Adio Stilo, buon giorno Bravo !

Fiat odustaje od naziva modela koji nije ispunio očekivanja i koji je kompaniju zamalo koštao glave. Naslednik Stila zove se Bravo, po uzoru na kompakt koji je od 1996. do 2001. godine postizao solidne tržišne rezultate. Izlgledom je derivat odlično prihvaćenog Grande Punta, a tehnički italijanski kompakt grabi korak napred koristeći skraćenu platformu Crome...

Ruku na srce, ovo ime kompaktu i bolje stoji. A, uz ime, i sve ostalo bi trebalo bolje leći potencijalnim kupcima. Prvenstveno mislim na dizajn koji je izuzetno atraktivan. Dakle, vizelno, novi Bravo ima puno razloga da bude optimista. Za razliku od ne preterano šarmantnog Stila, novi Bravo se predstavlja puno smelije. Gledano spreda, sličnost sa Grande Puntom je namerna, jer je Fiatov mališan jedan od najbolje dizajniranih gradskih automobila trenutno na tržištu. Bokovi izgledaju skoro kupeovski sa naglašenim linijama bočnih prozora koja se uzdiže prema zadnjem kraju automobila. Zanimljivo, Bravo otpozadi sa oblim svetlima jasno asocira na originalnog mu imenjaka. Veoma uspešno rešenje, priznaćete. Ono što je jako važno, i što će možda razočarati mlađu populaciju jeste činjenica da ćemo za verziju sa troja vrata morati da pričekamo još barem dve godine, pa se moramo zafovoljiti sa petovratnom izvedbom. Međutim, i pored toga, Bravo izgleda atraktivno. Velike monotone površine, koje neretko "muče" hatchback karoserije uspešno su "oživljene" Ukupno gledano, spoljašnjost ovog automobila dobija vrhunsku ocenu, posebno u kombinaciji sa atraktivnim lakim felnama.

Novi Bravo dugačak je 434, širok 179 i visok 149 centimetara. Sa zapreminom prtljažnika od 400 litara, Fiat Bravo će ponuditi jedan od najvećih prtljažnika u svom segmentu. Preklapanjem sedišta isti raste na zavidnih 1.175 litara zapremine. Ipak, ono čime Bravo najviše oduševljava nisu samo puke jedinice mere. I po uređenju enterijera, Bravo je napravio ogroman pomak u odnosu na model Stilo. Materijali su boljeg kvaliteta, visina kvaliteta završne obrade je na najvišem nivou. A, o dizajnu ne treba trošiti reči. Pa, sumnja li neko u Italijansku školu dizajna? Instrumenti su sada u posebnim dupljama, što ih čini još atraktivnijim, ali i preglednijim, jer pogled "ne luta", a malo podsećaju na aktuelne Alfe. Fiatovim dizajnerima je uspelo da osiguraju mnogo prostora za glavu na zadnjoj klupi, uprkos aerodinamički blago zakošenoj liniji krova. I obruč volana je preuzet od Punta, kao i prekidači za prozore.

Što se mehanike tiče, sve je provereno i nije bilo mesta sofisticiranom eksperimentisanju. Italijani su mudro zadržali provereno polukruto vešanje točkova, umesto komplikovanog i skupog Multilinka, koji se već "odomaćio" kod automobila u "Golf" klasi. Ali, Fiat je time novom Bravu osigurao nižu cenu i veći prtljažnik, a uz dobar "set-up" vešanja i elektroniku za poboljšavanje stabilnosti, problema nema. Uz jedan benzinski i dva dizel agregata, Fiat će u Bravu ponuditi i dva benzinska turbo agregata male zapremine. Tu su ručni menjači sa pet i šest stepeni prenosa. Treba istaći da se Fiat dosta brzo priključio trendu benzinaca male zapremine i velike snage potpomognute turbopunjačem. Pored sjajne potrošnje u odnosu na snagu, ovakvi pogoni odlikuju se solidnim "zalihama" obrtnog momenta. Slabija izvedba pomenutog motora zapremine 1,4 litra razvija 120 konjskih snaga pri 5.000 o/min, dok snažniji 150 KS pri 5.500 o/min. Oba motora razvijaju najveći obrtni moment od 206 Nm. Uz to, za model Bravo Sport sa motorom snage 150 konjskih snaga, postoji i opcija u obliku prekidača na ploči sa intrumentima, čijim pritiskom se oslobađa i do 230 Nm obrtnog momenta pri 3.000 o/min (over-boost).

Onima koji više veruju obrtnom momentu dizelskih pogona, Fiat pod prednjim poklopcem nudi dve izvedbe svog 1,9-litarskog Common-Raila. Reč je o Multijet pogonu koji se razlikuje prema 8-ventilskoj i 16-ventilskoj glavi, i naravno snazi. Slabiji razvija 120 konjskih snaga pri 4.000 o/min i 225 Nm pri 2.000 o/min, a snažniji 150 konjskih snaga pri 4.000 o/min i 305 Nm pri 2.000 o/min. Kako Fiat navodi svi agregati u novom Bravu su štedljivi i svi zadovoljavaju Euro IV ekološku normu. Menjač sa pet stepeni prenosa namenjen je 8-ventilskom Multijet agregatu, dok će 90 KS snažni benzinac i 150 KS snažni Multijet dobiti 6 stepeni prenosa.

Očigledno je Fiat mnogo toga okrenuo "naglavačke" sa predstavljanjem nove generacije modela Bravo. Osim što je dobar deo rukovodeće strukture fabrike osvežen tokom poslednjih meseci, Fiat Auto je i promenio ime u Fiat Group Automobiles SpA. Fiat u prvoj godini namerava napraviti 120.000 primeraka Brava, od kojih je sada već polovina rezervisana z atržište Italije. U ponudi su četiri paketa opreme: Active (osnovni paket najavljen za naše tržište), Dynamic, Emotion i Sport. Uz mnoštvo vazdušnih jastuka, zavisno od paketa opreme, novi Bravo će nuditi i svetla za dodatno osvetljenje u krivini, CD MP3, automatsku klimu, senzore za parkiranje, kao i Fiatov Blue & Me sistem. Reč je o integrisanom elektronskom sistemu, razvijenom na temelju dugogodišnje saradnje Fiata i Microsofta, koji u sebi objedinjuje navigacioni sistem, auto-telefon, informacioni centar i omogućava i unos podataka putem USB porta.

I, na kraju cena, koja se kreće od 14.900 do 21.800 eura do registracije. S obzirom da se radi o kompletnom proizvodu, koji je razvijan u saradnji sa austrijskom kompanijom Magna Stayer, ovaj automobil je puno dobio na ozbiljnosti i temeljitosti. Izgleda da je prošlo vreme kada su Fiati vaćili za lepo dizajnirane automobile da diskutabilnim kvalitetom. To je pokazao Grande Punto, a istu tradiciju nastavlja i novi Bravo. Goran Sarić - Automagazin