Rally Guanajuato Mexico 2013 - Istorijski detalji i najava

Posle dve uvodne evropske trke, u Monaku i snežnoj Švedskoj, WRC karavan seli se na daleki zapad, u Meksiko. Rally Mexico nalazi se u WRC kalendaru od 2004. godine i važi za izrazito brz reli, sa brzinskim ispitima koji se nalaze i na 2.700 metara iznad nivoa mora, što će uticati na gubitak snage motora i do 30%...

Iako je skup i organizacijski veoma složen, reli u Meksiku nije slučajnost. Jer, dok se svet još hladio od II Svetskog Rata, u Meksiku je pokrenuta jedna od najdužih i najtežih automobilskih trka u istoriji. Na samom početku pedesetih godina, Meksiko je bio prva zemlja Latinske Amerike, koja je izgradila svoj deo Panameričke deonice, prve celovite saobraćajne veze između Aljaske na severu i Ognjene zemlje na krajnjem jugu američkog kontinenta. Tadašnji predsednik, Miguel Aleman, podržao je ideju ministarstva za saobraćaj da se velikom međunarodnom trkom po trasi Panamericane, a oči sveta privuku prema Meksiku. "La Carrera Panamericana" postala je pravi hit i u obe Amerike pobudila je ogroman publicitet. Iza egzotičnog imena skrivala se iscrpljujuća trka podeljena na 8 brzinskih ispita, od kojih su neki bili dugi čak i do 1.000 kilometara! Od 1998. godine, podsećanja na trke Carrera Panamericana, obeležavaju se nadmetanjem oldtimera...
Ali, vratimo se reliju. Reli Meksiko prvi put održan je 1979. godine, pod nazivom Rally America, pod kojim imenom je održavan sve do 1985. godine. Zatim, sledi pauza do 1991. godine, kada se reli seli u oblast El Paso de Cortes, među dva najveća meksička vulkana: Popocatepetl i Iztaccihuatl. Zatim, 1992. godine, meksički auto-moto klub odlučuje se da napravi promene u reliju i podeli ga na veći broj brzinskih ispita. Organizatori su napravili još jednu pozitivnu promenu: pomerili su "mesto događaja" bliže ganici sa SAD, što je puno uticalo na internacionalizaciju ovog takmičenja. 1998. godine zabeležene su nove promene. Start relija pomeren je u grad Leon i već tada su organizatori počeli detaljne pripreme za ulazak u svetski reli kalendar. Kvalitet relija se postepeno rastao. 2003. godine na reliju je startovalo 45 posada iz 11 zemalja, a već sledeće godine reli je startovao kao deo svetskog reli kalendara.

Tri godine pred ulazak u WRC kalendar, pobede na reliju Meksiko odneli su: Ramon Ferreyros (Peru) u automobilu Toyota Celica GT-Four, 2001. godine, zatim 2002. godine pobedu je odneo Harri Rovanpera (Finska) u bolidu Peugeot 206 WRC, a 2003. godine najbrži je bio Marcos Ligato (Argentina) u automobilu Mitsubishi Lancer EVO VII. Među markama, najuspešnija na Mexico reliju je Mitsubishi, koji je od 1993 do 2003. godine pobedio 6 puta. Interesantno je da je tri puta pobedio automobil Mitsubishi Eclipse Rally, koji nismo imali prilike da vidimo na reli stazama Evrope.

Do sada su na WRC rundi u Meksiku pobeđivala tri vozaca i tri bolida različite marke. Prvi pobednik, 2004. godine, bio je Marko Martin u bolidu Ford Focus RS WRC. Godinu dana kasnije na pobedničko postolje popela su se oba vozača fabričke ekipe Peugeot, Marcus Gronholm i Marko Martin, ali pobedu je odneo Petter Solberg, i to u novoj evoluciji Subaru Impreze WRC, koja je baš na tom reliju debitovala. 2006. godine pobedio je Sebastien Loeb u bolidu Citroen Xsara WRC, drugo mesto zauzeo je Petter Solberg u bolidu Subaru Impreza WRC, a treći je završio Manfred Stohl u Peugeotu 307 WRC. Ovom pobedom, Loeb je preuzeo pobedničku štafetu, koju sebično nije ispuštao do danas. Pobedio je i 2007-e, 2008-e, 2010-e, 2011-e i 2012-e godine. 2009. godine Rally Mexico nije bio u WRC kalendaru, zbog "sistema rotacije".

Ove godine Rally Guanajuato Mexico biće prva makadamska trka u kalendaru Svetskog reli šampionata. Ukupna dužina Mexico relija 2013 iznosi 1.026 kilometara, a čak 394.88 kilometara odlazi na brzinske ispite. 23 brzinska ispita tradicionalno su podeljena u četiri dana prema rasporedu 2-11-7-3, s tim što se prvi superspecijalni brzinski ispit održava odmah posle ceremonijalnog starta, u četvrtak, večeras u 20:09 po lokalnom vremenu (03:09 po našem). Najduži brzinski ispit meri 54.85 kilometra (brzinac "Guanajuatito"), koji je u programu u nedelju pre podne. Neki brzinski ispiti se nalaze na visini od 2.737 metara iznad mora.
Automagazin.rs