Volvo C30 Electric
Volvo C30 Electric deo je ambiciozne strategije „elektrifikacije“ koju sprovodi švedski proizvođač automobila. Bogato je opremljen, udoban, dinamičan i siguran kao i standardni automobil, a nudi autonomiju vožnje s jednim punjenjem do 150 km uz gotovo nultu emisiju štetnog ugljen dioksida...
Isporuke inicijalne serije od 250 vozila, odabranim kupcima u Evropi, počeće u drugoj polovini ove godine.
„Primili smo vrlo pozitivne signale s tržišta. Flotni kupci, kao što su javne službe i kompanije koristiće većinu od inicijalnih 250 automobila. Automobili će se voziti u Švedskoj, Norveškoj, Belgiji, Holandiji, Francuskoj, Nemačkoj, SAD i Kini. Ukoliko se nastavi s velikom potražnjom, povećaćemo proizvodne kapacitete“, ističe Lennart Stegland, direktor Volvo odeljenja za posebna vozila.
Ukoliko se C30 DRIVe Electric dopunjava strujom dobijenom od obnovljivih izvora, poput vetroturbina ili hidroturbina, vožnja je doslovce oslobođena svih štetnih emisija. Ova činjenica, u kombinaciji s visokom energetskom efikasnošću električnog motora u odnosu na motor s unutrašnjim sagorevanjem, nagoveštava da će električni automobili postati realnost. „Procenjuje se da bi do 2020. godine između pet i deset odsto vozila u Švedskoj trebalo da bude pokretano strujom, a u razdoblju od 2020. do 2025. godine električni automobili bi trebalo da ‘drže' između tri i deset odsto tržišnog udela u Evropi. Različita tržišta imaju različite potencijale“, naglašava Lennart Stegland.
Električni automobili koriste relativno malo električne struje, a rast potražnje biće više nego zadovoljen ambicioznim planovima ekspanzije obnovljivih izvora energije širom Evrope. Jedna vetroturbina, na primer, proizvodi dovoljno obnovljive energije za pokretanje 3.000 električnih vozila.
Do 150 kilometara s jednim punjenjem
Kako bi mogao da prevali do 150 kilomemara, Volvo C30 Electric poseduje 24 kWh baterijskog kapaciteta, a 22,7 kWh se koristi isključivo za pokretanje automobila. Baterije (2x140 kg) su locirane na mestu rezervoara za gorivo i na sredini vozila. To znači da je prtljažni prostor netaknut.
Ispod prednjeg poklopca klasični motor s unutrašnjim sagorevanjem zamenjen je mnogo kompaktnijim električnim motorom od 111 KS i 220 Nm obrtnog momenta. Uz to, automobil poseduje i 400 V visokovoltažni sistem. Litijum-jonske baterije se pune preko standardne 230 voltne utičnice. Kabl se uključuje u masku hladnjaka, preko posebno dizajniranog konektora za punjenje.
Vreme punjenja zavisi od dostupne amperaže. Ukoliko je amperaža 10A, punjenje traje oko 10 sati, a ukoliko je amperaža 16A, vreme punjenja se skraćuje na 6-8 sati. Tokom procesa punjenja dolazeća naizmenična struja (AC), konvertuje se u jednosmernu struju (DC), koja se skladišti u baterije. Tokom vožnje dolazi do još jedne konverzije, kada se jednosmerna struja iz baterije preko invertera pretvara u naizmeničnu struju koja pokreće elektromotor. Volvo C30 Electric poseduje i DC/DC struju kojom se snabdevaju brojni sistemi automobila.
0-70 km/h za 6,5 sekundi
Konstantan obrtni momenat elektrričnog motora nudi modelu C30 Electric ubrzanje do 70 km/h za samo 6,5 sekundi. Maksimalna brzina iznosi 130 km/h. Sertifikovana autonomija kretanja po NEDC-u (novi evropski vozni ciklus) iznosi 163 km, iako Volvo navodi praktičnu autonomiju od 150 km. „150 kilometara je mnogo veća razdaljina od one koju dnevno pređe 90% korisnika javnog prevoza. Prosečna upotreba iznosi 45 km dnevno. To znači da se C30 Electric može koristiti za svakodnevne obaveze“, objašnjava Lennart Stegland.
Tri klima sistema
Volvo C30 Electric opremljen je s tri klima sistema. Jedan obezbeđuje hlađenje i grejanje putničkog prostora, dok drugi hladi i greje baterije po potrebi. Električni motor i elektronika hlade se vodom.
