WRC - Ko je Matti Rantanen?

Kada neko sa svojih 27 godina svojim vozačkim kvalitetom, a ne zahvaljujući odustajanju konkurenata, u svom prvom nastupu u WRC bolidu, stigne do sedmog mesta i osvoji dva WRC boda na prestižnom reliju Finska, možemo slobodno reći da je na dobrom putu ka sticanju statusa nove svetske reli zvezde. Njegovo ime je Matti Rantanen...

Matti Rantanen rođen je 13. februara 1981. godine u mestu Lammi, oko sedamdesetpet kilometara udaljenom od Helsinkija. Tak pošto je prohodao, pokazao je veliko interesovanje za vožnju, a kasnije je postao veliki fan reli sporta, i zajedno sa svojim bratom Mikom jurio je za najvećim finskim zvezdama, koji su do tada upravljali neukrotivim "spravama" grupe B po brzinskim ispitima "Relija hiljadu jezera". Omiljeni piloti, o kojima je želeo da sazna što više, bili su mu Markku Alen, Timo Salonen, Henri Toivonen, Ari Vatanen i Juha Kankkunen, a maleni Matti imao je snažnu želju da bude u blizini nekih od njih, bar onih koji su se tada takmičili. Važna karika u Mattijevoj karijeri jeste njegov brat, Mikka Rantanen, koji je bio aktivan reli vozač. On ga je upoznao sa svetom automobilskih takmičenja, a Matti je sve upijao kao suuđer, u stopu prateći svog starijeg brata. Mikka je krajem devedesetih godina vozio na lokalnim relijima u Finskoj, a na svoj konto ubeležio je i tri starta u šampionatu sveta, među kojima je jedan nastup na domaćem Rally Finland. 2002. godine Mika završava svoju takmičarsku karijeru i sve snage usmerava prema svom bratu koji pokazuje znake brzine. Mika postaje njegov mentor i menadžer.

Matti Rantanen karijeru je započeo u Opel Kadettu grupe F (1.8L), 2003. godine, i već u svom premijernom nastupu na Rally Karkilla osvaja perfektno treće mesto u kategoriji B-junior. Već posle drugog i trećeg nastupa, gde među juniorima odnosi pobede, sa svojim bratom počinje da "kuje" planove za budućnost. Već sledeće godine Matti preseda u izuzetno brzu Hondu Civic Type-R i u juniorskom finskom šampionatu A-Junior (Finnish Junior Rally Championship) osvaja šesto mesto u konačnom bodovnom plasmanu. U sezoni 2005 Matti i dalje nastupa u konkurenciji juniora u Finskoj i tada se prvi put u svom životu pojavljuje na startu trke za šampionat sveta, gde sa svojim iskusnim suvozačem, Janom Lonegrenom u Hondi Type-R osvaja 32. mesto u generalnom plasmanu relija. Godina 2006 za Mattija bila je izuzetno uspešna. Matti Rantanen osvaja titulu šampiona Finske u klasi N3, opet u vozilu Honda Civic Type R, a na WRC "rundi" u Finskoj osvaja 21!!! mesto u "generali" i fenomenalno treće mesto u konkurenciji JWRC (Junior World Rally Championship) iza extremno brzih momaka, fabričkih pilota, Wilksa i Anderssona, a ispred imena kao što su Martin Prokop, Patrick Sandell, Pavel Valousek, Conrad Rautenbach...

Posle tako velikih uspeha i pokazanog zavidnog potencijala, 2007. godine Matti logično prelazi u klasu N4, u Mitsubishi Lancer EVO VIII. Posle prve godine prilagođavanja na turbo motor i 4x4 pogon, Matti je ove godine prešao u novu evoluciju i imao je velike planove. Ipak, ove godine ne može biti zadovoljan svojim stanjem na tabeli u šampionatu Finske u klasi produkcijskih automobila. Matti se posle pet (od ukupno sedam) trka nalazi nalazi na petoj poziciji, sa velikim bodovnim zaostatkom iza vodećeg Juhe Sala. Finnish Rally Championship 2008 - plasman 5/7 takmičenja: Group-N: Top-5: 1.Juha Salo Mitsubishi Lancer Evolution IX 59 bodova 2. Jari Ketomaa Subaru Impreza WRX STi 2008 58 3. Kosti Katajamäki Mitsubishi Lancer Evolution IX 56 4. Marko Kakko Mitsubishi Lancer Evolution IX 33 5. Matti Rantanen Mitsubishi Lancer Evolution IX 32

Ali, posle prošlonedeljnog performansa na "Rally Finland", Matti može biti sasvim zadovoljan i njegov loš plasman u domaćem prvenstvu pada u drugi plan. Matti na prestižnoim reliju beleži svoj najveći uspeh u karijeri. U svom prvom nasupu u WRC bolidu, u automobilu Ford Focus WRC 06 Matti reli završava na sedmom mestu, i beleži svoje prve bodove u "visokom društvu" ostavivši iza sebe velika imena svetskog reli sporta. Na nekim brzinskim ispitima Matti je pokazao neverovatan potencijal, državši korak sa najboljim pilotima sveta. Na legendarnom brzinskom ispitu "Lankamaa" bio je 11 sekundi sporiji od Loeba (kašnjenje 0,5 s po kilometru), a na cilju brzinskog ispita "Ruuhinmaki" beleži tri sekunde kašnjenja za Mikkom Hirvonenom. Da nije bilo nekoliko početničkih grešaka i gašenja motora na startu nekoliko brzinaca, čiji uzrok leži u nepoznavanju tehnike bolida, Matti bi imao ukupno vreme i do minut bolje. Kanačan plamsan, WRC Finska 2008: 1. S Loeb/D Elena FRA Citroen C4 2hr 54min 05.5sec 2. M Hirvonen/J Lehtinen FIN Ford Focus RS 2hr 54min 14.5sec 3. C Atkinson/S Prévot AUS Subaru Impreza 2hr 57min 22.5sec 4. D Sordo/M Marti ESP Citroen C4 2hr 57min 36.4sec 5. H Solberg/C Menkerud NOR Ford Focus RS 2hr 58min 03.2sec 6. P Solberg/P Mills NOR Subaru Impreza 2hr 58min 09.6sec 7. M Rantanen/J Lönegren FIN Ford Focus RS 3hr 00min 16.6sec 8. T Gardemeister/T Tuominen FIN Suzuki SX4 3hr 02min 24.2sec 9. M Wilson/S Martin GBR Ford Focus RS 3hr 02min 42.8sec 10 C Rautenbach/D Senior ZIM Citroen C4 3hr 04min 36.4sec

Matti Rantanen u potpunosti je zaslužio prestižno priznanje "Abu Dhabi Spirit of the Rally“, a vreme će pokazati da li je pred nama nova reli zvezda. Goran Sarić - Automagazin