AutoMAGAZIN - Sport

Rallye Monte Carlo 2022

Najnovije vesti iz auto industrije

WRC - Swedish Rally 2008 - najava

WRC - Swedish Rally 2008 - najava

U svetskim reli krugovima važi pravilo da onaj ko pobedi bar na jednom brzinskom ispitu u Švedskoj, stigao je do pola puta statusa reli legende. I fanovi i takmičari se slažu u jednom: ovakvih bi relija trebalo biti više. Samo je Finski reli brži od ovog, jer po ledu i snegu bolidi jure i preko 200 km/h, što znači da je ključ uspeha dobar izbor putanje i "hladna glava"...

WRC - Swedish Rally 2008 - najava

Švedski reli važi za "starosedeoca" u kalendaru Svetskog Reli Šampionata, jer je tamo od samog osnivanja WRC-a, 1973. godine. Međutim, istorija svedskog relija je duža od samog WRC šampionata, jer je prvi put organizovan 1950. godine pod nazivom "Rally to the Midnight Sun". Interesantno je da start i cilj ovog relija nisu bili u istom mestu. Krajem sedamdesetih godina, švedski reli se premešta u Karlstad, i tamo je do dan danas. Tri puta u istoriji Svetskog Reli Šampionata švedski reli nije bio održan. Prvi put 1974. godine zbog velike naftne krize, zatim 1990. godine zbog blage zime i nedostatka snega i 1994. godine, zbog rotacije WRC i F2 šampionata. Još jedan raritet vezan za švedski reli jeste činjenica da su 52 godine na ovom reliju pobeđivali takmičari iz Švedske i Finske. Prvi koji je to pravilo srušio bio je Sebastien Loeb, 2004. godine (neko mi reče da je on asfaltni specijalista).

WRC - Swedish Rally 2008 - najava

Najuspešnija marka u dugoj istoriji Swedish relija jeste Saab, čiji su automobili pobeđivali 10 puta, od toga 4 puta na WRC reliju u Švedskoj (1973, 1976, 1977. i 1979. godine). Saab beleži još jedan važan raritet, jer je model Saab 99 Turbo, koji je pobedio na Swedish WRC rundi 1979. godine, prvi WRC pobednik opremljen turbo punjačem. Od uspešnih u Švedskoj treba istaći i Peugeot i Mitsubishi, ali i Audi. Peugeot je pobedio 6 puta u drugoj polovini 80-ih godina, kada su pobede odnele dve verzije automobila 205 Turbo (1985. godine) i 205 Turbo 16 Evo 2 (1986. godine), a ostale pobede za Peugeot odneo je model Peugeot 206 WRC od 2000. do 2003. godine. Pet pobeda u Švedskoj osvaja Mitsubishi: 1991. godine sa modelom Galant VR-4, zatim sa četiri evolucije modela Lancer EVO II - VI (1995, 1996, 1998 i 1999. godine). Audi je u Švedskoj pobedio 4 puta i to zaredom, od 1981. do 1984. godine, sa modelom Quattro. Po dva puta u Švedskoj su uspele da pobede još pet marki: Ford, Lancia, Mazda, Toyota i Subaru, a po jednu pobedu odneli su Opel Ascona 400 (1980. godine) i Citroen Xsara WRC (2004. godine).

WRC - Swedish Rally 2008 - najava

Najuspešniji pilot u istoriji Švedskog relija jeste veliki Stig Blomqvist, koji je uspeo da pobedi čak 7 puta, od toga 5 puta u periodu otkada je Švedski reli deo WRC kalendara (1973, 1977. i 1979. godine sa Saabom i 1982. i 1984. godine sa Audijem). Sledeći najuspešniji Šveđanin na domaćem terenu bio je Björn Waldegard, pobedivši 5 puta, ali 2 puta na WRC rundi u Švedskoj (1975. sa Lanciom i 1978. sa Fordom). Jedini Finac koji je uspeo u Švedskoj da pobedi 4 puta jeste Marcus Gronholm. Interesantan je podatak da je Marcus upravo u Švedskoj, 2000. godine, osvojio i prvu WRC pobedu u karijeri, a zatim su usledile pobede u Švedskoj 2002, 2003. sa Peugeotom i 2006. godine u bolidu Ford Focus WRC RS 06. Dva pilota su uspela u Švedskoj da pobede po tri puta. Kenneth Eriksson 1991. i 1995. godine u bolidu Mitsubishi, a treću pobedu u Švedskoj osvaja s bolidom Subarua, 1997. godine. Tommi Makkinen zabeležio je pobede 1996, 1998, i 1999. godine, sve u bolidu Mitsubishi. Dva puta na snegu pobedio je Hannu Mikkola s Audijem (1981. i 1983. godine) i Mats Johnsson u bolidu Toyota Celica.

