AutoMAGAZIN - Sport

Rallye Monte Carlo 2025

Najnovije vesti iz auto industrije

Rally Sweden 2011 - Najava i istorijski detalji

Rally Sweden 2011 - Najava i istorijski detalji

U svetskim reli krugovima važi pravilo da onaj ko pobedi bar na jednom brzinskom ispitu u Švedskoj, stigao je do pola puta do statusa reli legende. I fanovi i takmičari se slažu u jednom: ovakvih bi relija trebalo biti više! Samo je Finski reli brži od ovog, jer po ledu i snegu bolidi jure i preko 200 km/h, što znači da je ključ uspeha dobar izbor putanje i "hladna glava"...

Švedski reli važi za "starosedeoca" u kalendaru Svetskog Reli Šampionata, jer je tamo od samog osnivanja WRC-a, 1973. godine. Međutim, istorija svedskog relija je duža od samog WRC šampionata, jer je prvi put organizovan 1950. godine pod nazivom "Rally to the Midnight Sun". Interesantno je da start i cilj ovog relija nisu bili u istom mestu. Krajem sedamdesetih godina, švedski reli se premešta u Karlstad, i tamo je do dan danas. Tri puta u istoriji Svetskog Reli Šampionata, švedski reli nije bio održan. Prvi put 1974. godine, zbog Velike naftne krize, zatim 1990. godine zbog blage zime i nedostatka snega i 1994. godine, zbog rotacije WRC i F2 šampionata. Još jedan raritet vezan za švedski reli jeste činjenica da su 52 godine na ovom reliju pobeđivali takmičari iz Švedske i Finske. Prvi koji je to pravilo srušio bio je Sebastien Loeb, 2004. godine (neko mi reče da je on asfaltni specijalista).

Rally Sweden 2011 - Najava i istorijski detalji

Najuspešnija marka u dugoj istoriji Swedish relija jeste Saab, čiji su automobili pobeđivali 10 puta, od toga 4 puta na WRC reliju u Švedskoj (1973, 1976, 1977. i 1979. godine). Saab beleži još jedan važan raritet, jer je model Saab 99 Turbo, koji je pobedio na Swedish WRC rundi 1979. godine, prvi WRC pobednik opremljen turbo punjačem. Od uspešnih u Švedskoj treba istaći i Peugeot i Mitsubishi, ali i Audi. Peugeot je pobedio 6 puta u drugoj polovini 80-ih godina, kada su pobede odnele dve verzije automobila 205 Turbo (1985. godine) i 205 Turbo 16 Evo 2 (1986. godine), a ostale pobede za Peugeot odneo je model Peugeot 206 WRC od 2000. do 2003. godine. Pet pobeda u Švedskoj osvaja Mitsubishi: 1991. godine sa modelom Galant VR-4, zatim sa četiri evolucije modela Lancer EVO II - VI (1995, 1996, 1998 i 1999. godine). Audi je u Švedskoj pobedio 4 puta i to zaredom, od 1981. do 1984. godine, sa modelom Quattro, a Ford je slavio tri puta. Po dva puta u Švedskoj su uspele da pobede još četiri marke: , Lancia, Mazda, Toyota i Subaru, a po jednu pobedu odneli su Opel Ascona 400 (1980. godine) i Citroen Xsara WRC (2004. godine).

Rally Sweden 2011 - Najava i istorijski detalji

Najuspešniji pilot u istoriji Švedskog relija jeste veliki Stig Blomqvist, koji je uspeo da pobedi čak 7 puta, od toga 5 puta u periodu otkada je Švedski reli deo WRC kalendara (1973, 1977. i 1979. godine u Saabu i 1982. i 1984. godine u Audiju). Sledeći najuspešniji Šveđanin na domaćem terenu bio je Björn Waldegard, pobedivši 5 puta, ali 2 puta na WRC rundi u Švedskoj (1975. sa Lanciom i 1978. sa Fordom). Jedini Finac koji je uspeo u Švedskoj da pobedi 5 puta jeste Marcus Gronholm. Interesantan je podatak da je Marcus upravo u Švedskoj, 2000. godine, osvojio i prvu WRC pobedu u karijeri, a zatim su usledile pobede u Švedskoj 2002, 2003. sa Peugeotom i 2006. i 2007. godine u bolidu Ford Focus WRC RS 06. Dva pilota su uspela u Švedskoj da pobede po tri puta. Kenneth Eriksson 1991. i 1995. godine u bolidu Mitsubishi, a treću pobedu u Švedskoj osvaja s bolidom Subarua, 1997. godine. Tommi Makkinen zabeležio je pobede 1996, 1998, i 1999. godine, sve u bolidu Mitsubishi. Dva puta na snegu pobedio je Hannu Mikkola s Audijem (1981. i 1983. godine) i Mats Johnsson u bolidu Toyota Celica.

