Formula 1 VN Bahreina - Zanimljivi detalji i program

Staza u Sakhiru važi za najmoderniju i najkomforniju pistu, kako za timove tako i za navijače. Staza, koju je projektovao nemački dizajner, Hermann Tilke, ima dvanaest krivina: pet levih i sedam desnih. Na stazi se nalazi tri mesta koja omogućavaju preticanje, a s obzirom da se trka održava u islamskoj zemlji, ispijanje šampanjca nije moguće...
Staza se nalazi u pustinji, pa su vetar i pesak najveći neprijatelji za sve timove, bolide i vozače. Bahreinsko kraljevstvo nalazi se između Saudijske Arabije i Katara. Bahrein okružuju Persijski i Bahreinski zaliv. Kraljevstvo se prostire na 32 ostrva, koja imaju ukupnu površinu od 706 kilometara kvadratnih. Na najvećem ostrvu nalazi se i glavno mesto, Manama. Bahreinsko ostrvo meri od severa ka jugu 48 kilometara, a sa zapada na istok samo 16 kilometara. Ovo ostrvo čini 85 % Bahreina. Krug u Bahreinu raspolaže sa pet različitih staza: 2,55 kilometra unutrašnju verziju, sa 8 krivina 3,66 km spoljnu verziju, sa 10 krivina 5,411 km za Grand Prix 1,2 km stazu za traktore 2,5 km za razna testiranja

Maksimalni uspon na stazi iznosi 3,6 %, a ugao maksimalnog pada je 5,6 %. Dužina startno-ciljnog pravca iznosi 1090 metara. Kapacitet tribina iznosi 50.000 mesta, a posebnost je glavna tribina, sa 10.000 mesta za gledaoce. Boksovi na stazi mogu da prime 18 timova. Pored toga, na stazi se nalaze objekti za administraciju, restorani, press centar za 500 novinara i predstavnika medija i parking za 13.000 automobila. Stazu je projektovao nemački specijalista Hermann Tilke, koji u svom portfoliu ima stazu u Sepangu, modifikacije staza Nurburgring i Hockehnheimring. Tilke je autor nove staze u Šangaju. Od početka gradnje, do završetka radova i prve Velike Nagrade Bahreina, 2004. godine, prošlo je punih 16 meseci, gde je investirano preko 130 miliona Eura. U trenutku najintenzivnijih radova, na ovom projektu radilo je 3000 ljudi, instalirano je oko 70.000 kubika betona i 8.500 tona čelika. U sigurnosne zone instalirano je 82.000 pneumatika Bahreinska velika nagrada je egzotična trka iz više razloga. Zbog toga što je ovo islamska zemlja, pobeda se ne proslavlja prskanjem šampanjca. Za tradicionalni podijum pripremljeno je posebno bezalkoholno piće, sačinjeno od nara i cveta ruže. "Tada mirišem kao neka žena." - izjavio je Jenson Button, 2004. godine, kada je premijernu trku u Bahreinu završio na trećem mestu.

"Bahrain International Circuit" čine četiri duga pravca i kombinacija brzih i sporih krivina, gde je važan kompromis između dobre stabilnosti bolida pri visokim brzinama i mekše podešenim bolidom, neophodnim za dobro mehaničko prijanjanje u sporim krivinama. - Jenson Button (Brawn GP): "Bahrein je jedna od mojih omiljenih staza. Staza odgovara mom vozačkom stilu i omogućava mi da iz bolida izvučem maksimum. Može se ovde i preticati, posebno u prvoj krivini." - Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes): "Ova staza mogla bi nam odgovarati. Dugi pravci i snažna kočenja teoretski će veliki značaj imati i za KERS sistem." - Fernando Alonso (Renault): "Ukoliko naprevite grešku u sporoj krivini, morate graditi poziciju sve do sledećeg pravca. Stabilne kočnice, koje ne blokiraju, dobar mehanički grip i snažan motor - to su odlučujući faktori za ovu stazu." Što se kočnica tiče, Bahrein je, pored Montreala, najzahtevnija staza u kalendaru. Vozači u jednom krugu tri puta koče pri 300 km/h, sve do prvog ili drugog stepena prenosa. Upravo zato mehaničari specijalno za ovu stazu instaliraju najveće usisnike bazdha za kočnice, koji se koriste tokom sezone. Kao što smo istakli, ova staza predstavlja veliki izazov i za motore. Temperatura vazduha je izuzetno visoka, pa motori postižu maksimalnu snagu pri visokim obrtajima. Sa svakim povećanjem temperature od 10 C stepeni, motoru je potrebno 300 o/min više za postizanje maksimalne snage. Vožnja sa punim gasom odvija se oko 70 % trke. Poseban faktor predstavlja vetar i pesak, pa su na ovoj trci motori opremljeni posebnim filterom za za vazduh, kako ne bi došlo do oštećenja komponenti motora (klipova i ventila).

GP Bahreina ima veoma kratku istoriju. Ovonedeljna trka je šesta u istoriji Bahreinske Formule 1, a pobede su odnela tri različita pilota. Na premijernoj trci, 2004. godine, pobedio je michael Schumacher u bolidu Ferrari F2004, a sledeće dve godine dominirao je tadašnji šampion sveta, Fernando Alonso u Renaultu R25, odnosno u Renaultu R26. Pobednik u godinama 2007 i 2008 bio je Felipe Massa u Ferrariju, ali ove godine šanse da opravda nadimak "kralj pustinje" ravne su nuli.
Bahrain vikend: Petak, 24.april 2009 1. nezvanični trening (09:00 - 10:30) 2. nezvanični trening (13:00 - 14:30) Sobota, 25.april 2009 3. nezvanični trening (10:00 - 11:00) Kvalifikacije (13:00 - 14:00) Nedelja, 26.april 2009 Trka (14:00)
Bahrain International Circuit, Manama - informacije | ||
Dužina staze: | 5 412 metara | |
Dužina trke: | 57 krugova, 308.238 km | |
Kvalitet površine asfalta: | srednji | |
Trošenje pneumatika: | srednje | |
Trošenje kočnica: | visoko | |
Vožnja "pun gas": | 1% | |
Najduži pravac pod "punim gasom": | 1 050 m | |
Projektovana maksimalna brzina: | 315 km/h | |
Potrošnja goriva: | srednja | |
Orjentacija kruga: | u smeru kazaljki na satu | |
Prvi GP: | 2004. godine | |
Prošlogodišnji pobednik: | Felipe Massa - 1:31:06,970 | |
Prošlogodišnji pole pozition: | Robert Kubica - 1:33,096 | |
Prošlogodišnji najbrži krug: | Heikki Kovalainen - 1:33,193 |
Goran Sarić - Automagazin