AutoMAGAZIN - Sport

Rally de Portugal 2025

Najnovije vesti iz auto industrije

WRC - Ko je Matti Rantanen?

WRC - Ko je Matti Rantanen?

Kada neko sa svojih 27 godina svojim vozačkim kvalitetom, a ne zahvaljujući odustajanju konkurenata, u svom prvom nastupu u WRC bolidu, stigne do sedmog mesta i osvoji dva WRC boda na prestižnom reliju Finska, možemo slobodno reći da je na dobrom putu ka sticanju statusa nove svetske reli zvezde. Njegovo ime je Matti Rantanen...

WRC - Ko je Matti Rantanen?

Matti Rantanen rođen je 13. februara 1981. godine u mestu Lammi, oko sedamdesetpet kilometara udaljenom od Helsinkija. Tak pošto je prohodao, pokazao je veliko interesovanje za vožnju, a kasnije je postao veliki fan reli sporta, i zajedno sa svojim bratom Mikom jurio je za najvećim finskim zvezdama, koji su do tada upravljali neukrotivim "spravama" grupe B po brzinskim ispitima "Relija hiljadu jezera". Omiljeni piloti, o kojima je želeo da sazna što više, bili su mu Markku Alen, Timo Salonen, Henri Toivonen, Ari Vatanen i Juha Kankkunen, a maleni Matti imao je snažnu želju da bude u blizini nekih od njih, bar onih koji su se tada takmičili. Važna karika u Mattijevoj karijeri jeste njegov brat, Mikka Rantanen, koji je bio aktivan reli vozač. On ga je upoznao sa svetom automobilskih takmičenja, a Matti je sve upijao kao suuđer, u stopu prateći svog starijeg brata. Mikka je krajem devedesetih godina vozio na lokalnim relijima u Finskoj, a na svoj konto ubeležio je i tri starta u šampionatu sveta, među kojima je jedan nastup na domaćem Rally Finland. 2002. godine Mika završava svoju takmičarsku karijeru i sve snage usmerava prema svom bratu koji pokazuje znake brzine. Mika postaje njegov mentor i menadžer.

WRC - Ko je Matti Rantanen?

Matti Rantanen karijeru je započeo u Opel Kadettu grupe F (1.8L), 2003. godine, i već u svom premijernom nastupu na Rally Karkilla osvaja perfektno treće mesto u kategoriji B-junior. Već posle drugog i trećeg nastupa, gde među juniorima odnosi pobede, sa svojim bratom počinje da "kuje" planove za budućnost. Već sledeće godine Matti preseda u izuzetno brzu Hondu Civic Type-R i u juniorskom finskom šampionatu A-Junior (Finnish Junior Rally Championship) osvaja šesto mesto u konačnom bodovnom plasmanu. U sezoni 2005 Matti i dalje nastupa u konkurenciji juniora u Finskoj i tada se prvi put u svom životu pojavljuje na startu trke za šampionat sveta, gde sa svojim iskusnim suvozačem, Janom Lonegrenom u Hondi Type-R osvaja 32. mesto u generalnom plasmanu relija. Godina 2006 za Mattija bila je izuzetno uspešna. Matti Rantanen osvaja titulu šampiona Finske u klasi N3, opet u vozilu Honda Civic Type R, a na WRC "rundi" u Finskoj osvaja 21!!! mesto u "generali" i fenomenalno treće mesto u konkurenciji JWRC (Junior World Rally Championship) iza extremno brzih momaka, fabričkih pilota, Wilksa i Anderssona, a ispred imena kao što su Martin Prokop, Patrick Sandell, Pavel Valousek, Conrad Rautenbach...

WRC - Ko je Matti Rantanen?