Volvo C30 Electric poseduje inovativno rešenje koje omogućava ugodno grejanje u hladnim zimskim uslovima, bez kompromisa po pitanju trajnosti baterije, odnosno autonomije kretanja. Za klimatizovanje putničkog prostora brine se grejač pokretan bio-etanolom, a ugrađen je i rezervoar za ovaj energent, zapremine 14,5 litara. Klima sistem je moguće pokretati i elektricitetom iz baterija. U električnom modu uronjeni grejač zagrejava rashladno sredstvo u klima uređaju.
„Vozač može programirati i kontrolisati klimu u skladu s uslovima vožnje. Etanol mod se koristi kao standard kada su baterije potrebne za maksimalni produžetak autonomije kretanja. Međutim, na kraćim relacijama za pokretanje klima uređaja se može koristiti elektricitet“, objašnjava Lennart Stengland. Da bi se obezbedio udoban početak vožnje vozač može programirati sistem da unapred ohladi ili ugreje kabinu. Programiranje se može izvršiti preko menija za podešavanja automobila, daljinski uz pomoć mobilnog telefona.
Volvo C30 Electric poseduje solarni film na vrhu vetrobrana i zatamnena zadnmja stakla, kako bi se smanjilo sunčevo zračenje.
Jedinstven dizajn - i prvi automobil s aluminijskim kočnicama
Volvo C30 Electric će u početku biti dostupan samo u Cosmic beloj boji karoserije i s R-Design paketom u Orinoco plavoj boji. Ista plava boja nalazi se i na kućištima retrovizora, okvirima maglenki i naplacima. Unutar automobila plava senka naglašena je na menjaču brzina, centralnoj konzoli i šavovima kožnih sedišta i presvlaka. Što se tiče tehničkih specifikacija, C30 Electric je prvi Volvo opremljen zadnjim kočionim diskovima izlivenim od aluminijuma. To smanjuje masu i omogućava dugoročnu pouzdanost, s obzirom da se kočnice manje koriste zbog regenerativnih mogućnosti motora.
Zbog povećane mase i drugačijeg rasporeda komponenti, DSTC sistem kontrole stabilnosti posebno je modifikovan. To obezbeđuje da električni C30 nudi istu količinu uživanja u vožnji i bezbednosti kao i standardni C30.
Posebno dizajnirane komande
Komande su posebno dizajnirane za električni pogon. Umesto tradicionalnog brojača okretaja, tu je pokazivač napunjenosti baterija, kao i trenutne potrošnja energije. Na vrhu između okruglo oblikovanih komandi smešten je i displej koji daje informacije o prosečnoj i trenutnoj potrošnji struje, autonomiji kretanja i prosečnoj brzini.
Displej je takođe mesto za programiranje tajmera za grejanje pre vožnje, izbor izvora energije za klima uređaj, kao i izbor amperaže za punjenje baterija.
Komande u Volvu C30 nude uz to:
ECO displej koji pokazuje kako razne funkcije, poput klima uređaja, utiču na potrošnju energije
Simbol koji daje znak kada je preostala energija baterije dovoljna za prelazak poslednjih 10 do 15 km.
Simbol kabla i utičnice prikazuje trenutak kada je automobil priključen na struju. U ovom modu automobil se ne može pokrenuti. Simbol kornjače informiše vozača da automobil ne može ponuditi optimalne mogućnosti zbog manjka energije, uspona, ili visoke spoljne temperature.
Ručice za izbor brzina i parkirne kočnice se pokreću električnim putem. Pored Neutral, Park i Reverse moda tu su dva podešenja moda za vožnju. U Drive modu energija dobijena kočenjem koristi se za dopunjavanje baterija, dok u Highway modu automobil poseduje Coasting funkciju koja onemogućava rekuperaciju energije. To je pogodno za vožnju autoputem. Izabrani mod vožnje predstavljen je na komandnoj tabli.
Energetska efikasnot do najmanjeg detalja
Energetska efikasnost je bila glavni proiritet prilikom razvoja brojnih ključnih elemenata Volva C30 Electric. Pod automobila je opremljen pločama koje štite baterije, a ujedno poboljšavaju strujanje vazduha i time smanjuju otpor. Zadnji spojler i difuzor identični su onima na modelu C30 DRIVe. Ukupna masa četiri 16-inčna točka za 11 kg je manja od mase točkova koji se ugrađuju u DRIVe mode. Prednja dnevna svetla su energetski efikasne LED tehnologije.
„Dnevna svetla su savršen primer filozofije da nijedan detalj nije previše malen a da ne može biti uključen u potragu za efikasnošću. Energija koju štedimo LED svetlima, daje vozaču dodatnu autonomiju kretanja“, zaključuje Lennart Stegland.
Grand Motors