AutoMAGAZIN - Predstavljamo

Najnovije vesti iz auto industrije

Sajam automobila u Parizu: Toyota iQ EV

Sajam automobila u Parizu: Toyota iQ EV

On predstavlja spoj potpuno električnog agregata i pametnog dizajna Toyote iQ, pa stoga nudi prednost kompaktnog gradskog automobila za četiri putnika i jednostavne, bešumne vožnje sa nultim emisijama. iQ EV je konstruisan kao električno vozilo za upotrebu u urbanim sredinama – inženjerski program je završen i iQ EV je spreman za proizvodnju...

Sajam automobila u Parizu: Toyota iQ EV

Uvod

Toyotini inženjeri su preko 40 godina uključeni u istraživanje i razvoj električnih vozila (EV), počevši od 1971. Razvijana paralelno sa pionirskim hibridnim (HV), „Plug-in“ hibridnim (PHEV) i vozilima sa gorivim ćelijama (FCV), električna vozila predstavljaju Toyotinu viziju održive mobilnosti za kratke relacije.

Toyotina Hybrid Synergy Drive® platforma služi kao osnovna tehnologija za sve napredne pogonske agregate, zavisno od načina upotrebe: EV za gradsku vožnju, PHEV za grad i srednje udaljenosti, HV za srednje udaljenosti i FCV za duga putovanja.

Ključ za razvoj električnih vozila su baterija i kontrolni sistemi motora koje je Toyota konstruisala i fino podesila kroz primenu u svom programu hibridnih vozila. Do danas, Toyota je razvila nekoliko tipova električnih vozila, uključujući dva putnička koncepta: e-com i RAV4 EV, kao i nekoliko FT-EV koncept automobila.

Prvi put predstavljen na Sajmu automobila u Tokiju 1997, e-com je delio mnoge komponente svog pogonskog agregata sa većim RAV-om 4 EV. Sa nultim emisijama izduvnih gasova on je mogao da pređe približno 100 km sa jednim punjenjem, brzinama do 100 km/h. Do 2000. godine Toyota je u Japanu koristila flotu od oko 30 e-com vozila.

Do 1995. Toyota je već radila da na tržište dovede upotrebljivo električno vozilo. Prva generacija RAV-a 4 EV je bio vrhunac uspeha nakon 24 godine rada. U stvari, prvi prototip je osvojio Skandinavski reli električnih automobila u avgustu te godine.

RAV4 EV je imao veći domet od bilo kog električnog vozila na svetu – više od 200 km sa jednim punjenjem. Od kada je predstavljen 1997, prodato je 1500 primeraka u Sjedinjenim državama. Druga generacija RAV-a 4 EV je kreirana u saradnji sa kompanijom Tesla i nedavno je predstavljena na tržištu Sjedinjenih država.

Do sada su proizvedene tri generacije FT-EV koncepta, a svetsku premijeru su imale na Sajmu automobila u Detroitu i Tokiju 2009, odnosno 2011. godine. iQ EV je serijska verzija ovih koncept automobila, a odlikuje se tehnološkim i dizajnerskim dostignućima sva tri modela.

On predstavlja spoj potpuno električnog agregata i pametnog dizajna Toyote iQ, pa stoga nudi prednost kompaktnog gradskog automobila za četiri putnika i jednostavne, bešumne vožnje sa nultim emisijama.

Sajam automobila u Parizu: Toyota iQ EV

Koncept

Zbog uštede na težini i vremenu punjenja, domet je morao da bude u skladu sa malim kapacitetom baterije. Ušteda energije je stoga postala ključna tačka razvoja, usmeravajući se na laganu konstrukciju i što manju potrošnju energije.

Na električnom vozilu, klima uređaj odnosi velik deo ukupne potrošnje energije. Kako bi predupredili to, iQ EV ima klima uređaj sa toplotnom pumpom koja troši veoma malo energije, povezan sa standardnim grejačima sedišta koji direktno greju putnike, kao i novim sistemom za odmagljivanje vetrobrana (Heated Windscreen Defroster - HWD) koji odmagljuje staklo bez pomoći klima uređaja.

Mali kapacitet baterije takođe znači kraće vreme punjenja. iQ EV može potpuno da se napuni za približno tri sada, ali takođe pomoću brzog punjenja 80% baterije može da se napuni za samo 15 minuta, što znatno povećava praktičnost nove električne Toyote.