Posle tako velikih uspeha i pokazanog zavidnog potencijala, 2007. godine Matti logično prelazi u klasu N4, u Mitsubishi Lancer EVO VIII. Posle prve godine prilagođavanja na turbo motor i 4x4 pogon, Matti je ove godine prešao u novu evoluciju i imao je velike planove. Ipak, ove godine ne može biti zadovoljan svojim stanjem na tabeli u šampionatu Finske u klasi produkcijskih automobila. Matti se posle pet (od ukupno sedam) trka nalazi nalazi na petoj poziciji, sa velikim bodovnim zaostatkom iza vodećeg Juhe Sala. Finnish Rally Championship 2008 - plasman 5/7 takmičenja: Group-N: Top-5: 1.Juha Salo Mitsubishi Lancer Evolution IX 59 bodova 2. Jari Ketomaa Subaru Impreza WRX STi 2008 58 3. Kosti Katajamäki Mitsubishi Lancer Evolution IX 56 4. Marko Kakko Mitsubishi Lancer Evolution IX 33 5. Matti Rantanen Mitsubishi Lancer Evolution IX 32

WRC - Ko je Matti Rantanen?

Ali, posle prošlonedeljnog performansa na "Rally Finland", Matti može biti sasvim zadovoljan i njegov loš plasman u domaćem prvenstvu pada u drugi plan. Matti na prestižnoim reliju beleži svoj najveći uspeh u karijeri. U svom prvom nasupu u WRC bolidu, u automobilu Ford Focus WRC 06 Matti reli završava na sedmom mestu, i beleži svoje prve bodove u "visokom društvu" ostavivši iza sebe velika imena svetskog reli sporta. Na nekim brzinskim ispitima Matti je pokazao neverovatan potencijal, državši korak sa najboljim pilotima sveta. Na legendarnom brzinskom ispitu "Lankamaa" bio je 11 sekundi sporiji od Loeba (kašnjenje 0,5 s po kilometru), a na cilju brzinskog ispita "Ruuhinmaki" beleži tri sekunde kašnjenja za Mikkom Hirvonenom. Da nije bilo nekoliko početničkih grešaka i gašenja motora na startu nekoliko brzinaca, čiji uzrok leži u nepoznavanju tehnike bolida, Matti bi imao ukupno vreme i do minut bolje. Kanačan plamsan, WRC Finska 2008: 1. S Loeb/D Elena FRA Citroen C4 2hr 54min 05.5sec 2. M Hirvonen/J Lehtinen FIN Ford Focus RS 2hr 54min 14.5sec 3. C Atkinson/S Prévot AUS Subaru Impreza 2hr 57min 22.5sec 4. D Sordo/M Marti ESP Citroen C4 2hr 57min 36.4sec 5. H Solberg/C Menkerud NOR Ford Focus RS 2hr 58min 03.2sec 6. P Solberg/P Mills NOR Subaru Impreza 2hr 58min 09.6sec 7. M Rantanen/J Lönegren FIN Ford Focus RS 3hr 00min 16.6sec 8. T Gardemeister/T Tuominen FIN Suzuki SX4 3hr 02min 24.2sec 9. M Wilson/S Martin GBR Ford Focus RS 3hr 02min 42.8sec 10 C Rautenbach/D Senior ZIM Citroen C4 3hr 04min 36.4sec

WRC - Ko je Matti Rantanen?

Matti Rantanen u potpunosti je zaslužio prestižno priznanje "Abu Dhabi Spirit of the Rally“, a vreme će pokazati da li je pred nama nova reli zvezda. Goran Sarić - Automagazin

WRC, Deutschland Rally – Citroen po planu

WRC, Deutschland Rally – Citroen po planu

Reli u Nemačkoj završen je onako kako su u Citroenu priželjkivali. Sebastien Loeb na prvoj i Daniel Sordo na drugoj poziciji učinili su trijumf francuskog proizvođača ubedljivim. Da stvar bude još zanimljivija, Francois Duval koji je trebao da pomrsi račune baš Loebu, Šampionu je pomogao da se u generalnom plasmanu dodatno odmakne Hirvonenu.
WRC, Deutschland Rally – Loeb na korak do pobede

WRC, Deutschland Rally – Loeb na korak do pobede

Sebastien Loeb, aktuelni Šampion i prva zvezda WRC-a i Citroen WRT-a, drugi dan relija u Nemačkoj odvozio je u svom stilu, superiorno i bez kalkulacija. Tek poslednji brzinski ispit, od osam voženih, Loeb je „prepustio“ svom klubskom kolegi i trenutno drugoplasiranom Danielu Sordu.
WRC, Rallye Deutschland – Galli povredio nogu