WRC - Swedish Rally 2008 - najava

Takmičarima, ekipama i gledaocima, najveće muke u Švedskoj predstavljaju niske temperature. Ipak, mislim da su to slatke muke. Snežna idila ovaj reli čini najomiljenijim takmičenjem u celoj WRC sezoni, što se oseća po atmosferi na brzinskim ispitima, koja je toliko uzbudljiva da svi prosto zaborave na hladnoću. Iako je grip jako mali, vozači na ovom reliju voze punim gasom po zastrašujuće brzim deonicama. Na automobile su montirani specijalno konstruisani pneumatici, koji probijaju sneg i led i hvataju se spajkovima (ekserima) za zemlju ili led ispod snežnog pokrivača. Tehnika vožnje je, takođe, specifična, jer vozači navode svoj bolid na snežne bankine na koje se naslanjaju i odbijaju kako bi što brže prošli krivinu. Naravno, tehnika odbijanja može biti mač sa dve oštrice, i zato je korite samo iskusni vozači sa munjevitim refleksima. Naime, ukoliko vozač udari u snežnu bankinu pod pogrešnim uglom, može doživeti vrtešku ili probiti snežnu barijeru i zaglaviti se u dubokom snegu.

WRC - Swedish Rally 2008 - najava

Skoro svi brzinski ispiti na ovom reliju su izuzetno atraktivni za gledaoce, ali posebno se ističe brzinac "Vargasen" (24,63 km), na kome se nalazi čuveni "Colinov skok". Na tom mestu bolidi pri brzini od oko 170 km/h lete vazduhom, a zatim padaju na zaleđenu ili snegom prekrivenu podlogu, što predstavlja prizor od koga se diže kosa na glavi. Start relija je u Karlstadu, a pred takmičarima je 20 brzinskih ispita ukupne dužine 340,24 kilometar.

WRC - Swedish Rally 2008 - najava

Favoriti? Jako teško pitanje. Posle demonstracije sile u Monte Carlu, Citroen C4 WRC moraće da položi ispit na snegom i ledom pokrivenoj stazi. Iako stručnjaci malu prednost daju Sebastienu Loebu, ovoga puta Francuzu će biti puno teže, jer za volanom Forda sedi Finnska škola vožnje, koja će mu sigurno duvati za vrat: Mikko Hirvonen i Matti Latvala. Jedina dva aktivna vozača, koji su uspeli da pobede u Švedskoj jesu Sebastein Loeb i Petter Solberg. Petter Solberg još uvek ima šanse da spasi istoriju. ukoliko uskoro nešto ne preduzme, Subaru Impreza, karoserija WRC 2006, biće prva Impreza u istoriji Subarua, koja nije uspela da pobedi na WRC trci. Sebastien Loeb pokušaće da začepi usta svim "nevernim Tomama" koji smatraju da je put razvoja modela C4 WRC identičan onom koji je prošao model Xsara WRC. Ali, treba podsetiti da je za razvoj C4 WRC zadužen svetski šampion, koji "verovatno" zna kako treba da se ponaša bolid koji treba da pobedi na trci. Ne treba zaboraviti ni Gigi Gallija i njegov privatni rat sa Daniel Carssonom iz 2006. godine, a ni činjenicu da je harizmatični Italijan osvojio pobedu na dva brzinska ispita Švedskog relija. "RAT" može da počne! Goran Sarić - Automagazin

Open Rally Challenge 2008 - kalendar

Open Rally Challenge 2008 - kalendar

"OPEN RALLY CHALLENGE", sasvim nova generacija reli takmičenja koju smo nedavno najavili polako dobija svoje organizacione konture, prolazi faze validacije, a nedavno je usvojen i kalendar takmičenja. Prva "runda" ORC-a održaće se u Čazmi, 28. marta, gde bi se moglo pojaviti i nekoliko takmičara iz Srbije...
WRC - Generalni plasman vozača i timova

