Formula 1 - VN Brazila, istorijski detalji

Trka za VN Brazila jeste jedina trka Formule 1 u Južnoj Americi. Staza Interlagos je jedna od staza gde se vozi krug u obrnutom smeru od kretanja kazaljke na satu. Ime "Interlagos" u prevodu znači "među jezerima".
Brazil je zemlja prebogata šećernom trskom. Pošto se iz šećerne trske dobija veoma visok procenat etanola, Brazil je veoma brzo usmerio strategiju ka etanolu kao pogonskom gorivu za automobile. Procene su da je Brazilska ekonomija uštedela preko 70 milijardi dolara zbog odluke da preusmeri potrošnju benzina na etanol dobijen iz šećerne trske. Ovakvom politikom, Brazil je postao zemlja koja je zbog visokih cena benzina najviše profitirala uvođenjem etanola kao pogonskog goriva, jer je etanol 45 % jeftiniji od benzina. Međutim, brazilska vlada je pametnom politikom primorala proizvođače da izgrade pogone na teritoriji Brazila, jer preko 70 % vozila u Brazilu može da ide i na benzin i na etanol ili neku kominaciju dva goriva. Dolaskom jakih kompanija na ovo veliko tržište (Volkswagen, BMW, Fiat...) osnovane su i mnogobrojne škole vožnje, tako da F1 vozači iz Brazila nisu slučajnost.

Sao Paulo je jedna od najpoznatijih destinacija u Južnoj Americi. Ova metropola sa oko 11 miliona stanovnika predstavlja centar jugoistočnog Brazila, i mesto sa najvećom proizvodnjom kafe na svetu. Prvi kolonisti su se pojavili u Sao Paulu 1554. godine, a danas predstavlja grad sa najvećim stepenom privrednog razvoja u Južnoj Americi. Staza Interlogos je 30-ih godina prošlog veka bila smeštena u oblasto velikih jezera, po čemu je i dobila ime. Prve trke u Sao Paulu održane su 1936. godine. U duelima u slaboj domaćoj konkurenciji istakli su se Carlo Pintacuda i Attilio Marinoni, koji su stigli iz Evrope sa bolidima Alfa Romeo. Međutim, nejveću zahvalnost, kada je autosport u pitanju, Brazilci duguju Emerson Fittipaldiju. Njegovi uspesi najviše su doprineli da F1 serijal dođe u oblast kafe, sambe i futbala. Kada je na tlu Brazila održana oficijelna trka Formule 1, 1973. godine, Emerson Fitipaldi je u Južnu Ameriku doputovao okićen šampionskom titulom, a svoju dominaciju potvrdio je pobedom u Argentini i na domaćem terenu. Veliki uspeh Emerson Fittipaldi ostvario je i 1974. godine, pri čemu je osvojio i šampionsku titulu. Uspeh Brazilaca nastavljen je i 1975. godine, kada je svoju prvu pobedu u Formuli 1 ostvario Carlos Pace. Fittipaldi je završio na drugom mestu, i time upotpunio radost Brazilaca, kojima je od tada krv začinjena oktanima. Carlos Pace je tragično preminuo 1977. godine u avionskoj nesreći, a pobede odnose i Carlos Reutemann i Niki Lauda. 1978. godine F1 cirkus se premešta iz Sao Paula u Rio de Janeiro, na stazu Jacarepagua, ali samo na kratko, jer se već 1979. godine F1 ponovo vraća u Sao Paulo.

