F1 - Podešavanje bolida za stazu Magny Cours

Podešavanje bolida za stazu Magny-Course je sasvim drugačije od onog za trku na američkom kontinentu. Na stazi u Francuskoj potreban je mnogo veći pritisak na podlogu zbog srednje brzih krivina i izuzetno klizave površine staze...

-Pritisak: Na stazi u Magny-Coursu potreban je srednji i visok pritisak na podlogu, kako bi se obezbedio bolje kočenje, trakcija i grip u srednje brzim krivinama. Kada bi se smanjio ugao krilaca, povećala bi se maksimalna brzina, i mogla bi se izuzetno brzo proći peta krivina, ali takav pristup bio bi kontraproduktivan. Kada bi timovi učinili takav potez, radikalno bi se smanjila izlazna brzina iz krivine "Estoril" i na kraju pravca ne bi imali dovoljnu brzinu. - Površina staze: Površina staze Magny-Cours je neobično klizava. Poznato je da je površina staze veoma osetljiva na temperaturne promene. Sunčeva svetlost ili oblaci mogu radikalno uticati na funkcionisanje pneumatika. Stručnjaci to objašnjavaju neobično tamnom bojom asfalta.

- Obrtni moment motora: Magny-Cours je staza gde je obrtni moment motora izuzetno važan. Da bi bolid brže ubrzao iz sporih krivina, potreban je veoma visok obrtni moment, ali potreban je i na visokim obrtajima u izuzetno brzim krivinama, tako da je to pitanje kompromisa. Na izlazu iz treće krivine i u dve brze šikane, piloti idu pod "punim gasom". To je veoma bitno pitanje, na koje timovi poslednje dve godine teže daju odgovor. Naime, V8 agregati imaju manji obrtni moment od starih V10 agregata... - Menjač: Na ovoj stazi je izuzetno važno optimizovati ubrzanja iz srednje brzih i sporih krivina. To znači da će timovi najviše pažnje posvetiti ubrzanjima od 0-250 km/h. Top speed na ovoj stazi ne igra bitnu ulogu. Verovatno se pitate kako nije bitna max brzina, kada je preticanje praktično jedino moguće na kraju dugog Golf pravca. Istina, ali treba istaći da krivina "Adelaide" nije "aerodinamička" , tako da su ovde problemi mogući jedino u prvom krugu, kada je razmak između bolida minimalan.

- Posebna pažnja: Posebnu pažnju na stazi Magny Cours treba obratiti na trošenje zadnjih pneumatika. Drugi bitan element na ovoj stazi jeste problem motora u zadnjoj krivini. Naime, bolidi u ovoj oštroj krivini prosto se odvajaju od podloge i "lete" vazduhom. To uzrokuje obrtaje točkova u vazduhu, što moze biti izuzetno opasno za motor. S obzirom da je Traction Control zabranjen ove sezone, zadnji sektor biće posebno problematičan. Goran Sarić - Automagazin