AutoMAGAZIN - Sport

Rallye Monte Carlo 2022

Najnovije vesti iz auto industrije

Rally Dakar 2021 - Sainz preuzeo vođstvo (komentar 1. etape)

Rally Dakar 2021 - Sainz preuzeo vođstvo (komentar 1. etape)

Pozdrav dragi moji ljubitelji oktana. Iza nas je prva etapa 43. Dakra. Današnjih 623 kilometra etape, od kojih je 277 km bio brzinski ispit, donelo je gomilu iznenađenja i raspleta...

Rally Dakar 2021 - Sainz preuzeo vođstvo (komentar 1. etape)

Kao i uvek sa starta su prvi jurnuli motociklisti i već na prvoj vremenskoj kontroli, svega 37 km nakon starta, stvari su se počele iznenađujuće razvijati. Brabec, Barreda, Sanders, Branch, Quintanila najbrži na jučerašnjem prologu su zaostajali u minutama za vodećim De Soultrait-om koji vozi Husqarnu. Ustvari na tom prvom prolaznom vremenu na vodećim pozicijama su bili vozači koji su prolog završili oko dvadesetog mesta. Taj kolektivni zaostatak većine vozača koji su startali u top 10 pozicija može biti jedino posledica gubljenja tj. skretanja s rute trke. Zašto je do toga došlo?!? Masovna dekoncentracija, loše napisana putna knjiga ili su im funkcije mozga zakazale zbog nedostatka kiseonika kao posledica prekomernog nošenja Covid maske. Šalim se, ali u ovom globalnom ludilu, gde sportiste prisiljavaju da daju izjave, penju se na pobednička postolja s tom nepotrebnom i besmislenom brnjicom na licu, sve je moguće. Mozak prvi strada kad usfali kiseonika. Kako god bilo, celi brzinac je bio atipičan, konačna vremena na cilju su bila rezultat stvarno turbulentne etape u kojoj se desilo mnogo neočekivanih stvari i neki od glavnih favorita će imati večeras nemiran san.


Toby Price predvodi KTM konjicu koja uz njega ima još Walknera i Sunderlanda na prve četiri pozicije, jedino se Argentinac Kevin Benavides na Hondi ugurao između njih kao drugoplasirani. U etapama koje su pred nama, favoritima koji su danas skupili i više od 10 minuta zaostatka, manevarski prostor se jako suzio i već od sutra moraju krenuti u napad svom snagom. Naš Gabor Saghmeister je suzdržanom vožnjom bez preteranog rizika priveo današnju etapu kraju zausevši 89. mesto u poretku, identično startnom broju koji nosi.

Rally Dakar 2021 - Sainz preuzeo vođstvo (komentar 1. etape)

U konkurenciji Automobila također smo svedočili neočekivanom raspletu. Već nakon prve etape priličan broj favorita je upisao ozbiljne zaostatke. Tu prvenstveno mislim na preko 12 minuta kašnjenja Nassera Al Attiyaha za vodećim Carlos Sainz-om i Stephan Peterhansel-om, koji su današnju etapu odvezli suvereno. Inače i u konkurenciji automobila brzinac je počeo iznenađenjem. Trku je poveo Litvanac Vaidotas Zala, bio je u vodstvu prvih 90 km kada ga prestiže dvojac Mini teama. Nakon 3. vremenske kontrole izvanredni Litvanac, koji je prošle godine pobedio prvu etapu i postao jedini privatnik, koji je u zadnjih 30 godina na Dakru uspio povesti utrku. Zala je držao fantastičnu treću poziciju do zadnje vremenske kontrole, kada pada na peto mesto, onda kreće za njega pravi brodolom i u poslednjih 55 km brzinca njegov zaostatak se povećava za više od 37 minuta i dan završava kao 36. sa preko 44 minute zaostatka, šteta.