Francuska dominacija u Brazilu osvedočena je 1980. godine. Snagu Renault turbo koncepcije obeležili su Jean-Pierre Jabouille, osvajanjem pole pozicije i René Arnoux svojom prvom pobedom u karijeri. 1981. godine trka za VN Brazila ponovo se održava u Riu, gde je 1983. i 1986. godine ubedljivo trijumfovao Nelson Piquet. Velika nagrada Brazila se vraća u Sao Paulo 1990. godine. U saradnji sa Bernie Ecclestoneom, tadašnje vlasti na čelu sa Luiza Erundiniem uložile su oko 15 miliona dolara u renoviranje staze. Interesantan je i podatak da je na izgled staze dosta uticao i mladi Brazilac Ayrton Senna. Stari boksovi su srušeni, a na njihovo mesto potavljene su nove garaže. Raritet je i činjenica da je reparacija i izmena cele staze sa infrastrukrturom trajala 84 dana. U martu 1990. godine svi su s'nestrpljenjem očekivali veliki trijumf Ayrtona Senne, ali pobedu odnosi njegov veliki rival, Alain Prost iz ekipe Ferrari. Čast brazilaca Ayrton Senna spasao je 1990. i 1993. godine vozeći za tim McLaren Honda. Interesantan detalj na kvalifikacijama za VN Brazila dogodio se 1995. godine, kada je Michael Schumacher, vozeći za Benetton, pri brzini od 220 km/h napravio grešku i uništio svoj bolid. Ipak, startovao je na trci i osvojio pobedu, ali opet uz puno buke. Naime, posle trke, Michael Schumacher je bio na ivici diskvalifikacije zbog korišćenja nelegalnog goriva. 1996. godine u Brazilu je svoju drugu pobedu u sezoni osvojio Damon Hill, koji je potvrdio da ume da pobeđuje i u kišnim uslovima...

Pobednici trke za VN Brazila:
2008 Interlagos Formula 1 Felipe Massa (Ferrari)
2007 Interlagos Formula 1 Kimi Räikkonen (Ferrari F2007)
2006 Interlagos Formula 1 Felipe Massa (Ferrari)
2005 Interlagos Formula 1 JP. Montoya (McLaren Mercedes MP20)
2004 Interlagos Formula 1 JP.Montoya (Williams FW26B - BMW)
2003 Interlagos Formula 1 G.Fisichella (Jordan EJ13 - Ford)
2002 Interlagos Formula 1 M.Schumacher (Ferrari F2002)
2001 Interlagos Formula 1 D.Coulthard (McLaren MP4/16 - Mercedes)
2000 Interlagos Formula 1 M.Schumacher (Ferrari F1-2000)
1999 Interlagos Formula 1 M.Hakkinen (McLaren MP4/14 - Mercedes)
1998 Interlagos Formula 1 M.Hakkinen (McLaren MP4/13 - Mercedes)
1997 Interlagos Formula 1 J.Villeneuve (Williams FW19 - Renault)
1996 Interlagos Formula 1 D.Hill (Williams FW18 - Renault)
1995 Interlagos Formula 1 M.Schumacher (Benetton B195 - Renault)
1994 Interlagos Formula 1 M.Schumacher (Benetton B194 - Ford)
1993 Interlagos Formula 1 A.Senna (McLaren MP4/8 - Ford)
1992 Interlagos Formula 1 N.Mansell (Williams FW14B - Renault)
1991 Interlagos Formula 1 A.Senna (McLaren MP4/6 - Honda)
1990 Interlagos Formula 1 A.Prost (Ferrari 641)
1989 Jacarepaguá Formula 1 N.Mansell (Ferrari 640)
1988 Jacarepaguá Formula 1 A.Prost (McLaren MP4/4 - Honda)
1987 Jacarepaguá Formula 1 A.Prost (McLaren MP4/3 - TAG Porsche)
1986 Jacarepaguá Formula 1 N.Piquet (Williams FW11 - Honda)
1985 Jacarepaguá Formula 1 A.Prost (McLaren MP4/2B - TAG Porsche)
1984 Jacarepaguá Formula 1 A.Prost (McLaren MP4/2 - TAG Porsche)
1983 Jacarepaguá Formula 1 N.Piquet (Brabham BT52 - BMW)
1982 Jacarepaguá Formula 1 A.Prost (Renault RE30B)
1981 Jacarepaguá Formula 1 C.Reutemann (Williams FW07C - Ford)
1980 Interlagos Formula 1 R.Arnoux (Renault RE20B)
1979 Interlagos Formula 1 J.Laffite (Ligier JS11 - Ford)
1978 Jacarepaguá Formula 1 C.Reutemann (Ferrari 312T2)
1977 Interlagos Formula 1 C.Reutemann (Ferrari 312T2)
1976 Interlagos Formula 1 N.Lauda (Ferrari 312T)
1975 Interlagos Formula 1 C.Pace (Brabham BT44B - Ford)
1974 Interlagos Formula 1 E.Fittipaldi (McLaren M23 - Ford)
1973 Interlagos Formula 1 E.Fittipaldi (Lotus 72D - Ford)
1972 Interlagos Formula 1 C.Reutemann (Brabham BT34 - Ford)
Goran Sarić - Automagazin