AutoMAGAZIN - Sport

Rally de Portugal 2025

Najnovije vesti iz auto industrije

Vojislav Lekić u Citroënu DS3 R3?

Vojislav Lekić u Citroënu DS3 R3?

Sjajna vest za sve ljubitelje reli sporta! Na takmičenjima u Srbiji već sledeće godine mogao bi se pojaviti automobil najnovije generacije, pripremljen u Citroën Racing-u. Na nedavno održanoj oficijelnoj prezentaciji automobila Citroën DS3 R3, pojavio se aktuelni državni šampion u disciplini kružne trke (klasa SP), Vojislav Lekić. Čini se da prošlogodišnja najava njegovog prelaska u reli sport, neće ostati samo na rečima...

Popularni Leka je otputovao u Francusku, gde se bliže upoznao sa najnovijim "čedom" Citroën Racing-a, pripremljenim po FIA specifikaciji za klasu R3T. Podsetimo, komercijalizacija pomenutog automobila startuje u septembru mesecu tekuće godine, a iz pouzdanih izvora saznajemo da će jedan od prvih primeraka ovog sjajnog automobila, stići u Srbiju.

Više informacija o Lekićevim planovima imaćemo nakon njegovog povratka iz Austrije, gde će sa svojom omiljenom "igračkom", Honda Civic Type R SP, nastupiti na stazi Salzburgring na takmičenju koje se održava u okviru ETCC prvenstva (Europäische Tourenwagen-Meisterschaft ETCC).

Vojislav Lekić u Citroënu DS3 R3?

Citroën Racing, pored automobila koji učestvuju u kategoriji WRC, koji su proslavili 5 šampionskih titula u kategoriji konstruktora, u ponudi je uvek imao i automobile za privatne klijente. U skladu sa tom tradicijom, razvijen je model DS3 R3, koji će se na reli takmičenjima prvi put pojaviti krajem 2010. godine. Cilj ovog univerzalnog, snažnog ali i dostupnog automobila je da postavi nove standarde u svojoj kategoriji. Model Citroën DS3 R3, koji je razvijen na bazi novih propisa Međunarodne automobilske federacije (FIA) za klasu R3T, preuzeo je strukturu i izgled serijskog modela. Bazna čelična karoserija dobila je specijalni roll-bar sa multipoint sistemom spajanja, koji automobilu obezbeđuje veću krutost, a posadi vrhunsku bezbednost. Za razvoj automobila Citroën DS3 R3 iskorišćeno je iskustvo koje je Citroën Racing stekao takmičeći se u Svetskom reli šampionatu. Isto kao i u vrhunskom bolidu Citroën C4 WRC, model DS3 R3 se može pohvaliti sekvencijalnim šestostepenim menjačem, elektronski kontrolisanim. Ovaj sistem omogućava dvostruko bolje vreme promene stepena prenosa od menjača sa mehaničkom komandom, ali i veću pouzdanost kompletnog sistema. Amortizacija automobila je pripremljena za sve vrste podloge, od grubog makadama do glatkog asfalta, i Citroën ističe da se radi o najmodernijoj tehnici ikada korišćenoj na jednom reli automobilu. Na raspolaganju je široka skala mogućnosti podešavanja automobila prema preferencijama vozača i stilu vožnje. Citroën Racing preporučuje korišćenje pneumatika BFGoodrich. 

Vojislav Lekić u Citroënu DS3 R3?

DS3 R3 koristi know-how tima Citroën Racing, bilo da je u pitanju pasivna bezbednost ili krutost oslanjanja. Serijske komponente karoserije su ojačane, a gde god je bilo moguće instalirani su takmičarski delovi. Za unutrašnji ram "Roll-bar", koji se sastoji od cevastog okvira sa više tačaka spajanja, korišćeno je čak 45 metara cevi. Zbog lepšeg rasporeda mase, akumulator i sistem za automatsko gašenje požara, nalazi se iza sedišta. Težište automobila snižuje i čelična zaštita donjeg dela automobila, koja ujedno služi i da zaštiti tehniku. "Soft" rezervoar ostao je na istom mestu. Amortizeri su razvijeni u saradnji sa firmom BOS i mogu se pohvaliti visokim stepenom individualizacije. Kočioni sistem poseduje "pedal box" i opremljen dvostrukim glavnim cilindrom. Napred su instalirani četvoroklipna, a pozadi dvoklipna kočiona klješta. Ručna kočnica je hidraulična.

