Formula 1 - VN Turske: zanimljivosti

U nedelju startuje trka za VN Turske, četvrto takmičenje F1 šampionata 2011. Staza "Istanbul Racing Circuit", pored onih u Singapuru, Koreji, Abu Dhabiju i Brazilu pripada grupi staza u F1 kalendaru, koja se vozi u smeru suprotnom od kretanja kazaljke na satu...
Staza se nalazi u Istanbulu, ekonomskom i kulturnom sentru Turske, mestu fascinantnih kontrasta, gde je pomešana istorija sa modernom gradnjom. Prva F1 trka na stazi u Istanbulu održana je 2005. godine...
Stazu u Istanbulu projektovao je nemački arhitekta, Hermann Tilke, a realizacija je bila poverena firmi "EVREN Enginnering and Construction". Ceo projekat je koštao 80 miliona dolara, a finansije je obezbedila tržišna komora sa sedištem u Istanbulu. Najpre je postojao plan da se staza izgradi u Antaliji ili Izmiru, ali pobedio je argument da se u okolini Instanbula nalazi preko 20 miliona stanovnika. Oko same staze nema hotela, niti postoji plan za izgradnju. Međutim, Instanbul poseduje velike smeštajne kapacitete, a sam izlaz iz grada je odlično rešen. Naime, svi oni koji žele da pogledaju F1 trku, mogu iz centra grada na mesto dešavanja doći za maksimalno 30 minuta. Samo 10 kilometara od staze, nalazi se Instanbulski aerodrom "Sabiha Gokcen".
Staza u okolini Istanbula, izgrađena je na bregovitom terenu. Meri Ima dužinu od 5.338 metara, dok visinska razlika iznosi 43 metra. Ima 14 krivina, maksimalna brzina iznosi oko 320 km/h. Areal staze je smešten na Azijskoj strani Instanbula, a ukupna površina arela iznosi 2.215.000 m2. Na prilaznom parkingu nalazi se prostor za 20.000 automobila, a prilaz stazi omogućuje široki kvalitetni put dužine 5,5 kilometara, koji povezuje stazu sa autom-putem. Plan organizatora je da u unutrašnjem delu staze bude izgrađena staza za moto takmičenja. Startno-ciljna ravnina meri 655,5 metara, dok je najduži pravac dužine 720 metara. Kako bi obezbedili što bolju bezbednost staze, pored staze je postavljeno 124.000 pneumatika. Staza u Instanbulu poseduje velike bezbednosne zone izletanja, i važi za najbezbedniju stazu u svetu Formule 1. Glavna tribina raspolaže sa 12.700 m2 i nudi kapacitet za 30.000 gledaoca. Na prostoru predviđenim za paddock, koji se nalazi na dva sprata, nalazi se i mesto za VIP lože, sa čak sedam spratova. Kompanija EVREN izgradnju staze je organizovala u dve smene po 10,5 sati. U projektovanje staze je uključeno 27 inženjera, 1.450 radnika i više od 140 mašina. Sve tribine na stazi mogu da prime preko 130.000 gledalaca.
Velika Nagrada Turske 2008 na programu je 8. maja, sa početkom u 14:00. Dužina kruga iznosi 5.338 metara, a dužina trke iznosi 309,396 km (58 krugova).
Automagazin.rs