Formula 1 - Trka za VN Francuske - istorijski detalji

Staza Magny-Cours je smeštena u centralnom delu Francuske (staza se nalazi u selu) i važi za najravniju stazu u celom šampionatu Formule 1. Timovima najviše odgovaraju perfektni uslovi za boksove i pit-lane. Preticanje je izuzetno teško. Izgradnju staze podržao tadašnji predsednik Francuske, Francois Mitterand...

Velika Nagrada Francuske vozi se od 1950. godine, i to na čak sedam različitih staza. Pre staze Magny-Cours "u igri" za VN Francuske bile su staze: Reims, Rouen, Clermont-Ferrand, Le Mans, La Castellet i Dijon-Prenois. Interesantna je činjenica da je jedino Velika Nagrada Sjedinjenih Američkih Država češće menjala svoje mesto, održavala se čak na devet različitih staza. Staza Magny-Course počela je da se gradi 1960. godine. Izgradnju je započeo jedan bogati farmer, Jean Benigaud, kako bi atraktivnost svoje farme podigao na mnogo viši nivo. Staza Magny-Cours nalazi se izdvojeno od savremenih elemenata civilizacije. Tačnije, nalazi se deset kilometara udaljena od malog mestašca, Nevers. Mesto Nevers od Pariza je udaljeno oko 250 kilometara. Staza koju je napravio Jean Bernigaud zvala se „Circuit Jean Behra“ i merila je oko 2 kilometra, ali veoma brzo je zadobila solidnu reputaciju. Na mapi "slavnih motorsporta" našla se zahvaljujući slavnim trkama kao sto su Ecole de Pilotage Winfield. Kasnije, staza Magny-Cours postala je poligon za stvaranje kvalitetnih novih generacija francuskih vozača, koja se rađala 70-ih i 80-ih godina prošlog veka. 1963. godine Bernigaud je, zajedno sa Jeanom Lucasom i Gerardom Crombacom, osnovao školu sportske vožnje, koju su završili zvezde kao što su Jean-Pierre Jaussaud, Francois Cevert, Patrick Depailler, Jean-Pierre Jarier i Jacques Laffite.

Rekord staze u prvobitnom obliku postavio je 1969. godine Patrick Depailler sa vremenom od 49 sekundi, i to je bila godina kada se o stazi Magny-Cours počelo pričati širom sveta. Međutim, staza je bila prilično kratka, tako da je nova staza otvorena već 1. maja 1971. godine. Gospodin Jean Bernigaud preminuo je 1971. godine i vlasništvo nad stazom preuzima mesni motoklub ASA Nivernais. Međutim, upravljanje strategijom staze i administracija ostala je pod budnim okom Bernigaudovih. Već krajem sedamdesetih na stazi Magny-Cours počinje da se održava i šampionat evropske serije Formule 3, koja gostuje na ovoj stazi sve do 1984. godine. Međutim, staza je počela da gubi korak sa vremenom, i nove promene dolaze već 1988. godine. Ceo projekat je imao punu podršku i Francuskog predsednika Francoisa Mitteranda, i to je podatak koji dovoljno govori o interesu francuske nacije za autosport.

Međutim, francuski predsednik Francois Mitterand nije bio usamljen u davanju podrške projektu Magny-Course. Bivši funkcioner administrativnih organa mesta Nevers i tadašnji ministar finansija Pierr Beregovoy, takođe je dao glas (i novac) podrške za razvoj staze Magny-Cours. Ogromne investicije učinie su svoje. Stvoren veliki tržni park, golf tereni sa 18 rupa i muzej auto-moto sporta, koji su prosto oživeli ovo malo mesto. Staza je proširena sa svih strana i izravnjana. Nalazi se na putnoj deonici Nevers-Fourchambault. Tržni park imao je za ulogu da privuče francuske trkačke timove. Jedan od prvih predstavljenih timova u ovom mestu je čuveni Ligier, a slede Snobeck Racing Services i tim Dominiqua Delestrea, koji se takmičio u šampionatu F3000. Svaka krivina na stazi je izmenjena, a na njenu konfiguraciju uticali su i trkači Jacques Laffite i Rene Arnoux (krivine su dobile imena po najpoznatijim svetskim stazama: Estoril, Adelaide, Nurburgring, Imola) .Prva Velika Nagrada Francuske na stazi Magny-Course održana 1991. godine. Veliki dvoboj viđen je između Alana Prosta (Ferrari) i Nigel Mansella iz tima Williams. Trijumfovao je Nigel Mansell, što je uspeo da ponovi i sledeće godine. Međutim, interesantno je da je prvi i jedini hetrik na ovoj stazi uspeo da osvoji tim Williams, zahvajujući Alainu Prostu, koji pobeđuje 1993. godine. 1994. godine prvo mesto na startu osvaja Nigel Mansell, ali prvo mesto osvaja Michael Schumacher, sto mu uspeva i sledeće godine. Međutim, 1996. godine Šumiju to ne uspeva jer ga je izdao agregat bolida i zlato odlazi u ruke Damon Hilla...

