WRC Mexico - najava i program trke

Posle dve uvodne evropske trke, Svetski Reli Cirkus seli se na daleki zapad, u Meksiko. Corona Rally Mexico nalazi se u WRC kalendaru od 2004. godine i, iako je najkraći reli u WRC kalendaru, važi za izrazito brz reli, sa brzinskim ispitima koji se nalaze i na 2.700 metara iznad visine mora, što će uticati na gubitak snage agregata i do 30%...

Iako je skup i organizacijski veoma složen, reli u Meksiku nije slučajnost. Jer, dok se svet još hladio od II Svetskog Rata, u Meksiku je pokrenuta jedna od najdužih i najtežih automobilskih trka u istoriji. Na samom početku pedesetih godina, Meksiko je bio prva od zemelja Latinske Amerike koja je izgradila svoj deo Panameričke deonice, prve celovite saobraćajne veze između Aljaske na severu i Ognjene zemlje na krajnjem jugu američkog kontinenta. Tadašnji predsednik, Miguel Aleman, podržao je ideju ministarstva za saobraćaj da se velikom međunarodnom trkom po trasi Panamericane, oči sveta privuku prema Meksiku. BINGO! "La Carrera Panamericana" postala je pravi hit i u obe Amerike pobudila je ogroman publicitet. Iza egzotičnog imena skrivala se iscrpljujuća trka podeljena na 8 brzinskih ispita, od kojih su neki bili dugi čak i do 1.000 kilometara! Od 1998. godine, podsećanja na trke Carrera Panamericana, obeležavaju se nadmetanjem oldtimera...

Ali, vratimo se reliju. Reli Meksiko prvi put održan je 1979. godine, pod nazivom Rally America, pod kojim imenom je održavan sve do 1985. godine. Zatim, sledi pauza do 1991. godine, kada se reli seli u oblast El Paso de Cortes, među dva najveća meksička vulkana: Popocatepetl i Iztaccihuatl. Zatim, 1992. godine meksički auto-moto klub odlučuje se da napravi promene u reliju i podeli ga na veći broj brzinskih ispita. Organizatori su napravili još jednu pozitivnu promenu: pomerili su "mesto događaja" bliže ganici sa SAD, što je puno uticalo na internacionalizaciju ovog takmičenja. 1998. godine zabeležene su nove promene. Start relija pomeren je u grad Leon i već tada su organizatori počeli detaljne pripreme za ulazak u svetski reli kalendar. Kvalitet relija se postepeno dizao. 2003. godine na reliju je startovalo 45 posada iz 11 zemalja, a već sledeće godine reli je startovao kao deo svetskog reli kalendara.

Tri godine pred ulazak u WRC kalendar, pobede na reliju Meksiko odneli su: Ramon Ferreyros (Peru) u automobilu Toyota Celica GT-Four, 2001. godine, zatim 2002. godine pobedu je odneo Harri Rovanpera (Finska) u bolidu Peugeot 206 WRC, a 2003. godine najbrži je bio Marcos Ligato (Argentina) u automobilu Mitsubishi Lancer EVO VII. Među markama, najuspešnija na Mexico reliju je Mitsubishi, koji je od 1993 do 2003. godine pobedio 6 puta. Interesantno je da je tri puta pobedio automobil Mitsubishi Eclipse Rally, koji nismo imali prilike da vidimo na reli stazama Evrope. Do sada su na WRC rundi u Meksiku pobeđivala tri vozaca i tri bolida različite marke. Prvi pobednik, 2004. godine, bio je Marko Martin u bolidu Ford Focus RS WRC. Godinu dana kasnije na pobedničko postolje popela su se oba vozača fabričke ekipe Peugeot, Marcus Gronholm i Marko Martin, ali pobedu je odneo Petter Solberg, i to u novoj evoluciji Subaru Impreze WRC, koja je baš na tom reliju debitovala. 2006. godine pobedio je Sebastien Loeb u bolidu Citroen Xsara WRC, drugo mesto zauzeo je Petter Solberg u bolidu Subaru Impreza WRC, a treći je završio Manfred Stohl u Peugeotu 307 WRC. Pogađajte prošlogodišnjeg pobednika: Sebastien Loeb i Citroen C4 WRC.

