Saghmeister, trenutno zauzima 69. mesto u plasmanu motociklista...

Dakar 2013 - 4. etapa

Dakar 2013 - 4. etapa

Četvrta etapa relija Dakar 2013, vodila je najhrabrije vozače na svetu od Nazca do Arequipe. Skoro 300 takmičarskih kilometara, obilovalo je peščanim dinama, koje su mnogim takmičarima zadale velike probleme, a za neke je tu bio kraj ovogodišnjeg Dakara...

Dakar 2013 - 2. etapa

Dakar 2013 - 2. etapa

Učesnici Dakara 2013 juče su savladali kratak specijalni ispit, koji je bio odlično zagrevanje za prave avanture koji ih čekaju. Danas su takmičari prešli 245 mernih kilometara i 85 kilometara veznog sektora, na relaciji Pisco - Pisco...

Jänner-Rallye 2013: Kopecky pobedio sa 0.5 s prednosti!

Jänner-Rallye 2013: Kopecky pobedio sa 0.5 s prednosti!

Evropski reli šampionat 2013 uspešno je startovao. Na startu Jänner-Rallye 2013, nedaleko od austrijskog Freistadta, pojavilo se 85 posada iz 11 zemalja. Najbrži je bio fabrički vozač Škoda Motorsporta, Jan Kopecky, koji je posle savladanih 18 brzinskih ispita na cilj stigao samo pola sekunde ispred Bryana Bouffiera u Peugeotu...

Toyota GR Yaris Rally1 2025
Slika nedelje
Poredak - WRC Vozači
1.E. Evans109
2.K. Rovanpera66
3.T. Neuville59
4.S. Ogier58
5.O. Tanak57
6.A. Fourmaux44
7.T. Katsuta39
8.S. Pajari19