Konstrukcija

Sa 3,120 mm dužine, novi iQ EV je samo 135 mm duži od standardnog iQ-a, dok su širina (1,680 mm), visina (1,505 mm ) i međuosovinsko rastojanje (2,000 mm) isti. Minimalni radijus okretanja od samo 4,1 m znači perfektnu okretnost u urbanom okruženju.

Kako vozilo sa nultim emisijama ne zahteva izduvni sistem, novorazvijena ravna i izuzetno kompaktna litijum-jonska baterija je postavljana ispod poda kabine, u čeličnom kućištu izuzetne čvrstoće.

Ovakav oblik donosi tri ključne prednosti: ne zauzima prostor za putnike ili prtljag; daje iQ-u EV nizak centar gravitacije i idealnu raspodelu težine radi stabilnosti i agilnosti u gradu; omogućava izradu potpuno ravnog donjeg postroja vozila, što maksimalizuje aerodinamičke performanse i stoga efikasnost.

Kako bi se kompenzovalo povećanje težine zbog ugradnje litijum-jonske baterije, za konstrukciju karoserije je korišćen čelik visoke zatezne čvrstoće, materijal male težine i velike čvrstoće. Kao rezultat toga, iQ EV je samo 125 kg teži od standardnog iQ-a (1.3 l, CVT).

Velika čvrstoća karoserije osim što povećava stabilnosti i upravljivost, sprečava i vibracije. Kao rezultat toga, ali i temeljite zvučne izolacije karoserije i kabine, novi iQ EV putnicima nudi zapanjujuću tišinu  u kabini, prikladnu za jedno električno vozilo.

Sajam automobila u Parizu: Toyota iQ EV

Dizajn spoljašnjosti

Napravljen na osnovu FT-EV III koncepta, prikazanog na Sajmu automobila u Tokiju 2011, novi iQ EV ima spoljašnjost koju karakterišu jedinstveni stilski detalji i dve boje – biserno bela i crna, kako bi se stvorio jednostavan, a snažan dizajn, koji jasno govori da je ova nova Toyota izuzetno napredna, električna verzija renomiranog gradskog automobila.

Glatke i jednostavne površine na prednjem delu nemaju gornju rešetkastu masku, već je ona zamenjena utičnicom za punjenje sa strane Toyotinog znaka. Sama utičnica je postavljana na krajnjem prednjem delu vozila kako bi se kabal za punjenje lakše spojio, naročito na tesnim gradskim parkinzima.

Držeći se dizajnerskih principa najnovije generacije Toyotinih vozila, donji branik ima trapezoidne „prioritetne“ linije i veliku donju masku u sjajnoj crnoj boji. Maska ima ugrađena dnevna svetla radi jedinstvenog vizuelnog identiteta nove električne Toyote.

Novi dizajn farova ima bočne otvore za hlađenje baterije u sjajnoj crnoj boji, dok unutrašnja projektorska halogena svetla takođe imaju crne detalje kako bi se EV jasno razlikovao od standardnog iQ-a.

Gledano sa strane, crne gornje površine i zatamnjeni B stub naglašavaju elegantan profil iQ-a EV, dok novi aluminijumski naplaci u dve boje naglašavaju jedinstven potencijal ovog vozila.

Dizajn zadnjeg dela karakterišu crna zadnja vrata i nova LED kombinovana svetla iznad trapezoidnog mesta za registarsku tablicu. Oba detalja predstavljaju harmoničan „prioritetan“ stil i naglašavaju širok i stabilan stav iQ-a EV.

Aerodinamika

iQ EV ima brojna aerodinamička poboljšanja u cilju povećanja efikasnosti. Otvori na rešetkastoj maski su maksimalno smanjeni, a oblik haube je dizajniran da optimizuje protok vazduha preko prednjeg dela vozila. „A“ stub je proširen, zadnja ivica krova je zakrivljena, a zadnji stub i zadnji bočni prozori su oblikovani kako bi se bolje usmerio vazduh .

Prednji blatobran je aerodinamički oblikovan, a čak i jedinstveni aluminijumski naplaci imaju aerodinamičan dizajn koji optimizuje protok vazduha na bočnim stranama vozila, što minimalizuje turbulencije. Poklopci na donjem delu karoserije i ravno kućište baterije stvaraju ravnu površinu koja dodatno povećava aerodinamičku efikasnost nove Toyote.