WRC - Generalni plasman vozača i timova

Nakon drugog relija sezone 2008 pomalo iznenađujući redosled i u konkurenciji vozača i u konkurenciji timova. Sa dva druga mesta Hirvonen je ubedljivo prvi vozač, dok njegov Ford Abu Dhabi WRT ima čak 10 bodova prednosti ispred Subarua i Stobart Forda. Ono što brine navijače Citroena je tek četvrto mesto francuskog proizvođača.
Swedish Rally - Latvala - najmlađi pobednik u istoriji WRC-a!

Swedish Rally - Latvala - najmlađi pobednik u istoriji WRC-a!

Jari-Matti Latvala, već posle nekoliko pređenih kilometara na shakedownu, vratio se u servisnu zonu i samo klimnuo glavom svojim mehaničarima. Bilo je to jasno upozorenje konkurenciji, čija su se strahovanja ostvarila već prvog dana. Ultra talentovani Finac vozio je precizno i ubitačno brzo, a Ford Focus RS WRC radio je kao sat...
Swedish Rally 2008 - Latvala siguran, Loeb ide kući

Swedish Rally 2008 - Latvala siguran, Loeb ide kući

Drugi dan WRC runde u Švedskoj doneo je nove probleme četvorostrukom svetskom prvaku, Sebastien Loebu. Posle prevrtanja na krov Citroen C4 WRC u rukama Francuza kvario se kao mleko na Suncu i odustajanje je bilo jedino rešenje. Mladi Finac u Fordu, Matti Latvala, i danas je vozio kao iskusni vuk i samo čudo ga može sprečiti da pobedi...
WRC, Sweden Rally – Katastrofalni uslovi drugog dana!

WRC, Sweden Rally – Katastrofalni uslovi drugog dana!

Dok ovo pišemo drugi dan relija u Švedskoj je još uvek u toku ali vozači se žale na katastrofalne uslove na putu. Na stazi ima najmanje snega a preovlađuje blato, makadam i na ponekim deonicama se vozi i po asfaltu, što prosto znači da takmičari ponekad nemaju ni malo “gripa”.
Swedish Rally 2008 - Latvala i Ford neuhvatljivi !

Swedish Rally 2008 - Latvala i Ford neuhvatljivi !

Jari-Matti Latvala u svog drugom startu u bojama BP Ford Abu Dhaby World Rally Team leteo je stazom poput tajfuna. Na 2. trci ovogodišnjeg izdanja WRC-a Finac je već prvog dana takmičenja uspeo da obezbedi pristojnu prednost od 48 s, ispred timskog kolege Hirvonena. Loeb morao da odustane od današnje etape...
Swedish Rally 2008 - Latvala u napadu, Loeb na krovu

Swedish Rally 2008 - Latvala u napadu, Loeb na krovu

Sweden Rally krenuo je loše po svetskog šampiona Sebastiena Loeba. Vozač Citroena od samog starta žalio se na uslove na stazi i nedostatak snega i snežnih bankina, a problemi su kulminirali na 4. brzinskom ispitu, kada je Super Seb završio na krovu. Najprijatnije iznenađenje priredio je Matti Latvala, pobedivši na sva tri brzinska ispita danas...
Swedish Rally 2008 - shakedown

Swedish Rally 2008 - shakedown

Jutros je u okolini Karlstada tradicionalnim shakedown-om započeo Sweden Rally 2008. Na stazi dužine 2,6 kilometara najbži je bio fabrički vozač Subaru tima, Chris Atkinson, sa 0,3 sekunde prednosti ispred Sebastiena Loeba (Citroen) i Pettera Solberga (Subaru), koji su zabeležili identično vreme vožnje...
Rally Italia Sardegna 2024 - Tanak
Slika nedelje
Poredak - WRC Vozači
1.K. Rovanpera170
2.E. Evans145
3.T. Neuville134
4.O. Tanak104
5.S. Ogier98
6.E. Lappi87
7.T. Katsuta58
8.D. Sordo46