Formula 1 - Kakve promene čekaju F1 od sledeće godine?

Međunarodna Automobilska Federacija (FIA) za novu sezonu pripremila je seriju izmena sportskih i tehničkih pravila. Izmene se tiču pneumatika, motora, aerodinamike i testiranja, a posebna pažnja posvećena je sistemu KERS (Kinetic Energy Recovery System). Pogledajmo šta nas čeka u sledećoj sezoni...

Pneumatici Posle deset sezona u kojima su Formula 1 bolidi koristili "rezane pneumatike", u najbrži cirkus se vraća slik. Cilj Formula 1 menadžmenta jeste da se unapredi mehanički grip u odnosu na aerodinamički. Pneumatici bez šara uticaće na povećanje gripa za velikih dvadeset procenata, što će poboljšati performanse bolida. Ali, generalno bolidi neće biti brži, jer su pravila koja se tiču aerodinamike radikalno izmenjena. Nova pravila utiču na redukciju brzine u visokobrzim krivinama. Piloti će i dalje na raspolaganju imati šansu da izaberu dve smeše pneumatika za suvo, a tokom trke moraće da iskoriste obe smeše.

KERS Timske inženjere i mehaničare čeka veliki izazov. KERS sistem je zasnovan na principu zamajca i sposoban je da reciklira preko 65% energije prilikom kočenja, naspram maksimalnih 45%, koliko je do sada bilo moguće električnim sistemima, pri čemu su dimenzije duplo manje od konvencionalnih električnih elemenata. Ovo je veoma značajna količina energije koja se može koristiti za ubrzavanje vozila, što je posebno izraženo u automobilskoj industriji, naročito u gradskoj vožnji. Kod serijskih automobila je moguće ovaj sistem dodatno usavršiti, jer dimenzije i masa nisu toliko važni kao u Formuli 1. Sistem kombinuje elektromotor, generator, odgovarajuću elektroniku i modul za skladištenje energije. Prilikom kočenja bolida, iskoristiće se energija, koja će dodati bolidu snagu od 60 kW u periodu od 6,5 sekundi. Kompletan sistem meriće masu manju od 40 kilograma. Pilti će moći da pritiskom na specijalno dugme povećaju snagu motora, tokom 6,5 do 7,5 sekundi u svakom krugu.

Motori Od 2009. godine još više pažnje biće posvećeno pouzdanosti pogonskih jedinica. Svaki agregat moraće da izdrži tri trkaćka vikenda ( do sada su motori morali da izdrže dva trkačka vikenda). Pored toga, Svetska Auto Federacija (FIA) želi da izjednači snagu motora pojedinačnih proizvođača, ali još uvek nije pronađeno rešenje kojim će biti zadovoljni i timovi i FIA. Aerodinamika Aerodinaika bolida za sezonu 2009 biće radikalno izmenjana. Vođstvo Formule 1 želi dramatično da smanji aerodinamički pritisak bolida. U novoj godini biće zabranjena svaka vrsta dodatnih krilaca i bolid će spolja izgledati "čisto". Cilj je da se smanje vazdušne turbulencije, koje stvaraju aktuelni Formula 1 bolidi i obezbedi bolidima da budu bliži jedni drugima u duelima, što bi povećalo broj preticanja i uzbudljivost. Prednje krilo biće smešteno 75 milimetara niže, a širina će biti povećana sa 1.400 na 1.800 milimetara. Maksimalni ugao pomeranja prednjeg krila iznosi 6 stepeni. Zadnje krilo biće za 150 milimetara više, dok je širina zadnjeg krila biti smanjena sa 1.000 na 750 milimetara. Difuzori za vazduh pomereni su više pozadi.

Testovi Timovi su do sada mogli da realizuju 30.000 kilometara godišnje, ali očekuje se da će od sledeće godine ta granica smanjiti na 20.000. FIA tako želi da obezbedi smanjenje timskih izdataka. Goran Sarić - Automagazin