Sajam automobila u Parizu: Toyota iQ EV

Dizajn unutrašnjosti jedinstven za EV vozilo

Unutrašnjost iQ-a EV je, kao i spoljašnjost, dizajnirana u kontrastnoj crnoj i beloj boji. Merači, središnja konzola, gornje površine zadnje konzole, delovi upravljača, ukrasi na suvozačevoj strani kontrolne table, obloge vrata i bočni paneli su izrađeni u beloj boji kako bi se naglasio čist, električni potencijal ovog vozila.
 
Delimično kožne presvlake sedišta, jedinstvene za ovaj model, takođe imaju kontrastnu crno-belu šemu boja; sedišta i bočni delovi naslona za glavu su beli, središnji delovi crni, a tkanina sa „plug-in“ uzorkom je sivo-plava sa belim šavovima.

Ekskluzivni, premium detalji uključuju svetle elemente na zadnjoj konzoli i oblogama vrata, samoj ručki vrata i gornjem delu table s instrumentima.

iQ EV ima ekskluzivnu tablu s instrumentima sa Optitron meračima dizajniranim u stilu električnih komponenti, kao što je turbina generatora i štampano kolo. Ona sadrži brzinomer koji menja boju u skladu sa radom pokazivača EV sistema, 3.5-inčni TFT multiinformacioni ekran, kompaktan LCD ekran visokog kontrasta i „plug-in“ indikator.

3.5-inčni TFT ekran prikazuje različite informacije o vozilu. Početni ekran koji se lako čita prikazuje osnovne informacije, kao što su domet, napunjenost baterije i status regeneracije/izlazne snage (preko pokazivača EV sistema).

Osim toga, ovaj ekran može da prikaže dodatnih sedam informacija: prosečnu/trenutnu potrošnju energije, potrošnju energije posle punjenja, informacije o korišćenju električne opreme, domet, ukupnu prosečnu brzinu vozila/ukupno vreme vožnje, informacije o bateriji i podešavanja.

Smešten na bazi središnje konzole i ofarban u plavo u skladu sa dugmetom za paljenje/gašenje vozila i ručicom menjača, dodatan set od četiri prekidača kontroliše odmagljivanje prednjeg i zadnjeg stakla, tajmer punjača i otvaranje utičnice za punjenje.

Sajam automobila u Parizu: Toyota iQ EV

Standardna oprema

Radi što veće efikasnosti, iQ EV ima klima uređaj sa toplotnom pumpom koji troši veoma malo energije. Ovaj sistem je konstruisan da poveća domet električnog vozila.

Povezan se sa standardnim grejačima prednjih sedišta koji direktno greju putnike, senzorom za vlagu na vetrobranu koji pomaže sistemu da kontroliše mešavinu unutrašnjeg/spoljašnjeg vazduha i tako smanji magljenje vetrobrana, kao i novim sistemom za grejanje vetrobrana koji odmagljuje staklo bez pomoći klima uređaja. Uključivanjem „MAX“ prekidača aktiviraju se maksimalne performanse grejanja ili hlađenja.

Novo Toyotino električno vozilo takođe je opremljeno daljinskim klima uređajem. Ovaj sistem omogućava daljinsko aktiviranje klima uređaja preko ključa, kada je vozilo uključeno na punjač. Smanjenjem ekstremne razlike u temperaturi kabine, pomoću daljinskog uključivanja sistema kada je iQ EV prikopčan na punjač, znatno se smanjuje potrošnja klima uređaja tokom vožnje, što povećava domet.

Takođe, iQ EV ima izuzetno bogatu standardnu opremu koja uključuje sistem pametnog ulaska i pokretanja, audio sistem sa 6 zvučnika i sistem pomoći pri kretanju uz brdo.

Iako je najmanji električni automobil sa četiri sedišta na svetu, novi iQ EV je opremljen širokom paletom naprednih bezbednosnih sistema, uključujući VSC i devet vazdušnih jastuka – dva prednja, dva bočna, vazdušni jastuk za kolena vozača, jastuk u suvozačevom sedištu, vazdušne zavese sa obe strane i jednu vazdušnu zavesu na zadnjem staklu.

Sajam automobila u Parizu: Toyota iQ EV

Pogonski agregat i vozna dinamika

Nova Toyota iQ EV kombinuje kompaktnost gradskog automobila sa nultim emisijama, bešumnim radom i lakoćom vožnje potpuno električnog vozila.

