S tegljačem Volvo FH opremljenim I-SAVE tehnologijom uštede u potrošnji od čak 13 odsto!
U dvonedeljnoj eksploataciji u realnim uslovima, pod punim opterećenjem, tegljač Volvo FH 460 s najnovijim tehnološkim paketom I-SAVE u KoMo-transu iz Čačka prosečno trošio 26,4 litara na 100 kilometara, što je za čak četiri litra manje od najekonomičnije potrošnje koju na istim rutama postižu klasično opremljeni Volvo tegljači u floti ove kompanije...
„Tokom dvonedeljne probne eksploatacije uposlili smo ga na našoj redovnoj liniji Beograd-Rijeka-Beograd, na kojoj decenijama prevozimo kontejnere s uvoznom ili izvoznom robom. Vozilo je u dve takve ture bilo pod punim opterećenjem – vuklo je ukupnu masu od maksimalno dozvoljenih 40 tona i pri tome prosečno trošilo 26,4 litara dizela na 100 km, što je za više od 13 odsto manje od najekonomičnije potrošnje koju smo Volvo kamionima iste ili približne snage ostvarili na toj maršruti. Sudeći po ovoj prosečnoj potrošnji, to je najekonomičniji Volvo tegljač u protekle 23 godine od kako je KoMo-trans ušao prvi Volvo kamion. I, što je takođe veoma bitno, tokom probne eksploatacije efektivno vreme koje je vozilo s I-SAVE tehnologijom provelo u odlasku ili dolasku iz Rijeke (nešto više od 550 km u jednom pravcu) nije bio ništa duže od klasično opremljenih Volvo tegljača koji voze na ovoj ruti“, kaže gospodin Spasojević.
I četrdesetčetvorogodišnji Rade Jezdimirović, vozač u KoMo-transu, kome je dve nedelje bio poveren FH 460 sa I-SAVE tehnologijom nesporno je kvalifikovan da oceni Volvoovu naprednu tehniku: za upravljačem je punih petnaest godina, od toga osam – koliko i radi u KoMo-transu - isključivo u kabini Volvo kamiona.
„Da bi što pre stigli do odredišta, većina mojih kolega nekada je prisiljena, a nekada i voli da vozi agresivnije i brže, što, naravno, podiže prosečnu potrošnju. Na Volvou FH 460 s tehnologijom I-SAVE nema mogućnosti za individualnu promenu stepena prenosa – sve je u nadležnosti kompjutera i elektronike – ali mi to uopšte nije smetalo. Dovoljno je samo desetak kilometara da se vozač prilagodi i potom može da uživa u blagodetima nove tehnologije. I da pri tome bude siguran da će na cilj stići možda tek koji minut kasnije od tegljača s deaktiviranim ograničenjem maksimalne brzine, ali, ipak uz bitnu prednost – mnogo nižu potrošnju“, nastavlja gospodin Jezdimirović. „Oduševio me je i komfor u kabini demo tegljača. Po mnogo ‘stavki’ nema mu ravna među konkurentima. U njemu sam se nekoliko noći baš lepo naspavao.“
Demo vozilo Volvo FH 460 sa I-SAVE tehnologijom je velikoserijski tegljač koji se već nekoliko meseci nalazi u redovnoj prodaji Volvo Trucks u celoj Evropi. Pokreće ga redni šestocilindarski dizel motor Volvo D13K TC radne zapremine 12,8 litara s novom, turbokompaund tehnologijom (pojednostavljeno: iza turbokompresora u izduvnom sistemu dodata je još jedna turbina koja ponovo koristi višak toplote i energije izduvnih gasova i daje više opbrtnog momenta uz ekonomičniju potrošnju). Kao i klasičan agregat D13K ima 460 KS, ali viši makismani obrtni moment - 2.600 Nm već pri 900-12-50 obrtaja u minutu. Kamion radi na znatno nižem broju obrtaja od „standardnih“ i značajnije kasnije ili čak uopšte ne menja u niži stepen prenosa jer ima pregršt obrtnog momenta, čak 300Nm više od standardnog D13K motora. Oprema se recikrulacijom izduvnih gasova (EGR) i selektivnom katalitičkom redukcijom uz ubrizgavanje agensa AdBlue (SCR) i filterom za zadržavanje čvrstih čestica – čađi (DPF), čime njegovi izduvni gasovi ispunjavaju kriterijume aktuelnih Euro VI emisionih standarda. Standardni deo specifikacije je automatizovani dvanestostepni menjač I-Shift, bez mogućnosti ručne (sekvencijalne) promene stepena prenosa i bez funkcije kickdown. Vozilo je fabrički prilagođeno dugolinijskom saobraćaju, s posebnim softverom upravo za ovaj vid eksploatacije. Maksimalna brzina je elektronski ograničena na 90 km/h. Njegovoj ekonomičnosti, osim turbokompaund tehnologije, doprinosi i to što se motor automatski isključuje nakon dva i po minuta rada u praznom hodu (na „leru“), na obe osovine (na međuosovinskom rastojanju od 3.600 mm) su pneumatici s niskim otporom kotrljanja. Uz to, nove pogonske osovine za opterećenja do 13 tona imaju manji koeficijent unutrašnjeg trenja, pumpa u servo sistemu upravljačkog mehanizma ima promenljivu radnu zapreminom. Značajan doprinos ekonomičnosti daju i usavršeni, najmoderniji elektronski sistemi I-See (koristi mapirane podatke na bazi tehnologije „oblaka“, pa ova funkcija pouzdano sinhronizuje kamion s informacijama s mapa visoke rezolucije u cilju veće uštede goriva), I-Cruise i I-Roll (inteligentna regulacija stalne brzine kretanja deluje u kombinaciji sa funkcijom slobodnog kotrljanja I-Roll koja štedi gorivo).
Volvoovi stručnjaci su uložili mnogo rada u druga fina doterivanja kojima je bio cilj da se tržištu ponudi vozilo optimalno za međunarodne, duge ture – jednako dobro i vlasniku i vozaču. Prva iskustva iz Srbije to sasvim potvrđuju.
PR