Formula 1 - BMW želi KERS u serijskoj proizvodnji

Narednih godina u Formuli 1 biće predstavljeno nekoliko revolucionarnih tehnologija. Jedna od njih je sistem KERS (Kinetic Energy Recovery System), koji prikuplja kinetičku energiju kretanja vozila i koristi je za pogon. Sistem će se u F1 pojaviti već sledeće godine, a BMW ima i šire planove...

Tim BMW Sauber trenutno punim kapacitetima radi na razvoju KERS sitema. Šef za razvoj u BMW-u, Dr. Klaus Dreager, najavljuje ugradnju KERS sistema u serijske automobile: "Grupacija BMW planira da iskoristi znanje i iskustvo tima BMW Sauber F1 i transformiše ga direktno u serijske automobile. Formula 1 je idealna razvojna platforma za inovativne pogonske tehnologije. Nova pravila u Formuli 1 daju nam mogućnost da razvijamo inovativnu hibridnu tehnologiju u extremnim uslovima i dobijemo informacije pogodne za serijski razvoj. Od svega najviše će profitirati vlasnici BMW automobila. Sistem KERS, instaliran u bolid BMW Sauber F1.09 jeste visokoefikasan način korišćenja energije kočenja, koja po svom principu podseća na tehnologiju ActiveHybrid za serijske BMW modele. "

Nemačko-švajcarski tim odlučio se za elektro rešenje sistema KERS. Bolid F1.09 biće opremljen hibridnimm sistemom, koji kombinuje elektromotor, generator, odgovarajuću elektroniku i modul za skladištenje energije. Prilikom kočenja bolida, iskoristiće se energija, koja će dodati bolidu snagu od 60 kW u periodu od 6,5 sekundi. Kompletan sistem meriće masu manju od 40 kilograma. "KERS je veoma ozbiljan projekat i to je velika šansa." - tvrdi direktor BMW-a za motorsport, Dr. Mario Theissen, i dodaje: "Sistem KERS omogućava prikupljanje i čuvanje gubitaka energije uz duplo veću efikasnost u odnosu na onu, koju trenutno nude aktuelna hibridna tehnologija. KERS sistem u Formuli 1 ima pionirsku ulogu za serijsku tehnologiju. Pouzdanost sistema biće ispitana u Formuli 1 pri ekstremnim uslovima i pod visokim pritiskom. U BMW-u koristimo Formula 1 projekat kao tehničku laboratoriju za razvoj serijskog sistema. Mislim da će se posle uvođenja KERS sistema, imidž Formule 1 dosta promeniti."

KERS sistem je zasnovan na principu zamajca i sposoban je da reciklira preko 65% energije prilikom kočenja, naspram maksimalnih 45%, koliko je do sada bilo moguće električnim sistemima, pri čemu su dimenzije duplo manje od konvencionalnih električnih elemenata. Ovo je veoma značajna količina energije koja se može koristiti za ubrzavanje vozila, što je posebno izraženo u automobilskoj industriji, naročito u gradskoj vožnji. Kod serijskih automobila je moguće ovaj sistem dodatno usavršiti, jer dimenzije i masa nisu toliko važni kao u Formuli 1. Goran Sarić - Automagazin