Formula 1 - Trka za VN Turske - Istorijski detalji

Staza "Istanbul Racing Circuit" pored Imole i Interlagosa, jeste treća staza u F1 kalendaru koja se vozi u smeru suprotnom od kretanja kazaljke na satu. Staza se nalazi u Istanbulu, ekonomskom i kulturnom sentru Turske, mestu fascinantnih kontrasta, gde je pomešana istorija sa modernom gradnjom. Prva F1 trka na stazi u Istanbulu održana je 2005. godine...

Stazu u Istanbulu projektovao je nemački arhitekta, Hermann Tilke, a realizacija je bila poverena firmi "EVREN Enginnering and Construction". Ceo projekat je koštao 80 miliona dolara, a finansije je obezbedila tržišna komora sa sedištem u Istanbulu. Najpre je postojao plan da se staza izgradi u Antaliji ili Izmiru, ali pobedio je argument da se u okolini Instanbula nalazi preko 20 miliona stanovnika. Oko same staze nema hotela, niti postoji plan za izgradnju. Međutim, Instanbul poseduje velike smeštajne kapacitete, a sam izlaz iz grada je odlično rešen. Naime, svi oni koji žele da pogledaju F1 trku, mogu iz centra grada na mesto dešavanja doći za maksimalno 30 minuta. Samo 10 kilometara od staze, nalazi se Instanbulski aerodrom "Sabiha Gokcen".

Staza u okolini Istanbula, izgrađena je na bregovitom terenu. Meri 5.340 metara, dok visinska razlika iznosi 43 metra. Ima 14 krivina, maksimalna brzina iznosi oko 320 km/h. Pored Imole i Interlagosa, Istanbul je treća staza u F1 kalendaru koja se vozi u smeru suprotnom od kretanja kazaljke na satu. Areal staze je smesten na Azijskoj strani Instanbula. Ukupna površina arela staze iznosi 2.215.000 m2. Na prilaznom parkingu nalazi se prostor za 20.000 automobila, a prilaz stazi omogućuje široki kvalitetni put dužine 5,5 kilometara, koji povezuje stazu sa autom-putem. Plan organizatora je da u unutrašnjem delu staze bude izgrađena staza za moto takmičenja. Startno-ciljna ravnina meri 655,5 metara, dok je najduži pravac dužine 720 metara. Kako bi obezbedili što bolju bezbednost staze, pored staze je postavljeno 124.000 pneumatika. Staza u Instanbulu poseduje velike bezbednosne zone izletanja, i važi za najbezbedniju stazu u svetu Formule 1. Glavna tribina raspolaže sa 12.700 m2 i nudi kapacitet za 30.000 gledaoca. Na prostoru predviđenim za paddock, koji se nalazi na dva sprata, nalazi se i mesto za VIP lože, sa čak sedam spratova. Kompanija EVREN izgradnju staze je organizovala u dve smene po 10,5 sati. U projektovanje staze je uključeno 27 inženjera, 1.450 radnika i više od 140 mašina. Sve tribine na stazi mogu da prime preko 130.000 gledalaca.

Istorijska, prva trka za VN Turske (2005. godine), pripala je McLaren Mercedesu. Pol pozicija pripala je Kimi Raikkonenu, koji je na kratko izgubio prvo mesto, ali već u drugom krugu bio je ispred Giancalo Fisichelle posle čega je trka bila u njegovoj režiji. Prošlogodišnji pobednik trke za VN Turske je Felipe Massa, koji je trku završio ispred Fernanda Alonsa i Michaela Schumachera. Trka za Veliku Nagradu Turske prošle godine nije nam donela previše uzbuđenja, jer se sve najvažnije desilo na samom startu i 16 krugova pre kraja, kada je Hamilltonu pukla guma. Pobednik je bio Massa, a najvise razloga za slavlje imao je Ferrari, jer je Raikkonen završio na drugom mestu. Ali, krenimo redom. Prošlogodišnji start trke za VN Turske prošao je bez problema. Hamillton je startujući kao drugi na "prljavoj" strani staze uspeo da padne na treće mesto, a najveći gubitnik na startu je Alonso, koji je izgubio dva mesta i pao na šestu poziciju. BMW-ovi vozači (Nick Heidfeld i Robert Kubica) odlično su startovali držali četvrtu i petu poziciju. Prva "uzbuđenja" donosi nam masovan odlazak u boksove, kada se dogodilo Alonsovo probijanje na četvrto mesto, kasneći iza Hamiltona 14 sekundi. Samo 21 krug pre kraja, Kimi Raikkonen se približio na sami rep Felipeu Massi, ali pokušaja preticanja nije bilo. Jedan od najvažnijih trenutaka na trci dogodio se 16 krugova pre kraja trke, kada je Hamilltonu, koji je držao treće mesto, pukla prednja desna guma, koja se doslovce raspala. Po završenoj zameni gume u boksu, talentovani Britanac se vratio na peto mesto. Velika Nagrada Turske 2008 na programu je 11. maja, sa početkom u 14:00. Dužina kruga iznosi 5.338 metara, a dužina trke iznosi 309,396 km (58 krugova). Goran Sarić - Automagazin