Ako izuzmemo WRC boide, ovo je prvi turbo takmičarski automobil koji Citroën Racing nudi svojim klijentima. U njegovom razvoju korišćeno je veliko iskustvo koje je Citroën stekao takmičeći se u Svetskom reli šampionatu. Motor 1.6 THP (Turbo Haute Pression) razvijen je na bazi serijskog agregata iz PSA grupacije. Motor je opremljen turbopunjačem (restriktor vazduha prečnika 29 mm), i razvija snagu od 210 KS i maksimalni obrtni moment od 350 Nm (sa konvencionalnim gorivom). Mnogo delova je, u skladu sa propisima sa klasu R3T, preuzeto iz serijskog motora. Naprimer, usisni i izduvni ventili, turbopunjač, brizgaljke goriva, pumpa, identični su sa delovima u serijskom motoru. Rezervoar za ulje je izmenjen i dobio je pregradu od kompozitnih materijala, kako pri brzim i dugim krivinama ne bi dolazilo do nepravilnog koncentrisanja ulja u sistemu. Izmenjen je i izduvni sistem i neke komponente turbo sistema, a katalizator je identičan onom koji se koristi na modelu Citroën C4 WRC. Centralna jedinica motora DS3 R3, omogućava kontrolu mnogobrojnih parametara.

Vojislav Lekić u Citroënu DS3 R3?

Jedna od najvećih novina na modelu DS3 R3 je menjač. Trkački bolid namenjen za široku javnost prvi put je opremljen robotizovanim menjačem, koji dvostruko smanjuje brzinu promene stepena prenosa i povećava pouzdanost. Elektronski sistem prenosa omogućava promenu stepena samo ako režim motora to dozvoljava. Polugica od kompozitnog materijala smeštena je sa desne strane, iza volana, i ima sličnu ergonomiju kao ona na modelu C4 WRC. Laganim pomeranjem polugice u smeru ka volanu, vozač aktivira viši stepen prenosa, a u smeru od volana birta niži stepen prenosa. Pedala kvačila i dalje ima svoje mesto u automobilu, ali koristi se samo pri startu. Pri promeni stepena prenosa, kvačilo se automatski aktiva. U samom menjaču se svi elementi karakteristični za ovaj tip menjača (elektromagnetni ventili, hidraulična jedinica i kontrolna jedinica). Kućište kvačila izrađeno je od legure aluminijuma. Posle 12 meseci provedenih u kancelariji Citroën Racing-a, automobil DS3 R3 prvi put na stazi se pojavio krajem avgusta 2009. godine. Kako bi se proverila izdržljivost komponenti, automobil je testiran na surovim makadamskim stazama. Razvoj je nastavljen testovima na asfaltu, što je idealno za testiranje snage motora. Test piloti su sa DS3 R3 prešli više od 10.000 kilometara, na različitim tipovima podloge. U fazi testiranja su učestvovali piloti sa različitim stilovima vožnje, koji su inženjerima Citroën Racinga davali važne informacije za unapređenje automobila. Svi piloti su istakli tri velike prednosti modela DS3 R3: obrtni moment agregata 1.6 THP, robotizovan menjač i vrhunsko osanjanje.

Vojislav Lekić u Citroënu DS3 R3?

Ukoliko klijenti ne žele za 90.000 Eura kupiti potpuno spreman DS3 R3, Citroën Racing nudi mogućnost prodaje Kit-a za serijski Citroën DS3 THP 150, za koji treba izdvojiti 60.000 Eura. Kit za asfaltni model sastoji se od 500 delova.

Uz doplatu se može, pored baznog Kit-a, dobiti i:

- Prenos sa više opcija maksimalne brzine
- Naslon za noge suvozača
- Spoljni retrovizori Citroën Racing
- Paneli za vrata sa homologacijom FIA  „crash panel“
- Xenon svetla sa pregradom
- Software za takmičarski benzin
- Alati (alat za montažu točkova, alat za "ozračivanje" kočionog sistema...)
- Opruge različite tvrdoće
- Torzioni stabilizatori različitog prečnika...

Specifikacija:

Motor:

Tip: 1.6 THP PSA
Prečnik x hod klipa: 77 x 85,8 mm
Zapremina motora: 1.598 cm3
Maksimalna snaga: 201 KS pri 4.750 o/min
Maksimalni obrtni moment: 350 Nm pri 3.000 o/min
Specifična snaga: 131 KS / L
Razvod: dvostruke bregaste osovine u glavi vođene lancem
Specijalni klipovi, zamajac i bregaste osovine
Direktno ubrizgavanje
Kvačilo: keramičko, sa dva diska
Tip pogona: prednji pogon
Menjač: šestostepeni robotizovani sekvencijalni
Diferencijal marke ZF, samoblokirajući
Kočnice:
za asfalt: napred hlađeni diskovi 330 x 30, pozadi 300 x 8
za makadam: napred hlađeni diskovi 300 x 30, pozadi 300 x 8
Ručna kočnica: hidraulična
Razdelnik učinka

