AutoMAGAZIN - Sport

Rallye Monte Carlo 2022

Najnovije vesti iz auto industrije

Vojislav Lekić u Citroënu DS3 R3?

Vojislav Lekić u Citroënu DS3 R3?

Sjajna vest za sve ljubitelje reli sporta! Na takmičenjima u Srbiji već sledeće godine mogao bi se pojaviti automobil najnovije generacije, pripremljen u Citroën Racing-u. Na nedavno održanoj oficijelnoj prezentaciji automobila Citroën DS3 R3, pojavio se aktuelni državni šampion u disciplini kružne trke (klasa SP), Vojislav Lekić. Čini se da prošlogodišnja najava njegovog prelaska u reli sport, neće ostati samo na rečima...

Popularni Leka je otputovao u Francusku, gde se bliže upoznao sa najnovijim "čedom" Citroën Racing-a, pripremljenim po FIA specifikaciji za klasu R3T. Podsetimo, komercijalizacija pomenutog automobila startuje u septembru mesecu tekuće godine, a iz pouzdanih izvora saznajemo da će jedan od prvih primeraka ovog sjajnog automobila, stići u Srbiju.

Više informacija o Lekićevim planovima imaćemo nakon njegovog povratka iz Austrije, gde će sa svojom omiljenom "igračkom", Honda Civic Type R SP, nastupiti na stazi Salzburgring na takmičenju koje se održava u okviru ETCC prvenstva (Europäische Tourenwagen-Meisterschaft ETCC).

Vojislav Lekić u Citroënu DS3 R3?

Citroën Racing, pored automobila koji učestvuju u kategoriji WRC, koji su proslavili 5 šampionskih titula u kategoriji konstruktora, u ponudi je uvek imao i automobile za privatne klijente. U skladu sa tom tradicijom, razvijen je model DS3 R3, koji će se na reli takmičenjima prvi put pojaviti krajem 2010. godine. Cilj ovog univerzalnog, snažnog ali i dostupnog automobila je da postavi nove standarde u svojoj kategoriji. Model Citroën DS3 R3, koji je razvijen na bazi novih propisa Međunarodne automobilske federacije (FIA) za klasu R3T, preuzeo je strukturu i izgled serijskog modela. Bazna čelična karoserija dobila je specijalni roll-bar sa multipoint sistemom spajanja, koji automobilu obezbeđuje veću krutost, a posadi vrhunsku bezbednost. Za razvoj automobila Citroën DS3 R3 iskorišćeno je iskustvo koje je Citroën Racing stekao takmičeći se u Svetskom reli šampionatu. Isto kao i u vrhunskom bolidu Citroën C4 WRC, model DS3 R3 se može pohvaliti sekvencijalnim šestostepenim menjačem, elektronski kontrolisanim. Ovaj sistem omogućava dvostruko bolje vreme promene stepena prenosa od menjača sa mehaničkom komandom, ali i veću pouzdanost kompletnog sistema. Amortizacija automobila je pripremljena za sve vrste podloge, od grubog makadama do glatkog asfalta, i Citroën ističe da se radi o najmodernijoj tehnici ikada korišćenoj na jednom reli automobilu. Na raspolaganju je široka skala mogućnosti podešavanja automobila prema preferencijama vozača i stilu vožnje. Citroën Racing preporučuje korišćenje pneumatika BFGoodrich. 

Vojislav Lekić u Citroënu DS3 R3?

DS3 R3 koristi know-how tima Citroën Racing, bilo da je u pitanju pasivna bezbednost ili krutost oslanjanja. Serijske komponente karoserije su ojačane, a gde god je bilo moguće instalirani su takmičarski delovi. Za unutrašnji ram "Roll-bar", koji se sastoji od cevastog okvira sa više tačaka spajanja, korišćeno je čak 45 metara cevi. Zbog lepšeg rasporeda mase, akumulator i sistem za automatsko gašenje požara, nalazi se iza sedišta. Težište automobila snižuje i čelična zaštita donjeg dela automobila, koja ujedno služi i da zaštiti tehniku. "Soft" rezervoar ostao je na istom mestu. Amortizeri su razvijeni u saradnji sa firmom BOS i mogu se pohvaliti visokim stepenom individualizacije. Kočioni sistem poseduje "pedal box" i opremljen dvostrukim glavnim cilindrom. Napred su instalirani četvoroklipna, a pozadi dvoklipna kočiona klješta. Ručna kočnica je hidraulična.

