AutoMAGAZIN - Sport

Rally de Portugal 2025

Najnovije vesti iz auto industrije

Istorija: Sead Alihodžić - Legenda jugoslovenskog autosporta

Istorija: Sead Alihodžić - Legenda jugoslovenskog autosporta

Jedan od najvećih talenata jugoslovenskog automobilskog sporta svih vremena je rođen u Sarajevu 29. novembra 1946. godine. Neosporno brz i neustrašivo hrabar vozač bio je daleko ispred svoje generacije...

Istovremeno je bio veoma uvažen zbog svog otvorenog („raja“) karaktera, mada su ga zlobnici tokom čitave karijere omalovažavali zbog njegove finansijske situacije koja mu je omogućavala da uvek upravlja vrhunskim automobilima. Sead je, naime, poticao iz jedne od najbogatijih sarajevskih porodica koja je posedovala ogromno bogatstvo, nekoliko zanatskih radnji (zlatara) u Baš Čaršiji i najčuveniju kafanu u regionu („Stari Sat“). Zahvaljujući tome Alihodžić nikada nije brinuo o sponzorima i uvek je upravljao najvećim i najmodernijim trkačkim automobilima u najjačim klasama. Na žalost, tragični incident u engleskom Silverstonu prekinuo je njegovu karijeru u usponu i to u 32-godini života.

Istorija: Sead Alihodžić - Legenda jugoslovenskog autosporta

1968

Sead Alihodžić je naučio da vozi automobil još kao tinejdžer (krišom „pozajmljivao“ auto od starijeg brata) a sportom je počeo da se bavi slučajno. Reli „Sutjeska“ je 1968. godine startovao iz Sarajeva i Sead je startovao na nagovor prijatelja, jednog sportskog novinara koji mu je obećao izveštaj u novinama. Vozeći porodični (potpuno serijski) NSU Prinz 1200 pokazao solidno znanje.

1969

Osvaja 2.mesto u klasi na „Prvom Zimskom Reliju 1969“ i definitivno ga osvaja ljubav prema benzinu i brzinama. Odlučuje da se aktivno uključi u automobilski sport i kupuje vrhunski automobil BMW 2002 Ti sa kojim osvaja 1.mesto u klasi i 2.mesto u generalnom plasmanu na 1460 km dugačkom reliju „Sutjeska“. Međutim nezadovoljan brzinom i performansama svog automobila odlučuje da ga promeni i kupuje najmoderniji trkački automobil tog vremena – BMW 2002 Alpina. U isto vreme identičan automobil kupuje i Goran Štrok i to su prve dve Alpine koje dolaze u našu zemlju u istoriji jugoslovenskog auto sporta.

1970

Ponovo je uspešan na „Sutjeska Reliju“ na kojem beleži svoju prvu pobedu u generalnom plasmanu vozeći BMW 2002 Alpina. Reli je bio dugačak 1174 km na relaciji Sarajevo-Livno-Sinj-Knin-Zadar-Petrovac-Titograd-Nikšić-Tjentište sa 3 brzinska ispita. U konkurenciji okruglo 100 vozača Alihodžić je trijumfovao ispred Mladena Gluhaka i trćeplasiranog  Aleša Pušnika i priredio prvorazredno iznenađenje.

Međutim na kružnim stazama te sezone Alihodžić nema sreće. Na sedam trka tri puta je odustao zbog raznih kvarova a četiri puta je osvajao 2.mesto, sva četiri puta iza Gorana Štroka na drugoj Alpini koja je te sezone radila besprekorno i izborila 6 pobeda u isto toliko trka. Na kraju sezone Štrok je šampion a Alihodžić tek četvrti na tabeli državnog prvenstva.

1971

Za sledeću sezonu Sead ponovo menja automobil i sa Nemca prelazi na Italijana, nabavivši Alfa Romeo GTAM od 2000 kubika. Bio je to potpuno nov automobil kupljen u Italiji ali nedovoljno pripremljen „u kućnoj“ sarajevskoj radinosti što se pokazalo i na stazama tokom prenstva. Šampionat Jugoslavije u najjačoj klasi 1971. godine (klasa za automobile preko 1600 kubika) je verovatno bio najkvailtetniji u istoriji našeg auto sporta sa najačom konkurencijom ikada zabeleženom: učestvovalo je 20 automobila, 18 marke BMW 2002 (četiri Alpine) i 2 Alfe Romeo sa vrhunskim vozačima (Štrok, Regvart, Gluhak, Alihodžić, Vizner, Nose, Klobučar..). U toj strašnoj konkurenciji Alihodžić je vozio najatraktivnije izvlačeći maksimum iz svog automobila zabeleživši u osam trka 2 treća mesta i 6 drugih (4 puta iza Štroka i 2 puta iza Regvarta) što je na kraju bilo dovoljno za (ponovo) treće mesto u šampionatu.

1972

Iskustva sakupljena iz prethodne dve sezone Sead je na najbolji mogući način primenio u praksi. Po treći put u tri sezone promenio je vozilo ali ovaj put u Italiji nabavlja kompletno pripremljen vrhunski trkački automobil marke Alfa Romeo GTAJ (Junior) od 1300 kubika. Automobil je bio pripremljen u italijanskoj tjunerskoj kući „Balduzzi“ koja je bila samo jedan stepenik ispod fabričke ekipe tako da to vozilo nije imalo konkurenciju u Jugoslaviji 1972 godine. Uz izuzetne vozačke kvalitete Seada Alihodžića to je značilo osvajanje šampionske krune na kružnim i vicešampionske na brdskim stazama.         