Pobednik trke za VN Francuske 2006 je Michael Schumacher, i to rekordno, po 8. put. Drugo mesto zauzeo je Fernando Alonso (10 s sporiji od Michaela), dok je treći kroz cilj prošao Felipe Massa. Neočekivan potencijal na prošlogodišnjoj trci pokazao je Ralf Schumacher, osvojivši 4. mesto. Ovaj uspeh Ralfa Schumachera veliča i činjenica da je imao problema u boksu, gde je zbog nemarnosti mehaničara izgubio 17 sekundi. Peto mesto zauzeo je Kimi Raikkonen, šesti je bio Giancarlo Fisichella, slede Pedro de la Rosa i Nick Heidfeld. Trka za VN Francuske 2007 protekla je u znaku ekipe Ferrari, čiji vozači su dominirali od početka do kraja. Pobedio je Kimi Raikkonen (druga pobeda u sezoni), a Felipe Massa zauzeo je drugo mesto. Uteha za McLaren Mercedes bila je treće mesto Lewisa Hamiltona... Pobednici trke za Veliku Nagradu Francuske: 2007. Magny Cours Formula 1 K. Raikkonen (Ferrari 2007) 2006. Magny Cours Formula 1 M. Schumacher (Ferrari F2006) 2005. Magny Cours Formula 1 F. Alonso (Renault R25) 2004. Magny Cours Formula 1 M.Schumacher (Ferrari F2004) 2003. Magny Cours Formula 1 R.Schumacher (Williams FW25 - BMW) 2002. Magny CoursFormula 1 M.Schumacher (Ferrari F2002) 2001. Magny Cours Formula 1 M.Schumacher (Ferrari F2001) 2000. Magny Cours Formula 1 D.Coulthard (McLaren MP4/15 - Mercedes) 1999. Magny Cours Formula 1 HH.Frentzen (Jordan 199 - Mugen Honda) 1998. Magny Cours Formula 1 M.Schumacher (Ferrari F300) 1997. Magny Cours Formula 1 M.Schumacher (Ferrari F310B) 1996. Magny Cours Formula 1 D.Hill (Williams FW18 - Renault) 1995. Magny Cours Formula 1 M.Schumacher (Benetton B195 - Renault) 1994. Magny Cours Formula 1 M.Schumacher (Benetton B194 - Ford) 1993. Magny Cours Formula 1 A.Prost (Williams FW15C - Renault) 1992. Magny Cours Formula 1 N.Mansell (Williams FW14B - Renault) 1991. Magny Cours Formula 1 N.Mansell (Williams FW14 - Renault) 1990. Paul Ricard Formula 1 A.Prost (Ferrari F1-90-2) 1989. Paul Ricard Formula 1 A.Prost (McLaren MP4/5 - Honda) 1988. Paul Ricard Formula 1 A.Prost (McLaren MP4/4 - Honda) 1987. Paul Ricard Formula 1 N.Mansell (Williams FW11B - Honda) 1986. Paul Ricard Formula 1 N.Mansell (Williams FW11 - Honda) 1985. Paul Ricard Formula 1 N.Piquet (Brabham BT54 - BMW) 1984. Dijon Formula 1 N.Lauda (McLaren MP4/2 - TAG Porsche) 1983. Paul Ricard Formula 1 A.Prost (Renault RE40) 1982. Paul Ricard Formula 1 R.Arnoux (Renault RE30B) 1981. Dijon Formula 1 A.Prost (Renault RE30) 1980. Paul Ricard Formula 1 A.Jones (Williams FW07B - Ford) 1979. Dijon Formula 1 JP.Jabouille (Renault RS10) 1978. Paul Ricard Formula 1 M.Andretti (Lotus 79 - Ford) 1977. Dijon Formula 1 M.Andretti (Lotus 78 - Ford) 1976. Paul Ricard Formula 1 J.Hunt (McLaren M23 - Ford) 1975. Paul Ricard Formula 1 N.Lauda (Ferrari 312T) 1974. Dijon Formula 1 R.Peterson (Lotus 72E - Ford) 1973. Paul Ricard Formula 1 R.Peterson (Lotus 72D - Ford) 1972. Charade Formula 1 J.Stewart (Tyrrell 003 - Ford) 1971. Paul Ricard Formula J.Stewart (Tyrrell 003 - Ford) 1970. Charade Formula 1 J.Rindt (Lotus 72C - Ford) 1969. Charade Formula 1 J.Stewart (Matra MS80 - Ford) 1968. Rouen-Les-Essarts Formula 1 J.Ickx (Ferrari 312) 1967. Le Mans Formula 1 J.Brabham (Brabham BT24 - Repco) 1966. Reims Formula 1 J.Brabham (Brabham BT19 - Repco) 1965. Charade Formula 1 J.Clark (Lotus 25 - Climax) 1964. Rouen-Les-Essarts Formula 1 D.Gurney (Brabham BT7 - Climax) 1963. Reims Formula 1 J.Clark (Lotus 25 - Climax) 1962. Rouen-Les-Essarts Formula 1 D.Gurney (Porsche 804) 1961. Reims Formula 1 G.Baghetti (Ferrari Dino 156) 1960. Reims Formula 1 J.Brabham (Cooper T53 - Climax) 1959. Reims Formula 1 T.Brooks (Ferrari Dino 246) 1958. Reims Formula 1 M.Hawthorn (Ferrari Dino 246) 1957. Rouen-Les-Essarts Formula 1 JM.Fangio (Maserati 250F) 1956. Reims Formula 1 P.Collins (Ferrari D50A) 1955. trka nije odrzana 1954. Reims Formula JM.Fangio (Mercedes-Benz W196) 1953. Reims Formula 2 M.Hawthorn (Ferrari 500) 1952. Rouen-Les-Essarts Formula 2 A.Ascari (Ferrari 500) 1951. Reims Formula 1 JM.Fangio (Alfa Romeo 159) 1950. Reims Formula 1 JM.Fangio (Alfa Romeo 158) Goran Sarić - Automagazin