Rally Sweden 2011 - Najava i istorijski detalji

Takmičarima, ekipama i gledaocima, najveće muke u Švedskoj predstavljaju niske temperature. Ipak, mislim da su to slatke muke. Snežna idila ovaj reli čini najomiljenijim takmičenjem u celoj WRC sezoni, što se oseća po atmosferi na brzinskim ispitima, koja je toliko uzbudljiva da svi prosto zaborave na hladnoću. Iako je grip jako mali, vozači na ovom reliju voze punim gasom po zastrašujuće brzim deonicama. Na automobile su montirani specijalno konstruisani pneumatici, koji probijaju sneg i led i hvataju se "spajkovima" (ekserima) za zemlju ili led ispod snežnog pokrivača. Tehnika vožnje je, takođe, specifična, jer vozači navode svoj bolid na snežne bankine na koje se naslanjaju i odbijaju kako bi što brže prošli krivinu. Naravno, tehnika odbijanja može biti mač sa dve oštrice, i zato je korite samo iskusni vozači sa munjevitim refleksima. Naime, ukoliko vozač udari u snežnu bankinu pod pogrešnim uglom, može doživeti "vrtešku" ili probiti snežnu barijeru i zaglaviti se u dubokom snegu.

Rally Sweden 2011 - Najava i istorijski detalji

Skoro svi brzinski ispiti na ovom reliju su izuzetno atraktivni za gledaoce, ali posebno se ističe brzinac "Vargasen" (24,63 km), na kome se nalazi čuveni "Colinov skok". Na tom mestu bolidi pri visokoj brzini lete vazduhom, a zatim padaju na zaleđenu ili snegom prekrivenu podlogu, što predstavlja prizor od koga se diže kosa na glavi. Start relija je u Karlstadu, a pred takmičarima je 22 brzinskih ispita ukupne dužine 348,06 kilometara. Koliko će ovo biti težak reli, govori i činjenica da je ukupna dužina Rally Sweden, uključujući i etape, 2017,84 kilometra. Rally Sweden 2011 startuje superspecijalnim ispitom u Karlstadu, u četvrtak 10. februara u 20:04, a završava se u nedelju 13. februara, takođe, u Karlstadu u 17:06.

Rally Sweden 2011 - Najava i istorijski detalji

Favoriti? Izuzetno teško pitanje. Posle demonstracije sile poslednjih godina, branilac titule, Sebastien Loeb, na Rally Sweden dolazi sa jasnim ciljem - pobeda, Iako stručnjaci malu prednost daju Loebu, ovoga puta Francuzu će biti puno teže, jer za volanom Forda sede dva vrhunska Finca, koja će mu sigurno "duvati za vrat": Mikko Hirvonen i Matti Latvala. Zanimljivo je da će na Rally Sweden nastupiti 4 vozača, koji su uspeli da pobede na ovom atraktivnom takmičenju: Sebastien Loeb, Petter Solberg, Mikko Hirvonen i Jari-Matti Latvala. Važno je istaći i da od ove sezone počinje nova era u Svetskom reli šampionatu, a to je era motora 1.6 turbo. Fabrički vozači će nastupiti u potpuno novim bolidima, koji će imati takmičarsku premijeru upravo na reliju Švedska. "Rat" može da počne!

Goran Sarić - Automagazin portal

WRC - Pontus Tidemand na Rally Sweden u Fiesti S2000

WRC - Pontus Tidemand na Rally Sweden u Fiesti S2000

Dvadesetogodišnji švedski talenat Pontus Tidemand, pastorak Heninga Solberga, startovaće na Rally Sweden u automobilu Ford Fiesta S2000. Iako je prvobitno bilo planirano da Pontus nastupi u automobilu Subaru Impreza STi, u poslednjem trenutku je odluka pala na Fiestu S2000...