Mali radijus okretanja od 4,1 m garantuje odličnu okretnost u gradskom okruženju, dok baterija smeštena ispod vozila stvara nizak centar gravitacije i idealnu raspodelu težine, veliku udobnost vožnje i agilno upravljanje. Unapređena Toyotina Hybrid Synergy Drive® tehnologija u potpuno električnom agregatu iQ-a EV se sastoji od vazdušno hlađenog elektromotora/generatora snage 47 kW, baterije od 277.5 V, 12.0 kW/h sa 150 ćelija, vodeno hlađenog punjača od 3 kW, invertera, DC/DC konvertera i mehanizma za smanjenje brzine motora.

Maksimalni obrtni moment od 163 Nm se isporučuje preko prednjih točkova, što iQ-u EV omogućava ubrzanje od 0-100 km/h za 14.0 sekundi i maksimalnu brzinu od 125 km/h.

Nova Toyota EV tokom rada emituje nulte emisije CO2, NOx i čestica. Uz potrošnju energije od 134 Wh/km, ovo vozilo ima domet od 85 km do ponovnog punjenja (NEDC sertifikovano).

Poput Toyotinih hibridnih vozila, iQ EV je opremljen regenerativnim sistemom kočenja. Tokom usporavanja sa pritisnutom papučicom kočnice, rotacija točkova se prenosi na motor, koji se tada ponaša kao generator, konvertujući kinetičku energiju u električnu.

Tokom kočenja, količina regenerisane energije određuje se u koordinaciji sa električno kontrolisanim sistemom kočenja, što optimizuje kočionu silu i obnavljanje energije.

Ručica menjača na iQ EV ima tri režima rada: „D“ režim obezbeđuje najmanju potrošnju energije tokom gradske vožnje; „S“ režim povećava performanse radi oštrije vožnje; „B“ režim povećava regenerativno kočenje i maksimalno produžava domet vozila.

Osim detaljnih informacija koje pruža pokazivač EV sistema, dodatna pomoć dolazi u vidu pokazivača ekološke vožnje, koji vozačima pomaže da maksimalno povećaju efikasnost novog Toyotinog potpuno električnog agregata.

Punjenje baterije

Preko osvetljene utičnice za punjenje baterije, praktično smeštene ispod diskretnog panela na prednjem delu novog iQ-a EV, baterija može potpuno da se napuni za približno 3 sata preko standardne kućne utičnice od 230V.

Opciono je dostupna specijalna utičnica za brzo punjenje, preko koje 80% baterije može da se napuni za samo 15 minuta, što značajno povećava svakodnevnu praktičnost ove električne Toyote.

Dva tajmera za punjenje baterije omogućavaju korisnicima da programiraju početak ili kraj punjenja baterije. Tajmer ima funkciju automatskog usaglašavanja vremena punjenja sa trajanjem korišćenja vozila, što pomaže da se smanji trošenje baterija.

Kabal za punjenje dužine 5 metara je dizajniran za bude fleksibilan čak i po hladnom vremenu. On poseduje uređaj za prekid punjenja (Charging Circuit Interrupter Device – CCID), koji automatski prekida napajanje strujom u slučaju kratkog spoja tokom punjenja. Utikač može da se izvadi iz CCID uređaja i zameni drugim, što omogućava kompatibilnost sa različitim oblicima utičnica u različitim zemljama.

Komercijalizacija

iQ EV je konstruisan kao električno vozilo za upotrebu u urbanim sredinama – inženjerski program je završen i iQ EV je spreman za proizvodnju.

Ipak, zbog nedovoljno razvijene infrastrukture za punjenje Toyota smatra da njena hibridna i „plug-in“ hibridna vozila bolje zadovoljavaju potrebe kupaca, pa ćemo svoje komercijalne aktivnosti usmeravati u tom pravcu.

 

Test modela Toyota iQ, možete pogledati klikom na LINK.


Toyota

BMW Serije 5 LCI

BMW Serije 5 LCI

Dinamična sposobnost, udobnost, efikasnost, estetska privlačnost i veliki broj inovativnosti dizajniranih da povećaju uživanje u vožnji - BMW Serija 5 sadrži sve što je potrebno jednom od najprodavanijih automobila u premijum klasi...

