Ford Focus RS 2009 - RS porodica se širi
Još od 1970. godine najsnažniji modeli Forda nose oznaku RS (Rallye Sport) i do danas se ova oznaka pojavila na 21 modelu. Na sajmu automobila u Londonu, otkriven je predserijski model i 22. predstavnik porodice RS, model Ford Focus RS, čija prodaja startuje početkom 2009. godine...
Automobil je konstruisan pod vođstvom poznatog Jost Capita, direktora Ford RS Teama i čoveka zaslužnog za velike uspehe Forda u Svetskom Reli Šampionatu. Ovo će biti drugi model Focus sa oznakom RS i već na prvim fotografijama predprodukcijski model karakteriše izrazito sportski i agresivan karakter. Maska motora s agresivnim branicima i velikim usisnicima za vazduh na poklopcu motora jasno pokazuju da se pod haubom Ford Focusa RS krije pravo sportsko srce. Focus RS karakteriše i 40 milimetara širi trag točkova prečnika 19 inča, širi blatobrani, ali ipak moramo istaći da je automobil prikazan u Londonu samo dizajnerski primer kako bi mogla izgledati serijska verzija i moguće su određene izmene na serijskoj verziji.
Za vreme razvoja automobila, Capito i njegov tim posebnu pažnju posvetili su razvoju velike snage, ali i kvalitetne trakcije, jer novi Focus RS, za razliku od svog prethodnika predstavljenog 2002. godine, ima pogon samo na prednje točkove. Međutim, uprkos razvijenoj elektronici i naprednoj blokadi diferencijala (LSD), da bi se kvalitetnije iskoristila snaga agregata, posebno je razvijeno prednje vešanje točkova, sistem "RevoKnuckle", koji je razvijen u kombinaciji sa samozatvarajućim diferncijalom firme "Quaife", koji automatski deli Obrtni moment na levi ili desni točak. Tehnologiju RevoKnuckle razvili su inženjeri Ford Team RS u uskoj saradnji sa razvojnim centrom u Aachenu u Nemačkoj. Inženjeru ističu da je RevoKnuckle sistem prednjeg vešanja toliko dobar da eliminiše potrebu za pogonom na sve točkove. RevoKnuckle se bazira na McPherson sistemu oslanjanja, ali sa dodatnim aluminujumskim komponentama koje poboljšavaju kvalitet geometrije točkova i minimalizuju promene prilikom brutalnih ubrzanja.
Novi Ford Focus RS pokreće specijalno razvijen turbo benzinski Duratec motor zapremine 2,5 litra, koji se temelji na verziji motora koji pokreće verziju Focus ST. Snaga motora povećana je na 300 KS o Obrtni moment od velikih 410 Nm, i s obzirom na podatke, možemo slobodno reći da će novi Ford Focus RS biti najbrži fabrički Focus ikada proizveden. Blok motora iskorišćen je iz dobro poznatog Volvovog agregata koji pokreće ST verziju, ali su inženjeri Forda izmenili sve vitalne komponente agregata: sistem ubrizgavanja, turbo, glavu motora, izduvni sistem. Za kočenje se brinu diskovi prečnika 336 milimetara napred i 300 mm prečnika pozadi, a za dobar prenos snage na podlogu izabrani su pneumatici marke Continental dimenzija 235/35 R19. Inženjeri Forda posebno ističu specijalno programiran sistem elektronske kontrole stabilnosti (ESP), koji se uključuje samo u graničnim područjima, puštajući vozača da uživa u vožnji.
Unutrašnjost se može podičiti Recaro sportskim sedištima i raznim aluminijumskim detaljima. Boja karoserije kombinovaće se sa detaljima u unutrašnjosti, a neće nedostajati ni prepoznatljiv RS logo na sedištima. Centralna konzola urađena je u sportskom karbon look-u u kombinaciji sa aluminijumskim detaljima, kao što je ručica šestostepenog manuelnog menjača. U Velikoj Britaniji prodaja počinje početkom sledeće godine, a očekivanja su da će Focus RS koštati oko 32.000 Evra.