                        
Šampionat Jugoslavije na kružnim stazama 1972.godine bio je sastavljen od čak 9 trka. Četiri tke vožene su na Ušću (3 uokviru „Letnje Lige“ i jedna na kraju sezone koja je vožena za „Kup Petroluniona“) a po jedna u Splitu, Kragujevcu, Zagrebu, Aranđelovcu i Sarajevu (po prvi put na aerodromu Butmir). Seadovi glavni konkurenti bili su Marjan Kulundžić (NSU TT spremljen u nemačkoj kod ABT-a) i zagrepčani Ivan Rojtinić i Anton Vidmajer (na dva NSU TT „made in“ Spitz). Na prve dve trke szone (u Splitu i Kragujevcu) Alihodžić ostaje bez bodova zbog kvarova što će se ponoviti i na Ušću tako da je izgledalo da je sezona propala, ali na sledećih 5 trka on ubedljivo trijumfuje i osvaja šampionat sa 45 bodova ispred Kulundžića (39 poena), Rojtinića (27) i Vidmajera (21). Na brdskom šampionatu propušta prvu trku i osvaja treće mesto na Gorjancima i prvo na Lovćenu, dovoljno za titulu viceprvaka.

1973


Nakon izuzetno dobre sezone sledila je jedna izuzetno loša. I dalje za volanom Alfe iz tima „Balduzzi“ Sead je tek treći u šampionatu na kružnim stazama klase do 1300 kubika. Zbog kvarova je odustao u Kragujevcu i Titogradu, osvojio je druga mesta u Sarajevu (iza Regvarta) i Aranđelovcu (iza Kulundžića), dok je u Kraljevu zabeležio svoju jedinu pobedu u sezoni. Drago Regvart je suvereno osvojio šampionat za volanom Alfe Romeo pripremljene u fabričkoj tjunerskoj kući „Auto Delta“.

Sutra sledi nastavak...

Autor: Darko Petrović
Foto: Internet

Uspešno završen 55. Srbija reli u Vrnjačkoj Banji

Uspešno završen 55. Srbija reli u Vrnjačkoj Banji

U organizaciji Auto-moto saveza Srbije, Sportskog auto i karting saveza Srbije i opštine Vrnjačka Banja, a uz podršku Ministarstva omladine i sporta, Sportskog saveza Srbije i “AMS Osiguranja” a.d.o, za vikend je uspešno održan 55. po redu Srbija reli, jedno od najpopularnijih takmičenja na ovim prostorima...

Uspešno održan 48. Srbija reli u Užicu

Uspešno održan 48. Srbija reli u Užicu

Na Centralnom gradskom trgu u Užicu, u nedelju popodne su proglašeni pobednici 48. Srbija relija, našeg najvećeg i najprestižnijeg automobilskog takmičenja koje je organizovao Auto moto savez Srbije. Najuspešnijima su za postignute rezultate dodeljena priznanja i pehari...

Drugo mesto Milovana Vesnića na Tesla reliju

Drugo mesto Milovana Vesnića na Tesla reliju

Na konačnom merenju u Beogradu, nakon preko pet stotina prevezenih kilometra i trinaest ispita tačnosti i konstantnosti, sudije iz Svetske automobilističke  federacije FIA u hotelu Metropol proglasili su najbolje na upravo završenom takmičenju vozila na alternativni pogon, 3. Tesla reliju...

Završen 3. Tesla Rally

Završen 3. Tesla Rally

Dodelom pehara u hotelu Metropol palace u Beogradu, u subotu 12.07.2014. godine uspešno je završen ekološko-humanitarni međunarodni 3. Tesla reli za vozila na alternativna goriva, u organizaciji Auto rally touring cluba Srbija...

Vesnić startovao na 3. Tesla reliju

Vesnić startovao na 3. Tesla reliju

Treći po redu Tesla reli, koji se ove godine održava pod pokroviteljstvom režisera Emira Kusturice, juče tačno u 14h00 startovao je iz grada u gradu, Andrić grada u Višegradu. Automobilista Milovan Vesnić predstavlja Srbij na ovom takmičenju...

Vesnić na Tesla reliju - ekologija u prvom planu

Vesnić na Tesla reliju - ekologija u prvom planu

Tesla reli je jedan od 12 takmičenja koje se nalazi u zvaničnom kalendaru serije Alternative Energies Cup, koja se vozi pod patronatom FIA-e, Svetske automobiliske federacije. U pitanju je sportska, promotiva, humanitarna, edukativna i istorijsko turistička manifestacija...

Reli šampioni Srbije u novom automobilu

Reli šampioni Srbije u novom automobilu

Proteklog vikenda, reli tim petostrukog šampiona Srbije, Vladice Rabrenovića, obreo se u Hrvatskoj i Sloveniji na važnom zadatku. U saradnji sa slovenačkim timom IK Sport, odrađeni su testovi Škodinog modela Fabija R2, sa ciljem da tim konačno prelomi u kom pravcu će dalje ići...

Rally Jahorina 2013 - Komentar Nenada Nikolića

Rally Jahorina 2013 - Komentar Nenada Nikolića

Dobra vest za ljubitelje relija u regionu, da se posle 28 godina ponovo organizovao reli u Bosni. Iako sa malim brojem posada u Sarajevu se održao 7.Rally Jahorina. Devet posada je prošlo tehnički pregled i verifikaciju...

123456. . .42
AMG Experience 2025
Slika nedelje
Poredak - WRC Vozači
1.E. Evans109
2.K. Rovanpera66
3.T. Neuville59
4.S. Ogier58
5.O. Tanak57
6.A. Fourmaux44
7.T. Katsuta39
8.S. Pajari19