Felne i pneumatici:

Asfalt: 7x17’’
Pneumatici: BFGodrich 200/50/R17
Makadam 6x15’’
Pneumatici BFGodrich 195/70/R15

Dimenzije:

Dužina automobila: 3.948 mm
Širina automobila: 1.717 mm
Međuosovinsko rastojanje: 2.465 mm
Trag točkova napred / pozadi: 1.520 / 1.490 mm
Rezervoar: 67 litara
Masa automobila: 1.230 kg sa posadom
Raspored mase: 64/36 % (napred/ppozadi)

Automagazin.rs

Uspešno završen 55. Srbija reli u Vrnjačkoj Banji

Uspešno završen 55. Srbija reli u Vrnjačkoj Banji

U organizaciji Auto-moto saveza Srbije, Sportskog auto i karting saveza Srbije i opštine Vrnjačka Banja, a uz podršku Ministarstva omladine i sporta, Sportskog saveza Srbije i “AMS Osiguranja” a.d.o, za vikend je uspešno održan 55. po redu Srbija reli, jedno od najpopularnijih takmičenja na ovim prostorima...

Uspešno održan 48. Srbija reli u Užicu

Uspešno održan 48. Srbija reli u Užicu

Na Centralnom gradskom trgu u Užicu, u nedelju popodne su proglašeni pobednici 48. Srbija relija, našeg najvećeg i najprestižnijeg automobilskog takmičenja koje je organizovao Auto moto savez Srbije. Najuspešnijima su za postignute rezultate dodeljena priznanja i pehari...

Drugo mesto Milovana Vesnića na Tesla reliju

Drugo mesto Milovana Vesnića na Tesla reliju

Na konačnom merenju u Beogradu, nakon preko pet stotina prevezenih kilometra i trinaest ispita tačnosti i konstantnosti, sudije iz Svetske automobilističke  federacije FIA u hotelu Metropol proglasili su najbolje na upravo završenom takmičenju vozila na alternativni pogon, 3. Tesla reliju...

Završen 3. Tesla Rally

Završen 3. Tesla Rally

Dodelom pehara u hotelu Metropol palace u Beogradu, u subotu 12.07.2014. godine uspešno je završen ekološko-humanitarni međunarodni 3. Tesla reli za vozila na alternativna goriva, u organizaciji Auto rally touring cluba Srbija...

Vesnić startovao na 3. Tesla reliju

Vesnić startovao na 3. Tesla reliju

Treći po redu Tesla reli, koji se ove godine održava pod pokroviteljstvom režisera Emira Kusturice, juče tačno u 14h00 startovao je iz grada u gradu, Andrić grada u Višegradu. Automobilista Milovan Vesnić predstavlja Srbij na ovom takmičenju...

Vesnić na Tesla reliju - ekologija u prvom planu

Vesnić na Tesla reliju - ekologija u prvom planu

Tesla reli je jedan od 12 takmičenja koje se nalazi u zvaničnom kalendaru serije Alternative Energies Cup, koja se vozi pod patronatom FIA-e, Svetske automobiliske federacije. U pitanju je sportska, promotiva, humanitarna, edukativna i istorijsko turistička manifestacija...

Reli šampioni Srbije u novom automobilu

Reli šampioni Srbije u novom automobilu

Proteklog vikenda, reli tim petostrukog šampiona Srbije, Vladice Rabrenovića, obreo se u Hrvatskoj i Sloveniji na važnom zadatku. U saradnji sa slovenačkim timom IK Sport, odrađeni su testovi Škodinog modela Fabija R2, sa ciljem da tim konačno prelomi u kom pravcu će dalje ići...

Rally Jahorina 2013 - Komentar Nenada Nikolića

Rally Jahorina 2013 - Komentar Nenada Nikolića

Dobra vest za ljubitelje relija u regionu, da se posle 28 godina ponovo organizovao reli u Bosni. Iako sa malim brojem posada u Sarajevu se održao 7.Rally Jahorina. Devet posada je prošlo tehnički pregled i verifikaciju...

123456. . .42
AMG Experience 2025
Slika nedelje
Poredak - WRC Vozači
1.E. Evans109
2.K. Rovanpera66
3.T. Neuville59
4.S. Ogier58
5.O. Tanak57
6.A. Fourmaux44
7.T. Katsuta39
8.S. Pajari19