Ne znam šta je razlog tolikom gubitku vremena, da li kvar ili greška u navigaciji u svakom slučaju volio bih da je super brzi Litvanac ponovio prošlogodišnji uspeh.
Što se tiče "pomora" favorita tu je lista podugačka, Od 16. do 20. mesta se formirao klub favorita gubitnika s 20+ minuta zaostatka i to redom Cyril Despres koji vozi auto na Hydrogen, slijede ga Saudijac Al Rajhi, Sebastien Loeb, Orlando Teranova i Nizozemav Ten Brinke. Kako je počelo čini mi se da Loeb ni ove godine neće osetiti slast pobede. Dakar je dug i Loeb se možda uspe vratiti u borbu za postolje ali za pobedu trebat će mu nešto više od brzine. Čak i za deveterostrukog WRC šampiona skorom 23 minute zaostatka teško je nadoknadivo, naročito kad su ti lovina Sainz i Peterhansel. Al Attiyah je danas zaostao za Sainz-om 12 i po minuta, njegov zaostatak se između vremenskih kontrola u proseku uvećavao za 2 minuta i na zadnjoj kontroli na 222. kilometru je iznosio preko 14 minuta. Tada leteći Kataranin ubrzava, u zadnjih 55 km radi najbolje vreme i smanjuje zaostatak u odnosu na vodečeg Sainza skorom 2 minuta. Ovakav rasplet ne ukazuje da je Al Attiyah imao nekakvih tehničkih problema nego prije da nije imao svoj dan pa se nije vozio onako kako smo ga navikli gledati.


Početna etapa je prilično "zamutila vodu" iako bi s obzirom na ambijent pravilnije bilo kazati da je digla prašinu, trka je tek počela i ništa nije odlučeno. Na Dakru se desetak minuta lagano nadoknađuje, po logici stvari svatko mora imati barem jedan loš dan, ako je Al Attiyah svoj crni dan već danas potrošio, onda je stvarno na dobrom putu da ubeleži još jednu pobedu.


Najveće iznenađenje s prologa, Južno Afrikanac Brian Branawagath danas nije ponovio fantastičan rezultat s otvorenja utrke ali je i danas pokazao da vožnja na prologu nije bila slučajnost. Zauzeo je 21. mesto svega minutu iza velikog Loeba. Nemojmo zaboraviti da mu je ovo prvi nastup na Dakru u konkurenciji automobila. SVAKA ČAST MAJSTORE!!!
Ne bi bilo u redu ne spomenuti Čeha Martina Prokopa koji je početnu etapu završio kao trećeplasirani sa 4 minute i 42 sekunde zaostatka. Simpatični Čeh je već godinama u žiži rally zbivanja, priličan niz godina je bio u WRC karavani a 2016g. dolazi na Dakar i ovo mu je 6. nastup u nizu. Uvek je vozio vrhunske bolide, ima izvanrednu logistiku ali osim prisutnosti odmah iza najbržih u svojoj dugogodišnjoj karijeri nije mnogo pokazao. Osim u Junior WRC-u kad je po meni bio brži i od Ogiera ali je Francuz osvojio prvenstvo jer ga je Citroen motor sport favorizirao na način da su Prokopu uskratili jednako kvalitetnu podršku kao svom Francuziću. Mislim da je ovo treće mesto i samom Prokopu veliko iznenađenje. Na Dakru je daleko teže ostvariti dobar etapni plasman u početnoj fazi utrke, nego kasnije kad se lista brzih proredi i kad neki tvornički vozači zbog timskih naredbi počnu biti "vodonoše" lideru tima. U svakom slučaju BRAVO za Prokopa.
Sainz sutra otvara brzinac a to je uvek rizik zbog navigacije, ustvari Španac je već gubio utrke zbog navigacije, iako te greške idu na dušu suvozača, sumnjam da mu je to neka uteha.


Druga etapa je zahtevnija od današnje, 685km od toga BI 457km, gotovo 200km više jurnjave a samim tim i mnogo više šanse da se napravi greška vozačka ili navigacijska. Kako god pred nama je još jedan interesantan dan koji će verovatno biti neizvestan kao što je bilo i danas.


Dražen Ćurić - Automagazin.rs

Foto: Red Bull

Rally Monza 2021 - vodi Evans, tesno ispred Ogiera

Rally Monza 2021 - vodi Evans, tesno ispred Ogiera

Elfyn Evans (Toyota Yaris WRC) vodeći je takmičar na poslednjem takmičenju u WRC kalendaru 2021 - FORUM8 ACI Rally Monza 2021. Evans i dalje ima šanse da postane šampion, ali s obzirom da je vodeći u šampionatu, njegov timski kolega Sebastien Ogier, samo 1,4 sekundu iza njega...

Rally Sweden 2024 - Thierry Neuville
Slika nedelje
Poredak - WRC Vozači
1.K. Rovanpera170
2.E. Evans145
3.T. Neuville134
4.O. Tanak104
5.S. Ogier98
6.E. Lappi87
7.T. Katsuta58
8.D. Sordo46