WRC, Rallye Deutschland – Galli povredio nogu

Iako su prvi izveštaji sa mesta nesreće glasili da je posada Galli – Bernacchini prošla bez većih povreda, poslednje informacije govore da je Italijan nakon izletanja na BI5 polomio nogu (butnu kost) i da će biti naknadno operisan.
WRC, Rallye Deutschland – Loeb vodi, otkazana dva brzinca!

WRC, Rallye Deutschland – Loeb vodi, otkazana dva brzinca!

Prvi dan relija u Nemačkoj završen je pre vremena otkazivanjem dva poslednja brzinska ispita. BI5 prekinut je nakon izletanja Gigija Gallija, nekih 11 km „u brzincu“ i ulaska medicinske ekipe na stazu da bi posadi ukazala pomoć. Sledeći BI6 nije ni startovao zbog previše gledalaca na stazi.
WRC Nemačka – shakedown

WRC Nemačka – shakedown

Vozač Stobart Forda, Francois Duval, bio je najbrži pilot na jutros održanom shakedownu pred WRC "rundu" u Nemačkoj. Na 5,37 kilometara dugom delu staze 0,6 s sporiji od Belgijanca bio je Dani Sordo u bolidu Citroen C4 WRC, dok je treće vreme zabeležio Mikko Hirvonen u novoj evoluciji Ford Focusa WRC...
WRC Nemačka - Asfaltni Safari počinje!

WRC Nemačka - Asfaltni Safari počinje!

Večeras startuje 10. trka Svetskog Reli Šampionata sezone 2008, u Nemačkoj, druga ovogodišnja WRC runda na asfaltnoj podlozi. Sebastien Loeb je ponovo na "domaćem" terenu (Trier se nalazi nedaleko od Francuzovog rodnog mesta), ali Ford tvrdi da ima "keca u rukavu". Na scenu ponovo stupaju "juniori"...
Rally – Premijera Škoda Fabije S2000 na Barum Rally-u

Rally – Premijera Škoda Fabije S2000 na Barum Rally-u

Škoda Motorsport je dugo i naporno radila na projektu Fabia S2000 i povratku češKog giganta u vrh reli sporta. Mnogo test kilometara, mnogo velikih imena u ulozi test vozača i konačno premijera. Publika na Barum Rally-u će pored jake konkurencije u zvaničnom delu takmičenja kao “nulu” imati priliku da prvi put u akciji vidi i Fabiju S2000.
WRC Nemačka - Rekordan broj Ford Focusa WRC na startu

WRC Nemačka - Rekordan broj Ford Focusa WRC na startu

Na desetoj "rundi" Svetskog Reli Šampionata, u Nemačkoj, pojaviće se čak 14 bolida Ford Focus WRC. Nikada u celoj istoriji Svetskog Reli Šampionata na nekoj trci nije startovalo toliko bolida istog tipa u najjačoj kategoriji. Čak pet Ford Focus WRC bolida u Nemačku stiže iz Holandije...
WRC, Deutchland Rally – Duval najveća nada Forda

WRC, Deutchland Rally – Duval najveća nada Forda

Tehnički direktor Ford WRT-a, Christian Loriaux, dozvolio je testove nefabričkim vozačima pre relija Nemačka, što Ford veoma retko gotovo nikako ne radi. Čelni ljudi Forda po svoj prilici u Belgijancu Francoisu Duvalu vide jedinog čoveka koji može da se suprostavi Citroenovom dvojcu na predstojećim asfaltnim relijima WRC-a.
Toyota GR Yaris Rally1 2025
Slika nedelje
Poredak - WRC Vozači
1.E. Evans109
2.K. Rovanpera66
3.T. Neuville59
4.S. Ogier58
5.O. Tanak57
6.A. Fourmaux44
7.T. Katsuta39
8.S. Pajari19