F1 - Aerodinamičkim poklopcima do veće brzine

Već na nekoliko trka Formule 1 bolidi Ferrari pojavili su se sa crnim pločama koje pokrivaju celu felnu. Pažljivi posmatrači trke na Silverstoneu mogli su primetiti da se kod jednog zaustavljanja u boksu i izmene jedne gume, mehaničar sekundu-dve mučio sa skidanjem i stavljanjem nove crne aerodinamične ploče. Koja je svrha crnih aerodinamičnih poklopaca?

Ferrari je prvi put predstavio crne aerodinamičke poklopce točkova prošle godine na trci u Imoli, koja je jedna od najbržih u kalendaru, pa su samim tim i kočnice termički jako opterećene. Glavna svrha ovih dodataka izrađenih od kevlara jeste poboljšavanje cirkulacije vazduha, jače izvlaćenje vazduha iz unutrašnjosti felne i oko kočionog diska, kako bi se osiguralo intenzivnije hlađenje kočnica. Ploča je tako profilisana da izvlači pregrejani vazduh između čeljusti kočnica i same felne, pomažući hlađenje kočnica, ali što je isto tako važno, na taj način se održava nepromenjen pritisak vazduha u gumama izbegavajući da na pritisak pneumatika deluje velika količina razvijene toplotne energije kočnica.

Prošle godine, na trci u Turskoj, sistem je razvijen korak dalje, sa puno većim efektom isisavanja vrelog vazduha, istovremeno smanjujući veličinu centralnog otvora za ventilaciju. Prošle godine Ferrari je ove poklopce koristio samo na zadnjim točkovima i za sada još uvek nema oficijelnih i pouzdanih informacija o krajnjoj efikasnosti i praktičnosti ovog sistema. Slične poklopce na bokovima točkova isprobavale su na testovima i druge ekipe, kao što su Toyota i Renault, ali samo na zadnjoj osovini. S obzirom da ih je Ferrari počeo koristiti i na prednjim točkovima, očigledno je da je u tom elementu najmanje korak ispred konkurencije. Konkurencija je pokušala i da ospori legalnost upotrebe ploča na felnama kod Ferrarija, smatrajući da se radi o nedozvoljenim aerodinamičkim dodacima koji nisu po propisu FIA-e. Podsetimo, FIA je prošle godine Ferrariju odobrila upotrebu ovog dodatka, ali u tom trenutku to se odnosilo samo na zadnje točkove. Ove godine Ferrari je pomenute ploče počeo da koristi i na prednjim točkovima koji su okretni (putem volana) od konkurencije opet stižu prigovori da je baš zbog toga što se prednji točkovi zakreću, korišćenje ploča na njima nije legalno. Ostaje da se po tom pitanju ponovo čuje glas FIA tehničke komisije. Dakle, osim što hadi kočnice i održava nepromenjenu temperaturu guma, kevlarska ploča obezbeđuje i bolje izvlačenje vazuha iz unutrašnjosti felne i njegovim izbacivanjem van povećava turbulenciju i silu oko točka, pa tako posredno poboljšđava aerodinamiku tog dela bolida. Goran Sarić - Automagazin