Ako izuzmemo WRC boide, ovo je prvi turbo takmičarski automobil koji Citroën Racing nudi svojim klijentima. U njegovom razvoju korišćeno je veliko iskustvo koje je Citroën stekao takmičeći se u Svetskom reli šampionatu. Motor 1.6 THP (Turbo Haute Pression) razvijen je na bazi serijskog agregata iz PSA grupacije. Motor je opremljen turbopunjačem (restriktor vazduha prečnika 29 mm), i razvija snagu od 210 KS i maksimalni obrtni moment od 350 Nm (sa konvencionalnim gorivom). Mnogo delova je, u skladu sa propisima sa klasu R3T, preuzeto iz serijskog motora. Naprimer, usisni i izduvni ventili, turbopunjač, brizgaljke goriva, pumpa, identični su sa delovima u serijskom motoru. Rezervoar za ulje je izmenjen i dobio je pregradu od kompozitnih materijala, kako pri brzim i dugim krivinama ne bi dolazilo do nepravilnog koncentrisanja ulja u sistemu. Izmenjen je i izduvni sistem i neke komponente turbo sistema, a katalizator je identičan onom koji se koristi na modelu Citroën C4 WRC. Centralna jedinica motora DS3 R3, omogućava kontrolu mnogobrojnih parametara.

Vojislav Lekić u Citroënu DS3 R3?

Jedna od najvećih novina na modelu DS3 R3 je menjač. Trkački bolid namenjen za široku javnost prvi put je opremljen robotizovanim menjačem, koji dvostruko smanjuje brzinu promene stepena prenosa i povećava pouzdanost. Elektronski sistem prenosa omogućava promenu stepena samo ako režim motora to dozvoljava. Polugica od kompozitnog materijala smeštena je sa desne strane, iza volana, i ima sličnu ergonomiju kao ona na modelu C4 WRC. Laganim pomeranjem polugice u smeru ka volanu, vozač aktivira viši stepen prenosa, a u smeru od volana birta niži stepen prenosa. Pedala kvačila i dalje ima svoje mesto u automobilu, ali koristi se samo pri startu. Pri promeni stepena prenosa, kvačilo se automatski aktiva. U samom menjaču se svi elementi karakteristični za ovaj tip menjača (elektromagnetni ventili, hidraulična jedinica i kontrolna jedinica). Kućište kvačila izrađeno je od legure aluminijuma. Posle 12 meseci provedenih u kancelariji Citroën Racing-a, automobil DS3 R3 prvi put na stazi se pojavio krajem avgusta 2009. godine. Kako bi se proverila izdržljivost komponenti, automobil je testiran na surovim makadamskim stazama. Razvoj je nastavljen testovima na asfaltu, što je idealno za testiranje snage motora. Test piloti su sa DS3 R3 prešli više od 10.000 kilometara, na različitim tipovima podloge. U fazi testiranja su učestvovali piloti sa različitim stilovima vožnje, koji su inženjerima Citroën Racinga davali važne informacije za unapređenje automobila. Svi piloti su istakli tri velike prednosti modela DS3 R3: obrtni moment agregata 1.6 THP, robotizovan menjač i vrhunsko osanjanje.

Vojislav Lekić u Citroënu DS3 R3?

Ukoliko klijenti ne žele za 90.000 Eura kupiti potpuno spreman DS3 R3, Citroën Racing nudi mogućnost prodaje Kit-a za serijski Citroën DS3 THP 150, za koji treba izdvojiti 60.000 Eura. Kit za asfaltni model sastoji se od 500 delova.

Uz doplatu se može, pored baznog Kit-a, dobiti i:

- Prenos sa više opcija maksimalne brzine
- Naslon za noge suvozača
- Spoljni retrovizori Citroën Racing
- Paneli za vrata sa homologacijom FIA  „crash panel“
- Xenon svetla sa pregradom
- Software za takmičarski benzin
- Alati (alat za montažu točkova, alat za "ozračivanje" kočionog sistema...)
- Opruge različite tvrdoće
- Torzioni stabilizatori različitog prečnika...

Specifikacija:

Motor:

Tip: 1.6 THP PSA
Prečnik x hod klipa: 77 x 85,8 mm
Zapremina motora: 1.598 cm3
Maksimalna snaga: 201 KS pri 4.750 o/min
Maksimalni obrtni moment: 350 Nm pri 3.000 o/min
Specifična snaga: 131 KS / L
Razvod: dvostruke bregaste osovine u glavi vođene lancem
Specijalni klipovi, zamajac i bregaste osovine
Direktno ubrizgavanje
Kvačilo: keramičko, sa dva diska
Tip pogona: prednji pogon
Menjač: šestostepeni robotizovani sekvencijalni
Diferencijal marke ZF, samoblokirajući
Kočnice:
za asfalt: napred hlađeni diskovi 330 x 30, pozadi 300 x 8
za makadam: napred hlađeni diskovi 300 x 30, pozadi 300 x 8
Ručna kočnica: hidraulična
Razdelnik učinka

Felne i pneumatici:

Asfalt: 7x17’’
Pneumatici: BFGodrich 200/50/R17
Makadam 6x15’’
Pneumatici BFGodrich 195/70/R15

Dimenzije:

Dužina automobila: 3.948 mm
Širina automobila: 1.717 mm
Međuosovinsko rastojanje: 2.465 mm
Trag točkova napred / pozadi: 1.520 / 1.490 mm
Rezervoar: 67 litara
Masa automobila: 1.230 kg sa posadom
Raspored mase: 64/36 % (napred/ppozadi)

Automagazin.rs

Vladica Rabrenović: Žao mi je zbog navijača!