Nova Toyota Corolla stigla u Srbiju - Cene poznate + FOTO

Nova Toyota Corolla stigla u Srbiju - Cene poznate + FOTO

Kompanija Toyota Srbija, domaćoj javnosti je predstavila dva važna noviteta - potpuno novu generaciju modela Corolla i novu generaciju modela Auris Touring Sports. Toyota Corolla je najprodavaniji automobil na svetu. Do danas je širom sveta prodato 40 miliona Corolla, od kada je prva generacija predstavljena 1966, pre 47 godina...

Nova Opel Insignia – revolucija motora i info-zabavnog sistema

Nova Opel Insignia – revolucija motora i info-zabavnog sistema

Ofanziva  Opelovih modela prelazi na sledeći nivo sa novom Opel Insignijom koja obeležava svoju svetsku premijeru na 65. Sajmu automobila u Frankfurtu (12. – 22. septembar 2013.). Insignia blista sa još privlačnijim stilom enterijera i eksterijera, dižući nagrađivanu filozofiju “Spoj vajarskog umeća i nemačke preciznosti” na sledeći nivo.

Novi Toyota RAV4 stigao u Srbiju + FOTO

Novi Toyota RAV4 stigao u Srbiju + FOTO

Stara planina – Toyota je juče objavila i obeležila početak prodaje nove generacije Rav4 test vožnjom za predstavnike medija na relaciji od Beograda do Hotela Falkensteiner na Staroj planini.  Na dvodnevnoj prezentaciji, medijima je predstavljena ponuda kao i sve karakteristike novog modela, koji smo imali priliku da isprobamo u različitim uslovima...

Novi Volvo S60, V60 i XC60: dosad najopsežnije osvežavanje

Novi Volvo S60, V60 i XC60: dosad najopsežnije osvežavanje

Opsežno osveženje Volvo modela za 2014. godinu pojačava dinamičan nastup vozila iz serije 60: novi dizajn s fokusom na kvalitet i pažnju posvećenu detaljima, smanjenje potrošnje na samo 4 l/100 km i emisije C02 od tek 106 g/km, udobnija sportska sedišta, Sensus Connected Touch sistem s jedinstvenim online mogućnostima, inovativne tehnologije..

Nova Toyota Auris - Predstavljamo

Nova Toyota Auris - Predstavljamo

Kao najvažniji korak u ofanzivi na evropski C segment, novi Auris je prepoznatljiviji, dinamičniji, bolje opremljen i jeftiniji za upotrebu nego ikada ranije. Novi Auris je rezultat Toyotine rešenosti da napravi atraktivnije, dinamičnije i zabavnije automobile, a da se pri tom ne odrekne dugo građene reputacije kvaliteta, trajnosti i pouzdanosti.

Novi BMW M6 kupe i kabriolet - Predstavljanje

Novi BMW M6 kupe i kabriolet - Predstavljanje

Iz strasti ka elitnim performansama i uvažavanja ekskluzivnog stila nastaje privlačnost po kojoj su poznati svi automobili klase M, koji se sada mogu doživeti u dve forme. Novi BMW M6 Kupe i BMW M6 Kabriolet nude atribute vrhunskih performansi i ambijent definisan luksuzom i inovativnim odlikama udobnosti...

Nova Opel Cascada: Sportski, glamurozan kabriolet srednje veličine

Nova Opel Cascada: Sportski, glamurozan kabriolet srednje veličine

Povratak najintenzivnijem automobilskom iskustvu: vozite se dok vam sunce blago greje kožu; osećate kako vazduh postaje gušći u vašoj otvorenoj ruci kako se brzina pojačava; naginjete glavu unazad i otkrivate da nema ograničenja za vaš pogled, samo uronite u plavo nebo. Ovo su tipični momenti koje donosi Cascada...

Lexus predstavlja novi LS

Lexus predstavlja novi LS

Lexus je u San Francisku, Kalifornija, predstavio novi asortiman LS modela, koji obuhvata LS 460, LS 600h i potpuno novi F SPORT model. Opremljen Lexus Hybrid Drive sistemom, LS 600h je i dalje najsnažniji hibridni V8 automobil na svetu. Nakon nedavno predstavljenih GS i ES modela, nova perjanica Lexusa predstavlja snažan spoj prefinjenosti i inovacija...

Rally Sweden 2024 - Thierry Neuville
Slika nedelje