INA Delta Rally - istorijat

Pre trideset godina, šampionat Jugoslavije je završen "4. Delta TLX" relijem. Bilo je to 12. novembra 1977. godine, kada smo i dobili šampione za tu godinu. Slovenac Aleš Pušnik je slavio u generalnom plasmanu, kao i u klasi preko 1300 kubika. Vozio je Renault 5 Alpine.
Tih godina, složena industrija udruženog rada, Industrija nafte Zagreb, naš najveći privredni gigant, uspešno sarađuje sa auto sportom. INA Rafinerija nafte u Rijeci je izradila pravilnik za "Nagradu Delte". Automobilski šampion koji bude nastupao sa novim "Delta TLX" motornim uljem, na kraju sezone dobija sledeće : 20.000 dinara, veliku fotografiju njegovog automobila u akciji , jubilarnu srebrnu značku i na kraju zlatnu značku INE! Na svečanosti u ljubljanskom hotelu "Union", 23.decembra, reli šampion Jugoslavije Pušnik, izjavljuje: "Otkad je INA izradila novo ulje "Delta TLX", redovno ga upotrebljavam u svom trkačkom Renou i u privatnom automobilu. Uverio sam se na relijima, da ovo ulje i kod temperature 120 C zadržava isti pritisak, kao kod normalnog rada." Hrvatska danas ima reli koji se boduje za Sampionat Evrope! Pa dobro, da vidimo kako je izgledala prva Delta koja je uopšte bodovana za Šampionat SFRJ 1977. godine? Peti i poslednji reli šampionata te sezone. Osim Pušnika, svi šampioni iz srpskih klubova: U "Fićama" Borut Tomić. Miki Živanović (Zastava 101, grupe 1), Dragan Mališa Vučković (Škoda 110, u grupi 2) i Vićentije Vićo Savić (Fiat 128 SC/1300 grupe 2). Auto kamp u Preluku kod Opatije, sastale se 44 posade. Malo, poslednji reli sezone nikada popularan, ali može biti zanimljiv. Pet brzinaca dalje idu preko Rijeke, Ogulina, Duge Rese, Zagreba, Siska, pa do cilja u Zagrebu. Sve ključni pogoni INE, su obuhvaceni itinererom. Posle 680km, završilo je 29 posada. Tomić je titulu obezbedio na prethodnom reliju u Skofjoj Loki. Interesantno je da je te godine, "Loka Rally 77" bio prvi slovenački reli koji je ikada bodovan za Šampionat Jugoslavije. Na startu Delte TLX, 12 "Fica" u klasi do 785ccm. Šampion klase odustaje na četvrtom BI, a pet posada je na cilju. Pobednik Vojko Čuček, pa Đenić, Kastelic, Miha Simončič i Drašković. U 1150 kubika grupe 1, odluka izmedju Živanovića i Vesnića. Na kraju Miki zavrsava prvi, a Milun peti. Sledi obostrani protest na tehničku ispravnost njihovih Zastava 101. Vesnić ne dozvoljava pregled i biva diskvalifikovan, čime je potvrdio Živanovićevu titulu. Iznenađenje plasmanom, je priredio drugoplasirani Jovo Berić (Dinamo-Zagreb), a dalje slede Janez Milavec, nas Peca Dobrohotov, Dagmar Šuster, Boris Saksida, Ivan Jordan, Titovoužičanin Miki Krstović. 1150 grupa 2: Favorit Drago Zonta, izleće sa staze na brzinskom ispitu kod Ogulina. Ostaje srpski duel za titulu, između brzih u Škodama prerađenim u beogradskoj Balkaniji. Ipak, Mališa je bio znatno brži. Zoran Marić završava tek na četvrtom mestu. Između njih su plasirani Slovenac Marjan Zorc i Peračković iz riječke INE, obojica u Zastavama 101. U tada ozbiljnoj klasi 1300 grupe 2, pobeđuje Slovenac Leon Poberaj sa Fiatom 128. Prava "ala", Berlina sa 135KS. Velemajstor iz Titovog Užica stize na cilj kao treći, što mu je bilo dovoljno da sa svojim Fiatom 128 Sport Coupe, osvoji titulu. Te godine u konkurenciji klubova, Deltu ubedljivo osvaja beogradski Akademac, ispred Slovenija-avta. Nastavak sledi.... Pripremio: Nenad Nikolić, World Rallying Serbia