Ove godine Meksiko reli biće prva makadamska trka u kalendaru, ali i prva trka za novi bolid, Suzuki SX4 WRC, kojem će ovo biti debi na WRC makadamu. Međutim, treba istaći da će vozač Forda, Mikko Hirvonen, jedan od favorita za pobedu u Mexicu, na reliju startovati kao "čistač" što bi mogao biti izuzetno otežavajući faktor za Finca, s'obzirom da se prvi dan voze brzinski ispiti na nadmorskoj visini od 2.700 metara (više od najviših alpskih prevoja). Takođe, treba istaći da brze deonice odgovaraju bolidima sa većim međuosovinskim razmakom, kao što je Subaru Impreza WRC, ali i Citroen C4 WRC koji nije tako agilan i spretan u sporim deonicama, koliko je stabilan pri visokim brzinama. Idealna šansa za povratak među najbolje, za Petera Solberga je upravo reli u Meksiku. Norvežanin važi za makadamskog specijalistu, a isto važi i za Argentince, koji u Maksiku imaju puno više šanse za uspeh, nego što su imali u Švedskoj. Ipak, pored Hirvonena favorit za pobedu u Mexicu, svakako je aktuelni šampion sveta, Sebastien Loeb (Citroen).

Ukupna dužina Mexico relija iznosi 830,83 kilometara i ovo je najkraći reli u celom kalendaru Svetskog Reli Šampionata. O njegovoj kompaktnosti govori podatak da je čak 43% ukupne dužine relija odlazi na brzinske ispite (353,75 kilometara). Dvadeset brzinskih brzinskih ispita tradicionalno je podeljeno u tri dana prema rasporedu 8-8-4. Pet brzinskih ispita otpada na superspecijale. Najduži brzinski ispit meri 29,9 kilometra (brzinac "Ibarrilla"), koja je u programu u subotu kao 9. i 12. brzinski ispit. Kao izuzetno važan faktor za sve takmičare, ali i inženjere Pirelli-a jeste činjenica da će vozači u subotu morati preći neverovatnih 80,87 kilometar na samo jednom setu pneumatika (od SI 12 do SI 16)! Brzinski ispit "Ortega" (SI2 i SI5) nalazi se na visini od 2.737 metara iznad mora. Maxico Rally je i prva runda juniorskog reli šampionata, gde favorita treba tražiti između Patrika Sandella, koji ove sezone vozi za srpski Interspeed Rally Team i Martina Prokopa. Prvi WRC reli ove sezone u Meksiku će imati i Miloš Komljenović, mladi Beograđanin u automobilu Renault Clio R3, takođe u bojama Interspeed Racing Teama iz Beograda.

Program Mexico Rally: 08:00 SHAKEDOWN 8:00 do 12:00 20:00 Start u Guanajuato Cityu Petak: 08:28 SS 1 Alfaro 1 22.96 km 09:51 SS 2 Ortega 1 23.83 km 10:39 SS 3 El Cubilete 1 18.87 km 12:04 Service A 13:02 SS 4 Alfaro 2 22.96 km 14:25 SS 5 Ortega 2 23.83 km 15:13 SS 6 El Cubilete 2 18.87 km 16:33 SS 7 Super Special 1 2,21 km 16:38 SS 8 Super Special 2 2,21 km 17:03 Service B Subota: 07:30 Service C 08:24 SS 9 Ibarrilla 1 29.90 km 09:47 SS 10 Duarte 1 23.27 km 10:38 SS 11 Derramadero 1 23.28 km 12:03 Service D 13:12 SS 12 Ibarrilla 2 29.90 km 14:35 SS 13 Duarte 2 23.27 km 15:26 SS 14 Derramadero 2 23.28 km 16:41 SS 15 Super Special 3 2,21 km 16:46 SS 16 Super Special 4 2,21 km 17:16 Service E Nedelja: 07:45 Service F 08:28 SS 17 León 16,09 km 08:56 SS 18 Guanajuatito 22.30 km 10:19 SS 19 Comanjilla 17.88 km 11:34 SS 20 Super Special 5 4,42 km 12:07 Service G 13:00 Finish PODIUM, Foro del Lago Goran Sarić - Automagazin