Vladica Rabrenović: Žao mi je zbog navijača!

Od relija Bugarska prošlo je već sedam dana, strasti su se smirile i misli izbistrile. Srpska posada Rabrenović-Radivojević reli je završila pre vremena odlukom tehničke komisije FIA ali dobar utisak koji su ostavili na ovom prestižnom takmičenju prevazilazi činjenicu o diskvalifikaciji, u velikoj meri izazvanoj greškom samog organizatora.

WRC, Rally Bulgaria – Problemi za srpsku posadu

WRC, Rally Bulgaria – Problemi za srpsku posadu

Drugi dan takmičenja u Bugarskoj obeležio je problem oko dolivanja goriva zbog kojeg je iz plasmana izbačeno pet posada među kojima i jedina srpska, Rabrenović – Radivojević. Pogrešno protumačena stroga FIA pravila u okviru WRC-a kao posledicu imaju ne mogućnost nastavka takmičenja za aktuelnog Šampiona Srbije.

WRC, Rally Bulgaria – Rabrenović: Drugi dan odlučuje!

WRC, Rally Bulgaria – Rabrenović: Drugi dan odlučuje!

Nakon prvog dana trkanja na reliju Bugarska koji se boduje za Šampionat Sveta (WRC), Vladica Rabrenović zauzima 30 mesto ukupno i odlično drugo mesto u klasi N3. Današnji program umesto od četiri, sastojao se od samo tri brzinska ispita zbog izletanja Kimija Raikkonena na poslednje brzincu dana.

WRC, Rally Bulgaria – Rabrenović: Okončan recce i tehnički pregled

WRC, Rally Bulgaria – Rabrenović: Okončan recce i tehnički pregled

I drugi naporan dan upoznavanja sa brzinskim ispitima Rally Bulgaria 2010, je iza  posade Rabrenović – Radivojević. Čačani koji brane boje Srbije na Šampionatu Sveta u reliju, upoznali su se sa brzinskim ispitima drugog dana, dok je prateća ekipa pod „komandom“ tim menadžera Aleksandra Jeremića bila zaokupljena tehničkim pregledom.

WRC, Rally Bulgaria – Rabrenović: Prvi trening

WRC, Rally Bulgaria – Rabrenović: Prvi trening

Nakon jučerašnjeg dana koji je uglavnom protekao u administrativnim obavezama, posada Rabrenović-Radivojević danas je ponovo u automobilu, ali onom namenjenom za trening. Upoznavanje brzinskih ispita prvog i trećeg dana relija Bugarska srpska posada je odradila u WRC stilu, u dva prolaza brzincima maksimalnom dozvoljenom brzinom od 90 km/h.

WRC, Rally Bulgaria – Rabrenović već u Bugarskoj

WRC, Rally Bulgaria – Rabrenović već u Bugarskoj

Posada WRR Teama iz Čačka, Vladica Rabrenović – Radmil Radivojević, jedini predstavnici Srbije koji će se ove godine naći na jednom reliju koji se boduje u okviru Šampionata Sveta, tokom današnjeg dana je doputovala u Bugarsku i nakon kraćeg odmora odmah se „uhvatila u koštac“ sa obavezama koje nosi  jedan WRC reli.

Eksluzivno: Vladica Rabrenović i Automagazin.rs na WRC Bulgaria!

Eksluzivno: Vladica Rabrenović i Automagazin.rs na WRC Bulgaria!

Jedini predstavnik Srbije na Šampionatu Sveta u reliju (WRC) za sezonu 2010 biće branilac titule Šampiona Srbije, Vladica Rabrenović. Zajedno sa svojim WRR Team-om iz Čačka, Rabrenović je pokrenuo projekat koji će obeležiti njegovu karijeru i srpski reli sport ove godine. Na licu mesta u Bugarskoj, zajedno sa posadom WRR-a, biće i Automagazin web portal.

2024 Toyota Land Cruiser
Slika nedelje
Poredak - WRC Vozači
1.K. Rovanpera170
2.E. Evans145
3.T. Neuville134
4.O. Tanak104
5.S. Ogier98
6.E. Lappi87
7.T. Katsuta58
8.D. Sordo46