WRC - Petter Solberg predstavio svoj novi automobil

WRC - Petter Solberg predstavio svoj novi automobil

Od prvog takmičenja u kalendaru Svetskog reli šampionata 2011, Rally Sweden, deli nas još samo jedan dan, a Petter Solberg konačno je otkrio izgled svoje nove "igračke" za novu sezonu - Citroën DS3 WRC. Iako su glavni partneri tima PSWRC ostali isti (EnterCard i TOOLS), boje automobila su nove...

Video: rekonstrukcija izletanja Roberta Kubice

Video: rekonstrukcija izletanja Roberta Kubice

Italijanskim kolegama uspelo je preko kompjuterske animacije da urade "rekonstrukciju" nezgode Roberta Kubice na nedeljnom Rally Ronde di Andorra. Podsetimo, Kubica je uspešno operisan i njegov postoperativni oporavak ide prama očekivanjima lekara...

Rally di Andora - Robert Kubica teško povređen + FOTO + VIDEO

Rally di Andora - Robert Kubica teško povređen + FOTO + VIDEO

Reli je njegova strast, ali sada Robert Kubica preživljava teške trenutke. Poljski F1 pilot doživeo je tešku nesreću na Rally Ronde di Andora, kada je u svom premijernom nastupu u bolidu Škoda Fabia S2000, udario u zid lokalne crkve u selu Testico. Kubicu su morali izvaditi iz automobila, i transportovati helikopterom do bolince...

Reli: R4 kit za Lancer Evo X košta 26 hiljada Eura

Reli: R4 kit za Lancer Evo X košta 26 hiljada Eura

Ralliart Italy otkrio je cenu specijalnog kompleta, kojim se Mitsubishi Lancer N4 može unaprediti u novu verziju R4 (prema novoj klasifikaciji grupa 2). Specijalni kit trebao bi unaprediti automobil aktuelne N4 klase (kategorija Production World Rally Championship) i približiti ga atmosferskim S2000 bolidima...

WRC - Citroën DS3 WRC: Tehnička specifikacija + FOTO

WRC - Citroën DS3 WRC: Tehnička specifikacija + FOTO

Citroën je prikazao reli bolid koji će 2011. godine braniti boje francuskog proizvođača - Citroën DS3 WRC. Novi takmičarski automobil u Svetskom reli šampionatu naslediće uspešni model C4 WRC. Prvi put otkada se takmiči u Svetskom reli šampionatu, Citroën Racing je dizajnirao sve komponente motora, uključujući i blok i glavu motora...

WRC - novi dizajn automobila

WRC - novi dizajn automobila

Samo nekoliko dana ostalo je do prve trke Svetskog reli šampionata 2011, Rally Sweden, a na društvenim mrežama Facebook i Twitter, timovi otkrivaju dizajn svojih novih bolida. Matthew Wilson dobio je redizajnirane Stobart boje, a Citroen DS3 WRC Kimi Raikkonena brendiran je u boje Punta S2000 iz 2009. godine...

IRC - Patrik Sandell potvrdio program u IRC šampionatu

IRC - Patrik Sandell potvrdio program u IRC šampionatu

Švedski pilot Patrik Sandell, posle nekoliko godina nastupanja u Junior World Rally Championship (JWRC), "seli se" u sve atraktivniji šampionat Intercontinental Rally Challenge. Juniorski reli šampion sveta iz 2006. godine, na takmičenjima IRC-a će nastupati sa novim suvozačem Staffanom Parmanderom...

WRC - Citroën i Michelin zajednički testovi

WRC - Citroën i Michelin zajednički testovi

Pripreme za predstojeću sezonu Svetskog reli šampionata su u punom jeku, jer do starta prvog takmičenja sezone, Rally Sweden, ostalo je još samo nekoliko dana. Fabrički tim Citroën Racing nedavno je testirao Michelin pneumatike. Pogledajmo video...

Toyota GR Yaris Rally1 2025
Slika nedelje
Poredak - WRC Vozači
1.E. Evans109
2.K. Rovanpera66
3.T. Neuville59
4.S. Ogier58
5.O. Tanak57
6.A. Fourmaux44
7.T. Katsuta39
8.S. Pajari19