Intervju - Robin Frajns: „Neka najbrži pobedi“

Holanđanin Robin Frajns (21) u prilici je da osvoji naslov prvaka Formule Reno 3.5 u debitantskoj sezoni, što je dosad uspelo samo Robertu Kubici. Štaviše, vozač Fortek motorsporta mogao bi postati prvi trkač u istoriji Reno serije sa uzastopnim titulama u njenoj dvolitarskoj i troipolitarskoj formuli...

Matematički još ništa nije završeno, ali je trkač iz Mastrihta dokazao da i bez podrške nekog od programa za razvoj talenata, može da pobeđuje rivale zvučnijih imena i već izgrađenih reputacija. Sa Robinom smo razgovarali na Hungaroringu, gde je trećom ovogodišnjom pobedom povećao prednost nad konkurentima, pa četiri trke pre kraja šampionata ima 24 boda više od najbližeg pratioca.

- Sezona ide daleko bolje nego što si očekivao?
Svakako. Neki vozači koji se ove godine takmiče u Reno seriji, kao što su Žil Bjanki i Sem Berd, imaju ugovore u Formuli 1. Bjanki je već dugo u Ferari akademiji. Oni su iz GP2 serije prešli u ovu formulu. OK, Formula Reno 3.5 je sada malo brža od GP2 formule, ali nivo je stvarno visok i nisam očekivao da budem na vrhu sve vreme, niti da ću u ovoj fazi voditi.
- Bilo je logično da ćeš kao šampion Formule Reno 2.0 završiti u Formuli Reno 3.5. Da li je bilo i drugih varijanti?
Imali smo nekoliko ponuda, ali nije bilo nijedne druge opcije. Za osvajanje titule u Formuli Reno 2.0 dobijate pola miliona evra, ali samo ako nastavite u Reno seriji, u Formuli 3.5. Zahvaljujući tom novcu mogu da vozim ove godine. Da nisam osvojio šampionat 2011, ove godine ne bih vozio. Nije bilo druge prilike.

- Početni cilj bio ti je plasman u prvih pet u generalnom. Ambicije mora da su skočile?
Naravno. U ovom trenutku imam najbolje izglede da osvojim šampionat - vodim. Ako vodite u šampionatu tokom većeg dela godine, a ja vodim od početka, želite da ga osvojite. I to mi je sada cilj, svakako ću jurišati na titulu.
- Da li te iznenadilo kako si se brzo privikao na Formulu Reno 3.5?
Nikad nisam imao problem da se naviknem na auto. Naravno, jako je veliki skok iz dvolitarske formule od 200 KS u formulu koja ima 520 KS i mnogo više aeropotiska. Mislio sam da će prvih nekoliko trka biti fizički i mentalno teške, ali to nije bio slučaj! Privikao sam se na auto, tim radi dobar posao.
Dugo smo pričali pre sezone, pre zvaničnih test dana. Pitali su me kakav auto želim, jer svako ima drugačiji stil vožnje. Kazao sam im kakav je moj i oni su izveli odlične stvari. Već na prvom testu na Pol Rikaru bio sam najbrži. Bilo je i loših trka - u Monaku je otkazao menjač - ali vodim i osećaj je dobar.
- Pre dve godine vozio si GP3 test. Dakle, „mišlen“ ili „pireli“?
„Mišlen“ je mnogo bolja guma od „pirelija“, „pireli“ je osmišljen samo da oteža život vozačima Formule 1.
- Mogao bi biti prvi ruki koji osvaja WSR posle Kubice. Da li ti to pada na pamet?
Ne, nikada. Ne čitam mnogo saopštenja i članke, samo se držim svog posla i brzo vozim.

- Šta će u ostatku sezone odlučiti o ishodu šampionata?
Moji konkurenti su Žil Bjanki i Sem Berd. Uvek kažem „neka najbrži pobedi“. Ako je Bjanki brži od mene i na fer način me pobedi - lepo, to poštujem. Mnogo cenim ljude koji me pobede, oni su jednostavno brži od mene. Samo tako funkcionišem - ja svaki put dajem sve od sebe, a ako je neko brži, OK - izgubio sam.
- Da li si se istom logikom vodio i 2011, na putu do titule u Formuli Reno 2.0?
Bilo je mnogo drugačije. Ušao sam u potpuno potpuno nov auto i nov tim. Bio sam najbrži vozač u ekipi i nije bilo koristi od podataka dvojice mojih kolega. Mučili smo se na početku, jer nismo imali nikakav set-ap, a Karlos Sainc, moj glavni konkurent, vozio je za ekipu koja je godinu dana ranije osvojila titulu. Ipak, znao sam da treba stalno da budem u prvih pet i osvajam poene i to sam radio cele sezone, a da će se u jednom momentu auto poboljšati.
I, posle Nirburgringa, auto je postao 2 ili 3 desetinke brži, toliko nam je od početka nedostajalo. Tu je počela prava borba za titulu, u Mađarskoj sam preokrenuo stvar, a u Pol Rikaru sam vodio sjajnu bitku sa Saincom i postao šampion. To mi je i najdraži momenat u dosadašnjoj karijeri.

- Kakvi su ti planovi za budućnost?
Nemam ideju. Da prošle godine nisam osvojio Formulu Reno 2.0, ne bih mogao da vozim ove godine, verovatno bih sad igrao tenis ili nešto slično. Moj je cilj da ove godine obavim dobar posao, da budem na vrhu, da pokažem ljudima da sam talentovan i možda uđem u neki trkački program, da obezbedim finansije. Pokušavam, ali još niko nije sa mnom kontaktirao, što je prilično... čudno. Ali, radim najbolje što mogu. Ne znam šta donosi iduća godina.
- U karijeri si uvek morao da imaš rezultate, jer bi u suprotnom ispao iz igre. Teško je stalno biti na oštrici noža?
Teško je. To me puno opterećuje, jer znam da moram da pobeđujem da bih nastavio, isto kao prošle godine, isto kao u Formuli BMW, isto kao uvek. To mi malo otežava život. Ako iza vas stoji veliki novac i ako završite drugi ili treći, kažete „postoji sledeća godina“, ali to nije moj slučaj.
- Imaš li sponzore iz Holandije?
Ne. Imao sam kontakte s Red bulom, ali kazao sam im „ne“ iz nekoliko razloga. Sigurno ne zbog novca, ali uz njih ne bih više bio svoj sopstveni šef u odabiru tima, a to nisam hteo. Meni je najvažniji osećaj u timu. Ne rezultat, samo osećaj. Želim da budem srećan i zadovolljan u ekipi. Testirao sam za tri tima u predsezoni. Kad sam vozio za Fortek, bio sam jako spor - jedanaesti, dvanaesti, ali osećaj u timu bio je dobar i znao sam da ekipa neprekidno radi da mi pripremi dobar auto. Zato sam odabrao Fortek i vidite gde smo sad.

Autor intervjua: Aleksandar Babić
Foto: DPPI