Dobro je znati Kao što smo istakli, Ford Focus RS biće 22. model u skoro 40 godina dugoj istoriji RS modela. Neki RS modeli imali su motor napred, neki iznad zadnje osovine, neki pogon na prednje, a neki na zadnje točkove ili 4x4 pogon, šestocilindrične ili 4-cilindrične motore, atmosferske ili turbo. Neki od njih bili su "obrađeni" i u aerodinamičkom tunelu, kao što je model Sierra RS Cosworth ili Escorrt RS Cosworth. Svi automobili oznake RS imali su najmoderniju tehniku svog doba i nudili su posebne vozne karakteristike. Rodonačelnik porodice RS bio je model Ford Escort RS1600 iz 1970. godine. Bio je to prvi Ford sa šesnaest ventila i DOHC razvodom. Usledio je CapriRS2600, koji je kao i njegov "brat" RS2000 ostvario velike uspehe na reli stazama širom sveta. 1972. godine pobeđuje na prestižnom Safari reliju u Africi, a tri puta zaredom pobeđuje i na britanskom RAC reliju. 1974. godine stao je na čelo evropskog šampionata turističkih automobila (ETCC). Model Ford Capri RS2600 bio je vrhunac ponude najprodavanijeg evropskog Fordovog kupea sedamdesetih godina dvadesetog veka. U godinama 1971. i 1972. automobil je uspešno nastupao u šampionatu Evrope turističkih automobila, a krajem sedamdesetih godina kupci se okreću modelu Ford RS2000, zatim Escort RS1800, koji je pobedio na više automobilskih takmičenja nego bilo koji automobil britanske produkcije. U sezoni 1979 osvaja titulu šampiona sveta u konkurenciji konstruktora, ali i u konkurenciji pilota, kada je svetski šampion spostao Bjorn Waldegard. 1981. godine za volanom ovog automobila trofej uzima čuveni Ari Vatanen. Osamdesetih godina na scenu stupa Ford Escort RS1600i, sa ubrizgavanjem goriva i petostepenim menjačem, a na modelu RS Turbo iz 1984. godine Ford je prvi put isprobao turbopunjač i samozatvarajući diferencijal sa viskoznom spojnicom. Recimo i to da je model RS Turbo iz samo 1,6 litra zapremine, još tada razvijao 272 konjske snage. Model RS 200 bio je supersportski model razvijen za učešće u takmičenjima u grupi B. Imao je beskompromisnu trkačku šasiju od aluminijuma, turbo motor Cosworth BDT i pogon na sve točkove. Ford RS200 bio je najekslkuzivniji i najskuplji RS model, a od 1984. do 1986. godine proizvedeno je 200 primeraka ove legende. Osamdesetih godina počinje era modela Sierra RS Cosworth. Novi Cosworth agregat YB mogao je ovaj automobil da ubrza i do 250 km/h. Verzija RS 500 (proizvedeno samo 500 primeraka) zavladala je automobilskim sportom do te mere, da su mnogi šampionati počeli da menjaju svoje pravilnike. Automobil je pobedio na skoro svim takmičenjima gde je nastupio. Pre promene pravila, Sierra RS 500 osvojila je trofeje u šampionatu sveta turističkih automobila, 1987. godine, zatim u šampionatu Evrope turističkih automobila kao i u mnogobrojim nacionalnim šampioonatima. Poslednja Sierra RS Cosworth svojim vlasnicima je otišla 1990. godine. Imala je tada sofisticiran pogon na sve točkove i posebno vešanje točkova, koje je ugrađeno i u model Escort RS Cosworth. Polovinom 90-ih godina Escort RS Cosworth marku Ford vraća u igru u Svetskom Reli Šampionatu, gde odnosi pobedu na reliju Monte Carlo 1994. godine. Ovaj model bio je inspiracija za Escort WRC, koji je harao svetskim reli stazama 1997. i 1998. godine. Devedesete godine bile su svedok dolaska dve verzije Fieste RS: model RS Turbo, pokretan turbo motorom CHV, a pod haubom modela RS 1800 disao je četvorocilindrični Zetec 1,8-litarski šesnaestoventilac. Model Escort RS 200 bio je prvi Ford s novim dvolitarskim šesnaestoventilcem, a njegova "karijera" nastavljena je i u modelima Scorpio i Galaxy. Automobil je bio opremljen pogonom na prednje točkove, ali kasnije je u ponudi bila i verzija Escort RS 2000 4x4. Spisak Ford RS modela: Escort RS1600 1970 Capri RS2600 1970 Escort RS2000 1973 Capri RS3100 1973 Escort RS1800 1975 Escort RS Mexico 1976 Escort RS2000 Mk II 1976 Escort RS1600i 1981 Escort RS Turbo 1984 RS200 1984 Sierra RS Cosworth 1986 Escort RS Turbo (Mk IV) 1986 Sierra RS500 Cosworth 1987 Sierra RS Cosworth (saloon) 1988 Sierra RS Cosworth 4x4 1990 Fiesta RS Turbo 1990 Escort RS2000 1991 Escort RS Cosworth 1992 Fiesta RS1800 1992 Escort RS2000 4x4 1993 Focus RS 2002 Focus RS 2009 Goran Sarić - Automagazin